Gå til innhold

Kjøpe hovedkort - meninger/tips?

Fremhevede innlegg

Gjest Spacegirl
Skrevet

Nå begynner jeg å bli lei pc'en min og tenker på å kjøpe ny. Har ikke akkurat god råd, så det blir å kjøpe en komponent om gangen. Tenkte jeg skulle begynne med hovedkortet, og vurderer denne . Er det noen som har erfaring med dette hovedkortet eller meninger/tips? Er litt usikker her, for da jeg kjøpte min nåværende pc hadde jeg en it-fyr som tipsa meg om hva som var det beste kjøpet osv mens jeg nå må bestemme meg helt alene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et tips er å være obs på hva RAM og prosessor den er kompatibel. Har vært borti noe som bare var Athlon only liksom...

Gjest Guest
Skrevet
Nå begynner jeg å bli lei pc'en min og tenker på å kjøpe ny. Har ikke akkurat god råd, så det blir å kjøpe en komponent om gangen. Tenkte jeg skulle begynne med hovedkortet, og vurderer denne . Er det noen som har erfaring med dette hovedkortet eller meninger/tips?

Det der er faktisk et relativt "gammelt" hovedkort; Jeg har selv gått og siklet etter det i over et år... ;)

Men nå er det ikke akkurat siste skrik lenger. Det tar DDR-minnebrikker, ikke den nye standarden som er DDR2, og på toppen av det hele er maksimalhastigheten på minnebrikkene PC-3200, og den synker jo flere brikker man setter i.

Et dual socket 940-kort var det beste man kunne få for inntil kort tid siden, men nå har jo AMD lansert Dual Core-prosessorer (to CPU'er i én), og da vil et godt Socket 939-kort være et bedre valg.

Gjest Ananas
Skrevet

Når du har lite penger og skal bygge PC får du mye mer igjen for pengene ved å kjøpe ca 1 år gammel teknologi. Hovedkort med 1 år gamle chipset er velprøvde, stabile, bugs er funnet og de er billige, sammenligna med de som har det absolutt nyeste.

Jeg ville kjøpt nytt hovedkort, cpu og minne samtidig, og ikke oppgradert før jeg hadde hatt råd til det. Blant annet for å forhindre at du tar med deg statisk elektrisitet og annet rusk som kan ligge i det gamle systemet, over i det nye.

Jeg ville ikke satsa på et system med to prosessorer, i alle fall ikke når du har lite penger.

Jeg vil anbefale deg å gå til hw.no og lese tester, brukeranmeldelser under prisguiden og bruke forumet der. Komplett har også brukeranmeldelser på noen av komponentene de selger.

Skrevet

Mulig jeg er dum her, men du mener å kjøpe ett og et komponent om gangen, men ikke sette det sammen ikke sant? For da kan du jo bare kjøpe CPU med lik socket som du har i dag, lik minnetype og så videre. (Hvis du kjøper et og et og setter sammen altså)

Hvis du ikke tenker å sette sammen etterhvert, ville jeg heller ventet til jeg hadde råd til alt sammen og så slått til.

Og hvis du vil ha billig er det ikke vits i å kjøpe rådyre kort heller. Du trenger vel strengt tatt ikke dobbeltprosessor og så videre. Mitt hovedkort kostet til sammenligning 1000 cirka i februar, men da hadde jeg en prosessor jeg måtte ta hensyn til ved valg av socket, slik at jeg uansett ikke kunne tatt det nyeste. Men, hvilke behov har du egentlig??

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for kommentarer :) .Jeg vet ganske lite om dette her. Jeg trenger kanskje ikke så dyrt hovedkort? Grunnen til at jeg vil ha nytt, er at på min nåværende maskin har jeg 1,6 Ghz (heter det det?) prosessor og 512 MB ram og jeg vil gjerne ha iallefall raskere prosessor. Men mitt nåværende hovedkort støtter ikke noe raskere enn det jeg har nå. Jeg trenger ikke en superrask maskin, det jeg bruker den til er internett, spille musikk/film, bilderedigering o.l. Jeg spiller ikke så mye spill, det mest krevende spillet jeg spiller er Neverwinter Nights, og det går forsåvidt greit (er litt hakking). Jeg bruker to skjermer, og når jeg spiller av film på den ene og driver med bildebehandling på den andre kan det også bli litt hakking. Hadde blitt veldig glad om noen ville foreslå et konkret hovedkort og gjerne også en prosessor ;) . Jeg har ikke råd til alt på en gang, men jeg kan bruke 3000 kroner nå, og 3000-4000 kroner om to uker, så da burde det ikke gå så lang tid før jeg har ny maskin. ;)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Ok, nå tror jeg at jeg har funnet løsningen ;) . Jeg gikk over til komplett sine sider, og der var det mye enklere å finne ut av ting, med brukeranmeldelser og greier. Så da tror jeg at jeg går for dette hovedkortet og denne prosessoren. Tror jeg...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

For meg høres det ikke ut som ny prosessor vil gjøre susen for ditt bruk. Hva med skjermkort? Kanskje mer RAM, men 512 MB burde jo holde.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Takk for innspill Rattlesnake :) . Skjermkortet har jeg ikke tenkt på. Det jeg har nå er ganske gammelt. Det høres jo logisk ut at det er skjermkortet som trenger oppdatering, så da prøver jeg det. Blir endel billigere enn å kjøpe helt ny maskin ;)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Takk for innspill Rattlesnake :) . Skjermkortet har jeg ikke tenkt på. Det jeg har nå er ganske gammelt. Det høres jo logisk ut at det er skjermkortet som trenger oppdatering, så da prøver jeg det. Blir endel billigere enn å kjøpe helt ny maskin ;)

Kan være lurt å prøve skjermkort først ja. Du har jo 14 dagers returrett om du kjøper på postordre ;)

Det finnes også et market for brukt datautstyr, dessverre noe overpriset men fortsatt billigere enn nytt. http://www.hardware.no/

Blir ikke de PC-ene en del dårligere enn 1.6 Ghz og 512 RAM?

Skrevet
Blir ikke de PC-ene en del dårligere enn 1.6 Ghz og 512 RAM?

Det er da folk som selger bedre utstyr enn det da. Funnet ut at det ikke passet i maskina eller ikke passer til sitt bruk, har kjøpt ny maskin osv.

Gjest Ananas
Skrevet

Når du har såpass god maskin gitt bruksområdet ditt, tror jeg du vil oppleve liten endring ved å kjøpe ny boks.

Mer ram og nytt skjermkort kan gjøre susen.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Nå har jeg lånt et bedre skjermkort bare for å prøve, og det gjorde susen. Neverwinter Nights og andre ting går knirkefritt, så da kjøper jeg meg skjermkort og venter heller med å fornye hele maskina. Takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...