AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Har en sønn fra før ved navnet Emilian, og venter nå barn nr 2. Vet ikke kjønn enda, men klarer selvfølgelig ikke vente med å begynne å tenke på navn. Men så hører jeg stadig folk snakke om at navnene må passe sammen. Og hva er det egentlig som avgjør dette? At de har flere like bokstaver, begynner på samme bokstav, er ca like langt, har like vokaler..? Synes jentenavn er vanskelig, så kom gjerne med tips! Og ikke minst; hva passer best med storebror? Her er navn jeg liker: Liam Nathaniel Lucas Gabriel Nora Anonymkode: fde53...078
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Søsken må ikke ha navn som ‘passer sammen’. Når de blir voksne (før du vet ordet av det) så er det nesten ingen som kommet til å snakke om dem som ‘Per og Ola’. Det er viktigere at de har ordentlige navn, og ikke navn som alle har. De navnene du liker er veeeldig vanlige for tiden... Anonymkode: a0b3b...b73 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 Hvorfor må navn passe sammen? Hvorfor skal den ene vokse opp med viten om at den har fått navnet fordi det passet med storebror/søster sitt? De er forskjellige individer. Anonymkode: 5f64f...5ef 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #4 Skrevet 6. august 2020 En venninne har tvillinger som heter Maximilian og John. Navn trenger ikke matche. Anonymkode: 34f84...b9e
Ullvott Skrevet 6. august 2020 #5 Skrevet 6. august 2020 Navnene trenger ikke være akkurat like lange, ha akkurat like mange stavelser eller inneholde bokstavrim for å passe sammen. Det finnes selvsagt ingen vitenskapelig definisjon på hvilke navn som passer sammen, og som regel er det enklere å si hva som ikke passer så godt. Jeg tror jeg ville synes det var litt rart hvis Emilians søster og bror het henholdsvis Borghild og Reidar. Det ville også vært litt pussig dersom søskenet hadde fått et veldig langt trippelnavn. Som regel peker ikke foreldrenes smak i absolutt alle retninger samtidig uansett. Sånn noenlunde like langt og sånn omtrent like moderne/tradisjonelt holder i lange baner. Hvilken betydning det skulle ha, er jo også et interessant spørsmål. Jeg kan ikke komme på noen som helst praktisk grunn til å kalle barna ved navn som matcher. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #6 Skrevet 6. august 2020 Navnene trenger ikke matche. Nå som du har fått ut unge mødre navnevibbene på førstemann, ha du god anledning til å gi ungen nr to et skikkelig navn. Anonymkode: f2c43...884 14
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #7 Skrevet 6. august 2020 Jeg synes navn må matche. Ellers blir det for dumt. Navn som ikke matcher høres ut som impulshandlinger, og viser ovenfor meg lite gjennomtenkte foreldre. Anonymkode: 449ad...a06 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #8 Skrevet 6. august 2020 Føler det har litt å gjøre med hva slags "kategori" navn det er. De navnene du lister opp er i min bok typiske mote/poppis-navn (kanskje bortsett fra Gabriel), som alle passer sammen med Emilian. Emilian og Lucas eller Emilian og Nora er samme kategori, Emilian og Børge eller Emilian og Tor-Egil er ikke. Av de du nevner syns jeg er Gabriel er best, men ville heller gått i retning av Jesper, Sindre eller Marius. Det er bare smak og behag da. Av jentenavn kan Linnea, Ella eller Ebba kanskje funke. Nora har en utfordringen at den begynner på samme bokstav som Emilian slutter på, så om du sier navnene sammen kan det lett høres ut som "Emilia og Nora" Anonymkode: f1d8a...012 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #9 Skrevet 6. august 2020 I min familie har vi kultur for at alle søsken starter på samme bokstav. Synes det er utrolig kult og noe jeg har ført videre til mine barn. De heter Erik, Espen og Eilin. Anonymkode: f2dd3...35c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #10 Skrevet 6. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min familie har vi kultur for at alle søsken starter på samme bokstav. Synes det er utrolig kult og noe jeg har ført videre til mine barn. De heter Erik, Espen og Eilin. Anonymkode: f2dd3...35c Ha,ha, jeg vet om Bente, Bjørn og Berit som er på min alder + at en yngre fjern slektning har produsert Natalie, Naviid og Noel (usikker på om navnene skrives akkurat slik). Jeg synes det er et merkelig konsept å låse seg til en forbokstav, jeg valgte de fineste navnene jeg vet om til mine egne barn (og hadde dem klare i mange år før barna var født) 😊 Anonymkode: 069fd...294
