Alivamale Skrevet 10. august 2020 #101 Skrevet 10. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Imot barnevernet og Trump-tilhenger også? Anonymkode: 34bd4...c39 Nei, merkelig nok ikke, ser det ut som.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #102 Skrevet 10. august 2020 Men hvorfor er det sånt drama om dette stakkars munnbindet da. Ubehagelig å gå med , ja selvsagt er det det. Men gjør det noe da? Så lenge det gjør en viktig jobb,(=hindrer smitte) og vi ikke skal ha det for resten av livet, og vi får pauser fra det når vi er hjemme osv. Frihetsberøvelse? Hva er det du ikke kan gjøre med munnbind på da? Pille deg i nesa, pusse tennene? Men det gjør du vel likevel ikke på buss, i teater osv? Er operasjonssykepleier, og ja, munnbind er ikke akkurat behagelig. Varmt og klamt. Men det er nå en gang slik at det forhindrer smitte, så da får det være klistret på når det er nødvendig. Ubehagelige ting blir også en vane, når målet med det er noe bra. Eller skulle jeg begynne å si NEI, vil ikke ha munnbind på under operasjoner, det er ikke behagelig å ha det på og det berøver friheten min? Mulig det faktisk hadde blitt oppslag i VG. Anonymkode: 50187...8fa 2
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #103 Skrevet 10. august 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Akkurat når det gjelder corona HAR vi faktisk vært blant de beste i verden, helt til politikerene ga etter for politisk press fra EU og åpnet for utenlandsreiser uten karantene. Problemet var utenlandsreiser, ikke manglende bruk av munnbind. Anonymkode: 3702d...eaa Nei, vi er ikke best. Det er utallige årsaker til at Norge og Corona = suksess. Få innbyggere på stor flate, veldig mange bor i hus/rekkehus, veldig lite turisme/innreise i forhold til land som Frankrike og Spania, lite sosialt folkeslag, generelt god helse, mindre smitte blant eldre, generasjoner bor ikke i samme hushold, organiseringen av eldreomsorgen vår (se ulikheter j.f.m. Sveriges system) og mye annet. FHI og forskerne våre er langt fra best. Det meste vi har gjort er forøvrig å kopiere Danmark.
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #104 Skrevet 10. august 2020 På 9.8.2020 den 10.13, Example skrev: Å være imot påbud av munnbind mener jeg er å stå på noen prinsipper om hvordan det er å leve i et åpent samfunn. At diktaturer er mer handlekraftige enn demokratier, er det ingen som betviler. Det 21. århundret handler mye om å verne om viktige prinsipper. For de er under press mange steder. Det er ikke tilfeldig at det knapt bare er land i Norden som holder igjen rundt munnbind. Gjerne de samme landene som år etter år scorer høyest på politisk frihet. Men til og med Trump bruker jo munnbind nå? Og fordi du er lidenskapelig opptatt av å holde skolen åpen; Hvis mitt barn/ungdom har vært i utlandet (la oss si uten karantene, selv om jeg er for tvungen karantene), synes jeg ungdommen bør bruke munnbind for å beskytte DEG og medelever. Likeså ønsker jeg at du skal bruke munnbind for eventuelt å beskytte mitt barn, hvis barnet skal tvinges på skole. Jeg er også bekymret for at Corona krisen brukes politisk (og faktisk også for at den ble skapt av samme grunn). Men akkurat dette vet vi jo ikke. Vi vet heller ikke om munnbind har virkning (men overvekten av forskning fra utlandet viser det, selv om også denne kan være kjøpt og betalt, eller korrupt som det så fint heter). For meg blir da vurderingen slik: Hva skader det å ta på dette munnbindet? For meg er det en bagatell. Frihetsberøvelse? Slipper jo å sminke annet enn øynene, så det er jo litt befriende 😂 Synes det sier seg selv at munnbind i alle fall beskytter mot dråper fra nysing og host fra andre. Og det er da bedre enn ingenting? Har forøvrig helsepersonell i familie som mener "opplæringen" ikke er avansert.
Example Skrevet 10. august 2020 #105 Skrevet 10. august 2020 8 timer siden, AineAvive skrev: Men til og med Trump bruker jo munnbind nå? Og fordi du er lidenskapelig opptatt av å holde skolen åpen; Hvis mitt barn/ungdom har vært i utlandet (la oss si uten karantene, selv om jeg er for tvungen karantene), synes jeg ungdommen bør bruke munnbind for å beskytte DEG og medelever. Likeså ønsker jeg at du skal bruke munnbind for eventuelt å beskytte mitt barn, hvis barnet skal tvinges på skole. Jeg er også bekymret for at Corona krisen brukes politisk (og faktisk også for at den ble skapt av samme grunn). Men akkurat dette vet vi jo ikke. Vi vet heller ikke om munnbind har virkning (men overvekten av forskning fra utlandet viser det, selv om også denne kan være kjøpt og betalt, eller korrupt som det så fint heter). For meg blir da vurderingen slik: Hva skader det å ta på dette munnbindet? For meg er det en bagatell. Frihetsberøvelse? Slipper jo å sminke annet enn øynene, så det er jo litt befriende 😂 Synes det sier seg selv at munnbind i alle fall beskytter mot dråper fra nysing og host fra andre. Og det er da bedre enn ingenting? Har forøvrig helsepersonell i familie som mener "opplæringen" ikke er avansert. I den grad de brukes riktig, kan det ha noe for seg, selvfølgelig. Det er lite som tyder på at skoler har en aktiv del av smittespredningen. I Sverige har skolene vært åpne hele tiden, men pekes ikke på som noe sted hvor mange blir smittet. Selvfølgelig vil det alltid være en risiko, men det er det med mye av det vi foretar oss. En viss risiko for corona vil vi ha i lang fremover. Når er risikoen så liten at man skal kaste munnbindene? Til mandag begynner tusenvis av førstekladsinger på skolen for første gang. Skal lærere med munnbind være det som møter dem? Skal opplæring av bruk av dette være det viktigste de gjør denne dagen? Hvor lenge de (ofte) nest viktigste omsorgspersone i livene deres møte de med dette? Det er ingenting som tyder på at ting blir bedre i nærmeste fremtid. Munnbind vil uten tvil hemme undervisning og kommunikasjon. De som sier noe annet skjønner ikke hva de pratet om. Barn lærer mye annet på skolen enn fag. Å lese kroppspråk og annen kommunikasjon er blant det. I tillegg til mye annen sosial læring. Dette skoleåret kommer til å bli et mareritt for mange barn og unge i Norge. I vår kunne vi lokke med snart sommerferie, nå venter en uviss høst og vinter. Spørsmålet er hvor lenge man skal la barna bli ofrer for at voksne er redde. Det er flere grunner til at de er dårligere på smittevern, en av dem er at de ikke er i fare selv. Og de har helt rett. Munnbind på skoler er neppe et ønske fra barna, men et krav fra vokse som er redde for seg selv.
Gjest AineAvive Skrevet 10. august 2020 #106 Skrevet 10. august 2020 2 timer siden, Example skrev: I den grad de brukes riktig, kan det ha noe for seg, selvfølgelig. Det er lite som tyder på at skoler har en aktiv del av smittespredningen. I Sverige har skolene vært åpne hele tiden, men pekes ikke på som noe sted hvor mange blir smittet. Selvfølgelig vil det alltid være en risiko, men det er det med mye av det vi foretar oss. En viss risiko for corona vil vi ha i lang fremover. Når er risikoen så liten at man skal kaste munnbindene? Til mandag begynner tusenvis av førstekladsinger på skolen for første gang. Skal lærere med munnbind være det som møter dem? Skal opplæring av bruk av dette være det viktigste de gjør denne dagen? Hvor lenge de (ofte) nest viktigste omsorgspersone i livene deres møte de med dette? Det er ingenting som tyder på at ting blir bedre i nærmeste fremtid. Munnbind vil uten tvil hemme undervisning og kommunikasjon. De som sier noe annet skjønner ikke hva de pratet om. Barn lærer mye annet på skolen enn fag. Å lese kroppspråk og annen kommunikasjon er blant det. I tillegg til mye annen sosial læring. Dette skoleåret kommer til å bli et mareritt for mange barn og unge i Norge. I vår kunne vi lokke med snart sommerferie, nå venter en uviss høst og vinter. Spørsmålet er hvor lenge man skal la barna bli ofrer for at voksne er redde. Det er flere grunner til at de er dårligere på smittevern, en av dem er at de ikke er i fare selv. Og de har helt rett. Munnbind på skoler er neppe et ønske fra barna, men et krav fra vokse som er redde for seg selv. Alt det du sier er riktig med tanke på undervisning og kontakt med elevene. Men du hopper bukk over det aller viktigste. Det overlegent viktigste; Barn og unge, i alle fall de som elsker sine foreldre og sin familie dypt (de kan også ha søsken i risikogruppe) er redde for å miste sine kjære! Det er i alle fall det mine, nesten voksne, barn frykter mer enn noe. Og det er ikke fordi jeg har satt de "grillene" i hodet på dem. Skulle slike tragedier skje, vil flere barn og unge blitt satt ut av spill (eller verre) i lang, lang tid. Noen barn takler med tid et slikt traume. Andre ikke. Vi foreldre tenker ikke bare på oss selv. Vi frykter hva et slikt scenario vil påføre barnet av lidelse. Sett i forhold til hverandre, er et ekstra ("gå om igjen") skoleår en bagatell.
Example Skrevet 10. august 2020 #107 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AineAvive skrev: Alt det du sier er riktig med tanke på undervisning og kontakt med elevene. Men du hopper bukk over det aller viktigste. Det overlegent viktigste; Barn og unge, i alle fall de som elsker sine foreldre og sin familie dypt (de kan også ha søsken i risikogruppe) er redde for å miste sine kjære! Det er i alle fall det mine, nesten voksne, barn frykter mer enn noe. Og det er ikke fordi jeg har satt de "grillene" i hodet på dem. Skulle slike tragedier skje, vil flere barn og unge blitt satt ut av spill (eller verre) i lang, lang tid. Noen barn takler med tid et slikt traume. Andre ikke. Vi foreldre tenker ikke bare på oss selv. Vi frykter hva et slikt scenario vil påføre barnet av lidelse. Sett i forhold til hverandre, er et ekstra ("gå om igjen") skoleår en bagatell. Det er en ganske irrasjonell frykt. De fleste foreldre med barn i skolealder er så unge at de ikke er særlig risiko. De fleste som dør av corona er eldre mennesker med allerede svak helse. Jeg tror de fleste som jobbet i skolen i vår kan skrive under på det samme. Barna og ungdommen måtte stadig påminnes smittevernregler. Opprettholde avstand var nærmest umulig, og lærere og assistenter brukte mye tid på å påminnes de. Man må finne balansen mellom å snakke om alvoret, uten å skremme de unødvendig. Mitt inntrykk er at de unge er trøttet ut etter lenge med hjemmeskole. De ønsker nå å få hverdagen tilbake. Helt normalt blir det ikke, men å tvinge på de munnbind er en forferdelig dårlig idé. Munnbind på barn i skolen er idé av voksne for voksne.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #108 Skrevet 12. august 2020 Tenk at du slipper å fake smil til alt og alle. Man slipper også å tegne på større lepper eller gå rundt med botoxen Anonymkode: cb4e2...6aa 1
Fremhevede innlegg