Gå til innhold

Gravid lærer i koronatider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer på flere klassetrinn. Like etter at sommerferien startet fant jeg ut at jeg er gravid! Nå nærmer det seg oppstart av nytt skoleår, og jeg er litt bekymret for hvordan det skal bli..Spesielt mtp at smitten blomster igjen nå etter ferietiden, og jeg underviser mange små barn hvor det kan være vanskelig å holde avstand. Jeg leser at gravide ikke er i spesiell risiko for å bli alvorlig syke, men jeg syns likevel at det er ubekvemt..

Noen gravide lærere der ute? Har dere fått noen form for tilrettelegging? Må jeg bare stå i det, vaske hendene og håpe på det beste...? :) 

Anonymkode: dd18d...ef0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I de fleste andre land blir gravide regnet som risikogruppe. Vi vet jo ikke langtidsvirkningen korona har på gravide. Det vi vet fra forskning er at gjennomgått infeksjon av influensaviruset i første trimester 3 dobbler sjansen for å få et barn med autisme. Autisme tar det minst 2 år før du oppdager så slike bivirkninger av koronaviruset vet vi ikke ennå. Koronaviruset er hardere enn influensaviruset så man kan tenke seg at det finnes et lignende risikobilde for gravide med koronaviruset. Bare feber i seg selv er skadelig for fosteret (utviklingsforstyrrelser og språkvansker), og mange med koronaviruset melder at de sliter med langvarig feber.

Nå jobber ikke jeg som lærer, men jeg hadde nok vært veldig nervøs hvis jeg var det.

Anonymkode: 7a5af...5fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste andre land blir gravide regnet som risikogruppe. Vi vet jo ikke langtidsvirkningen korona har på gravide. Det vi vet fra forskning er at gjennomgått infeksjon av influensaviruset i første trimester 3 dobbler sjansen for å få et barn med autisme. Autisme tar det minst 2 år før du oppdager så slike bivirkninger av koronaviruset vet vi ikke ennå. Koronaviruset er hardere enn influensaviruset så man kan tenke seg at det finnes et lignende risikobilde for gravide med koronaviruset. Bare feber i seg selv er skadelig for fosteret (utviklingsforstyrrelser og språkvansker), og mange med koronaviruset melder at de sliter med langvarig feber.

Nå jobber ikke jeg som lærer, men jeg hadde nok vært veldig nervøs hvis jeg var det.

Kutt ut wakefield tullet, kutt ut!

Jeg jobber i helsevesenet, her går gravide på jobb som vanlig. Snakk med fastlegen din om du er bekymret. 

Anonymkode: 96688...d92

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Gravide er ikke i risiko for å bli alvorlig syke! Hverken deg eller barnet du bærer på. Men grunnen til at du likevel skal være forsiktig er at dersom du blir smittet, spesielt nærme termin, så vil det være inngripende tiltak rundt fødsel hvor du blir isolert på sykehuset. Så ville forhørt meg med skolen din. Regner med at det kommer tiltak og veiledning ved skolestart. Mulig bruk av munnbind ect. 

Anonymkode: c18d6...a25

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke påvist noe fare, gå på jobb som vanlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutt ut wakefield tullet, kutt ut!

Jeg jobber i helsevesenet, her går gravide på jobb som vanlig. Snakk med fastlegen din om du er bekymret. 

Anonymkode: 96688...d92

Hva er tull her? Trenger du kilder?

I Danmark regner de gravide som riskogruppen ut fra forsiktighetsregelen : https://www.laeger.dk/coronavirus-og-din-arbejdsplads

Ud fra et forsigtighedsprincip betragter Sundhedsstyrelsen gravide som en risikogruppe i forhold til COVID-19. Det skyldes, at man som gravid kan være mere modtagelig for infektioner som almindeligvis giver øvre luftvejsinfektion, fx influenza. Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor de samme forholdsregler,  som beskrevet for personer i øget risiko for et alvorligt sygdomsforløb med COVID-19.

