Gå til innhold

føder unger som bare det

Anbefalte innlegg

Gjest huffameg
Skrevet

Søstra min blir 32, hun har 4 unger nå+ noen aborter bak seg.

Ungene er 7,6,5 år og 5 mnd gamle og nå er hun gravid igjen.

Så nå venter hun nummer 5 og skulle absolutt slutta etter første ungen,for makan til et grisehus og en drukkenbolt skal man lete lenge etter.

Jeg har ingen kontakt med henne og har derfor ingen innflytelse på dette her.

Noe skulle abslutt blitt gjort men jeg hakke peiling på hvem som kan gå inn i en slik sak.

Det er ikke noe vits i at jeg blander meg inn,men jeg synes det er helt fælt og høre på at nå er det enda flere unger på gang der i gården.

Jeg,min mann og våre barn har vært der på besøk og det er det verste jeg noen gang har opplevd.

Ungene hadde ikke putetrekk og dynetrekk,der bæsja de,tissa og sølte velling utover hele senga.

Flere måneder gamle bleier lå på badet.

Dusja bæsjeromper i badekaret uten å vaske etterpå.

Brukte tamponger,råtne matglass og i stedet forå vaske klærne så kasta hun det bare inn på boden og stakk ut og kjøpte nye.

Vi åpna boden og kikka inn og der var det ihvertfall klær til 20 søplesekker som lå og fløyt.

Unga så på våre barn og sa: vi og vil ha såna der. Da pekte de på sokkene til vår 3 åring.

Vi leita og leita men det var ikke sokker og oppdrive

Det lå råtne klær i en bærepose fordi hun ikke hadde pakket ut fra en badetur 2-3 uker før.

Vi har sett det hos henne og hun har vært hos oss og det er så trist at hun setter enda flere barn til verden.

måtte bare få det ut.

SNUFS :grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars unger!

Jeg tror søstra di trenger hjelp til å komme seg på rett kjøl.

Jeg tror dette er en sak for barnevernet. Ikke nødvendigvis for å ta fra henne barna, men i første omgang for å prøve å hjelpe henne snu den onde sirkelen som hun virker til å være inne i. Barn kan ikke leve i slikt kaos.

Skrevet

Det kan være slitsomt med så mange barn. Mulig hun trenger noe hjelp i huset for å komme på rett kjør. Komunen har hjemmekonsulenter.

Slik du beskriver, så har jeg kontaktet barnevernet. Der kan hun få hjelp .

Jeg har vilet ringt din søster, si at du ser hun trenger hjelp. Om hun er villig til at du kontakter komunen pga slik kan det ikke fortsette pga barna

Skrevet

Jeg hadde ringt barnevernet uten tvil i dette tilfellet. Barna neglisjeres/blir forsømmet i dette tilfellet og søsteren din trenger hjelp til å komme seg på rett spor.

Det er uforståelig for meg at hun får flere barn når hun ikke har orden på hjemmet sitt eller ting som både hun og barna trenger.

Hun trenger hjelp og det nå!

Barnevernet hjelper barnefamilier og, selv om det ikke virker sånn. De kan hjelpe henne med f eks avlastning og orden av hjemmet.

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet.

Skrevet
Jeg hadde ringt barnevernet uten tvil i dette tilfellet. Barna neglisjeres/blir forsømmet i dette tilfellet og søsteren din trenger hjelp til å komme seg på rett spor.

Det er uforståelig for meg at hun får flere barn når hun ikke har orden på hjemmet sitt eller ting som både hun og barna trenger.

Hun trenger hjelp og det nå!

Barnevernet hjelper barnefamilier og, selv om det ikke virker sånn. De kan hjelpe henne med f eks avlastning og orden av hjemmet.

Jeg ville tatt en telefon til barnevernet.

Eg e heilt enig.

En må faktisk tenke på barnas beste i dette tilfellet.

Syns det er rat at ingen har grepe inn før?

Uff og uff....Får vondt inn i meg når eg lese slikt.

Skrevet

Du sier at du ikke har kontakt med henne, men likevel vet du godt hvordan det er der. Det stusser jeg på. Du har imidlertid vært der en gang, og har en beskrivelse av hjemmet som både uhygienisk, uøkonomisk (kaster klær for å slippe å vaske), rotete, grisete, ukoselig, kaotisk, og med liten mulighet til barna for å finne ro, hygge, trivsel, ta med venner hjem osv. Du sier også at det er rusproblematikk i familien. Det kan forklare en del av det andre du ser. Men det kan være andre ting også. Det høres ut som apatien har overtatt hos de voksne i dette hjemmet.

Om det er slik du beskriver bør barnevernet kobles inn av hensyn til barna. Det er mye som kan gjøres for å bedre omsorgen for barna i slike saker.

Du bør ta det opp med din søster at du er bekymret for barnas oppvekst, og ta du ønsker at de får hjelp. Men om du ikke klarer det, kan du melde anonymt. Gjør en av delene. Lykke til!

Gjest Violetta
Skrevet

Et alternativ til barnevernet er hvis du kan tromme sammen noen flere familiemedlemmer og shine opp huset. Jeg synes familie er undervurdert i slike sammenhenger, og om din øvrige familie er ressurssterke ser jeg ingen grunn til å koble inn barnevernet i første omgang. Kanskje en slik oppshining hjelper dem til å klare å ta det viktigste løpende husarbeidet.

Og så kan dere kanskje hjelpe med avlastning mtp barna i blant?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Et alternativ til barnevernet er hvis du kan tromme sammen noen flere familiemedlemmer og shine opp huset. Jeg synes familie er undervurdert i slike sammenhenger, og om din øvrige familie er ressurssterke ser jeg ingen grunn til å koble inn barnevernet i første omgang. Kanskje en slik oppshining hjelper dem til å klare å ta det viktigste løpende husarbeidet.

Og så kan dere kanskje hjelpe med avlastning mtp barna i blant?

:klappe:

Skrevet

Om beskrivelsen av hjemmeforholdene stemmer sånn høvelig, så mener jeg at et stunt av familien ikke er godt nok. Her er noe alvorlig galt! Dessuten bekriver ikke trådstarter at de har et slikt forhold hvor slike grep fra familien virker naturlig. Ellers er jeg forøvrig positiv til familie! Men her trengs det noe mer.

Gjest Violetta
Skrevet (endret)
Om beskrivelsen av hjemmeforholdene stemmer sånn høvelig, så mener jeg at et stunt av familien ikke er godt nok. Her er noe alvorlig galt! Dessuten bekriver ikke trådstarter at de har et slikt forhold hvor slike grep fra familien virker naturlig. Ellers er jeg forøvrig positiv til familie! Men her trengs det noe mer.

Naturlig? Hva er mer naturlig enn at familien hjelper hverandre? Det kan være mange grunnet til at det har blitt som det har blitt. Sykdom av forskjellig art for eksempel. Og da er det vel naturlig at familie stiller opp? De burde kanskje vært inne i bildet tidligere, men når det nå er kommet så langt så er det bedre sent enn aldri.

Jeg kan ikke se hva barnevernet kan gjøre her som ikke familien kan, annet enn å frata dem barna. Og tenk hvor mye mindre traumatisk det kan bli for barna å få hjelp fra tanter/onkler/besteforeldre enn fra vilt fremmede mennesker.

Og jeg tar her forbehold om at dette er en ressurssterk familie. Det er ikke alle familier som har ressurser til å stille opp slik. Og at familien det gjelder er villig til å ta imot hjelp.

Endret av Violetta
Skrevet
Naturlig? Hva er mer naturlig enn at familien hjelper hverandre? Det kan være mange grunnet til at det har blitt som det har blitt. Sykdom av forskjellig art for eksempel. Og da er det vel naturlig at familie still opp? De burde kanskje vært inne i bildet tidligere, men når det nå er kommet så langt så er det bedre sent enn aldri.

Jeg kan ikke se hva barnevernet kan gjøre her som ikke familien kan, annet enn å frata dem barna. Og tenk hvor mye mindre traumatisk det kan bli for barna å få hjelp fra tanter/onkler/besteforeldre enn fra vilt fremmede mennesker.

Og jeg tar her forbehold om at dette er en ressurssterk familie. Det er ikke alle familier som har ressurser til å stille opp slik. Og at familien det gjelder er villig til å ta imot hjelp.

Jeg tar utgangspunkt i at trådstarter bekriver forholdet til søsteren sin som fjernt, og at de har lite kontakt.

Barneverntjenesten kan ikke frata noen foreldre omsorgen uten å ha prøvd hjelpetiltak, eller iallefall vurdert om situasjonen kan avhjelpes ved hjelp av disse. Og det betyr å hjelpe familien på ulike måter til å fungere bedre. Eksempler på hjelp kan være; råd, veiledning, hjemkonsulent, besøkshjem for barna, økonomisk hjelp, fritidskontakter for barna, være behjelpelig med å koble andre hjelpeinstanser inn i familien som eks. lege, psykolog, sykehus, pskykiatri, osv. osv. Det er bare fantasien som setter grenser.

Ikke alle familier har de ressurser som trenges for å stille opp på lik linje med hva barneverntjenesten kan tilby familien, og de har heller ikke samme kontrollfunksjonen, som faktisk er et rettsvern som barn i Norge har.

Gjest Violetta
Skrevet

Tiit - nei selvfølgelig har ikke alle familier slike ressurser, det var derfor jeg skrev mine forbehold.

