AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #41 Skrevet 9. august 2020 Her var det mange karen ute og går ser jeg. Trodde disse bare fantes i usa jeg...🙄 Anonymkode: 61ea3...676 2
NorthernLight Skrevet 9. august 2020 #42 Skrevet 9. august 2020 Ett påbud på tog/buss/bane og i butikk ville redusert smitten til høsten/vinteren. Men når regjeringen har sagt at ett påbud ikke blir aktuelt så vil mange droppe munnbind. I Danmark har man anbefaling, og der ser man at mange ikke bruker munnbind selv om det blir anbefalt . Så der vurderer de ett påbud. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #43 Skrevet 9. august 2020 38 minutter siden, Alivamale skrev: Jeg tror du må forklare meg hvordan bruk av munnbind medfører ekstremt dårlig livskvalitet? Mennesker som arbeider i yrker der man må bruke munnbind hele tiden i flere timer daglig, måtte i såfall ut fra din påstand ha rapportert om elendig livskvalitet. Og hva har trening med problemstillingen rundt munnbind å gjøre? Munnbind er jo bare en av mange restriksjoner vi nå er pålagt, og langt i fra det som ville plaget meg personlig mest, men der er tydeligvis andre uenige. For meg er det med trening det klart verste, for andre er det det å få gå på konserter, for andre igjen uteliv, eller tydeligvis å ha store fester med sine 100 nærmeste venner. Men ja, munnbind er klamt, gjør det tungt å puste, trigger eksem og kviser rundt hake, munn og nese, gir gnagsår bak ørene, man kommuniserer MYE dårligere når man ikke ser munnen og ansiktet, da særlig folk som hører litt dårlig og som mer eller mindre ubevisst er avhengige av å lese litt på leppene når man snakket sammen, og i tillegg lager dette ekstremt mye ekstra plastsøppel så lenge folk ikke kjøper/lager gjenbrukbare munnbind i tøy, og jeg tror mikroplast på sikt kommer til å ta mange flere liv enn covid-19. Har du virkelig ikke fått med deg hvor mye helsepersonell klager over hvor fælt munnbind er? Og det med rette. Sosiale medier har faktisk flommet over av bilder der sykepleiere viser frem blåmerker og gnagsår etter munnbindbruk. Anonymkode: 3702d...eaa 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #44 Skrevet 9. august 2020 2 hours ago, Example said: Selvfølgelig er munnbind inngripende. Et munnbindpåbud i det offentlige rom i Norge vil nok være noe av det mest inngripende norske myndigheter gjør siden krigen. Og på veldig tvilsomt grunnlag. Jeg er redd grunnlaget i virkeligheten er å skape en falsk trygghet hos folk, etter at man i månedsvis har forsøkt å skremme. Nå er hensikten å få folk til å gå med på å stå tettere og leve mer normalt igjen, under dekke (bokstavelig talt) av at man kan gå med munnbind. Jeg har brukt munnbindet kun der det har vært påbudt, og må si det er veldig ubehagelig for lungene. Og jeg er redd det ikke er noen vei tilbake når man først har begynt, bare et tidsspørsmål før man heller ikke kan gå noe sted uten munnbind uten å føle "skam". Anonymkode: 0cd54...829 1
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #45 Skrevet 9. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Munnbind er jo bare en av mange restriksjoner vi nå er pålagt, og langt i fra det som ville plaget meg personlig mest, men der er tydeligvis andre uenige. For meg er det med trening det klart verste, for andre er det det å få gå på konserter, for andre igjen uteliv, eller tydeligvis å ha store fester med sine 100 nærmeste venner. Men ja, munnbind er klamt, gjør det tungt å puste, trigger eksem og kviser rundt hake, munn og nese, gir gnagsår bak ørene, man kommuniserer MYE dårligere når man ikke ser munnen og ansiktet, da særlig folk som hører litt dårlig og som mer eller mindre ubevisst er avhengige av å lese litt på leppene når man snakket sammen, og i tillegg lager dette ekstremt mye ekstra plastsøppel så lenge folk ikke kjøper/lager gjenbrukbare munnbind i tøy, og jeg tror mikroplast på sikt kommer til å ta mange flere liv enn covid-19. Har du virkelig ikke fått med deg hvor mye helsepersonell klager over hvor fælt munnbind er? Og det med rette. Sosiale medier har faktisk flommet over av bilder der sykepleiere viser frem blåmerker og gnagsår etter munnbindbruk. Anonymkode: 3702d...eaa Helsepersonell har vist frem gnagsår etter bruk av åndedrettsvern, ikke munnbindbruk. Disse skal sitte helt tett og stramt inntil huden, og er forøvrig langt klammere å ha på seg, og tyngre å puste gjennom. Jeg har aldri hørt en eneste kollega i tannhelsesektoren klage over munnbindbruk de 20+ årene jeg har arbeidet. Endret 9. august 2020 av Alivamale 3
Example Skrevet 9. august 2020 #46 Skrevet 9. august 2020 30 minutter siden, kaprikorn skrev: Problemet er ikke at slike folk finnes, men at vi trekker dem fram i media for å selge klikk til andre likesinnede og sosiale turister. Det er som om hvis læreren, hver gang det kommer oppdateringer i pensum, trekker fram meningen til han som hater skola og ikke bryr seg om å få seg en utdanning. Ikke hensiktsmessig, og helt idiotisk. Hvis du leste artikkelen, så ser du at det var mange ulike meninger der. Det som ville vært feil, ville vært og intervjuet kun mennesker som heier frem munnbind. Det vil ikke gitt et riktig bilde. 2
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #47 Skrevet 9. august 2020 Interessante betraktninger fra psykologer vedrørende munnbind: https://www.psychologytoday.com/us/blog/difference-opinion/202008/why-do-some-people-still-oppose-facemasks https://www.today.com/health/mask-protest-t186064
Example Skrevet 9. august 2020 #48 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, Alivamale skrev: Når det gjelder USA, er dette i endring, andelen republikanere som tar munnbind/maske i bruk, er stigende. https://www.forbes.com/sites/jackbrewster/2020/07/14/republicans-wearing-masks-more-as-coronavirus-surges-poll-finds/#64803fd44984 https://www.nytimes.com/2020/07/01/us/coronavirus-masks.html Såvidt jeg har observert, er svært mange av de hissigste amerikanske «anti-maskers» også vaksinemotstandere, konspirasjonsteoretikere og motstandere av en vaksine mot Covid-19. Noen er tilsynelatende også ganske lavt utdannede, og hevder at man kan omkomme av karbondioksidforgiftning eller oksygenmangel dersom man bruker maske. Det mest ironiske er de som demonstrerer med slagord som «my body, my choice, no masks», men er samtidig mot kvinners rett til selvbestemt abort - da er ikke «my body, my choice» så relevant for dem. Man har også en gruppering bestående av kristne ekstremister som hevder de ikke vil bruke maske fordi Jesus/Gud vil redde dem fra å bli smittet. Det her blir tullete. Det er ideologiske forskjeller på flere områder, og det er de som er gjeldende når det kommer til munnbindbruk. Dette har ingenting med abort å gjøre. Fint at du trekker frem statistikk som viser dette også, og hvor politisert munnbind har blitt i USA. 1
Gjest kaprikorn Skrevet 9. august 2020 #49 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, Example skrev: Hvis du leste artikkelen, så ser du at det var mange ulike meninger der. Det som ville vært feil, ville vært og intervjuet kun mennesker som heier frem munnbind. Det vil ikke gitt et riktig bilde. Riktig bilde av hva, at munnind er ubehagelig og begrensende og at ingen liker det? Tror du Høye og Erna synes det er stas med munnbind på? Tror du jeg personlig finner dem behagelig? Eller tror du jeg forstår at litt ubehag i dag er bedre enn en ny lockdown og nye smitteeksplosjoner? Det er tid og sted for å uttrykke følelser og tanker, og det er tid og sted for å bite tennene sammen, slutte å syte, og tenke på andre enn seg selv.
Example Skrevet 9. august 2020 #50 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, Alivamale skrev: Interessante betraktninger fra psykologer vedrørende munnbind: https://www.psychologytoday.com/us/blog/difference-opinion/202008/why-do-some-people-still-oppose-facemasks https://www.today.com/health/mask-protest-t186064 Sitat or example, if Democrats were told that they needed to wear red hats to protect their scalps from damaging UV rays, they would probably exhibit similar anti-hat wearing behaviors. They would downplay the threat, they would look to their in-group’s behaviors, and they would resist wearing them because of the symbology the hats communicate. Fra artikkelen du referer til. Og her har du problemet. 3
GammelKaktus Skrevet 9. august 2020 #51 Skrevet 9. august 2020 Uffda, trodde sånne bare fantes i Trumpland jeg...
Example Skrevet 9. august 2020 #52 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, kaprikorn skrev: Riktig bilde av hva, at munnind er ubehagelig og begrensende og at ingen liker det? Tror du Høye og Erna synes det er stas med munnbind på? Tror du jeg personlig finner dem behagelig? Eller tror du jeg forstår at litt ubehag i dag er bedre enn en ny lockdown og nye smitteeksplosjoner? Det er tid og sted for å uttrykke følelser og tanker, og det er tid og sted for å bite tennene sammen, slutte å syte, og tenke på andre enn seg selv. De intervjuet folk om munnbind. Der finner man mange ulike meninger. Om du intervjuer fem forskjellige mennesker om munnbind, og alle er positive til å bruke de, så har du gjort en svært dårlig jobb med å finne ulike meninger rundt fenomenet. 3
Den Sagnomsuste Skrevet 9. august 2020 #53 Skrevet 9. august 2020 Du verden å inngripende det er med et stykke papir foran nese og munn! Dette er jo 2020s ekvivalent til forrige århundres konsentrasjonsleire! Det er da selvsagt mye bedre at vi lar være å bruke munnbind og heller stenger ned alt ved jevne mellomrom 👍 Er jo tross alt mye mer inngripende med en mer normal hverdag hvor man bærer munnbind enn en hverdag innestengt i leiligheten mm. #first world problems 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #54 Skrevet 9. august 2020 Du skjønner det at et munnbind påbud kommer til å gi arbeidsgivere påskudd om å tilbakekalle alle fordi vi bare kan bruke munnbind. Det pålegger folk mer kostnader og høyere smitterisiko. De som er så for dette påbudet, hva slags folk er det? De som sitter hjemme hele dagen utne tvang om å omgås andre og er sponset av statskassa? Anonymkode: 19964...51d 1
Gjest kaprikorn Skrevet 9. august 2020 #55 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev: Du verden å inngripende det er med et stykke papir foran nese og munn! Dette er jo 2020s ekvivalent til forrige århundres konsentrasjonsleire! Det er da selvsagt mye bedre at vi lar være å bruke munnbind og heller stenger ned alt ved jevne mellomrom 👍 Er jo tross alt mye mer inngripende med en mer normal hverdag hvor man bærer munnbind enn en hverdag innestengt i leiligheten mm. #first world problems Sant 😂
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #56 Skrevet 9. august 2020 5 minutter siden, Example skrev: Fra artikkelen du referer til. Og her har du problemet. Ja, og det ville vært like idiotisk. Det er korttenkt å ikke høre på helsemyndighetene, og la være å følge retningslinjer fordi man er i opposisjon mot en annen politisk gruppering. Mange av «anti-maskers» i USA er også «anti-establishment», og nekter generelt å tro på forskere eller myndighetene.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #57 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg forsvarer henne ikke, virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Men det som er skremmende er at du tror de som blir smittet mest sannsynlig får permanent skade eller dør. Det er faktafeil. 99,5 % overlever. Hva gjelder senskader er det mange skriverier for tiden og ingen fagfellvurdert forskning meg bekjent, men de aller, aller fleste blir helt friske. Anonymkode: 79548...844 En liten korreksjon til det du skriver. Det forskerne sier, er vel at coronaviruset er et såpass nytt virus, at man foreløpig ikke kan si noe om eventuelle ettersykdommer/senskader etter gjennomgått covid-19-sykdom. Men at det er holdepunkter for at det ikke er så komplikasjonsfritt som man trodde, selv om man altså overlever selve corona og også om man har hatt det lett. Hjerne-, hjerte- lunge forandringer har blitt beskrevet. Likeledes Kawasaki-syndromliknende tilstand hos barn. Anonymkode: 50187...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #58 Skrevet 9. august 2020 En ting jeg ikke forstår er hvorfor de plutselig anbefaler munnbind nå, når de i forrige forrige runde da smitten var verre sa at munnbind ikke var å anbefale. Har en følelse av at munnbind har blitt et politisk symbol som hele verden må følge. Anonymkode: b2251...80d 4
Hatsumomo Skrevet 9. august 2020 #59 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg ikke forstår er hvorfor de plutselig anbefaler munnbind nå, når de i forrige forrige runde da smitten var verre sa at munnbind ikke var å anbefale. Har en følelse av at munnbind har blitt et politisk symbol som hele verden må følge. Anonymkode: b2251...80d Det var ikke nok munnbind å oppdrive på det tidspunktet, de slet jo med å få nok til bruk i helsevensenet her i Norge så da ville det ihvertfall ikke lønnet seg å oppfordre 5 millioner til å ta det i bruk. Tipper det ligger der, og ikke fordi de mener det er så poengløst. 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #60 Skrevet 9. august 2020 3 minutter siden, Hatsumomo skrev: Det var ikke nok munnbind å oppdrive på det tidspunktet, de slet jo med å få nok til bruk i helsevensenet her i Norge så da ville det ihvertfall ikke lønnet seg å oppfordre 5 millioner til å ta det i bruk. Tipper det ligger der, og ikke fordi de mener det er så poengløst. Så hvorfor ble ikke dette sagt at var årsaken i så fall? Vi fikk tydelig beskjed om at feil bruk av munnbind kunne gjøre det verre, og at man i tillegg naturlig nok vil ha hendene mer opp i ansiktet. Vi klarte oss helt fint og fikk ned smittetallet sist uten påbud om bruk av munnbind, og det bør vi klare nå også. Anonymkode: b2251...80d 2
Fremhevede innlegg