At influensa 3 dobbler sjansen til autisme?: Det er 2,3 ganger større sannsynlighet for at barn blir født med autisme hvis moren har en influensa eller en ukelang febertilstand i det første eller andre trimesteret. https://forskning.no/sykdommer/mors-influensa-kan-oke-risikoen-for-barneautisme/669989

Women who have influenza, commonly known as the flu, while pregnant double their risk of having a child with autism, according to a large study published 12 November in Pediatrics. The results add to growing evidence of a connection between maternal infection and autism1. https://www.spectrumnews.org/news/flu-during-pregnancy-raises-childs-risk-of-autism/

Det er helt klart at feber og infeksjoner i svangerskaper øker risikoen for utviklingsforstyrrelser hos barn, og vi vet ennå ikke hvordan koronaviruset påvirker dette. Dette vil vi ikke vite før barn født av koronasyke mødre er minimum 2-3 år. Derfor tar jeg som gravid litt ekstra hensyn enn ellers nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gravide har nedsatt immunforsvar og tyngre pust. Selvfølgelig er det en større risiko, og i hvert fall ikke noe man ønsker å få. Er en grunn til at influensavaksine anbefales gravide. Det utspiller seg ofte mange ganger verre enn for ikke-gravide. Covid gir mange pustevansker. Det er det siste jeg ønsker, som er gravid og har vært tungpustet siden uke 15 typ. 

Snakk med legen din om dette. 

Anonymkode: 2239a...330

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gravide er ikke i risiko for å bli alvorlig syke! Hverken deg eller barnet du bærer på. Men grunnen til at du likevel skal være forsiktig er at dersom du blir smittet, spesielt nærme termin, så vil det være inngripende tiltak rundt fødsel hvor du blir isolert på sykehuset. Så ville forhørt meg med skolen din. Regner med at det kommer tiltak og veiledning ved skolestart. Mulig bruk av munnbind ect. 

Anonymkode: c18d6...a25

Langvarig feber i seg selv er en riskofaktor i et svangerskap. Så koronaviruset vil potensielt kunne påvirke den mentale utviklingen til barnet. https://www.cdc.gov/ncbddd/birthdefects/features/kf-birthdefects-maternal-fever-during-pregnancy.html

A 2014 review of 46 previous studies found that experiencing a fever during the first trimester of pregnancy may increase the chance of the baby being born with oral clefts, congenital heart defects, and neural tube defects by around 1.5 to 3 times.

https://edition.cnn.com/2017/10/10/health/pregnancy-birth-defects-fever-study/index.html

Having fevers while pregnant boosts the risk of having a child with autism, according to a study of more than 95,000 women1.The link is strongest in the second trimester, when a single fever is associated with a 40 percent increase in autism risk. Three or more fevers after the first trimester triples the risk of having a child with autism, according to the study, which appeared 13 June in Molecular Psychiatry.The findings support the idea that a pregnant woman’s immune response, which often includes fever, can disrupt brain development in the fetus, says lead researcher Mady Hornig, associate professor epidemiology at the Columbia University. https://www.spectrumnews.org/news/autism-risk-climbs-number-fevers-pregnancy/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og fikk baby nå i sommer. Jeg var veldig redd for å bli smittet av Covid-19 som følge av jobben. Heldigvis hadde vi hjemmekontor i en periode, og jeg fikk tilrettelagt slik at jeg kunne fortsette med dette når de andre startet gradvis opp før sommerferien.

Jeg var ekstra skeptisk fordi jeg hadde en kraftig forkjølelse i desember. Jeg har aldri vært så dårlig som da, og er sikker på at graviditeten spilte en stor rolle her. Mine tanker var derfor at dersom jeg ble smittet av Korona ville det bli ganske grusomt som gravid. 

legen var dessverre ikke noe behjelpelig her. Han mente det ikke var noe større risiko og ville ikke høre på at andre land har gravide i risikogruppen. Ta en prat med jordmor. Min var veldig bestemt på at jobben måtte tilrettelegge slik at det var minst mulig risiko for smitte. 

Anonymkode: 40971...495

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer og fikk baby nå i sommer. Jeg var veldig redd for å bli smittet av Covid-19 som følge av jobben. Heldigvis hadde vi hjemmekontor i en periode, og jeg fikk tilrettelagt slik at jeg kunne fortsette med dette når de andre startet gradvis opp før sommerferien.

Jeg var ekstra skeptisk fordi jeg hadde en kraftig forkjølelse i desember. Jeg har aldri vært så dårlig som da, og er sikker på at graviditeten spilte en stor rolle her. Mine tanker var derfor at dersom jeg ble smittet av Korona ville det bli ganske grusomt som gravid. 

legen var dessverre ikke noe behjelpelig her. Han mente det ikke var noe større risiko og ville ikke høre på at andre land har gravide i risikogruppen. Ta en prat med jordmor. Min var veldig bestemt på at jobben måtte tilrettelegge slik at det var minst mulig risiko for smitte. 

Anonymkode: 40971...495

takk for dette svaret, jeg skal snakke med jordmor på min første kontroll til uka Gratulerer med barnet! 🥰

Skrevet

Viktig å snakke med arbeidsgiver i alle fall. Jeg har kolleger i risikogrupper som fikk litt tilpasning.

Så tenker jeg at det fint å være ærlig med elevene også. Kanskje de forstår mer av alvoret i situasjonen også, hvis man tar det på en skikkelig måte. Mine elever forstod mer av alvoret da jeg sa at vi hadde lærere på skolen i risikogrupper som ønsker å trygg hverdag. Jeg vet en av dem var veldig nøye med å påpeke avstand til elevene, og at det var viktig at alle holder seg på plassene sine.

Det strider selvfølgelig mot litt mot andre pedagogiske prinsipper, men samtidig kan det være en fin måte for de om smittevern på. Mye bedre enn å trekke seg unna dem, uten at de forstår hvorfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

takk for dette svaret, jeg skal snakke med jordmor på min første kontroll til uka Gratulerer med barnet! 🥰

Jeg tviler dessverre på at du har krav på noe ekstra tilrettelegging, all den tid norske helsemyndigheter har valgt å ikke klassifisere oss gravide som risikogruppe, noe de fleste andre land har. I helsevesenet vet jeg at gravide går vakter som vanlig, men slipper å jobbe med corona-smittede, men thats it. Forstå det den som kan, når man vet det man vet om gravide og vanlig influensa.. 

Anonymkode: 15492...322

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du skal gjøres?  Skal alle gravide som jobber i butikk, innen helse og med folk og barn ta seg fri et par år?

Anonymkode: fe141...66b

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler dessverre på at du har krav på noe ekstra tilrettelegging, all den tid norske helsemyndigheter har valgt å ikke klassifisere oss gravide som risikogruppe, noe de fleste andre land har. I helsevesenet vet jeg at gravide går vakter som vanlig, men slipper å jobbe med corona-smittede, men thats it. Forstå det den som kan, når man vet det man vet om gravide og vanlig influensa.. 

Anonymkode: 15492...322

Om man har krav på det eller ikke, er én ting, men det skader ikke å forklare situasjonen i det minste. Vet det er flere gravide lærere som har fått tilrettelegging tidligere også. For eksempel å ikke ha spesialundervisning med potensielt utagerende elever. Men det er selvfølgelig en kabal som må gå opp for skolen, samtidig som de har et ansvar for å sikre et trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.

• Liker 1
Skrevet

Er gravid jeg og..Så tidlig at jeg ikke ønsker å si noe til seg.giver, siden jeg akkurat kom tilbake fra permisjon før sommeren etter graviditet /fødsel..

Bekymrer meg ekstra kjenner jeg. Har 24 elever og de er små , og med mange diagnoser,  som gjør avstand vanskelig. Kommer nok til å være ennå mer nøye med vask, og prøve og tilrettelegge for at vi kan gjøre en del aktiviteter ute. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du skal gjøres?  Skal alle gravide som jobber i butikk, innen helse og med folk og barn ta seg fri et par år?

Med litt kreativitet, så kan arbeidsgiver legge til rette for å gjøre det litt enklere. For eksempel at personer i risikogrupper ikke blir sittende mye i kassa, får arbeidstider når det mindre trykk av kunder, får jobbe en del på lager osv. i travle perioder osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jajøss, var akkurat det jeg hadde tenkt. Jeg håper det finnes en mellomting mellom å ta fri et par år og å undervise 180 barn i løpet av en arbeidsuke, slik min arbeidshverdag ser ut per nå. Jeg håper på en form for tilrettelegging, ikke sykemelding eller permittering.

• Liker 1
  • Opprett ny...