Gå til innhold

Distrahert 1. klassing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1.klassingen står i garderoben og lar seg distrahere av hva andre barn gjør når alle skal kle på seg for å leke ute. De andre barna kler seg og går ut. Barnet mitt er den siste som kler seg ut og går ute. Jeg har prøvd å vekke barnet og gi 1000 beskjeder om å kle på seg uten hell. Barnet har alltid vært sånn siden hen var liten. Hen følger med alt som skjer rundt hen. Hen styrer og lytter til folk som prater, gjør ting, ALT hen får øye til. Det er alltid sånn i levering og henting situasjoner, samt når vi må gå hjemmefra om morgenen (hen kler seg ikke og prater og leker alene selv om hen har jakke og sko i hånden). Barnet har ikke diagnoser, og er snill og grei og liker å lære alfabeter og tall, osv.

Hva betyr dette? Hva kan jeg gjøre for å få barnet til å fullføre påkledning om morgenen i hjemmet og på skolen? Og ikke minst hva betyr denne atferden?

Anonymkode: 1b84d...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva det betyr? Det du beskriver er ikke akkurat unormalt for en 1 klassing. Hva dere gjør er å fortsette å øve og øve. Jeg har en som begynner i førsteklasse nå, vi øver fortsatt på dette. Han er ikke den eneste heller, på SFO nå er det et mylder av unger som surrer rundt. 

Anonymkode: 0abb0...39f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva det betyr? Det du beskriver er ikke akkurat unormalt for en 1 klassing. Hva dere gjør er å fortsette å øve og øve. Jeg har en som begynner i førsteklasse nå, vi øver fortsatt på dette. Han er ikke den eneste heller, på SFO nå er det et mylder av unger som surrer rundt. 

Anonymkode: 0abb0...39f

Jeg tror ikke det er normalt for en 1.klassing. Har erfaring fra bhgen at de aller fleste førskolebarn er ikke like distre som barnet mitt. Jeg har også sett 1-2 førskolebarn som ikke kler på seg selv og ser konstant hva andre gjør. I klassen til barnet mitt har jeg ikke sett denne atferden. Barna ser ikke på meg eller andre. De kler på seg selv og er kjapt ute. Så nei det er ikke normalt.

Anonymkode: 1b84d...bf9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange barn som skal gjøre alt mulig annet enn å kle på seg på småskolen. De følger med på andre, de kan være en gjeng som finner på pek sammen, eller bare generelt glemmer seg bort og vimser litt rundt. Vær der før henne, få henne inn på sporet igjen, snakk med henne. Og si at nå må hun klepå seg så hun rekker å være litt ute. Kan føles som mas i starten, men dette er nok ikke helt unormalt. Mye du ikke serhva andre under gjør i klassen hennes, så fremt du ikke er der hele tiden og passer på de.

Jeg tenker hun er 6 år, noen er mer vimsete enn andre, sånn er det.

Anonymkode: f9403...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var også sånn. Han var alltid sist ferdig med å kle på seg, både når de skulle ut/inn av friminutt og i garderoben etter gym/svømming. Det ble bedre av seg selv rett og slett. Jeg husker ikke når, og han skal nå begynne i 7. og det har vært bra i flere år, men det tok litt tid. Han var nok tregest både i andre og tredje klasse også. Ingen diagnoser eller annet der heller. En svært skoleflink og aktiv gutt, bare opptatt av så mye forskjellig. :) 

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er normalt for en 1.klassing. Har erfaring fra bhgen at de aller fleste førskolebarn er ikke like distre som barnet mitt. Jeg har også sett 1-2 førskolebarn som ikke kler på seg selv og ser konstant hva andre gjør. I klassen til barnet mitt har jeg ikke sett denne atferden. Barna ser ikke på meg eller andre. De kler på seg selv og er kjapt ute. Så nei det er ikke normalt.

Anonymkode: 1b84d...bf9

Du kan jo ikke si det er unormalt bare på bakgrunn av dine erfaringer. Noen barn er mer distre enn andre, for de fleste blir det bedre med tiden. 

Anonymkode: 0abb0...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 6-åring er også slik, det er verst under påkledning og måltider. Bruker fryktelig lang tid, og bhg har også jobbet med ham med dette. Han har fått beskjed om at hvis han ikke spiser opp på den tiden de har mat på skolen så får han ikke spise opp, og hvis han ikke kler på seg raskt rekker han ikke å leke ute. Har snakket med skolen om det, slik at de er oppmerksomme på "problemet", men det var visst ikke uvanlig. Regner med det går seg til med alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også sånn. Regner med at han blir mer fokusert etterhvert! Akkurat nå er jo alt nytt med alle barna og nytt sted og hele pakka. Når han finner ut at han alltid er sist vil han kanskje få litt motivasjon til å skyndte seg etterhvert. Hjemme maser jeg og ber han om å konsentrere seg, men i skolesituasjonen tenker jeg han få gjøre sin greie uten min innblanding. Går ikke utover meg, da! Det kommer alltid til å være noen som er litt mer distrahert enn andre. Ta det med ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å tro det også er en styrke å være oppmerksom og ha et rikt indre liv 😋 Slett ikke uvanlig. En av konsekvensene ved å flytte skolestart fra 7 til 6.

Anonymkode: 64b58...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Ungen er 6. Burde gått i bhg 1 år til. 

Så, du beskriver en helt normal unge. 

Fuck reform 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også sånn, ikke bare på skolen men egentlig alltid når hen skal kle på seg. Jeg tror det er vanskelig å gjøre så mye annet enn å være der og minne på å kle på seg hvis hen glemmer seg vekk. Det blir bedre med tida, tror jeg :)

 

Anonymkode: 0ca8b...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er gutten min også. Han får ikke beskjeder med seg,som de andre... Skal nå opp i 3.klasse. Har kommunikasjon med lærer om dette,, men hun vil vente litt til med eventuell utredning.  Han er veldig skoleflink og god sosialt.  Jeg ser bare en normal unge,som kan bli litt vel konsentrert i øyeblikket med han holder på med...😅  

Anonymkode: b294b...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...