Gå til innhold

litt flaut, men spør likevel jeg (ang. ring)


Sonar

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvilken hånd gifteringen skal på :oops:

Jeg må ærlig innrømme at jeg har alltid trodd det var høyrehånd, men så sier min kjære at det er venstre hånd... Så nå er jeg litt i tvil jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler er like riktig.

I Norge er det vel mest vanlig med høyrehånden. Vi valgte imidlertid venstre. Gubben bruker høyrehånden mer på jobb -> mer slitasje og farlig arbeid.

Når vi har den på venstrehånden er den nærmere hjertet, det betyr også noe for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I Norge er det vanlig å ha den på høyre hånd, men jeg mener å ha hørt at vi er ett av få land som har gifteringen på høyre hånd...

I Sverige er den på venstre, jeg vet ikke hva som er vanlig i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det vel mest vanlig å ha den på høyre hånd, men vet at enkelte menn har den på venstre da de har arbeid som gjør at det kan være farlig å ha den på høyre hånden som de bruker mest i sitt arbeid. (mange håndtverkere gjør dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er mest vanlig å ha den på høyre her i Norge. Vi har valgt å ha den på venstre, både fordi den er nærmest hjertet og at Norge er ett av veldig få land som bruker høyre hånd. Tyskland bruker også høyre - men ellers har jeg faktisk ikke hørt om fler?

Vi har faktisk fått en god del kommentarer fordi vi valgte høyre...men kommer ikke til å bytte! Synes det er litt moro å ikke gjøre som "alle andre" også :ler:

Klem fra Carine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det som blir sagt over her, i Norge er det mest vanlig med gifteringen på høyre hånd. Men i dagens noe mer internasjonale samfunn er det flere og flere som velger å ha ringen på venstre hånd.

I Danmark er det både og. Jeg har sett noen dansker med ringen på høyre hånd, og noen med ringen på venstre, og har egentlig aldri klart å se noe mønster i det.

Til syvende og sist er det du selv som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere har sagt er høyre hånd det som er vanligst i Norge.

Jeg ser at noen sier at venstre hånd er nærmest hjertet, det stemmer vel ikke helt. Når du tar det til hjertet, hvilken hånd tar du med da?? Det er normalt å legge armen i kryss over brystet. Da tar man med høyre hånd.

Vi har ringene på høyre hånd, nettopp av denne grunn. Vi tar oss til hjertet med høyre hånd, ergo den som er nærmest hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke det at gifteringens plassering på venstre hånd har noe med hvor nærme hjertet den er.

Mener bestemt at det opprinnelig hadde noe med å underordne seg mannen å gjøre...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Zalomine

Et litt gammlet tema å svare på, men jeg gjør det likevel...

Jeg har fra barndommen "visst" at ringen skal på høyre hånd, fordi det fra gammelt av het at det gikk en blodåre rett fra den ringfingerne til hjertet. Jeg oppdaget jo at det var vanlig med venstre hånd i mange andre land, fordi man i disse landene mente at det gikk en blodåre fra DEN ringfingeren, og rett til hjertet. Selvsagt funker ikke menneskepkroppen helt på den måten, og til syvende og sist er det opp til den enkelte. Jeg velger høyre, den dagen min samboer finner ut at det er på tide å sette en ring på min finger, i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer til å sette ringen på venstre hånd. Delvis fordi jeg jobber mest med høyre hånd, og den blir fort slitt. Jeg har også hørt at det er noe med blodåren som går fra ringfingeren og til hjertet, og at det var de gamle egypterne som har funnet ut dette. Men at dette var venstre hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også veldig usikre på hvilken hånd ringen skulle være på.

Vi trodde først at det var venstre hånd,

men etter å ha hørt fra utallige personer at det var høyre den skulle være på,

valgte vi å bytte til høyre. :-?

Nå i ettertid har vi fått vite at det er mulig med begge,

men nå har vi gått med ringene på høyre ringfinger så lenge at vi ikke klarer å bytte tilbake... :roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har hørt at det noen steder er vanlig at forlovelsesringen skal være på motsatt finger av den gifteringen er på. Noen andre som har hørt om dette?

Ble begrunnet med at man skal kunne se forskjell på om man er gift eller forlovet, ettersom begge deler ofte er glatte ringer.

Nå husker ikke jeg hvilken hånd som ble brukt til hva.

These79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dette fungerer nå, men da mine foreldre giftet seg for 26 år siden hadde de forlovelsesringen på venstre hånd og gifteringen på høyre....Godt mulig at det var for å se om de var gifte eller "bare" forlovet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...