Example Skrevet 9. august 2020 #21 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, Alivamale skrev: Mener du at et påbud om munnbind i det offentlIge rom egentlig er et vikarierende motiv for noe helt annet enn smittevern? Det kan det være i mange tilfeller. Munnbind er et politisk symbol i for eksempel USA. Der er det venstresiden som støtter munnbind, mens høyresiden ikke gjør det. Du kan fint gjette hvem som stemmer hva ved å se på hvem som bærer dette. Allerede da har man et problem, ved å tvinge folk til å bære det. Det er et stort inngrep på personlig frihet, uansett hvor gode intensjoner det måtte ha. Grunnlaget på at det faktisk virker er i beste fall mangelfullt. Munnbind virker for meg en lettvint løsning for å vise at man gjør noe. Der symbolikken er viktigere enn den faktiske virkningen. 3
Example Skrevet 9. august 2020 #22 Skrevet 9. august 2020 1 minutt siden, Apis skrev: Av og til i smittevernet tjeneste burde vi levd i noe helt annet en et demokrati, i Kina kommer de og sveiser igjen utgangsdøra vis de mistenker det er smitte i bygget, da snakker vi inngripende tiltak og motstand mot munnbind blir bare sutrete. Ja. Vi ser hvordan deres styresett hjalp oss i gang med denne pandemien. Vi får takke Kina for deres fantastiske styresett og undertrykking for at verden er i sin verste krise på nesten et århundre. 6
Apis Skrevet 9. august 2020 #23 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, Example skrev: Ja. Vi ser hvordan deres styresett hjalp oss i gang med denne pandemien. Vi får takke Kina for deres fantastiske styresett og undertrykking for at verden er i sin verste krise på nesten et århundre. Og fortsette å sutre over munnbind, det hjelper helt sikkert både demokratiforkjemperne i Kina og mot bekjempelsen av viruset 8
Gjest Sprettballen Skrevet 9. august 2020 #24 Skrevet 9. august 2020 13 minutter siden, Example skrev: Føler du at du kan bryte andre smittevernsregler, fordi du bruker munnbind? Det er jo nettopp en del av problemet. Munnbind er en falsk trygghet. Selvfølgelig forholder jeg meg til alle smittevernsregler. Men når jeg må gå arm i arm med en eldre ustø person må jeg nødvendigvis nærmere enn en meter, og da bruker jeg munnbind for å redusere risikoen for smitte, selv om den ikke elimineres. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken løsning du har for briller/visir når de dugger? Blir sprø av det jeg. Anonymkode: 282a8...dd6 Jeg bruker litt tape (hvit tape fra apoteket) øverst på masken. Det er ikke optimalt, men det fungerer
Example Skrevet 9. august 2020 #25 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, Apis skrev: Og fortsette å sutre over munnbind, det hjelper helt sikkert både demokratiforkjemperne i Kina og mot bekjempelsen av viruset Å være imot påbud av munnbind mener jeg er å stå på noen prinsipper om hvordan det er å leve i et åpent samfunn. At diktaturer er mer handlekraftige enn demokratier, er det ingen som betviler. Det 21. århundret handler mye om å verne om viktige prinsipper. For de er under press mange steder. Det er ikke tilfeldig at det knapt bare er land i Norden som holder igjen rundt munnbind. Gjerne de samme landene som år etter år scorer høyest på politisk frihet. 3
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #26 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, Example skrev: Det kan det være i mange tilfeller. Munnbind er et politisk symbol i for eksempel USA. Der er det venstresiden som støtter munnbind, mens høyresiden ikke gjør det. Du kan fint gjette hvem som stemmer hva ved å se på hvem som bærer dette. Allerede da har man et problem, ved å tvinge folk til å bære det. Det er et stort inngrep på personlig frihet, uansett hvor gode intensjoner det måtte ha. Grunnlaget på at det faktisk virker er i beste fall mangelfullt. Munnbind virker for meg en lettvint løsning for å vise at man gjør noe. Der symbolikken er viktigere enn den faktiske virkningen. Når det gjelder USA, er dette i endring, andelen republikanere som tar munnbind/maske i bruk, er stigende. https://www.forbes.com/sites/jackbrewster/2020/07/14/republicans-wearing-masks-more-as-coronavirus-surges-poll-finds/#64803fd44984 https://www.nytimes.com/2020/07/01/us/coronavirus-masks.html Såvidt jeg har observert, er svært mange av de hissigste amerikanske «anti-maskers» også vaksinemotstandere, konspirasjonsteoretikere og motstandere av en vaksine mot Covid-19. Noen er tilsynelatende også ganske lavt utdannede, og hevder at man kan omkomme av karbondioksidforgiftning eller oksygenmangel dersom man bruker maske. Det mest ironiske er de som demonstrerer med slagord som «my body, my choice, no masks», men er samtidig mot kvinners rett til selvbestemt abort - da er ikke «my body, my choice» så relevant for dem. Man har også en gruppering bestående av kristne ekstremister som hevder de ikke vil bruke maske fordi Jesus/Gud vil redde dem fra å bli smittet. 10
Apis Skrevet 9. august 2020 #27 Skrevet 9. august 2020 18 minutter siden, Example skrev: Å være imot påbud av munnbind mener jeg er å stå på noen prinsipper om hvordan det er å leve i et åpent samfunn. At diktaturer er mer handlekraftige enn demokratier, er det ingen som betviler. Det 21. århundret handler mye om å verne om viktige prinsipper. For de er under press mange steder. Det er ikke tilfeldig at det knapt bare er land i Norden som holder igjen rundt munnbind. Gjerne de samme landene som år etter år scorer høyest på politisk frihet. Dette handler om å redusere smittespredning på best mulig måte, ikke religion og heldekkende plagg, 9
Baker Harepus Skrevet 9. august 2020 #28 Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker folk er noen egoister. https://www.dagsavisen.no/nyheter/munnbind-splitter-folket-1.1754276#cxrecs_s June Bendiksen er «110 prosent mot munnbind», forteller hun. – Jeg er rasende. Vi tok fly fra Tromsø i går, og da måtte jeg ha det svineriet på meg. Jeg synes det er ubehagelig og unødvendig. I tillegg mener Bendiksen munnbind strider mot friheten til å kunne bestemme selv. – Helsemyndighetene har ikke kommet med påbud om bruk av munnbind, men varsler en mulig oppfordring. – Ja, og det er det strengeste de kan komme med, spør du meg. Hvis de kommer med påbud så får jeg helt hetta. Da går vi i demonstrasjonstog, sier hun med et smil. Anonymkode: 34bd4...c39 Jeg vil anbefale alle som mener munnbind er hemmende og ubehagelig (hallo, vi snakker ikke om N95-maske engang) å prøve respirator. Da snakker vi ubehagelig og hemmende. 16
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #29 Skrevet 9. august 2020 49 minutter siden, Alivamale skrev: Jeg bruker munnbind på jobb, det finnes antidugg for briller å få kjøpt. Jeg har større problem når det regner på brillene når jeg går tur med hunden, hadde trengt vindusviskere. 😊 Så altså enda mer utgifter for privatpersoner. Nice. Anonymkode: 761f4...339 1
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #30 Skrevet 9. august 2020 2 minutter siden, Baker Harepus skrev: Jeg vil anbefale alle som mener munnbind er hemmende og ubehagelig (hallo, vi snakker ikke om N95-maske engang) å prøve respirator. Da snakker vi ubehagelig og hemmende. Spot on! 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #31 Skrevet 9. august 2020 1 time siden, Alivamale skrev: Dersom man ser helt bort fra kostnadene for enkeltmennesket ved et slikt påbud, for eksempel ved at det offentlige deler ut gratis munnbind, hvordan er det mer inngripende med et påbud om munnbind enn f.eks. forbudet mot å gå splitter naken i offentligheten? Det minner mer om forbudet om å vise ansiktet sitt i mange muslimske land, bortsett fra at munnbind gjelder begge kjønn. (Unnskyld, alle kjønn heter det vel nå). Det er faktisk veldig inngripende. Det er det også når man nekter folk å trene sammen. Jeg er usikker på om jeg synes målet helliger middelet. Ekstremt dårlig livskvalitet over lang tid på nesten alle for å hindre at en liten prosentandel dør. Hva leste jeg estimatene på dødsfall hvis vi ikke hadde gjort noen tiltak var? 20 000 eller noe? Det er jo strengt tatt virkelig ikke mange, av 5 millioner. Hadde vi snakket 200 000 hadde det vært noe annet. Anonymkode: 3702d...eaa
Callisto83 Skrevet 9. august 2020 #32 Skrevet 9. august 2020 (endret) Min erfaring er at de som er mest imot munnbind også er de samme som gjerne har et veldig avslappet forhold til tiltakene. Interessant forresten å se at "Karen" har en søster i Norge... Endret 9. august 2020 av Callisto83 9
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #33 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så altså enda mer utgifter for privatpersoner. Nice. Anonymkode: 761f4...339 Du kan finne tips her, flere av tipsene innebærer ingen ekstra utgifter: https://www.nytimes.com/article/glasses-fog-wearing-mask-coronavirus.html 2
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #34 Skrevet 9. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det minner mer om forbudet om å vise ansiktet sitt i mange muslimske land, bortsett fra at munnbind gjelder begge kjønn. (Unnskyld, alle kjønn heter det vel nå). Det er faktisk veldig inngripende. Det er det også når man nekter folk å trene sammen. Jeg er usikker på om jeg synes målet helliger middelet. Ekstremt dårlig livskvalitet over lang tid på nesten alle for å hindre at en liten prosentandel dør. Hva leste jeg estimatene på dødsfall hvis vi ikke hadde gjort noen tiltak var? 20 000 eller noe? Det er jo strengt tatt virkelig ikke mange, av 5 millioner. Hadde vi snakket 200 000 hadde det vært noe annet. Anonymkode: 3702d...eaa Jeg tror du må forklare meg hvordan bruk av munnbind medfører ekstremt dårlig livskvalitet? Mennesker som arbeider i yrker der man må bruke munnbind hele tiden i flere timer daglig, måtte i såfall ut fra din påstand ha rapportert om elendig livskvalitet. Og hva har trening med problemstillingen rundt munnbind å gjøre? 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #35 Skrevet 9. august 2020 Er så mye tull og tøys hele tiden. Alt skal analyseres og protesteres på i denne pandemien. Nå er vel en stor del av samfunnet bygget opp på systemer som berøver oss frihet, hvis vi skal analysere godt. vi kan ikke gå splitter nakne på butikken eller i teateret vi må dekke oss til med noe klær faktisk. Vi kan ikke kjøre bil så fort vi vil osv osv alt er jo egentlig frihetsberøvelse. Hvis man analyserer til minste detalj. Hvorfor lage drama og bråk om en liten lapp man skal ha foran nese og munn kort tid under en pandemi? Tror det har klikket helt for menneskeheten. Anonymkode: 50187...8fa 12
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #36 Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun vet at det kan skape smittekjeder om hun får viruset. Hun vet at den smittekjeden mest sannsynlig vil påføre andre permanente skade, og drepe. Det er hva hennes frihet innebærer, og det regner jeg med hun er fullstendig klar over. Skremmende. Anonymkode: 5f9dc...330 Jeg forsvarer henne ikke, virker ikke som den skarpeste kniven i skuffen. Men det som er skremmende er at du tror de som blir smittet mest sannsynlig får permanent skade eller dør. Det er faktafeil. 99,5 % overlever. Hva gjelder senskader er det mange skriverier for tiden og ingen fagfellvurdert forskning meg bekjent, men de aller, aller fleste blir helt friske. Anonymkode: 79548...844 4
Gjest Peanut Skrevet 9. august 2020 #37 Skrevet 9. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: – Vi tok fly fra Tromsø i går, og da måtte jeg ha det svineriet på meg. Jeg synes det er ubehagelig og unødvendig. Anonymkode: 34bd4...c39 Uffda. Tenk så ille Nei, har selv ingen problemer med å bruke munnbind om det trengs. Det er nok betraktelig bedre ute og eventuelt på fly enn å ha det på seg og jobbe seg svett og varm på et støvete loft
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #38 Skrevet 9. august 2020 1 hour ago, Alivamale said: Jeg bruker munnbind på jobb, det finnes antidugg for briller å få kjøpt. Jeg har større problem når det regner på brillene når jeg går tur med hunden, hadde trengt vindusviskere. 😊 Caps anbefales! Anonymkode: 9b222...6b0
Alivamale Skrevet 9. august 2020 #39 Skrevet 9. august 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Caps anbefales! Anonymkode: 9b222...6b0 Bruker det også, men det hjelper ikke alltid, spesielt ikke når det regner sidelengs 😊 Endret 9. august 2020 av Alivamale
Gjest kaprikorn Skrevet 9. august 2020 #40 Skrevet 9. august 2020 Problemet er ikke at slike folk finnes, men at vi trekker dem fram i media for å selge klikk til andre likesinnede og sosiale turister. Det er som om hvis læreren, hver gang det kommer oppdateringer i pensum, trekker fram meningen til han som hater skola og ikke bryr seg om å få seg en utdanning. Ikke hensiktsmessig, og helt idiotisk.
Fremhevede innlegg