Gå til innhold

Heve privat kjøp-hvem har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte en vinterdress på FINN, kjøperen mottok dressen og ga beskjed om at dressen hadde hull og større slitasje enn kjøperen trodde. Jeg krevde bilder for å se om kjøper hadde åpnet pakken med kniv eller saks, men dessverre ser det ut som hull etter slitasje som jeg har oversett.

Jeg svarte kjøper at jeg betaler tilbake summen etter jeg har mottatt vinterdressen i retur. Nå er vi usikre på hvem som skal dekke fraktkostnad. Skal jeg betale tilbake kjøpesum for dressen og frakt? Kjøper betalte frakt til seg, skal kjøper dekke frakt til seg og retur? Kjøper spurte om tilstand før kjøp, om den var slitt eller hadde hull, noe jeg da avviste. 
 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 49799...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler frakt tilbake, da går dere i null.

Anonymkode: c7e39...194

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har sagt at den ikke har hull slitasje mår kjøper spurte først vil jeg nok si at jeg hadde forventet at du dekket fraktet for begge veier.

Anonymkode: b8f4e...ddd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg solgte en vinterdress på FINN, kjøperen mottok dressen og ga beskjed om at dressen hadde hull og større slitasje enn kjøperen trodde. Jeg krevde bilder for å se om kjøper hadde åpnet pakken med kniv eller saks, men dessverre ser det ut som hull etter slitasje som jeg har oversett.

Jeg svarte kjøper at jeg betaler tilbake summen etter jeg har mottatt vinterdressen i retur. Nå er vi usikre på hvem som skal dekke fraktkostnad. Skal jeg betale tilbake kjøpesum for dressen og frakt? Kjøper betalte frakt til seg, skal kjøper dekke frakt til seg og retur? Kjøper spurte om tilstand før kjøp, om den var slitt eller hadde hull, noe jeg da avviste. 
 

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 49799...7f0

du betaler frakt begge veier. Det er jo din skyld. Kjøper skal stilles som om kjøpet ikke har skjedd. 

Anonymkode: 0f2d6...2ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler tilbake prisen for kjeledressen, det kjøperen betalte for frakt, samt retur til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sa at dressen ikke var slitt før kjøp, er nok det riktigste at du betaler frakt begge veier. Kjøper skal stilles som om kjøpet ikke har skjedd, som det sies over. Kjøper har jo fått en annen vare enn det du sa det var.

Anonymkode: a9f84...80d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du betaler selvfølgelig, det er jo du som ikke har opplyst om tilstanden for dressen. 

Anonymkode: 28ff4...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det blir veldig dyrt for returfrakt og du ikke tror at du får solgt til noen andre, kan du alltids be kjøper om å gi den til Fretex.

Da refunderer du prisen for frakten + kjøpsprisen, men slipper returkostnadene.

I dette tilfellet bør saken være ganske klar, men noen ganger lurer jeg litt på om noen spekulerer i at man ikke skal gidde å dekke returkostnader. Noen ganger kan det derfor lønne seg å kreve varen tilbakesendt.

Har opplevd å selge ting der kjøper klager i etterkant. I de tilfellene har det ikke vært snakk om synlige ting (slik som hull i et klesplagg), men ting som er vanskeligere for meg som selger å vurdere.

Det ene tilfellet gjaldt en parfyme som kjøper ikke synes at luktet slik den skulle. Jeg hadde kjøpt den på parfymeri og oppbevart den i et kjølig skap, og kunne ikke skjønne at det var noe galt med den. Hun ville ha rabatt eller pengene tilbake, men da jeg foreslo at hun skulle sende parfymen i retur mot at jeg refunderte kjøpspris + frakt begge veier, ville hun ikke. Hun ville kun ha pengene tilbake eller prisavslag. Det var uaktuelt for meg, ettersom jeg ikke trodde at det var noe galt med varen.

Den andre gangen var det noen som ville ha tilbake pengene for en jakke, fordi den visstnok luktet røyk. Jeg hadde kjøpt jakka ny i butikk, og jeg røyker ikke. Har heller ikke noen i omgangskretsen min som røyker, og kan aldri huske at jeg har brukt den noe sted der noen har røyket (uteservering eller lignende). Tilbød å dekke fraktkostnader begge veier, samt refundere det hun hadde betalt for jakka. Det var hun ikke interessert i, hun ville kun ha prisavslag.

Endret av Miss-Grey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar. Er dette noe kjøper har krav på, å få dekket frakt?

Trådstarter

Anonymkode: 49799...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er selger som dekker ved reklamasjon (skadet/feil vare), mens kjøper dekker retur ved angrerett, dersom man angrer på varen før 14 dager er utløpt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Er dette noe kjøper har krav på, å få dekket frakt?

Trådstarter

Anonymkode: 49799...7f0

det er kjøpsloven som regulerer kjøp mellom private. Hva kjøper har krav på kommer an på om det er en s.k. "vesentlig mangel" eller bare en mangel. Det er vanskelig for oss å svare på uten å ha sett annonsen eller dressen. Men jeg ville vel være tilbøyelig til å tenke at et hull i en vinterdress er en vesentlig mangel, for da er den jo ikke vanntett lenger.  Men altså - hvis det bare er en mangel, så holder det med et prisavslag, og da er du hyggelig som går med på heving, og da kan dere dele frakten. Men hvis det er en vesentlig mangel, så har kjøper krav på heving, og da skal h*n ikke ha noen utgifter. Kjøpsloven §§30, 39 og 40.

Anonymkode: 0f2d6...2ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Faulkner skrev:

Ja, det er selger som dekker ved reklamasjon (skadet/feil vare), mens kjøper dekker retur ved angrerett, dersom man angrer på varen før 14 dager er utløpt. 

Takk for forklaring, jeg ønsker selvsagt å gjøre opp for meg men ville ha dette helt avklart til fremtidig kjøp-salg også.

Ts

Anonymkode: 49799...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

det er kjøpsloven som regulerer kjøp mellom private. Hva kjøper har krav på kommer an på om det er en s.k. "vesentlig mangel" eller bare en mangel. Det er vanskelig for oss å svare på uten å ha sett annonsen eller dressen. Men jeg ville vel være tilbøyelig til å tenke at et hull i en vinterdress er en vesentlig mangel, for da er den jo ikke vanntett lenger.  Men altså - hvis det bare er en mangel, så holder det med et prisavslag, og da er du hyggelig som går med på heving, og da kan dere dele frakten. Men hvis det er en vesentlig mangel, så har kjøper krav på heving, og da skal h*n ikke ha noen utgifter. Kjøpsloven §§30, 39 og 40.

Anonymkode: 0f2d6...2ce

Oppklarende innlegg, akkurat det jeg ser etter! :) 

Trådstarter

Anonymkode: 49799...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Faulkner skrev:

Ja, det er selger som dekker ved reklamasjon (skadet/feil vare), mens kjøper dekker retur ved angrerett, dersom man angrer på varen før 14 dager er utløpt. 

Det er jo ingen lovbestemt angrerett ved kjøp og salg mellom privatpersoner da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...