Gå til innhold

Venninne skryter om penger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var nettopp hos en venninne, og overhørte en telefonsamtale hun hadde med et familiemedlem. Eller overhørte - hun snakket så høyt og tydelig, at jeg er bombesikker på at hun ville at jeg skulle høre. Vel, familien hennes har laget et firma, og hver gang jeg er der, mååå hun bare ta en telefon om dette firmaet. Hun snakker om dette hele tiden, selv om hun vet at jeg blir såra, siden jeg er ufør og ikke kan jobbe.

Så i kveld bare måtte hun svare en telefon, og stod på badet og nærmest ropte. Jeg fikk med meg at hun snakket om et styrehonorar, mener jeg hun sa. Og at dette skulle være mellom 50000 og 100000, og hun skulle få dette i september. Er dette virkelig en sum hun kan få? For eksen fikk styrehonorar fra styret han sitter i i blokken han bor i, og der fikk han knapt en tusenlapp, samme gjorde en venninne i sin blokk.

Jeg er bare så lei av at hun skryter om penger og jobb, så jeg vil bare si til henne at hun må slutte å lyge, og nå har jeg noe å ta henne på. For styrehonorar er ikke så høye. Noen som vet om det er mulig å få så høye styrehonorar?

Anonymkode: 2c03b...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er mulig. Men dette avhenger selvfølgelig av firmaets økonomi, størrelse og kompleksitet, og hennes kompetanse. 

Endret av Ellevill
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrehonorar i sameier/borettslag er sjelden veldig høye, men i vanlige selskaper så kan det nok være mulig med styrehonorar på 50-100’. 

Men, kanskje du bør slutte å omgås denne såkalte venninnen. Enten så har hun ingen omsorg og omtanke for deg, eller så er du kanskje i overkant sår i forhold til alt din venninne har som du ikke har/kan få. Sånn sett høres det ut som du har forventninger om at hun må ta veldig hensyn til deg så du ikke skal føle deg sår.. Skal du definere at hennes jobb etc er ting hun ikke skal få snakke om så du ikke føler deg utenfor på noe vis? 🤔

Anonymkode: 66dd9...a7d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge stedene der jeg har bodd så har det vært styremedlemmer som får over 100k i styrehonorar. Helt vanlig etter min erfaring 🤷‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir flau på dine vegne.. hvorfor er det et problem for deg at hun har penger? I en familiebedrift kan de få mye penger og ta ut overskudd. Skjønner ikke hvorfor det skal plage deg? Er du ikke glad på din venninnes vegne? Et borettslag kan ikke sammenlignes med en familiebedrift eller et Aksjeselskap.. 

du oser av misunnelse og skriver at DU blir lei deg.. Det er DITT problem at du blir sjalu. 

Anonymkode: 969ad...b53

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2020 den 2.18, AnonymBruker skrev:

Var nettopp hos en venninne, og overhørte en telefonsamtale hun hadde med et familiemedlem. Eller overhørte - hun snakket så høyt og tydelig, at jeg er bombesikker på at hun ville at jeg skulle høre. Vel, familien hennes har laget et firma, og hver gang jeg er der, mååå hun bare ta en telefon om dette firmaet. Hun snakker om dette hele tiden, selv om hun vet at jeg blir såra, siden jeg er ufør og ikke kan jobbe.

Så i kveld bare måtte hun svare en telefon, og stod på badet og nærmest ropte. Jeg fikk med meg at hun snakket om et styrehonorar, mener jeg hun sa. Og at dette skulle være mellom 50000 og 100000, og hun skulle få dette i september. Er dette virkelig en sum hun kan få? For eksen fikk styrehonorar fra styret han sitter i i blokken han bor i, og der fikk han knapt en tusenlapp, samme gjorde en venninne i sin blokk.

Jeg er bare så lei av at hun skryter om penger og jobb, så jeg vil bare si til henne at hun må slutte å lyge, og nå har jeg noe å ta henne på. For styrehonorar er ikke så høye. Noen som vet om det er mulig å få så høye styrehonorar?

Anonymkode: 2c03b...61c

Hvorfor er dette så problematisk for deg?

Det er hennes liv og hennes økonomi.

Anonymkode: a6cf1...227

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Noen har et større behov for å skryte enn andre, og det jeg opplever er at de som skryter mest er de som har minst å skryte av. Om hun har penger eller ei, angår jo i grunn ikke deg. Men hev deg over den barnslige oppførselen hennes, og prøv å unngå henne om du ikke klarer det. 

Anonymkode: 62fff...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv eid et firma som gikk veldig godt, men er nå etter mange år ufør. Kan bare si deg at det er mye jobb å drive et firma, og jeg unner de som gjør det godt å ta ut de pengene de jobber hardt for. Kanskje ikke så fint av venninnen din å skryte høylytt da (om det i hele tatt var meningen). Vær glad på hennes vegne, vis interesse og vær stolt over at du har venner som jobber hardt og lykkes!

Anonymkode: d8e64...3f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.000-100.000 kr er helt vanlige nivå på styrehonorarer ute i næringslivet. Jeg mottok selv 50.000 kr årlig for at jeg satt som ansatterepresentant i en bedrift.

Anonymkode: d543e...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På universitetet fikk jeg 10,000 kr pr. styremøte som studentrepresentant. Det var fire møter i året. 

Anonymkode: 0ee49...126

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Noen har et større behov for å skryte enn andre, og det jeg opplever er at de som skryter mest er de som har minst å skryte av. Om hun har penger eller ei, angår jo i grunn ikke deg. Men hev deg over den barnslige oppførselen hennes, og prøv å unngå henne om du ikke klarer det. 

Anonymkode: 62fff...125

Barnslig oppførsel? 
det er ts som har barnslig oppførsel her.. 

hun kan heller være stolt av venninnen sin som jobber hardt og oppnår suksess..

hvis det er problem for ts å ha venner med suksess får hun finne seg andre venner som er uføre og i samme økonomiske situasjon hvis det gir henne er bedre tilfredsstillelse - misunnelsen lenge leve 

Anonymkode: 969ad...b53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tåler tydeligvis ikke at venninne din gjør det bra. Forslår at du finner seg lekekamerater på ditt egent nivå om dette er et problem for deg. 

Anonymkode: 22035...709

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnslig oppførsel? 
det er ts som har barnslig oppførsel her.. 

hun kan heller være stolt av venninnen sin som jobber hardt og oppnår suksess..

hvis det er problem for ts å ha venner med suksess får hun finne seg andre venner som er uføre og i samme økonomiske situasjon hvis det gir henne er bedre tilfredsstillelse - misunnelsen lenge leve 

Anonymkode: 969ad...b53

Hvis intensjonen til denne vennen var at Ts skulle høre hvor mye penger vennen skulle få, så mener jeg det er barnslig ja, det har ikke med å ikke unne vennen sin å lykkes, men dersom du vet noen sliter økonomisk så sitter du ikke å skryter til den direkte eller indirekte om hvor mye penger du har. Det vil jeg si er barnslig jo. Samtidig like barnslig å ikke unne venner å lykkes!

Anonymkode: 62fff...125

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker veldig selvsentrert som tror målet med samtalen, fra badet, var å skryte ovenfor deg. 

Og det er en helt vanlig sum, i firmaet jeg arbeider i får de faktisk mer. 

Anonymkode: 3984f...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis intensjonen til denne vennen var at Ts skulle høre hvor mye penger vennen skulle få, så mener jeg det er barnslig ja, det har ikke med å ikke unne vennen sin å lykkes, men dersom du vet noen sliter økonomisk så sitter du ikke å skryter til den direkte eller indirekte om hvor mye penger du har. Det vil jeg si er barnslig jo. Samtidig like barnslig å ikke unne venner å lykkes!

Anonymkode: 62fff...125

Dette er jo ts sin tolkning. Noe hun tror, fordi hun er ekstra følsom når det kommer til penger. Venninnen sto på badet og ikke opp i ansiktet hennes. Uansett hadde ikke det hatt noe å si. 
jeg har en kollega som har stram økonomi.. hvis vi sitter en gjeng i pausa og jeg forteller at jeg skal hente en pakke på posten som jeg har bestilt, ser jeg at hun himler med øynene og blir stille og mutt.. 

tenker bare.. så trist for henne at andres glede skal plage henne.. Jeg kommer ikke til å skjule at jeg har kjøpt meg nye løpesko som jeg er så fornøyd med fordi hun blir misunnelig, disse følelsene får hun holde styr på selv. 
jeg har venner og kollegaer som kjøper seg hytte, båt og ny bil.. de er kjempeglad og vil gjerne dele, vise bilder osv. Jeg gleder meg med de, og sier jeg er mega misunnelig, for jeg også drømmer om hytte, men det har vi ikke råd til.. men ser på bildene og gleder meg masse på deres vegne, og har vært på hyttebesøk og sett hytta. 
Hvis jeg skulle blitt sur og snurt på alle som har noe jeg ikke har hadde jeg hatt et trist og surt liv. 
men velger sin egen lykke  

Anonymkode: 969ad...b53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noen er litt grønn jeg 🤑

Anonymkode: 4d16f...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...