AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #1 Skrevet 8. august 2020 Hvordan er det nå.. Må barn som snørrer være hjemme? Altså at nesen renner ganske ofte. Fikk lov å være i barnehagen, for det er visst en viss type snørr som ikke er lov.. Men hva med å dra i selskap osv? Hvordan praktiserer dere dette? Noen barn har jo jevnlig rennende nese.. Anonymkode: b9e96...8b4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2020 #2 Skrevet 8. august 2020 Har dere testet negativt for korona da? Type snørr har ikke noe å si. Vår 2 åring har vært snørrete to omganger i sommer, vi testet for korona begge ganger. Fikk gå i barnehagen etter negativ test og snørr som eneste symptom. De tester barn under 5 kun i munnen så det er ikke så stress. Anbefaler å sjekke hva din kommune anbefaler. Fra min kommune: " Skal forkjølte barn testes? Kontakt fastlegen hvis barnet har forkjølelsessymptomer. Fastlegen vurderer om barnet skal testes for covid-19. Barn må ikke lenger være hjemme til de har hatt 1 symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god. Noen barn kan ha restsymptomer etter en luftveisinfeksjon (rennende nese eller sporadisk hoste). Hvis allmenntilstanden og formen er god kan barnet likevel gå i barnehage eller skole. Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme til sykdomstilstanden er avklart. Barn som har sykdomsfølelse i tillegg til selv milde luftveissymptomer skal holdes hjemme." Anonymkode: 7da7e...499
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #3 Skrevet 9. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Har dere testet negativt for korona da? Type snørr har ikke noe å si. Vår 2 åring har vært snørrete to omganger i sommer, vi testet for korona begge ganger. Fikk gå i barnehagen etter negativ test og snørr som eneste symptom. De tester barn under 5 kun i munnen så det er ikke så stress. Anbefaler å sjekke hva din kommune anbefaler. Fra min kommune: " Skal forkjølte barn testes? Kontakt fastlegen hvis barnet har forkjølelsessymptomer. Fastlegen vurderer om barnet skal testes for covid-19. Barn må ikke lenger være hjemme til de har hatt 1 symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god. Noen barn kan ha restsymptomer etter en luftveisinfeksjon (rennende nese eller sporadisk hoste). Hvis allmenntilstanden og formen er god kan barnet likevel gå i barnehage eller skole. Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme til sykdomstilstanden er avklart. Barn som har sykdomsfølelse i tillegg til selv milde luftveissymptomer skal holdes hjemme." Anonymkode: 7da7e...499 Takk for svar. Har ikke testet, nei. Sist gang med snørr, fikk vi beskjed fra barnehagen om at de som hadde" konstant" rennende nese og snørr med grønne/hvite klumper måtte være hjemme. Tas testen alltid i munnen på barn under 5 år? Ikke ubehagelig? Men driver alle med snørrete barn og sjekker de for korona nå da? Det må være snakk om veldig mange barn.. Og spesielt utover høsten.. Hmm. Ts Anonymkode: b9e96...8b4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #4 Skrevet 9. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har ikke testet, nei. Sist gang med snørr, fikk vi beskjed fra barnehagen om at de som hadde" konstant" rennende nese og snørr med grønne/hvite klumper måtte være hjemme. Tas testen alltid i munnen på barn under 5 år? Ikke ubehagelig? Men driver alle med snørrete barn og sjekker de for korona nå da? Det må være snakk om veldig mange barn.. Og spesielt utover høsten.. Hmm. Ts Anonymkode: b9e96...8b4 Ja, det gjør vi. Vi kunne ikke levd med å være en del av en smittekjede. De fleste barn jeg kjenner her i nabolaget har tatt minst 1 test siden mars. Anonymkode: df18a...cf8 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #5 Skrevet 9. august 2020 Dette er jo helt krise. De testene er helt unøyaktige og kan ikke brukes for å utelukke sykdom. På dag 4 av sykdommen får en smitted i 67% av tilfellene falskt negativt svar. På dag 8 er falsk negativ raten 20%. Det er jo umulig å vudere sykdomsfølelsen til små barn. Mitt barn er turbo selv med 40 i feber. Denne foreskriten der kommer til å føre til utbrudd i barnehager. Jeg synes barn burde blitt holdt hjemme til det er null snørr (ja, jeg vet det har store konsekvenser, men alternativet som er nedstegning hvis smitten går over styr er værre). Anonymkode: ac674...034 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #6 Skrevet 9. august 2020 Du skal være hjemme så lenge du har symptomer! Spiller ingen rolle om det bare er litt snørr, litt hoste, barnet er i storform osvosv. Jeg har nylig testet meg for corona. Negativ test men må likevel holde meg hjemme til jeg er symptomfri. Det sier seg jo selv egentlig. Om jeg nå beveger meg ut blant folk mens jeg er forkjølet så risikerer jeg og smitte andre, som da må isolere seg og teste seg. Så har man det gående... Tenk om barnet ditt smitter andre barn eller de voksne? Da må de isolere seg og teste seg. Og ja, jeg skjønner at det er vanskelig da man ikke har nok sykt barn-dager for og holde de hjemme utover høsten når forkjølelsessesongen er i gang. Men slik er nå en gang reglene. Håper virkelig at det blir innført en økning på sykt barn-dager. Anonymkode: c2c1d...47b 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #7 Skrevet 9. august 2020 Vår barnehage er streng - blank snørr og fin form - ok gul/grønn - hold hjemme Anonymkode: dfe36...0d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #8 Skrevet 9. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo helt krise. De testene er helt unøyaktige og kan ikke brukes for å utelukke sykdom. På dag 4 av sykdommen får en smitted i 67% av tilfellene falskt negativt svar. På dag 8 er falsk negativ raten 20%. Det er jo umulig å vudere sykdomsfølelsen til små barn. Mitt barn er turbo selv med 40 i feber. Denne foreskriten der kommer til å føre til utbrudd i barnehager. Jeg synes barn burde blitt holdt hjemme til det er null snørr (ja, jeg vet det har store konsekvenser, men alternativet som er nedstegning hvis smitten går over styr er værre). Anonymkode: ac674...034 Da er det barn som ikke kan være i barnehagen hele vinteren. Dessuten er ikke snørr et koronasymptom. Anonymkode: 3314c...ef9 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #9 Skrevet 9. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal være hjemme så lenge du har symptomer! Spiller ingen rolle om det bare er litt snørr, litt hoste, barnet er i storform osvosv. Jeg har nylig testet meg for corona. Negativ test men må likevel holde meg hjemme til jeg er symptomfri. Det sier seg jo selv egentlig. Om jeg nå beveger meg ut blant folk mens jeg er forkjølet så risikerer jeg og smitte andre, som da må isolere seg og teste seg. Så har man det gående... Tenk om barnet ditt smitter andre barn eller de voksne? Da må de isolere seg og teste seg. Og ja, jeg skjønner at det er vanskelig da man ikke har nok sykt barn-dager for og holde de hjemme utover høsten når forkjølelsessesongen er i gang. Men slik er nå en gang reglene. Håper virkelig at det blir innført en økning på sykt barn-dager. Anonymkode: c2c1d...47b Dette er jo ikke i henhold til anbefalingene, slutt å lage egne koronaregler! Men ja, vi MÅ få flere sykt barn-dager. Anonymkode: 3314c...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #10 Skrevet 9. august 2020 Lurer på hvem som har funnet på denne regelen om at klart snørr er greit, mens grønt snørr er fy. Ved forkjølelse hwr man jo klart snørr i starten, når man er mest smittsom, og grønt snørr senere i forløpet, når man ikke smitter noe særlig. Denne regelen lar barn komme i barnehagen når de er mest smittsomme og stenger ut de som holder på å bli friske. Anonymkode: 96a87...d87 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #11 Skrevet 9. august 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Har ikke testet, nei. Sist gang med snørr, fikk vi beskjed fra barnehagen om at de som hadde" konstant" rennende nese og snørr med grønne/hvite klumper måtte være hjemme. Tas testen alltid i munnen på barn under 5 år? Ikke ubehagelig? Men driver alle med snørrete barn og sjekker de for korona nå da? Det må være snakk om veldig mange barn.. Og spesielt utover høsten.. Hmm. Ts Anonymkode: b9e96...8b4 Ja, man må jo sjekke når barnet har symptomer. Blir mye testing ja,men sånn er det. Hvis alle tester og alle barn holdes hjemme når de er syke så blir det lite snørr. Vår har bare vært syk to ganger under korona og testet begge gangene. Og de der "snørrreglene" er bare tull. Anonymkode: 7da7e...499 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #12 Skrevet 9. august 2020 Hos oss måtte jeg nettopp holde 5-åringen hjemme en uke pga snørr. Det blir en lang høst og vinter med tre barn! Anonymkode: c9972...261
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #13 Skrevet 9. august 2020 Her var det nei fra barnehagen ved blankt snørr. Jeg ringte for å spørre om å ta en test, men det frarådet de også p.g.a ubehaget ved å ta den- ingen nevnte noe om å ta testen i munn. Jeg endte uansett da opp med å holde barnet hjemme en god stund. Anonymkode: 9768f...df8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #14 Skrevet 9. august 2020 Jeg sendte ikke barnet mitt i bhg på fredag fordi flere barn som lekte med mitt barn hadde snørr rennende ut av begge neseborrene (ja det var klart snørr) . Nå vet jeg ikke hva jeg gjør neste uke, men pga den teite regelen så føler jeg meg ikke trygg på å sende barnet mitt i bhg. Vi har personer med immunsvikt i familien så derfor tar vi ingen sjanser. Anonymkode: ac674...034
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #15 Skrevet 9. august 2020 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Her står det at barna kan komme i barnehagen med snørr, så lenge allmenntilstanden er god. Anonymkode: 6273d...366
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #16 Skrevet 9. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo ikke i henhold til anbefalingene, slutt å lage egne koronaregler! Men ja, vi MÅ få flere sykt barn-dager. Anonymkode: 3314c...ef9 Dette er ikke egne regler! Denne informasjon står på Helse Norge hvor jeg fant testsvaret mitt og på meldingen jeg fikk fra kommunen som skrev at jeg ikke har corona. Dette sier de også på coronatlf. Jeg gidder ikke logge meg inn på Helse Norge, men her er meldingen jeg fikk fra kommunen: "Hei! Du har blitt testet for Korona. Prøvesvar har kommet og har ikke påvist smitte med Korona. Husk at du skal holde deg hjemme frem til du er symptomfri. Med vennlig hilsen xxx Kommune" Les deg opp på reglene! Anonymkode: c2c1d...47b
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #17 Skrevet 9. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Her står det at barna kan komme i barnehagen med snørr, så lenge allmenntilstanden er god. Anonymkode: 6273d...366 Problemet er at «almenntilstanden» er svært subjektiv. Ikke alle barn viser på oppførselen sin at de er syke med forkjølelse. Mitt barn virker helt uavfektet selv ved 40 i feber og er aldri den som setter seg ned og er slapp uansett hvor syk/vondt hun har. For meg er det umulig å vite hvor sterke symptomer hun kjenner på annet enn hva jeg observere av fysiske tegn (tempratur og snørr). Anonymkode: ac674...034
MollyJones Skrevet 9. august 2020 #18 Skrevet 9. august 2020 Om alle hadde holdt sine barn hjemme så fort det var noen symptomer ville det tilsammen blitt mye færre sjukt barn dager på oss alle. 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #19 Skrevet 9. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke egne regler! Denne informasjon står på Helse Norge hvor jeg fant testsvaret mitt og på meldingen jeg fikk fra kommunen som skrev at jeg ikke har corona. Dette sier de også på coronatlf. Jeg gidder ikke logge meg inn på Helse Norge, men her er meldingen jeg fikk fra kommunen: "Hei! Du har blitt testet for Korona. Prøvesvar har kommet og har ikke påvist smitte med Korona. Husk at du skal holde deg hjemme frem til du er symptomfri. Med vennlig hilsen xxx Kommune" Les deg opp på reglene! Anonymkode: c2c1d...47b Her kan du lese deg opp på reglene som gjelder barn: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Anonymkode: 6273d...366
AnonymBruker Skrevet 9. august 2020 #20 Skrevet 9. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan du lese deg opp på reglene som gjelder barn: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Anonymkode: 6273d...366 Mitt barn ble også testet og fikk samme melding. Hei! "navn" har blitt testet for Korona. Prøvesvar har kommet og har ikke påvist smitte med Korona. Husk at du skal holde deg hjemme frem til du er symptomfri. Med vennlig hilsen xxx Kommune Anonymkode: c2c1d...47b
Anbefalte innlegg