Gå til innhold

ANGST FOR Å FØDE! HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heia! Noen som kan trøste meg litt her? Er gravid og kjempe redd for å føde. 

Er lystgass fortsatt lovlig? Er redd for epidural da de på sykehuset bommet ved flere ganger på venninnen min. 

Vet når man først er i gang med fødsel så vil man bare få ut babyen, men vil allikevel planlegge dette godt å unngå unødvendig mye smerte. 

Anonymkode: 1c6b4...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg gruet meg også til å føde. Jeg gikk på gravidyoga for å prøve å lære å roe ned og puste. Husket ikke denne pusten under fødselen, men husket å prøve å slappe av mellom riene. Ellers lurt å lese en bok som heter «en god fødsel», som er en mental treningsbok som hjalp masse. Jeg brukte ikke epidural eller lystgass eller  noe. Det gikk fint. Smertene er ikke verre enn at man klarer å håndtere de. Det var aldri sånn; hjelp, skyt meg. 

Anonymkode: 6f01d...125

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass kommer ann på sykehuset, noen tilbyr det, andre steder er fasilitetene for gamle, og de måtte slutte med det pga dårlig ventilasjon og det var farlig for gravide som jobbet på fødeavdelingen siden det ikke ble ventilert godt nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta keisersnitt, mye bedre. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Bare at det er en større risiko. Og om det oppleves bedre  kommer jammen an på. Personlig føder jeg heller, enn å ta et keisersnitt igjen. Og jeg har både hatt en igangsatt fødsel og en setefødsel, som er skrekken for mange. Hadde aldri i livet tatt keisersnitt frivillig, men hver sin smak. 

Når det er sagt, så vil jeg anbefale deg ,ts, å kontakte fødested ditt. Eller evt snakke med jordmor ang smertelindring. Finnes flere alternativer enn epidural og lystgass 

Anonymkode: a6505...33c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare at det er en større risiko. Og om det oppleves bedre  kommer jammen an på. Personlig føder jeg heller, enn å ta et keisersnitt igjen. Og jeg har både hatt en igangsatt fødsel og en setefødsel, som er skrekken for mange. Hadde aldri i livet tatt keisersnitt frivillig, men hver sin smak. 

Når det er sagt, så vil jeg anbefale deg ,ts, å kontakte fødested ditt. Eller evt snakke med jordmor ang smertelindring. Finnes flere alternativer enn epidural og lystgass 

Anonymkode: a6505...33c

Større risiko for skade på baby ved vaginal fødsel. Og så kan man revne og ødelegge sexlivet. Nei takk. Keisersnitt er flott. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære deg, tanken på og føde kan være veldig skummel! Jeg var selv livredd før min første. Vurderte og grine meg til ett keisersnitt og grudde meg skikkelig. Men ble så positiv overasket. Ja det gjør sinnsykt vondt, men det kan ikke sammenlignes med annen smerte, da denne gir mening (man får en baby) jeg rakk ikke i å få noe smerte lindring og fødte helt naturlig. Det er utrolig hva vi får til når man må. Jeg har nå fått 3 barn og er ganske trist at jeg ikke skal oppleve en ny fødsel..  Stol på deg selv og prøv og ikke ha for mange forventinger og "krav" til fødselen. Det blir aldri sånn an har sett det for seg uansett. Ønsker deg masse lykke til 💕

Anonymkode: 33ddf...a54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Større risiko for skade på baby ved vaginal fødsel. Og så kan man revne og ødelegge sexlivet. Nei takk. Keisersnitt er flott. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Nei det er ikke stor risiko for skade på baby ved vaginal fødsel. Om du sitter på annen info må du gjerne komme med link til seriøst forskning som tilsier at keisersnitt er et bedre alternativ enn vaginal fødsel. 
Å revne kan skje. Men for de flest er det i veldig liten grad. Mange kan dø i trafikkulykker mener fleste som kolliderer får bare ødelagt en skjem og den kan fikses. Og derfor kjører vi bil til tross for risikoen det medfører.

Det å føder er ikke farlig i Norge i dag. Det er vondt men det er den eneste smerten vi opplever som fører noe godt med seg. Tannverk er uutholdelig fordi det gjør vondt som satan og alt det fører med seg er utgifter. Å føde et barn er vondt men det er en smerte med positive forventninger. 
Jeg har født 5 ganger og på 5 forskjellige måter. Jeg har født «lett» og jeg har født «vanskelig». Alle har vært unike og jeg hadde glatt gjort det igjen for å oppleve følelsesrushet man får når et nytt menneske, din baby, kommer inn i verden. 
Sexlivet er utmerket til tross for 5 fødsler. Penetrering er fortsatt like gøy for oss begge. Hadde det ikke vært det hadde vi vel ikke fått 5 barn...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer bekymret seg også mye. Fødte nettopp helt naturlig, uten noe form for smertelindring. Du får såpass adrenalin og kroppen tar over under riene, så du må bare henge med. Det gikk veldig bra! 
 

