Gå til innhold

Pappakroppen vs mammakroppen


Annabel

Anbefalte innlegg

Når man googler "pappakroppen" kommer det opp artikler om at kvinner sikler etter pappakroppen, at menn må glemme six packen - nå er det pappakroppen som gjelder, at pappakroppen er sexy og trendy osv. Når man søker på "mammakroppen" kommer det derimot opp artikler som utelukkende er negativt ladet. Dette til tross for at det faktisk er kvinnen som gjennomgår kroppslige endringer i svangerskapet, ikke mannen.

Likevel mottar han hyllest for å legge på seg og blir ansett som sexy, mens kvinnen får høre hvordan de bare må lære å godta "skavankene" som har oppstått i forbindelse med svangerskapet, barnet er tross alt det som skal bety noe - ikke mors utseende. Eventuelt dukker det opp (svært ineffektive) treningsprogram tilegnet mødre, med den hensikt å få tilbake pre-svangerskapskroppen og bli digg igjen. Vinklingen er i hvert fall ikke at de er sexy, deilige og må glemme å få tilbake sixpacken fordi mammakroppen er hottere. 

Nå har jeg ikke barn selv, og har kun trukket denne konklusjonen basert på noen enkle google-søk, men kjente likevel at den markante forskjellsbehandlingen i medias fremstilling provoserte litt. Jeg synes ikke den såkalte pappakroppen på noen som helst måte er diggere enn den såkalte mammakroppen (for meg er begge deler helt normale kropper, verken mer eller mindre), så hvorfor har samfunnet (eller er det kun media?) så ulikt syn på pappakroppen vs mammakroppen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt:

Menn tiltrekkes av slanke, unge kvinner. 

Kvinner tiltrekkes ikke av slanke menn. Kvinner vil ha store menn.

Så om du er overvektig som kvinne kan det føles urettferdig ut, men for slanke menn er det jo tilsvarende urettferdig. De er ikke attraktive, selv om tilsvarende slanke kvinner er det.

Anonymkode: a111e...0cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt:

Menn tiltrekkes av slanke, unge kvinner. 

Kvinner tiltrekkes ikke av slanke menn. Kvinner vil ha store menn.

Så om du er overvektig som kvinne kan det føles urettferdig ut, men for slanke menn er det jo tilsvarende urettferdig. De er ikke attraktive, selv om tilsvarende slanke kvinner er det.

Anonymkode: a111e...0cd

Dette er vel for generaliserende??

Anonymkode: 81671...736

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det jo alltid. Menn er sexy med grått hår og kalles silver fox. Kvinner derimot, blir gammelkjerringer med grått hår. Mannfolks skavanker unnskyldes ikke bare, de blir faktisk fremhevet med positivt fortegn. Kvinner er ikke så heldige.

Det er pga kvinnehatet som gjennomsyrer samfunnet. 

Anonymkode: 4ef37...0ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg har samme inntrykk. Å ha pappakropp er sexy og akseptert. Det er noe kvinner liker. Menn kan gjerne tulle med det også. 

Opplever at det ikke er helt slik for kvinner. Usikker på om menn flest bryr seg særlig om at kvinner ikke ser ut som en 18-åring etter å ha født barn. Noen gjør kanskje det, men jeg tror at de fleste menn har en god dose med realisme når det gjelder sånne ting. Så tenker nok at det er media som setter fokus på at mammakroppen ikke er bra nok. At den må bort. 

Men så tenker jeg egentlig at det er mye mas om hvordan kvinner skal se ut og ikke se ut. Man skal se ung ut. Kjøpe ditt og datt for å se ung ut osv.

Tror man kan avstå fra mye av det ved å slutte å lese alt mulig sånt tull. Slutte å følge kvinner som ikke er særlig gode forbilder osv. Gjøre det man selv vil. Slutte å tenke at man ikke er bra nok selv om man blir eldre og/eller at det vises på kroppen at man har levd.

Ønsker man å være forfengelig når det gjelder sånne ting så er det også helt greit, men tenker at man da gjør det fordi man selv ønsker det og ikke fordi andre ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappakroppen er bare noe damer som selv er overvektige, liker å trøste seg med. To slanke og veltrente kropper trumfer alle andre kropper. Estetisk og helsemessig.

Anonymkode: 7a739...cef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappakroppen er ikke mer sexy enn mammakroppen. Det er bare noe tull som mannfolk i 40 års krisa liker å tro. 

Anonymkode: 60f2b...05c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det jo alltid. Menn er sexy med grått hår og kalles silver fox. Kvinner derimot, blir gammelkjerringer med grått hår. Mannfolks skavanker unnskyldes ikke bare, de blir faktisk fremhevet med positivt fortegn. Kvinner er ikke så heldige.

Det er pga kvinnehatet som gjennomsyrer samfunnet. 

Anonymkode: 4ef37...0ed

Enig. Fikk nylig slengt i meg at "Er du sååå gammel? Du holder deg jammen godt!" Av en jevnaldrende mann..Tydeligvis valgt meg fordi han trodde jeg var 10 år yngre enn han..litt av et "kompliment".

Anonymkode: e2311...4b1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Enig. Fikk nylig slengt i meg at "Er du sååå gammel? Du holder deg jammen godt!" Av en jevnaldrende mann..Tydeligvis valgt meg fordi han trodde jeg var 10 år yngre enn han..litt av et "kompliment".

Anonymkode: e2311...4b1

Unge menn har det jo helt likt, men med motsatt fortegn. Jevnaldrende damer synes ofte de ikke ser voksne og mandige nok ut.

Det er ikke noe lettere for menn enn kvinner, det er selvbedrag. Kjønnene har bare motsatte utfordringer. Kvinner skal ikke være for store, menn skal ikke være for små. Kvinner skal ikke være for gamle, menn skal ikke være for unge (=ikke mandige nok).

At menn ikke har samme presset for å være slanke er riktig, men de har til gjengjeld er stort press om å ikke være tynne.

Anonymkode: a111e...0cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enkelt:

Menn tiltrekkes av slanke, unge kvinner. 

Kvinner tiltrekkes ikke av slanke menn. Kvinner vil ha store menn.

Så om du er overvektig som kvinne kan det føles urettferdig ut, men for slanke menn er det jo tilsvarende urettferdig. De er ikke attraktive, selv om tilsvarende slanke kvinner er det.

Anonymkode: a111e...0cd

Joda, jeg er klar over at dette liksom skal være fakta. Men det fremstår helt ærlig som en generalisering media er med på å forsterke. Om man hadde fremsatt påstanden "menn foretrekker store damer mens kvinner foretrekker unge slanke menn" mange nok ganger i media, antar jeg at mange ville akseptert dette som en sannhet. 

Jeg er veldig skeptisk til at det i realiteten skal være flere kvinner som foretrekker halvfete menn, enn det finnes menn som foretrekker halvfete kvinner. De eneste stedene en slik forestilling blir bekreftet er i media og i dårlige amerikanske komedier. Dette er absolutt ikke mitt inntrykk av den virkelige verden, hvor det later til at begge kroppstypene blir akseptert i samme grad. 

Jeg er slank og veltrent, så det er ikke kun overvektige kvinner som opplever dette som "urettferdig". Jeg synes forskjellen var så bemerkelsesverdig at det ble fascinerende.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, ingen syns puddingmage er attraktivt.  Det gjelder på begge kjønn. 

Anonymkode: 688b5...015

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt:

Menn tiltrekkes av slanke, unge kvinner. 

Kvinner tiltrekkes ikke av slanke menn. Kvinner vil ha store menn.

Så om du er overvektig som kvinne kan det føles urettferdig ut, men for slanke menn er det jo tilsvarende urettferdig. De er ikke attraktive, selv om tilsvarende slanke kvinner er det.

Anonymkode: a111e...0cd

Kvinner vil ha sunne menn. Store menn på 100+ kg er ikke sunne med mindre de ekstra kiloene er muskler.  Når ble fett attraktivt?

Anonymkode: 688b5...015

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo andre veien også. Jevnlig kan man se hvordan kvinner sikler etter menn med skyhøy status. Mens menn er fornøyd selv om dama går på trygd. 

Når så man artikler om kviner som sikler etter menn som går på NAV?

Anonymkode: ee055...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går jo andre veien også. Jevnlig kan man se hvordan kvinner sikler etter menn med skyhøy status. Mens menn er fornøyd selv om dama går på trygd. 

Når så man artikler om kviner som sikler etter menn som går på NAV?

Anonymkode: ee055...919

For noe tull. Hvis en lege får oppmerksomhet av kvinner så er det fordi han er en kjekk mann, i tillegg til å være lege..mindre pene legemenn drar altså ikke damer og det er mange! slaskete menn som forsørges av kvinner her i landet: fordi de er kjekk. Tror ærligtalt det er flere kvinner som forsørger kunstnere og musikere enn der er menn som forsørger syke eller arbeidsledige kvinner..

Anonymkode: e2311...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Annabel said:

Jeg er veldig skeptisk til at det i realiteten skal være flere kvinner som foretrekker halvfete menn, enn det finnes menn som foretrekker halvfete kvinner.

Men tror du det er flere menn som foretrekker tynne damer enn det er damer som foretrekker tynne menn? Det er jo det som er kjernen.

Alle kan ikke velge bort tynne menn og menn med pappakropp. På samme måte som alle ikke kan velge bort både menn med et ungt / barnslig utseende og menn med et eldre utseende. Derfor er pappkropp mer tiltrekkende for kvinner enn mammakropp er for menn, selv om kvinner sikkert aller helst vil ha en stor, muskuløs mann uten fett i midten av 30-åra.

Hvis du mener det er media som har skapt dette mønsteret så står du og alle andre kvinner fritt til å endre ved å begynne å gå etter tynne menn med et barnslig utseende. Det hjelper i hvertfall ikke å klage over at menn har preferanser når kvinner i høyeste grad har det og.

Anonymkode: a111e...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Annabel said:

Når man googler "pappakroppen" kommer det opp artikler om at kvinner sikler etter pappakroppen, at menn må glemme six packen - nå er det pappakroppen som gjelder, at pappakroppen er sexy og trendy osv. Når man søker på "mammakroppen" kommer det derimot opp artikler som utelukkende er negativt ladet. Dette til tross for at det faktisk er kvinnen som gjennomgår kroppslige endringer i svangerskapet, ikke mannen.

Likevel mottar han hyllest for å legge på seg og blir ansett som sexy, mens kvinnen får høre hvordan de bare må lære å godta "skavankene" som har oppstått i forbindelse med svangerskapet, barnet er tross alt det som skal bety noe - ikke mors utseende. Eventuelt dukker det opp (svært ineffektive) treningsprogram tilegnet mødre, med den hensikt å få tilbake pre-svangerskapskroppen og bli digg igjen. Vinklingen er i hvert fall ikke at de er sexy, deilige og må glemme å få tilbake sixpacken fordi mammakroppen er hottere. 

Nå har jeg ikke barn selv, og har kun trukket denne konklusjonen basert på noen enkle google-søk, men kjente likevel at den markante forskjellsbehandlingen i medias fremstilling provoserte litt. Jeg synes ikke den såkalte pappakroppen på noen som helst måte er diggere enn den såkalte mammakroppen (for meg er begge deler helt normale kropper, verken mer eller mindre), så hvorfor har samfunnet (eller er det kun media?) så ulikt syn på pappakroppen vs mammakroppen?

Det jeg ikke fatter er hvorfor dere leser sånt tull. Det er redaksjonell reklame og kun til for å selge til kvinner, gjerne skrevet av kvinner. Hvilket sammenfaller med min erfaring, det er kvinner som kritiserer andre kvinner verst og fremhever det de selv ser som negativt ved andre. Kritikken kan bli helt utrolig detaljert og tullete, pirking som kun fremstår som forsøk på å knekke offeret for hakkingen eller bygge opp eget heller frynsete selvbilde. Menn gir generelt blanke i den slags, det er ikke antall føflekker på ryggen eller fasongen på tærne som avgjør om en kvinne er tiltrekkende eller ikke, og det er faktisk det første menn ser etter hos kvinner, det er få som finner negative, selvopptatte, konstant slankende vesner tiltrekkende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tror du det er flere menn som foretrekker tynne damer enn det er damer som foretrekker tynne menn? Det er jo det som er kjernen.

Alle kan ikke velge bort tynne menn og menn med pappakropp. På samme måte som alle ikke kan velge bort både menn med et ungt / barnslig utseende og menn med et eldre utseende. Derfor er pappkropp mer tiltrekkende for kvinner enn mammakropp er for menn, selv om kvinner sikkert aller helst vil ha en stor, muskuløs mann uten fett i midten av 30-åra.

Hvis du mener det er media som har skapt dette mønsteret så står du og alle andre kvinner fritt til å endre ved å begynne å gå etter tynne menn med et barnslig utseende. Det hjelper i hvertfall ikke å klage over at menn har preferanser når kvinner i høyeste grad har det og.

Anonymkode: a111e...0cd

Hele problemstilling er konstruert av en industri som lever på menneskers dårlige selvbilde og som stadig finner nye «feil» å sette søkelyset på. Idealet er det motsatte av befolkningsgjennomsnittet/«normalen» fordi det selger. Da stordelen av befolkningen var fattig med lite tilgang til mat var det inn å være fyldig, da de fleste arbeidet utendørs daglig, var det fint være blek. Har man lys hud, skal man ha farge, har man mørk hud, skal man fremstå som lysere. Nå når overvekt er økende skal man være tynn. Når de fleste har sedate livsstiler skal man ha muskler, gjennomsnittsalderen er økende sp alle skal være unge, osv osv osv. Det selger, ikke fordi det gjenspeiler realiteten, men det fremstilles som om det gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kvinnekroppen er flott. Cellulitter, strekkmerker og appelsinhud som liksom skal være noe negativt er bare naturlig og fint. 

Anonymkode: 37215...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelt:

Menn tiltrekkes av slanke, unge kvinner. 

Kvinner tiltrekkes ikke av slanke menn. Kvinner vil ha store menn.

Så om du er overvektig som kvinne kan det føles urettferdig ut, men for slanke menn er det jo tilsvarende urettferdig. De er ikke attraktive, selv om tilsvarende slanke kvinner er det.

Anonymkode: a111e...0cd

Feil. Mange kvinner inkludert meg liker slanke/trente menn. Jeg liker ikke store menn, synes det er veldig usexy. Kjenner ingen som er sammen med en «stor» mann. Men for at menn skal føle seg bra prøver de å tvinge på folk den usexye pappakroppen som idealet. Så slipper mennene å trene. Ganske kjekt for mennene å slippe presset. 

Anonymkode: 73ea0...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det fremstilles slik i media. 

Men tviler på det er representativt for den virkelige verden. Og hvorfor kalle det pappakropp? Noe så teit! Da er ølmage mer passende...

Anonymkode: 6c3c5...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...