ada@ Skrevet 6. august 2020 #1 Skrevet 6. august 2020 Jeg har bestemt meg for å plante stauder som blomstrer på forskjellig tid slik at det alltid er noe grønt/farger. Har et hjørne der det kunne passet med noen høye og noen litt mindre. Tenker 5-7 stk. Hvilke bør jeg kjøpe? Når plante ut? Nå? Bør jeg heller spørre på plantasjen? Noen som har råd?
Mhmjadda Skrevet 6. august 2020 #2 Skrevet 6. august 2020 Kjøp hva du vil og plant så lenge du får spaden i jorda. Ikke spør på Plantasjen, med mindre du tilfeldigvis vet at den som jobber der har peiling/er gartner. Mange som ikke har peiling som jobber der. Hva som passer avhenger av klima, mikroklima, jordsmonn osv. Ville Googlet litt, og bare prøvd meg frem. Gjør litt skikkelig forarbeid med bedet, så blir alt så mye artigere. Hvilke farger? Hvis jeg skulle laget et bed nå med stauder ville jeg hatt en blanding av hosta, storkenebb, marikåpe, verbena/kjempeverbena, ballblom, markjordbær og gul solhatt. Kanskje en rose. 1
Zienna Skrevet 6. august 2020 #3 Skrevet 6. august 2020 2 timer siden, Mhmjadda skrev: Kjøp hva du vil og plant så lenge du får spaden i jorda. Ikke spør på Plantasjen, med mindre du tilfeldigvis vet at den som jobber der har peiling/er gartner. Mange som ikke har peiling som jobber der. Hva som passer avhenger av klima, mikroklima, jordsmonn osv. Ville Googlet litt, og bare prøvd meg frem. Gjør litt skikkelig forarbeid med bedet, så blir alt så mye artigere. Hvilke farger? Hvis jeg skulle laget et bed nå med stauder ville jeg hatt en blanding av hosta, storkenebb, marikåpe, verbena/kjempeverbena, ballblom, markjordbær og gul solhatt. Kanskje en rose. Enig i denne. Stauder kan plantes fra tidlig vår til sen høst. Alle staudene som er nevnt er hardføre for de fleste forholde i Norge. Når du planlegger et bed er det viktig at du ser hvilke solforhold som er der. Kun morgensol? Full sol? Kveldssol bare? Noen stauder kan trives uansett, f.eks. hosta og storkenebb. Selv har jeg et stort bed som kun har morgensol, og der har jeg kum blomster fra storkenebb familien og fra hosta familien. Det finnes masse planter i forskjellig form, farge og høyde i hver av familiene. Trenger du høyde bakerst, er Ridderspore flott.
ada@ Skrevet 7. august 2020 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2020 Takk for svar! Jeg kjøpte litt på plantasjen igår kveld, det var tilbud, så nå gleder jeg meg til å plante de ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå