Gå til innhold

Hva er det som bestemmer om to navn passer sammen? På jakt etter navn til #2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Jahaja skrev:

De MÅ jo ikke passe, men hvorfor skulle du valgt et navn som lå helt i en annen gate, det er jo tydelig slike litt poppis navn du liker, og som ofte klinger godt sammen :) man kaller vel ikke nestemann for Kåre-Johnny eller Trygve når første heter Emilian :) :)

Fordi det går ann å like navn i ulike kategorier🤷‍♀️  selv har jeg en sønn som heter Emilian. Han fikk riktignok navnet sitt for 14år siden, da navnet ikke var populært i det hele tatt. Og så har jeg ei datter med et såkalt vanlig "gammelt" navn. 

Og forresten så var Trygve et navn jeg kunne brukt på nr 2 hvis det var gutt. Vurderte det litt med første også, men havnet visst på et navn noen kategoriserer i "unge mødre". Kan vel si at jeg har ganske bred navnesmak.

Så til TS velg et navn du liker. Barna dine er forskjellige individer. Så de må ikke være i samme kategori.

Anonymkode: 1a846...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det går ann å like navn i ulike kategorier🤷‍♀️  selv har jeg en sønn som heter Emilian. Han fikk riktignok navnet sitt for 14år siden, da navnet ikke var populært i det hele tatt. Og så har jeg ei datter med et såkalt vanlig "gammelt" navn. 

Og forresten så var Trygve et navn jeg kunne brukt på nr 2 hvis det var gutt. Vurderte det litt med første også, men havnet visst på et navn noen kategoriserer i "unge mødre". Kan vel si at jeg har ganske bred navnesmak.

Så til TS velg et navn du liker. Barna dine er forskjellige individer. Så de må ikke være i samme kategori.

Anonymkode: 1a846...338

Ok, my bad, ikke meningen å tråkke på noen tær :) smaken kan jo forandre seg med tiden! Selv har vi gått for et tradisjonelt navn og vil gjøre det på nestemann også, fordi det er sånne navn vi liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes må på plass for at navnene skal passe sammen er at navnene må stamme fra samme land/opprinnelse. F.eks norrønt navn på førstemann må bli norrønt på andremann. Engelske navn må f.eks gå igjen osv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre valgte å gi alle barna navn som begynte på samme bokstav, slik at det ble enklere ved merking av klær og utsyr som ble arvet 🙄🙄

Anonymkode: 796b4...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som avgjør om navn passer sammen er i stor grad om man hører de ofte nok sammen. Jeg har mange navn jeg tenker hører sammen fordi jeg har sagt de så mange ganger i sammenheng, men som andre sikkert ville tenke ikke i utgangspunktet hørte sammen. 

Også er det tildels at det er litt samme assosiasjoner ift geografi og tidsepoke. Geir og Angelique er vanskelig å si hører sammen, men hadde noen foreldre kalt barna sine det ville jeg bare tenkt at de har et forhold til og liker de navnene, så ville ikke dømt noen for det. Og når Geir og Angelique blir voksne vil de ikke henge sammen som erteris uansett, så bare velg noe dere liker! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre valgte å gi alle barna navn som begynte på samme bokstav, slik at det ble enklere ved merking av klær og utsyr som ble arvet 🙄🙄

Anonymkode: 796b4...59f

Så navn skal gis av praktiske årsaker å? 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 5f64f...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke søsken sine navn må "passe sammen", men jeg syns man må være litt gjennomtenkt når man velger navn dersom barnet skal ha mellomnavn, og ikke minst etternavnet. Der er det viktigere at det passer sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det har noe å si om søskene har navn som passer. Viktigere om det er dobbeltnavn f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei... og hva er det som gjør Emilian til et ikke-skikkelig navn sa du? Har du ingenting fint å komme med, kan du holde det for deg selv. Så drittlei de som kun mener navn som ble brukt for 30-40-50 år tilbake i tid er godkjent. Synes det er flott at ikke alle heter Ragnhild og Olav, og liker de «unge mødre navnevibbene» som du så fint kaller det mye bedre. ;) 

Ts

Anonymkode: fde53...078

Ikke bry deg om mobbere. Hvis de ikke har noe annet å gjøre enn å latterligjøre andre, så la det bli deres problem. Emilian er fint. Liam passer fint sammen med det, men de blir kanskje litt for like når alle bokstaver er like? Personlig syns jeg Lucas er veldig fint.

Nora er kjempefint! 

Anonymkode: 769a1...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg også tenkte. Nora krasjer litt, guttenavnene passer alle sammen. 

Anonymkode: 4ecc2...afa

Bortsett fra Nathaniel, kanskje? Siden det også begynner på N..

Ts

Anonymkode: fde53...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker når navn klinger bra sammen, men med det mener jeg egentlig ikke at de begynner på samme bokstav eller har like mange stavelser og sånne ting. Det blir fort litt krampaktig. Når det er sagt så kan jeg ikke huske noen navnekombinasjoner jeg virkelig ikke har likt, så man blir vel vant med det aller meste. 

Anonymkode: 2cfd5...4c3

Har du noen eksempel på navn du synes klinger veldig bra sammen? :) 

Ts

Anonymkode: fde53...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilian er kanskje ikke helt norsk? Hva med et tilsvarende latinamerikansk navn på søsknen? 

Gutt: 

mio 

 

Jente: 

sibell 

sirin

 

Anonymkode: 6e430...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere kommer med meninger og synspunkter! Litt klokere nå, og tenker at jeg bare må velge et navn jeg liker, og ikke et navn fordi det «passer» med storebror. 

Litt enklere når jeg vet kjønn om noen uker :) 

Ts 

Anonymkode: fde53...078

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2020 den 19.43, AnonymBruker skrev:

Her er jeg for så vidt helt enig med deg, og det er akkurat slik jeg har tenkt på det også. Bare synd det eneste jentenavnet jeg har på lista krasjer med navnet på eldste 😜 har ikke tenk på det slik før du sa det..

Ts

Anonymkode: fde53...078

Tror nok Emilian skjønner hvem du mener selv om n-en skulle gå i ett med Nora eller Nataniel sin n. Og så er det ikke forbudt og rope på den yngste først, heller, så ikke lås deg på slike ikke-problemer.

Endret av Hactar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...