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #11 Skrevet 6. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Navnene trenger ikke matche. Nå som du har fått ut unge mødre navnevibbene på førstemann, ha du god anledning til å gi ungen nr to et skikkelig navn. Anonymkode: f2c43...884 Okei... og hva er det som gjør Emilian til et ikke-skikkelig navn sa du? Har du ingenting fint å komme med, kan du holde det for deg selv. Så drittlei de som kun mener navn som ble brukt for 30-40-50 år tilbake i tid er godkjent. Synes det er flott at ikke alle heter Ragnhild og Olav, og liker de «unge mødre navnevibbene» som du så fint kaller det mye bedre. Ts Anonymkode: fde53...078 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #12 Skrevet 6. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler det har litt å gjøre med hva slags "kategori" navn det er. De navnene du lister opp er i min bok typiske mote/poppis-navn (kanskje bortsett fra Gabriel), som alle passer sammen med Emilian. Emilian og Lucas eller Emilian og Nora er samme kategori, Emilian og Børge eller Emilian og Tor-Egil er ikke. Av de du nevner syns jeg er Gabriel er best, men ville heller gått i retning av Jesper, Sindre eller Marius. Det er bare smak og behag da. Av jentenavn kan Linnea, Ella eller Ebba kanskje funke. Nora har en utfordringen at den begynner på samme bokstav som Emilian slutter på, så om du sier navnene sammen kan det lett høres ut som "Emilia og Nora" Anonymkode: f1d8a...012 Her er jeg for så vidt helt enig med deg, og det er akkurat slik jeg har tenkt på det også. Bare synd det eneste jentenavnet jeg har på lista krasjer med navnet på eldste 😜 har ikke tenk på det slik før du sa det.. Ts Anonymkode: fde53...078
AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #13 Skrevet 6. august 2020 Jeg tenker at det er mange måter navn kan "passe sammen" på, de kan klinge fint sammen, ha samme opprinnelse, like mange stavelser osv.. At navnene betyr noe for foreldrene, eller er blant de fineste navnene de vet om, er egentlig også å passe sammen i mitt hode. Jeg kjenner f.eks. søstrene Gunhild og Emilia. To navn som er ulike på flere måter. Det de har til felles er at det oppkalling etter personer foreldrene var glade i. Og så er jeg enig i at søskens navn ikke trenger å passe sammen. Det er en del som kommenterer at våre barns navn passer godt (lik opprinnelse, lengde og noen like bokstaver). Det er litt tilfeldig, men noen ganger tenker jeg at det kan høres ut som om storesøster fikk det navnet vi likte best mens lillesøster fikk navn fordi det passet bra til søsterens. Anonymkode: f3dc5...769
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #14 Skrevet 7. august 2020 Jeg liker når navn klinger bra sammen, men med det mener jeg egentlig ikke at de begynner på samme bokstav eller har like mange stavelser og sånne ting. Det blir fort litt krampaktig. Når det er sagt så kan jeg ikke huske noen navnekombinasjoner jeg virkelig ikke har likt, så man blir vel vant med det aller meste. Anonymkode: 2cfd5...4c3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #15 Skrevet 7. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er jeg for så vidt helt enig med deg, og det er akkurat slik jeg har tenkt på det også. Bare synd det eneste jentenavnet jeg har på lista krasjer med navnet på eldste 😜 har ikke tenk på det slik før du sa det.. Ts Anonymkode: fde53...078 Det var det jeg også tenkte. Nora krasjer litt, guttenavnene passer alle sammen. Anonymkode: 4ecc2...afa 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #16 Skrevet 7. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes navn må matche. Ellers blir det for dumt. Navn som ikke matcher høres ut som impulshandlinger, og viser ovenfor meg lite gjennomtenkte foreldre. Anonymkode: 449ad...a06 Ærlig talt 😂 det blir for dumt og tyder på impulshandlinger?? 😂 Anonymkode: 5f64f...5ef 5
Jahaja Skrevet 7. august 2020 #17 Skrevet 7. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er jeg for så vidt helt enig med deg, og det er akkurat slik jeg har tenkt på det også. Bare synd det eneste jentenavnet jeg har på lista krasjer med navnet på eldste 😜 har ikke tenk på det slik før du sa det.. Ts Anonymkode: fde53...078 Du har jo et "og" mellom der, så det problemet eksisterer jo ikke. Og du kan vel si Nora og Emilian synes de passet godt sammen!
Jahaja Skrevet 7. august 2020 #18 Skrevet 7. august 2020 De MÅ jo ikke passe, men hvorfor skulle du valgt et navn som lå helt i en annen gate, det er jo tydelig slike litt poppis navn du liker, og som ofte klinger godt sammen man kaller vel ikke nestemann for Kåre-Johnny eller Trygve når første heter Emilian
Jahaja Skrevet 7. august 2020 #19 Skrevet 7. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Søsken må ikke ha navn som ‘passer sammen’. Når de blir voksne (før du vet ordet av det) så er det nesten ingen som kommet til å snakke om dem som ‘Per og Ola’. Det er viktigere at de har ordentlige navn, og ikke navn som alle har. De navnene du liker er veeeldig vanlige for tiden... Anonymkode: a0b3b...b73 Det går glatt 20 år før den tid da, der de nettopp vil bli nevnt mye i samme setning 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 Vi har navn på våre barn som vi syns passer, men det er flere som er uenige med oss i det. Det viktigste er jo at dere syns navnene er fine i seg selv. Barnet skal leve i 80-90 år, så de første 15-20 er bare en kort periode. Anonymkode: edd69...6b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå