Gå til innhold

Kan man leve et lykkelig liv selv etter man har blitt voldtatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du blitt voldtatt og hvor mange ganger har du blitt voldtatt hvis det er fler enn en gang? Og hvordan klarer du å være lykkelig etter noe sånt? Jeg har blitt voldtatt 2 ganger, aldri sagt det til noen. Første voldtekt skjedde da jeg var 16 og andre voldtekt skjedde da jeg var 19. Jeg er nå 24. 

Anonymkode: aad57...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan bare leve videre lykkelig hvis man kjempet tilbake. 

Anonymkode: 7df64...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått til psykolog, snakket med en jeg stoler på, fokusert og jobbet mye med å ikke føle skam og skyld, og ikke føle at det er noe feil med meg. Jeg har også blitt ranet, men da satt jeg jo aldi igjen med den skam og nummen-følelsen - til tross for at jeg var et uskyldig offer da også. Det er kun den kriminelle sin skyld, ikke oss ofre. Vi ble utsatt for noe fælt.

Er veldig lykkelig, men såklart preget og veldig forsiktig av meg (drikker ikke, går aldri alene bortsett fra på dagen, fester nesten aldri, har selvforsvarspray, saks og alarm i lomma etc) Men nå var jeg introvert fra før, så dette var ikke store endringen. Tenker ofte at jeg liksom skylder meg selv et godt liv og å nyte alle gode øyeblikk, for jeg vet hvor fort enkelthendelser kan ødelegge - og at jeg burde nyte alt godt. Og at jeg allerede har tatt så mye skade pga denne personen, og at jeg ikke vil la han gi med mer skade eller bruke mer tid på det han gjorde.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan bare leve videre lykkelig hvis man kjempet tilbake. 

Anonymkode: 7df64...43c

Bullshit. Å ikke si ja/gi samtykke er "å kjempe tilbake". Det er kune de overgriperne/drapsmenne sin skyld som gjør kriminelle ting, ikke ofrene som blir lammet av frykt. Hva slags menneske er du?

Anonymkode: 57ab2...d0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går 😊 men man trenger kanskje litt hjelp til å gå videre? Jeg gjorde det, trodde lenge at jeg fikset det alene, men det gjorde jeg ikke. Psykolog var gull verdt. Sånne ting må bearbeides for at man kan gå videre, om du føler at du ikke kommer lengere på egenhånd så ikke vær redd for få hjelp.

Du er så ung! Har hele livet foran deg. Blir noen tøffe tak men du får livet ditt tilbake😊 

Tilslutt vil jeg nevne at du må virkelig bare overse dumme kommentarer, det er mye troll her! 😄 ser det er en ekkel kommentar lengere oppe. 

Dette ordner seg ❤️

Anonymkode: 47002...8ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at nesten uansett hvilket traume en har opplevd, så kan en lære seg og leve med det og oppleve stunder av lykke igjen. Husk at lykke ikke er en konstant følelse for noen. Lykke er ikke en tilstand, det er en følelse som kommer og går.

Alle menneskers liv er en blanding av sorg og glede, oppturer og nedturer. Men noen opplever jo dessverre verre ting en andre.

Det jeg tror er viktig er å få bearbeide vonde og vanskelige ting en opplever. Håper du får hjelp til å snakke om det vonde du har opplevd. Husk at det ikke er du som skal skamme deg over det som skjedde. Det var ikke du som gjorde noe galt. Ta kontakt med fastlegen din og få hjelp.

Anonymkode: c4552...67c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at nesten uansett hvilket traume en har opplevd, så kan en lære seg og leve med det og oppleve stunder av lykke igjen. Husk at lykke ikke er en konstant følelse for noen. Lykke er ikke en tilstand, det er en følelse som kommer og går.

Alle menneskers liv er en blanding av sorg og glede, oppturer og nedturer. Men noen opplever jo dessverre verre ting en andre.

Det jeg tror er viktig er å få bearbeide vonde og vanskelige ting en opplever. Håper du får hjelp til å snakke om det vonde du har opplevd. Husk at det ikke er du som skal skamme deg over det som skjedde. Det var ikke du som gjorde noe galt. Ta kontakt med fastlegen din og få hjelp.

Anonymkode: c4552...67c

Klokt og riktig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada. Det var jævlig lenge, men i dag lever jeg er godt liv uten å plages av set som skjedde. Riktig traumebehandling måtte til. 

Anonymkode: 48716...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Reis deg, nekt å være et offer. Ikke la hendelsen ta kontroll over livet ditt. Legg den bak deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg ble voldtatt gjentatte ganger av en ekskjæreste. Lenge tenkte jeg at jeg skulle cope alene, men en psykolog klarte å grave det utav meg. Etter det har jeg brukt en god del år på bearbeiding. 

I dag er jeg godt gift, har 2 barn og har det generelt veldig fint. Min ptsd vil til en viss grad alltid være en brems i enkelte situasjoner, men jeg har lært meg å håndtere angstanfall ol når de oppstår slik at ting blir litt mindre skremmende. Å lære grounding teknikker har vært en viktig del av prosessen for meg. 

Anonymkode: 3fb72...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble misbrukt igjennom halve barndommen, overgriperen er dømt og har sonet flere år i fengsel. 

 

Det var selvfølgelig beinhardt i perioder, spesielt før dette kom ut, når jeg måtte håndtere det alene, før rettsakene og tiden etter.

 

Nå er jeg lykkelig. Det definerer ikke meg som person, jeg kan velge å jobbe med å gå videre. Selvfølgelig er ikke det enkelt, men det er fullt mulig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble voldtatt av en fremmed mann som 17 åring og har fått posttraumatisk stresslidelse som følge av dette. Jeg går til samtaleterapi ukentlig, går på faste medisiner og skal starte med traumeterapi den dag jeg føler meg klar for det. Jeg tror at dette traumet og denne lidelsen jeg har fått som følge av det er noe som vil følge meg for resten av livet, men forhåpentligvis vil det ta mindre og mindre plass etterhvert som jeg får livet på stell. Jeg har hørt om flere folk som har opplevd traumer og som har PTSD som lever flotte liv, men jeg tror at i mange tilfeller så er det nødvendig med profesjonell hjelp. Det er vanskelig å håndtere slike ting alene. Jeg hadde ikke vært her den dag i dag om det ikke var for behandleren min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart man kan! :opplyser: Sikkert vanskeligere å komme over sånt når man ikke har noen å snakke med, og føler man trenger det. Vil anbefale deg å ta kontakt med Dixi-senteret (de er veldig flinke) , evt. fastlegen din! Lykke til :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Psykologhjelp og samtalepartner... har sliti med sex og tilitt til menn. Ble voldtatt som 29 åring men ble også gravid som gjøre greia mye verre.endte med abort.. nå er jeg 38. Det ligger i bakhodet men jeg tenker ikke på det daglig mere. Men jeg kan bli stressa om jeg dater og han er veldig sexfiksert..

Anonymkode: 47e8c...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man. Jeg har blitt voldtatt 3 ganger. Jeg velger å være åpen om det etter å ha datet en person en stund, fordi om jeg skulle reagere med å få flasbacks ved intimitet så skjønner den andre hvorfor og vi kan snakke for å få det til å fungere. Jeg har ikke gått til psykolog pga det og har ikke tatt det opp i timene jeg har hatt pga andre ting. Jeg burde absolutt ha gjort det for å minske flashbacks, men har ikke følt for det, for er redd for å ta det opp igjen og huske detaljer.

Vil ikke si jeg er lykkelig, men det er av andre grunner og tror ikke jeg hadde vært mer lykkelig i dag om voldtektene ikke hadde skjedd. 

Endret av miztyia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 9.8.2020 den 4.23, AnonymBruker skrev:

Har du blitt voldtatt og hvor mange ganger har du blitt voldtatt hvis det er fler enn en gang? Og hvordan klarer du å være lykkelig etter noe sånt? Jeg har blitt voldtatt 2 ganger, aldri sagt det til noen. Første voldtekt skjedde da jeg var 16 og andre voldtekt skjedde da jeg var 19. Jeg er nå 24. 

Anonymkode: aad57...f52

Ja det går an å bli lykkelig igjen. Det er mye verre for dem som skader andre. Se på video av Elisabeth Smart som ble kidnappet og voldtatt. Idag har hun fått et nytt liv og hjelper andre voldtekts ofre.

Anonymkode: 16dd7...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ene jeg kjenne som ble gjengvoldtatt, tok sitt eget liv. 

Anonymkode: 92211...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt voldtatt 2 ganger. Andre gang anmeldte jeg og det var rettssaker der han ble dømt. Etter det trodde jeg at jeg ville klare å legge det bak meg, og levde så normalt som mulig. Merka likevel at det var et mørke inni meg som bare ble større og større, og jeg fungerte etterhvert dårligere og dårligere. Fra å ha tatt en utdannelse og jobbet fullt er jeg nå uten jobb, fordi jeg ikke klarer å fungere. Føler meg ødelagt, hatt mye psykiske problemer i etterkant. Det finnes sikkert solskinnshistorier der ute om folk som har klart seg bra, men jeg er ikke en av dem. Det har virkelig ødelagt mye.

Anonymkode: aaa2d...03c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...