AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Del Skrevet 8. august 2020 Har krydderglass som er flere år gamle. Det er alt fra salt og pepper, til chilipulver, paprika, oregano, grillkrydder, gressløk, piffikrydder, you name it... Har tidvis vært litt ivrig med innkjøpene og kjøpt inn alt for store mengder, og så har det blitt stående i skapet 😅 Blir innholdet i slike krydderglass dårlig med tiden? Bør jeg rett og slett skrote alt som er gammelt og kjøpe inn nytt? Anonymkode: b1901...ffd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 8. august 2020 #2 Del Skrevet 8. august 2020 Ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #3 Del Skrevet 8. august 2020 Når det er langt over tiden, så lønner det seg å investere i nytt, ja. Anonymkode: f23df...37f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pragmatikeren Skrevet 8. august 2020 #4 Del Skrevet 8. august 2020 Det eldste krydderet jeg har spist var ca 25 år gammelt. Smakte helt vanlig. Kaster aldri krydder, men lukter på det før bruk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #5 Del Skrevet 8. august 2020 Jeg må innrømme at jeg kaster krydder som nærmer seg et år etter dato, spesielt hvis det har stått i lys, salt derimot skal vel godt gjøres at blir dårlig. Anonymkode: 3a744...a69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 8. august 2020 #6 Del Skrevet 8. august 2020 Hvis det ser normalt ut og lukter normalt er det helt i orden å bruke dem. Noen kan ha mistet litt smak med tiden. Det du bør være obs på er hvis du har krydderblandinger som inneholder fettstoffer. De kan harskne. Det gjelder særlig buljonger. Når det gjelder salt, er det jo flere salter som er flere millioner gammelt steinsalt. Da skulle ikke ett år til eller fra gjøre særlig mye 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #7 Del Skrevet 8. august 2020 Krydder bestråles med radioaktiv stråling, det kanskje den mest effektive form som fins for å gjøre noe sterilt. De er pålagt å ha en holdbarhetsdato, men det burde gå fint å bruke det lenge etterpå. Anonymkode: f9727...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 8. august 2020 #8 Del Skrevet 8. august 2020 Jeg kaster aldri krydder. Hvis det er gammelt og har mistet litt smak bruker jeg bare litt ekstra. Nå bruker jeg mye krydder, så det er vel ikke det største problemet jeg har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #9 Del Skrevet 8. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har krydderglass som er flere år gamle. Det er alt fra salt og pepper, til chilipulver, paprika, oregano, grillkrydder, gressløk, piffikrydder, you name it... Har tidvis vært litt ivrig med innkjøpene og kjøpt inn alt for store mengder, og så har det blitt stående i skapet 😅 Blir innholdet i slike krydderglass dårlig med tiden? Bør jeg rett og slett skrote alt som er gammelt og kjøpe inn nytt? Anonymkode: b1901...ffd krydder som oregano, timian, og rosmarin kan brukes leeenge etter utgått dato siden det er en urt. kan bare være smaken som blir svakere. Når det gjelder kryddermikser som grillkrydder og piffi og lignende så hadde jeg kasta og kjøpt nytt. Gressløk hadde jeg heller ikke spist. Anonymkode: e890d...600 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Del Skrevet 9. august 2020 15 timer siden, Pragmatikeren skrev: Det eldste krydderet jeg har spist var ca 25 år gammelt. Smakte helt vanlig. Kaster aldri krydder, men lukter på det før bruk. Fant krydder i 217 hos svigers som gikk ut i 1982. De kjøpte huset i 1983. Merkelige greier. Popcorn fra 1994, det smakte helt greit. Anonymkode: 5d48c...e85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 9. august 2020 #11 Del Skrevet 9. august 2020 (endret) Salt (og sukker) er evigvarende. Andre krydder kan miste "piffen" over tid, men smaker sjelden dårlig og er jo ikke farlig. Endret 9. august 2020 av Jerry Lee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 10. august 2020 #12 Del Skrevet 10. august 2020 On 8/8/2020 at 11:14 PM, AnonymBruker said: Har krydderglass som er flere år gamle. Det er alt fra salt og pepper, til chilipulver, paprika, oregano, grillkrydder, gressløk, piffikrydder, you name it... Har tidvis vært litt ivrig med innkjøpene og kjøpt inn alt for store mengder, og så har det blitt stående i skapet 😅 Blir innholdet i slike krydderglass dårlig med tiden? Bør jeg rett og slett skrote alt som er gammelt og kjøpe inn nytt? Anonymkode: b1901...ffd For det meste spiller det liten rolle. Særlig hvis det er tørket krydder som oregano eller pepper. Er det krydderblandinger kan de miste litt av piffen, men det løser du ved å bruke litt mer av det. Jeg har aldri kastet krydder, og det eldste krydderglasset jeg fortsatt har er fra 2006. Cayennepepper, hvis du lurte. Malt muskat fra 2011 har jeg også, men det har blitt sterkere, så jeg har måttet begynne å justere mengden *ned* når jeg har litt i fiskebollesausen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå