Gå til innhold

Er sunn mat virkelig dyrt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser at flere klager over at det er dyrt å ha et sunt kosthold. Og ja, det er dyrt dersom man kjøper masse avokado, dyre salattyper, cherrytomater, vårløk, pinjekjerner, osv.

Det er derimot ikke dyrt dersom man baserer kostholdet på løk, rotgrønnsaker og belgfrukter.

Uansett, det som virkelig ER dyrt, er brus, potetgull, smågodt, sjokolade, iskaffe, iste, energidrikker, brownies og kaffedrikker på kaffebar, osv. Så dersom man har tenkt å klage på at sunn mat er dyrt, må man kutte ut alt sånt før man får lov til å uttale seg. Mener nå jeg.

Anonymkode: 1ab2d...089

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vel, et sunt kosthold er ikke basert på "løk, rotgrønnsaker og belgfrukter". Men jeg er forsåvidt enig i at sunn mat ikke trenger å være dyrt. Jeg bruker selv mye mindre penger på mat etter at jeg begynte å spise nesten bare kjøtt. 

Anonymkode: a32fc...5c8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, et sunt kosthold er ikke basert på "løk, rotgrønnsaker og belgfrukter". Men jeg er forsåvidt enig i at sunn mat ikke trenger å være dyrt. Jeg bruker selv mye mindre penger på mat etter at jeg begynte å spise nesten bare kjøtt. 

Joda ett sunt kosthold kan baseres på løk, rotgrønnsaker, belgfrukter og korn!

Anonymkode: 78544...40e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at flere klager over at det er dyrt å ha et sunt kosthold. Og ja, det er dyrt dersom man kjøper masse avokado, dyre salattyper, cherrytomater, vårløk, pinjekjerner, osv.

Det er derimot ikke dyrt dersom man baserer kostholdet på løk, rotgrønnsaker og belgfrukter.

Uansett, det som virkelig ER dyrt, er brus, potetgull, smågodt, sjokolade, iskaffe, iste, energidrikker, brownies og kaffedrikker på kaffebar, osv. Så dersom man har tenkt å klage på at sunn mat er dyrt, må man kutte ut alt sånt før man får lov til å uttale seg. Mener nå jeg.

Ja når dere er 4-5stk.Og grønnsaler og frukt og annet er veldig dyrt..Mens andre kjøper en grandi og jeg feks lager skikkelig middag med grønnsaker saus poteter og kjøtt eller fisk så koster det en del mer ja...Og frukt hver dag osv. Trenger ikke kjøpe sjokolade og chips osv .mange kjøper junkfood eller lager enkle ting som ikne akkurat er sunt.. SÅ JA ER DYREST SUNT.

Anonymkode: 91c8d...b56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men som sagt, om man kutter ut absolutt ALT av ferdigkjøpt drikke (utenom melk til barna, dersom man har det, og de trives med å drikke det), som for eksempel brus, sjokomelk, juice, iste, osv., har man allerede gjort kostholdet sitt mye sunnere OG på samme tid mye billigere!

Samme med potetgull/snacks, snop, sjokolade og alt annet. Om man bare holder seg til lørdagsgodt til barna (hvis det er noe de setter pris på og som er viktig for dem), så har man spart veldig store summer!

Alle som vil legge om kostholdet sitt i sunnere retning, må begynne der. Det er først når de har kuttet ut alt dette, at de har rett til å begynne å klage på at sunn mat er dyrt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sunn snacks er dyrere enn sjokolade og godteri. Tørrfisk, spekekjøtt, nøtter, friske bær, koster myyye mer enn potetgull og snop.

Jeg anser virkelig ikke belgfrukter som sunn mat, ikke i det hele tatt. Sunn mat for meg er rent kjøtt, ren fisk, varierte grønnsaker, (de over bakken er sunnest med rotgrønnsaker smaker best), bær, en del nøtter og frø, og noe frukt. Noe fete melkeprodukter, litt svarthavre innimellom, men minst mulig korn, og ikke noe sukker eller søtningstoffer. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men som sagt, om man kutter ut absolutt ALT av ferdigkjøpt drikke (utenom melk til barna, dersom man har det, og de trives med å drikke det), som for eksempel brus, sjokomelk, juice, iste, osv., har man allerede gjort kostholdet sitt mye sunnere OG på samme tid mye billigere!

Samme med potetgull/snacks, snop, sjokolade og alt annet. Om man bare holder seg til lørdagsgodt til barna (hvis det er noe de setter pris på og som er viktig for dem), så har man spart veldig store summer!

Alle som vil legge om kostholdet sitt i sunnere retning, må begynne der. Det er først når de har kuttet ut alt dette, at de har rett til å begynne å klage på at sunn mat er dyrt.

Men hva får deg til å tro at vi som klager over at den sunne maten er dyr, spiser noe av den nasty liksom-maten du beskriver? 

Det er imidlertid sånn, at min hjemmelagede tomatsuppe er dyrere enn toro sin posesuppe. Faktisk. Friske tomater, frisk basilikum, sjalottløk, hvitløk, frisk chili, kraft (koker selv på bein av gressfora dyr, de beina er ganske dyre, men tror nok at akkurat kraft/buljongen min er billigere enn de man kjøper ja).

Anonymkode: 63199...780

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjøtt er da dyrt (kilopris) om du da ikke bare går for svineknoke og sånt? På den andre siden metter jo kjøtt mye mer enn salat, så det blir kanskje billigere i lengden uansett?

Anonymkode: a0641...a67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja når dere er 4-5stk.Og grønnsaler og frukt og annet er veldig dyrt..Mens andre kjøper en grandi og jeg feks lager skikkelig middag med grønnsaker saus poteter og kjøtt eller fisk så koster det en del mer ja...Og frukt hver dag osv. Trenger ikke kjøpe sjokolade og chips osv .mange kjøper junkfood eller lager enkle ting som ikne akkurat er sunt.. SÅ JA ER DYREST SUNT.

Anonymkode: 91c8d...b56

En grandis koster mer enn de aller fleste hverdags-middagene mine, så hvis dine middager koster mye mer "flotter du deg" antageligvis unødvendig mye med ingrediensene 😉  Poteter/ pasta/ ris og mange slags grønnsaker er veldig rimelig, saus lager jeg for det meste selv, og av kjøtt/ fisk kjøper jeg enten rimelige ting som kylling, kjøttdeig, seifilèt, eller det som er på tilbud.  

Anonymkode: 598ad...a9c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En grandis koster mer enn de aller fleste hverdags-middagene mine, så hvis dine middager koster mye mer "flotter du deg" antageligvis unødvendig mye med ingrediensene 😉  Poteter/ pasta/ ris og mange slags grønnsaker er veldig rimelig, saus lager jeg for det meste selv, og av kjøtt/ fisk kjøper jeg enten rimelige ting som kylling, kjøttdeig, seifilèt, eller det som er på tilbud.  

Kjøtt/fisk kan også erstattes av bønner/linser/erter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spiser sunt. Man kan gjøre det sunt og billig, så er det enkelte dyrere ingredienser man selvfølgelig kan erstatte om man ønsker det. 

Rimelig: Grønnsaker i sesong, særlig rotgrønnsaker. Laks kjøpt i stort volum på Reko. Belgfrukter og bønner. Korn og frø. Sei. Tunfisk på boks. Kjøper store kalkunfileter på tilbud og porsjonerer til salatkjøtt. Knekkebrød (baker selv). Egg i store brett fra gård. Frossen frukt og bær. 

Dyrt: kokosolje og avokadoolje. Avokado. Salmalaks. Cottage cheese. Ingefærshot. Økologisk kylling. God tofu. 

Og så sparer jeg mye på at jeg bare drikker vann og kaffe, og aldri spiser godteri eller chips. 

Mange av måltidene mine koster halvparten av en grandis. Potet- og purreløksuppe, Pad Thai vegetar, linsegryte med grønnsaker, laks med rotmos, fritatta... 

Føler at mange som klager over dyr mat gjør merkelige ting, som å kjøpe kjøttpålegg til 400 kr/kg. Eller ikke kjøpe større volum på tilbud. 

Anonymkode: f89ea...580

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grønnsaker er ikke dyrt med mindre man kjøper mest av de dyreste. De fleste grønnsaker bruker man litt av til måltidet, så selv om de er litt stiv pris, så bruker man de i mindre grad enn annen mat. Om jeg lager for eks linsegryte med søtpotet, så bruker jeg mye linser og 1/3 søtpotet og kanskje noen frosne grønnsaker. Da er det et billig måltid, selv om søtpoteten er ganske dyr. 

Så bruker man litt av de dyre varene innimellom, som for eks de ab lister opp over som er dyre. Jeg forsøker ikke en gang å spise billig, men jeg har veldig lave matutgifter og spiser mye grønt 

Anonymkode: 8d8a4...a75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grønnsaker er ikke dyrt med mindre man kjøper mest av de dyreste. De fleste grønnsaker bruker man litt av til måltidet, så selv om de er litt stiv pris, så bruker man de i mindre grad enn annen mat. Om jeg lager for eks linsegryte med søtpotet, så bruker jeg mye linser og 1/3 søtpotet og kanskje noen frosne grønnsaker. Da er det et billig måltid, selv om søtpoteten er ganske dyr. 

Så bruker man litt av de dyre varene innimellom, som for eks de ab lister opp over som er dyre. Jeg forsøker ikke en gang å spise billig, men jeg har veldig lave matutgifter og spiser mye grønt 

Anonymkode: 8d8a4...a75

Et annet poeng er sesong, om det ikke kom godt nok frem i mitt første innlegg.

Utenfor sesong er grønnsaker ofte latterlig dyre, og av dårligere kvalitet. 

For eksempel betaler man 15-19 kroner bunten for asparges av topp kvalitet i sesong, og opp til 50 kroner for dvask asparges utenfor sesong. Altså er asparges noe jeg i hovedsak spiser i mai-juni, og lager også da opp noen supper og lignende for fryser. Mens jeg nå fråtser i blomkål (10 kroner for et stort hode) spisskål, med mer. Grønnsaker som også kan oppbevares kjølig i 3-5 måneder. 

I dag står for eksempel makrell på menyen - til spottpris. Og så gleder jeg meg til lammesesong, da skal fryser fylles opp av masse godt kjøtt på tilbud. 

Anonymkode: f89ea...580

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøtt/fisk kan også erstattes av bønner/linser/erter .

Det var snakk om sunn mat her, og da beholder man rent kjøtt og ren fisk i kosten.

Anonymkode: 6ffe8...a77

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sunt er bare dyrt om man ikke har peiling på fornuftig matlaging. Problemet er bare at mange av disse sunne bruker svindyre ingredienser som avocado, eller næringsfattig og egentlig meningsløs salat som ruccola og basilikum. Poteter, løk, kålrabi, bønner, erter og kål er billig, og det er mye du kan gjøre med det om du lærer deg å bruke krydder og oljer riktig. Det koster heller ikke stort å bake grovbrød selv.

Anonymkode: aa6da...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært svært fattig med 2 barn, tror du vi kjøpte noe av det du ramser opp her. Vi hadde ris til middag nesten daglig, fordi den kostet 30 kg for 4 kg, så var det frossen grønnsaker til, og kylling, fisk eller svin. Ble havregrøt hver dag, first price tomatsuppe, billigste kneip, jeg spiste husman knekkebrød. Ble en frukt til barna om dagen, og da kjøpte jeg det som var billigst. Takk og pris varte ikke den perioden for lenge, så nå har vi mye mer av ferske grønnsaker, frukt, bær og brød av bedre kvalitet. Og sunn mat er dyrere. Men jeg synes jo at det er verdt det.

Anonymkode: ddf8e...883

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var snakk om sunn mat her, og da beholder man rent kjøtt og ren fisk i kosten.

Anonymkode: 6ffe8...a77

Ja man kan jo spise litt kjøtt og fisk innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man er singel er det et problem at man ikke rekker å spise opp alt før det blår dårlig. Da blir det dyrt. Det er ikke alle steder man får kjøpt en enkel løk, de kommer gjerne i strømper. Du skjønner. Mat som kan fryses og lages i porsjoner er greit. 

Anonymkode: 64638...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når man er singel er det et problem at man ikke rekker å spise opp alt før det blår dårlig. Da blir det dyrt. Det er ikke alle steder man får kjøpt en enkel løk, de kommer gjerne i strømper. Du skjønner. Mat som kan fryses og lages i porsjoner er greit. 

Anonymkode: 64638...25d

Da kjøper du for mye mat....  Jeg bor alene og har ingen problemer med å spise opp maten min 😉  Det er klart det fort blir dyrt hvis man kaster masse mat, skal man spare penger kan man ikke bare handle alt som er billig uten å ha en plan for hvordan man skal bruke det opp. (akkurat løk som du nevner er ikke det helt store problemet, den holder seg lenge i grønnsaks-skuffen). Det er også en del frosne grønnsaker som er veldig billige, f.eks brokkolitopper, amerikansk blanding og spinat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde de fleste hadde tilgang til kjøleskap og fryser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...