AnonymBruker Skrevet 6. august 2020 #21 Skrevet 6. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Uenig. For det "å kose seg i ny og ne" er ikke en normal og sunn måte å leve på. Verden har blitt så ekstremt forandret på de siste 100-200 årene. For før i tida, "koste de seg" (som jo er det mange betegner det å spise kake, sjokolade, eller lignende), bare noen veldig få ganger i året. Og det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen. Anonymkode: 4e0cf...5fe Hvordan er ikke det normalt eller sunt? Vil jo ikke si at man skal spise sånn hele tida, men at man bare kan kose seg under veldig spesielle anledninger et par ganger i året blir litt vel rigid og høres ikke ut som et veldig morsomt liv, men om det fungerer for deg så er vel det greit også. Og kan ikke si at de som levde for 100-200 år sida er så misunnelsesverdig, plus var det noen ganger sett på som sunt stas å være overvektig i noen av disse periodene... Jeg sier ikke nei til en croissant uansett hvor mye det er i den 😎 Anonymkode: 8b6d2...236 2
SoWhat? Skrevet 6. august 2020 #22 Skrevet 6. august 2020 Det bør ikke være så vanskelig å vite hvor mange kalorier osv en spiser. Det er lett å vite hva som et sunt og ikke, og hva som inneholder mye kalorier eller ikke. Har aldri hørt om sånne scones med sukker og greier. Det sier seg jo selv at det blir mye kalorier
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #23 Skrevet 7. august 2020 Jeg foretrekker spise mer grønt når jeg spiser ute. Om jeg skal ha en kaffepause fordi jeg er på shopping, så har jeg ikke lyst på godteri som mye bakverk er, jeg har lyst på noe lite mat. Samtidig tåler jeg kke hvete. Siden jeg ikke bor i byen, så betyr det at jeg ender opp med å ikke spise når jeg er ute, fordi alle slike "mellommåltidstasjoner" har mye bakverk og godteri, ikke skikkelig mat. (I de tilfellene jeg ikke vil ha middag). Anonymkode: 0e308...c53
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #24 Skrevet 7. august 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foretrekker spise mer grønt når jeg spiser ute. Om jeg skal ha en kaffepause fordi jeg er på shopping, så har jeg ikke lyst på godteri som mye bakverk er, jeg har lyst på noe lite mat. Samtidig tåler jeg kke hvete. Siden jeg ikke bor i byen, så betyr det at jeg ender opp med å ikke spise når jeg er ute, fordi alle slike "mellommåltidstasjoner" har mye bakverk og godteri, ikke skikkelig mat. (I de tilfellene jeg ikke vil ha middag). Anonymkode: 0e308...c53 Men dette er ikke spørsmål om hva den enkelte på kg ønsker å spise ute eller hvor flink/dårlig den enkelte er med kunnskap om næringsinnhold på mat som kjøpes ute, -og som vi faktisk ikke vet hva inneholder Jeg vet ikke hva du mener med grønt? Er det å tygger en gulrot eller å spise en salat. Vet du innholdet i dressingen som evt er på. Spørsmålet mitt (eller ønske om du vil) at det ville vært fint om alt som serveres ute ble oppgitt med næringsinnhold, slik at vi kunne ta bevisste matvalg. Anonymkode: 7a22a...a38 1
liljene Skrevet 7. august 2020 #25 Skrevet 7. august 2020 Flere temaer har jo blitt belyst her. Både kaloriinnhold på hva du kjøper på kafé og lignende og et balansert kosthold. Jeg tror økonomien vår har mye å si på hva vi bruker pengene på og hva vi har tilgang på. Tidligere var det ikke så mange kafeer, folk jobbet lengre dager og hvis konene var hjemmeværende, hadde man heller ikke så god råd. Et balansert kosthold, der det er summen på hvor mange kalorier du spiser, sett i forhold til hvor mye du forbrenner, som vil avgjøre om du legger på deg eller ikke. Jeg er i ferd med å legge om kostholdet til hele familien nå pga det er jeg som kjøper maten, og det er mye dyrere med sunt enn usunt. Vi må nok regne med dyrere mat på kafé hvis vi vil den skal være sunn. I England var det for eksempel oppgitt kaloriinnhold på McDonalds, og jeg håper vi får noe tilsvarende her. Starbucks har kalorioversikt på nett. Selv veier jeg for mye om dagen ift fare for diabetes og hjerte- og karsykdommer, og har tatt av 4 cm rundt midja i sommer ved å trene mer og redusert på kaloriinntaket.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #26 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, liljene skrev: Flere temaer har jo blitt belyst her. Både kaloriinnhold på hva du kjøper på kafé og lignende og et balansert kosthold. Jeg tror økonomien vår har mye å si på hva vi bruker pengene på og hva vi har tilgang på. Tidligere var det ikke så mange kafeer, folk jobbet lengre dager og hvis konene var hjemmeværende, hadde man heller ikke så god råd. Et balansert kosthold, der det er summen på hvor mange kalorier du spiser, sett i forhold til hvor mye du forbrenner, som vil avgjøre om du legger på deg eller ikke. Jeg er i ferd med å legge om kostholdet til hele familien nå pga det er jeg som kjøper maten, og det er mye dyrere med sunt enn usunt. Vi må nok regne med dyrere mat på kafé hvis vi vil den skal være sunn. I England var det for eksempel oppgitt kaloriinnhold på McDonalds, og jeg håper vi får noe tilsvarende her. Starbucks har kalorioversikt på nett. Selv veier jeg for mye om dagen ift fare for diabetes og hjerte- og karsykdommer, og har tatt av 4 cm rundt midja i sommer ved å trene mer og redusert på kaloriinntaket. Igjen, hovedinnlegget dreide seg om for og imot oppgitt næringsinnhold på menyer. Ts Anonymkode: 7a22a...a38
liljene Skrevet 7. august 2020 #27 Skrevet 7. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Igjen, hovedinnlegget dreide seg om for og imot oppgitt næringsinnhold på menyer. Ts Anonymkode: 7a22a...a38 Ja, og jeg påpeker at i England har de det, og jeg håper vi får det her og. Starbucks har det på nett. Tror også flere kafeer har det hvis du sjekker. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #28 Skrevet 7. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Uenig. For det "å kose seg i ny og ne" er ikke en normal og sunn måte å leve på. Verden har blitt så ekstremt forandret på de siste 100-200 årene. For før i tida, "koste de seg" (som jo er det mange betegner det å spise kake, sjokolade, eller lignende), bare noen veldig få ganger i året. Og det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen. Anonymkode: 4e0cf...5fe Jeg skal ikke uttale meg om hvordan verden var for 100-200 år siden, men tilbake til 50-60 tallet var det dessert hver søndag hos mange. Til helgen ble det bakt kaker i tilfelle besøk. Hvor mange har kaker i frysen i dag i tilfelle besøk? Og hvem spiser kakestykke på et kaffebesøk? Ingen som jeg vet om. Så bare delvis enig med deg at vi spiser så mye mer søtt nå enn før, men vi beveget oss mye mindre. Ts. Anonymkode: 7a22a...a38 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #29 Skrevet 7. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Uenig. For det "å kose seg i ny og ne" er ikke en normal og sunn måte å leve på. Verden har blitt så ekstremt forandret på de siste 100-200 årene. For før i tida, "koste de seg" (som jo er det mange betegner det å spise kake, sjokolade, eller lignende), bare noen veldig få ganger i året. Og det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen. Anonymkode: 4e0cf...5fe Det stemmer ikke helt: før i tiden var det vanlig med noe søtt etter middag hver dag, og skikkelig dessert på søndager. Det søte etter middag var veldig enkelt og kunne f.eks være fruktsuppe, semulegrynpudding med rødsaus, sviskegrøt med en fløteskvett osv. Gjærbakst var også vanlig på ettermiddagen/til kaffen etter middagshvilen. Dette kostholdet ser du hvis du jobber, eller er på besøk, på et sykehjem eller et bofellesskap for eldre. Det var heller ikke lettprodukter i bruk på den tiden, det var seterrømme, fløte, smør og majones. Den store forskjellen med at våre oldeforeldre og tippoldeforeldre var slankere enn i dagens samfunn er pga de var mere fysisk aktive enn oss. De gikk eller syklet, de brukte kroppen mere da det ikke var så mange tekniske hjelpemidler inne og ute, de brukte ikke heis og rulletrapp og de satt ikke foran dataen eller gamet foran tv-en. De la seg tidlig og de sto opp tidlig. De var nok ikke like makelig som nå. Ikke kjøpte de sjokolade, brus og potetgull på butikken, og heller ikke junk og takeaway Anonymkode: 98685...43a 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #30 Skrevet 7. august 2020 2 timer siden, liljene skrev: Ja, og jeg påpeker at i England har de det, og jeg håper vi får det her og. Starbucks har det på nett. Tror også flere kafeer har det hvis du sjekker. Blant annet McDonald’s, Burger King, Dominos osv har allerede dette i Norge. Anonymkode: 0fc8d...47d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #31 Skrevet 7. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Blant annet McDonald’s, Burger King, Dominos osv har allerede dette i Norge. Anonymkode: 0fc8d...47d Subway og Big bite også. Men det blir jo bare et estimat siden det er mennesker som lager de og ikke maskiner. Anonymkode: 0fc8d...47d
Roci Skrevet 7. august 2020 #32 Skrevet 7. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes bare man skal kunne kose seg i ny og ne uten å bli så opphengt i kalorier, og de fleste går ikke akkurat på kafé for å spise sunt, men for å unne seg noe 🤷🏼♀️ Evt får du bare ta deg en kopp kaffe og la det være med det, om det er så viktig for deg hva næringsinnhold/kalorier er i noe. Anonymkode: 8b6d2...236 Folk må jo bare kose seg og unne seg så mye de vil - men da kan de ikke samtidig klage dersom de sliter med ekstra kilo, overvekten kommer jo fra et sted. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #33 Skrevet 7. august 2020 400 kcal er da ikke så mye. Da har man fortsatt igjen ca. 1600 kcal å bruke på andre ting. Jeg unner meg noe søtt nesten hver dag og jeg er slank. Jeg passer selvsagt å tilpasse kostholdet mitt etter hvor mye søtt jeg spiser. Eller så jogger jeg f.eks en mil, da har man jo forbrent ca.100g sjokolade. For meg er det viktig å spise godt, det gir meg bedre livskvalitet. Jeg elsker sjokolade, og jeg gir faen om noen mener at det er usunt. Jeg er frisk og slank - ser ingen grunn til å endre på noe. Spiser sunt ellers da. Anonymkode: bc135...e24
Gjest Albbas Skrevet 7. august 2020 #34 Skrevet 7. august 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Franskmenn kjøper jo croissanter og pain au chocolat ofte på bakerier, uten at det har gjort dem tykkere. Det er bare i begrensede mengder. Anonymkode: 34543...103 Litt unyansert påstand. Overvekt er et økende problem også i Frankrike, og det er jo kostholdet som helhet som har skylda. Croissanten er altså en del av det helhetlige bildet som spiller inn på overvekt. Man kan fint spise croissant hver dag uten å legge på seg, men legger man på seg er ikke nødvendigvis croissanten den du bør tviholde på...
niffin Skrevet 7. august 2020 #35 Skrevet 7. august 2020 Jeg vil bare gi et tips. Veldig mange steder har kalorier per 100 gram og noen ganger et helt måltid på hjemmesiden sin. Kan være lurt å sjekke ut. Jeg har også oppdaget at på my fitness pal så er det mange ganger jeg har søkt på en spesiell rett så har det dukket opp. Og da får man en ca beregning Så kan man planlegge litt sånn halvveis. Jeg blir faktisk til stadighet overrasket over kaloriene i ting på spisesteder fordi jeg tror det er så mye i den ene retten og lite i den andre, også viser det nesten alltid seg at det er mer i den retten jeg trodde virket sunnere. Jeg var på espresso house og skulle ha noe å drikke, egentlig så ville jeg ha en frapino, men tenkte shit så mye kalorier, det gidder jeg ikke å drikke. Så jeg tenkte å ta en mynte iste eller noe lignende. På hjemmesiden til espresso house så står det kalorier på mye av det de selger. Viste seg at det faktisk var litt mer kcal i isteen hvis man valgte mocha frapino med lett melk! Så da fikk jeg drikken jeg hadde mye mer lyst på (fortsatt med en del kalorier dog) istedet for den drikken jeg trodde var sunnere som jeg hadde mindre lyst på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå