Gå til innhold

Mener munnbind begrenser folks frihet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ting jeg ikke forstår er hvorfor de plutselig anbefaler munnbind nå, når de i forrige forrige runde da smitten var verre sa at munnbind ikke var å anbefale.

Har en følelse av at munnbind har blitt et politisk symbol som hele verden må følge.

Anonymkode: b2251...80d

For det første var det mangel på munnbind i vår, og for det andre har man lært mer om viruset og dets smitteveier/smittepotensial.

Jeg forstår ikke hva slags politisk symbol munnbindbruk skulle representere, når dette er en avgjørelse som tas på nasjonalt nivå, og innføres i land med regjeringer med helt ulike politiske ståsted.

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor ble ikke dette sagt at var årsaken i så fall? Vi fikk tydelig beskjed om at feil bruk av munnbind kunne gjøre det verre, og at man i tillegg naturlig nok vil ha hendene mer opp i ansiktet. Vi klarte oss helt fint og fikk ned smittetallet sist uten påbud om bruk av munnbind, og det bør vi klare nå også.

Fordi reaksjonen vil vel vært himmelfallen om DET var grunnen til at man frarådet masker. "Nei, altså, vi har ikke nok masker til dere alle, så sorry, dere må bare være mer utsatt for smitte og uten beskyttelse av noe slag fordi vi kan ikke skaffe nok masker til alle". Folk hadde jo klikket i vinkel og krevd at myndighetene skaffet mer, når det ikke var mulig å skaffe mer akkurat da. Hva da?Da er det bedre å si at det ikke hjelper noe særlig. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor ble ikke dette sagt at var årsaken i så fall? Vi fikk tydelig beskjed om at feil bruk av munnbind kunne gjøre det verre, og at man i tillegg naturlig nok vil ha hendene mer opp i ansiktet. Vi klarte oss helt fint og fikk ned smittetallet sist uten påbud om bruk av munnbind, og det bør vi klare nå også.

I vår var undervisningsinstitusjoner på alle nivå stengt, og svært mange hadde hjemmekontor. Kollektivtransport kjørte med reduserte antall plasser. Det var færre folk rundtomkring som kunne smitte hverandre på offentlige steder.

Endret av Alivamale
Skrevet
55 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Du verden å inngripende det er med et stykke papir foran nese og munn! Dette er jo 2020s ekvivalent til forrige århundres konsentrasjonsleire! Det er da selvsagt mye bedre at vi lar være å bruke munnbind og heller stenger ned alt ved jevne mellomrom 👍 

Er jo tross alt mye mer inngripende med en mer normal hverdag hvor man bærer munnbind enn en hverdag innestengt i leiligheten mm. #first world problems 

Det er bare å bruke selv. Ingen vil hindre deg. Når du dog vil pålegge andre å bruke det, blir det inngripende. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Fordi reaksjonen vil vel vært himmelfallen om DET var grunnen til at man frarådet masker. "Nei, altså, vi har ikke nok masker til dere alle, så sorry, dere må bare være mer utsatt for smitte og uten beskyttelse av noe slag fordi vi kan ikke skaffe nok masker til alle". Folk hadde jo klikket i vinkel og krevd at myndighetene skaffet mer, når det ikke var mulig å skaffe mer akkurat da. Hva da?Da er det bedre å si at det ikke hjelper noe særlig. 

Så da sier de heller det motsatte. At munnbind kan gjøre det verre. Det er jo veldig tillitsvekkende i så fall og gir stor grunn til å stole på det som blir sagt i alle tilfeller.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da sier de heller det motsatte. At munnbind kan gjøre det verre. Det er jo veldig tillitsvekkende i så fall og gir stor grunn til å stole på det som blir sagt i alle tilfeller.

Det er bare til å se ut i verden hva anbefalingene er der. Jeg tror liksom ikke FHI sitt syn på saken trumfer en hel verdens syn på saken. 

Men altså, jeg som alle andre kan ta feil :)

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Det er bare til å se ut i verden hva anbefalingene er der. Jeg tror liksom ikke FHI sitt syn på saken trumfer en hel verdens syn på saken. 

Jeg hadde forstått det om de bare holdt seg til å si at munnbind ikke var nødvendig og at avstand holdt. Men det var jo argumenter om at bruk av munnbind kunne gjøre det verre.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Eller kanskje resten av verden burde se til Norge og lære litt? Masker eller ikke masker, Norge har gjort mer riktig enn mange andre land. Feilen vi har gjort er å åpne grenser igjen og slippe smitten fra andre land tilbake til landet. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Example skrev:

Eller kanskje resten av verden burde se til Norge og lære litt?

Hehe jada, verden tar feil, Norge rett. 
Helt riktig det. Vi er best.:Knegg:

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde forstått det om de bare holdt seg til å si at munnbind ikke var nødvendig og at avstand holdt. Men det var jo argumenter om at bruk av munnbind kunne gjøre det verre.

Nå er man i en situasjon med mer kunnskap, og vil ha et annet grunnlag når man veier fordelene opp mot ulempene. Det er foreløpig ikke noe som tilsier at det vil komme noe påbud om munnbind i første omgang.

Skrevet
3 minutter siden, Hatsumomo skrev:

Poenget var: Se på USA, Brasil og Mexico, hvor de bruker masker, og viruset er nærmest utryddet! Nei, vent.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hatsumomo skrev:

Vi kan jo være enig om at Norge har kommet veldig godt ut av dette. Nå har det jo endel å si at vi bor så spredt flere steder i dette landet også. Kan ikke sammenligne lille Norge med store, trange byer som har mer en det dobbelte av befolkningen i hele Norge, men allikevel.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Example skrev:

Poenget var: Se på USA, Brasil og Mexico, hvor de bruker masker, og viruset er nærmest utryddet! Nei, vent.. 

La oss ta Sør-Korea som et eksempel tilbake i mars;

https://www.bt.no/btmagasinet/i/50q6GK/dette-gjoer-landene-som-har-haandtert-korona-best

Sitat

Så hva er Woo Joo Kims beste råd til Norge?

Professoren nøler ikke.

– Ansiktsmaske. Det er et effektivt middel mot covid-19. Vi har fått god kontroll på viruset nå. Hvis sørkoreanere drar til kjøpesentre eller på T-banen, bruker de masker. Det er merkelig at europeiske land ikke bruker dem.

Men nei, Norge vet jo best.

Og du da som mener vi bør sammenligne oss med land som har en helt annen befolkningstetthet enn oss selv, hvor folk ikke bor spredt slik som vi, ikke holder seg hjemme når de er syke pga de ikke har råd til det osv.

Ingen land unnslipper viruset totalt, og alle land vil slite med oppblussing masker eller ikke, men kom ikke her og påstå at du er mer kunnskapsrik og kan mer om effekten eller ei av munnbind/ansiktsmasker enn ledende forskere, leger og professorer i verden.

Endret av Hatsumomo
  • Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Hatsumomo skrev:

La oss ta Sør-Korea som et eksempel tilbake i mars;

https://www.bt.no/btmagasinet/i/50q6GK/dette-gjoer-landene-som-har-haandtert-korona-best

Men nei, Norge vet jo best.

Og du da som mener vi bør sammenligne oss med land som har en helt annen befolkningstetthet enn oss selv, hvor folk ikke bor spredt slik som vi, ikke holder seg hjemme når de er syke pga de ikke har råd til det osv.

Ingen land unnslipper viruset totalt, og alle land vil slite med oppblussing masker eller ikke, men kom ikke her og påstå at du er mer kunnskapsrik og kan mer om effekten eller ei av munnbind/ansiktsmasker enn ledende forskere, leger og professorer i verden.

Og når de legene og professorene ikke er enige da? Jeg bestrider ikke en potensiell effekt munnbind, hvis man bruker de riktig. FHI må ta hensyn til mer enn det, nemlig effekten rent folkehelselig. Hvordan vil de bli brukt? Hvordan endrer de våre vaner i forhold til andre smittevernsregler? Har maskene den ønskede virkningen at det er bedre enn ulempene? 

Og fra et politisk perspektiv, hvordan vil nordmenns holdning til statens makt og tilliten til den endre seg ved såpass store krenkelser av individets frihet? Er det verdt det? 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Example skrev:

Jeg bestrider ikke en potensiell effekt munnbind, hvis man bruker de riktig. FHI må ta hensyn til mer enn det, nemlig effekten rent folkehelselig. Hvordan vil de bli brukt? Hvordan endrer de våre vaner i forhold til andre smittevernsregler? Har maskene den ønskede virkningen at det er bedre enn ulempene? 

Men herlighet da, mann! Man må jo gi innbyggerne en mulighet til å lære seg å bruke dem riktig først da, det er jo ikke lang tid - om noe tid - siden det var snakk om å begynne å bruke det!

Og ja, mange vil sikkert knote i starten, men etterhvert så skjønner man poenget og lærer seg å bruke det riktig. De begynte jo et sted i asiatiske land også! Du har så utrolig lite tiltro til nordmenn at det er rent flaut - man må begynne et sted, kanskje det tar litt tid, men etterhvert vil det ha den ønskede effekten når alle har prøvd og knotet litt.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Alivamale said:

Mange av «anti-maskers» i USA er også «anti-establishment», og nekter generelt å tro på forskere eller myndighetene.

Heldigvis for amerikanerne så har de en president som kan bedre enn alle forskere, og andre eksperter, så de får god og solid hjelp, støtte, oppfølging og råd fra han. 😂

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Gibralfaro skrev:

Heldigvis for amerikanerne så har de en president som kan bedre enn alle forskere, og andre eksperter, så de får god og solid hjelp, støtte, oppfølging og råd fra han. 😂

:Knegg:

Skrevet
1 minutt siden, Hatsumomo skrev:

Men herlighet da, mann! Man må jo gi innbyggerne en mulighet til å lære seg å bruke dem riktig først da, det er jo ikke lang tid - om noe tid - siden det var snakk om å begynne å bruke det!

Og ja, mange vil sikkert knote i starten, men etterhvert så skjønner man poenget og lærer seg å bruke det riktig. De begynte jo et sted i asiatiske land også! Du har så utrolig lite tiltro til nordmenn at det er rent flaut - man må begynne et sted, kanskje det tar litt tid, men etterhvert vil det ha den ønskede effekten når alle har prøvd og knotet litt.

Er det jeg som har liten tillit? Ikke jeg som vil maske opp hele befolkningen fordi man er redd for at folk ikke kommer til å følge de vanlige smittevernsreglene. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Example skrev:

Er det jeg som har liten tillit? Ikke jeg som vil maske opp hele befolkningen fordi man er redd for at folk ikke kommer til å følge de vanlige smittevernsreglene. 

Nå gjør du deg så dum at jeg ikke gidder å debattere mer med deg. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Gibralfaro skrev:

«I’m a very stable genius»

»good genes, very good genes, OK, very smart, the Wharton School of Finance, very good, very smart»

• Liker 1
  • Opprett ny...