Jeg synes ofte det kan være litt enkelt å skrive ansvaret over på myndighetene. Vi kan ofte gjøre mye selv.

Skrevet
Jeg tar utgangspunkt i at trådstarter bekriver forholdet til søsteren sin som fjernt, og at de har lite kontakt.

Barneverntjenesten kan ikke frata noen foreldre omsorgen uten å ha prøvd hjelpetiltak, eller iallefall vurdert om situasjonen kan avhjelpes ved hjelp av disse. Og det betyr å hjelpe familien på ulike måter til å fungere bedre. Eksempler på hjelp kan være; råd, veiledning, hjemkonsulent, besøkshjem for barna, økonomisk hjelp, fritidskontakter for barna, være behjelpelig med å koble andre hjelpeinstanser inn i familien som eks. lege, psykolog, sykehus, pskykiatri, osv. osv. Det er bare fantasien som setter grenser.

Ikke alle familier har de ressurser som trenges for å stille opp på lik linje med hva barneverntjenesten kan tilby familien, og de har heller ikke samme kontrollfunksjonen, som faktisk er et rettsvern som barn i Norge har.

:klappe:

Må si meg enig med deg

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg og er jo for så vidt enig, forutsatt at familien ikke kan hjelpe. Skjønner ikke at vi kan sees på som motparter i dette.

Dessuten utelukker jo ikke det ene det andre. Om nå familien prøver å hjelpe og det viser seg at det ikke er tilstrekkelig kan de jo kontakte barnevernet underveis.

Skrevet
Jeg og er jo for så vidt enig, forutsatt at familien ikke kan hjelpe. Skjønner ikke at vi kan sees på som motparter i dette.

Dessuten utelukker jo ikke det ene det andre. Om nå familien prøver å hjelpe og det viser seg at det ikke er tilstrekkelig kan de jo kontakte barnevernet underveis.

Det er jo ikke snakk om at familien er en motpart, om barneverntjenesten kobles inn. Barneverntjenesten vil nettopp gå inn å se på hva som er det naturlige nettverket til familien, og på hvilken måte de kan være ressurser for barna.

Det høres ut på beskrivelsen av hjemmeforholdene som forholdsvis alvorlige, og at det ligger forhold bak dette som det skal mer enn en familiedugnad med rydding og vasking til for å løse.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Dette hørtes jo ikke hyggelig ut......

synes likevel det er litt rart at ingen kommenterer alkoholproblemet du nevner? En ide å få hjelp til å få bukt med det kanskje?

Og hvor er mannen hennes her? Hvordan er han, hvilken rolle spiller han?

Skrevet

Syns ikke det er noen tvil her, ring barnevernet! Prioritet 1 her er jo barna, ikke mor. Kanskje kommunen har avlastningstilbud for de eldste barna? Kanskje mor kan få hjelp til husarbeidet gjennom kommunens hjemmehjelp? Uansett så må barnevernet inn de hjelper til å komme i kontakt med andre instanser.

Men du må være klar for å bli "upopulær", man kontakter ikke barnevernet og får en takk av den man melder inn...og siden det er søstra di kan det jo bli vanskelig...

Gjest trådstarter....
Skrevet

Barnevernet har vært inne i noen år i denne familien.

Hun fikk avlastningshjem da hun hadde 3 barn og var alene om omsorgen.

Nå har hun en baby til og er gravid igjen.

Familien vår er på ræva,alle har nok med seg selv.

Ingen kan hjelpe en person som ikke ser at det trengs hjelp.

For 2 år siden gjorde hun noe som var helt forkastelig mot meg og mine venner og for 5 år siden viste hun meg hvilken ond person hun er,derfor er det null kontakt.

Hun får styre og stelle helt til hun mister unga.

Jeg og mannen min har vaska nok hos henne og passa unga for siste gang etter fyllekulene hennes.

Så om det skjer noe negativt i hennes liv,så får hun selv ta konsekvensene.

Skulle hun hatt alle de barna hun har vært gravid med de sise 11 årene så hadde hun sitti med 7-8 unger nå.

NOK ER NOK!!

Skrevet

Vel, er barnevernet i kontakt med henne fremdeles? Hvis ikke, så hadde jeg definitivt ringt og meldt henne og sagt til dem at noe må gjøres.

Uansett hvor mye du misliker henne, så må du tenke på barna. De fortjener bedre.

Og hvis barnevernet fremdeles er inne i bildet, hvorfor har ikke det blitt gjort noe for lenge siden....?

Gjest Violetta
Skrevet

Når det er slik bør du ringe uansett, om barnervernet er inne i bildet eller ikke. Om de er inne i bildet er det ikke sikkert de er klar over hvor galt det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...