Gå til innhold

Menskoppen er ubehagelig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt menskopp og bare prøvd den i tre dager. Først fikk jeg den ikke skikkelig inn så den tappen stakk utenfor. Prøvde meg litt frem og tilbake og fikk den langt nok inn (tror jeg), men fikk ikke vakumet så den lakk bittelitt. Så klippet jeg av halve tappen for det var bare den som var i veien, men nå er det merkbart likevel, så jeg antar den ikke sitter langt nok inn. 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for at den skal komme seg skikkelig på plass. Den merkes nå, men det er ikke vondt, bare innimellom ulike bevegelser som gjør den litt merkbar. Er det bare en vane sak eller har jeg satt den feil? 

Anonymkode: 173d8...0ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kanskje bare tappen du kjenner, fremedeles? Kanskje må den helt vekk? Har koppen åpnet seg helt?

Anonymkode: e16dc...8a1

AnonymBruker
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe med noe. Jeg skaffet menskopp for over to år siden, og har til nå bare hatt suksess med den en eneste gang. EN gang, iløpet av ca 25 menstruasjoner! Hver gang jeg tror den er på plass så går det noen timer, og så plutselig kommer det et fossefall. Jeg har lest og prøvd alle tipsene som finnes, og har dessverre ingenting å bidra med. Min erfaring er at det bare er noe herk, og jeg kjenner at jeg blir forbanna når jeg ser folk anbefaler og forguder dem.

Anonymkode: 622ec...066

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan dessverre ikke hjelpe med noe. Jeg skaffet menskopp for over to år siden, og har til nå bare hatt suksess med den en eneste gang. EN gang, iløpet av ca 25 menstruasjoner! Hver gang jeg tror den er på plass så går det noen timer, og så plutselig kommer det et fossefall. Jeg har lest og prøvd alle tipsene som finnes, og har dessverre ingenting å bidra med. Min erfaring er at det bare er noe herk, og jeg kjenner at jeg blir forbanna når jeg ser folk anbefaler og forguder dem.

Noen timer? Da er den vel full?

Du tuller, sant?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt menskopp og bare prøvd den i tre dager. Først fikk jeg den ikke skikkelig inn så den tappen stakk utenfor. Prøvde meg litt frem og tilbake og fikk den langt nok inn (tror jeg), men fikk ikke vakumet så den lakk bittelitt. Så klippet jeg av halve tappen for det var bare den som var i veien, men nå er det merkbart likevel, så jeg antar den ikke sitter langt nok inn. 

Skjønner ikke hva jeg skal gjøre for at den skal komme seg skikkelig på plass. Den merkes nå, men det er ikke vondt, bare innimellom ulike bevegelser som gjør den litt merkbar. Er det bare en vane sak eller har jeg satt den feil? 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere riktig størrelse på koppen? 

Jeg kjøpte først den som heter DivaCup, der var tappen ubehagelig. Så kjøpte jeg en fra et norsk merke (husker ikke hva det heter, men de selges på nettsiden til Tise). Der er tappen tynn og fleksibel, jeg kjenner den ikke i det hele tatt 🙂

Anonymkode: cd2b8...48d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jøsses, forbanna når folk kommer med en anbefaling fordi de liker den? 
å når det har gått noen timer så tyder det vel strengt talt på at du må tømme den fordi den er full. 

Anonymkode: e0542...72f

• Liker 3
Skrevet

Da har du sannsynligvis lav cervix/livmorhalstapp. Det er helt normalt, vi kvinner er ikke like og har ulik plassering av denne. Og kan dermed oppleve ikke få koppen langt nok inn, fordi den ikke går lengre inn 😄 

Anbefaler deg å google måling av cervix, men av det jeg husker skal du sette deg på huk og kjenne etter med en finger inn i skjeden. Merker du livmoralstappen med hele fingeren inn, eller bare første fingerleddet, sier noe om hvor lav den er. Og deretter kan du lete etter en kopp som passer bedre for deg i lengde, og hvor mye du blør. 

Størrelse på kopp har forøvrig ingenting med alder eller om man har født, veldig synd at det fortsatt brukes som hovedmål 🙄 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så trist det må være å være så bitter fordi det fungerer for andre, bare fordi du selv ikke får det til! Hva er det egentlig du blir så forbanna for? Er du sjalu, eller mener du at det de sier er feil? 🤡

----

Jeg har brukt menskopp i 7 år og selv om jeg fortsatt hater mensen, så er menskopp så uendelig mye bedre enn alternativene! Har flere forskjellige, i ulike størrelser og fastheter. Tipper du TS har feil størrelse eller form på koppen. Det finnes kortere varianter som er laget for de med lav cervix, har du prøvd det? Det er også viktig å sjekke at du har vakuum hver gang, ellers vil det jo lekke.

Anonymkode: fbf2a...bfc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gav opp etter tredje gang jeg måtte få legen min til å ta den ut. Første gangen jeg måtte det var grei, andre gangen var pinlig, for tredje gang, da var det på tide å ta et hint 😂 

Anonymkode: 21075...0d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser det er sterk, sterk motstand mot noe som gjør kvinners liv mye lettere. Jeg er ikke overrasket, bare trist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som om jeg bør måle innvendig for å sjekke om koppen er riktig til meg. Jeg kjenner bare tappen så det er mulig jeg må klippe den helt. Er bare redd jeg ikke skal få den ut igjen 😅 Lurer på om jeg har trøbbel med vakumet også. Jeg drar den litt nedober for å få vakum, men da kommer jo problemet med at tappen er i veien igjen. Har til nå brukt den om natten, med bind i tillegg. Da kjenner jeg ikke noe ubehag, og om vakumet ikke har vært 100% helt på plass så har den samlet opp en del likevel. 

Har forresten en av merket Organicup. Fikk anbefalt stor størrelse ettersom jeg har født vaginalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har riktignok kun rukket å bruke den en gang/periode ettersom jeg er veldig uregelmessig og i tillegg er blitt gravid, men jeg er veldig fornøyd.

Jeg har ladycup som jeg bestilte fra farmasiet.

Litt vanskelig å få ordentlig på plass noen ganger, men bruker heller den ekstra tiden på det enn å gå tilbake til bind/ob. Hater å bruke bind, og ob er for så vidt også ekkelt og ubehagelig å bruke, spesielt når man nærmer seg ferdig, så «elsker» jeg at jeg kan bruke ladycup’en så lenge jeg føler for det uten at halve koppen blir igjen der inne slik som en ob ville gjort omtrent😅 

Når jeg har fått den inn riktig synes jeg ikke det er noe ubehagelig. Tror man bare må bli vant til- og finne seg en «teknikk» på å sette den inn😋

Anonymkode: 12770...c09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...