Hun hadde selvfølgelig vondt når det sto på, men det er rart hva man holder ut for å få det til å gå over! Vår ble født ila 3 timer aktiv fødsel. Vi som hadde snakket om fødsler som pågikk i typ 20 timer 😂

Anonymkode: 61591...0db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er redd for alt som er ukjent, så jeg ville tatt en samtale med jordmor angående fødsel. 

Anonymkode: 01407...38d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta keisersnitt, mye bedre. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Totalt uenig. 

Det er heller ikke bare å ta keisersnitt,det skal man (heldigvis) ha gode grunner for. 

Anonymkode: 04306...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta imot epidural! Den gav meg 100% smertelindring. Samme med to fra barselgruppa. Jeg trodde ikke det kunne være så effektivt. Fødselen gjorde ikke vondt, til tross for sugekopp.

Anonymkode: 734b0...0d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd for å føde er førstegangs fødende har termin om noen uker. 

Bare gjør deg psykisk forbred :) les deg opp i fødsel, noen synes det ikke er så ille å føde. Se på fødeavdelingen tenk at smarten ikke varer lenge og du for den fineste premien etter det.

Forestill deg den verste smarten så blir kanskje ikke fødselen så ille. 👍 Det hjelper meg å ro meg ned, og jeg sliter jo med angst ifra før. 

Anonymkode: 6b285...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også anbefale å prøve epidural. Det er veldig forskjellig fra pasient til pasient om man er enkel å sette epidural på. De bommet mange ganger på meg før se fikk satt den skikkelig, men jeg var forberedt på dette siden jeg er overvektig og anestesilege hadde gitt beskjed på forhånd om at jeg ville være litt vanskelig å sette på. Når den først satt så var det verdt alle forsøkene til tross for at det så ut som noen hadde skutt meg i ryggen med hagle i dagene etterpå 🤭 forøvrig så var fødselen min fin den. 

Anonymkode: 3b44a...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2020 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg gruet meg også til å føde. Jeg gikk på gravidyoga for å prøve å lære å roe ned og puste. Husket ikke denne pusten under fødselen, men husket å prøve å slappe av mellom riene. Ellers lurt å lese en bok som heter «en god fødsel», som er en mental treningsbok som hjalp masse. Jeg brukte ikke epidural eller lystgass eller  noe. Det gikk fint. Smertene er ikke verre enn at man klarer å håndtere de. Det var aldri sånn; hjelp, skyt meg. 

Anonymkode: 6f01d...125

Enig ang denne. For min del var også smertene fullt håndterbare. Gikk forøvrig også på yoga :) Å slappe av er gull verdt. Fødte første uten annet enn lystgass helt på slutten, fikk det iaf i 2016... det var kun pressriene som egentlig var vonde, og selv de var nesten mer "slitsomme" enn vonde. Iaf første gang. Andre endte med drypp og epidural og det hele da hun hang seg påå på 6 cm. 24 t aktiv fødsel, da var det greit å få et par times søvn inni der og hente krefter, selv om smertenivået var helt akseptabelt, så er det jo slitsomt nok allikevel.  Men nei, aldri sånn "skyt meg" nei :) Ingen av gangene.

Anonymkode: 4e65d...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg så godt, man hører så mange skrekkhistorier og det er noe helt ukjent! Det som hjalp på fødselsangsten min var å ta et nettbasert kurs som heter positiv fødsel. Det er mental fødselsforberedelse og det hjalp meg enormt! Vel verdt pengene! 
 

En fødsel er uforutsigbar og forskjellig for alle, men man kan forberede seg på det uforutsigbare, ved å lære seg å stole på kroppen. 

Anonymkode: f3d9f...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.8.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Større risiko for skade på baby ved vaginal fødsel. Og så kan man revne og ødelegge sexlivet. Nei takk. Keisersnitt er flott. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Eller så kan det hele gå helt fint, som det gjør for de fleste. Å revne er ikke synonymt med ødelagt sexliv. 

Keisersnitt er flott når det er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2020 den 22.56, AnonymBruker skrev:

Større risiko for skade på baby ved vaginal fødsel. Og så kan man revne og ødelegge sexlivet. Nei takk. Keisersnitt er flott. 

Anonymkode: 34e9d...fd2

Størst skade? Eh vagina er laget for å kunne føde barn faktisk da. Og det går fint an å bruke knipemusklene etter en fødsel.

Anonymkode: 33c7f...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...