Gå til innhold

400 kcal i en hel.... scones 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk blir feiter og feitere i nasjonen vår. Få virker klarer å ha oversikt over næringsinnhold i mat. De «slanker seg» men går ikke ned. 

Prøver selv å være måteholden. Var på kafé idag. Trodde jeg bestilte noe «mer sunt» tok derfor en scones uten tilsatt sukker i følge selgeren. Kjente likevel den var søt, proppet med frukter og rosiner. I følge lifesum var det 388 kcal i bolla.

Ferierte i USA sist sommer. Alle menyer hvor vi var innholdt næringsinnhold. Veldig greit å kunne velge litt utfra fornuften. 

Er det ikke en ide å få til tilsvarende her i Norge. En liten påminnelse hva vi trykker i oss tror jeg ville gitt noen og enhver av oss en oppvekker. 

Anonymkode: 7a22a...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva fikk deg til å tro at scones er noe i nærheten av sunt? Flere utesteder har næringsinnhold per 100g, men på restaurant er det nesten håpløst å stole på pga menneskelig error. Ingen tallerkner er helt like så da er det tryggest å spise hjemme om du må ha kontroll på alt. Så lenge du ikke spiser ute veldig ofte trenger du ikke være superstreng når du er ute. Bare spis litt mindre enn vanlig hjemme den dagen. 

Anonymkode: 0fc8d...47d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir feiter og feitere i nasjonen vår. Få virker klarer å ha oversikt over næringsinnhold i mat. De «slanker seg» men går ikke ned. 

Prøver selv å være måteholden. Var på kafé idag. Trodde jeg bestilte noe «mer sunt» tok derfor en scones uten tilsatt sukker i følge selgeren. Kjente likevel den var søt, proppet med frukter og rosiner. I følge lifesum var det 388 kcal i bolla.

Anonymkode: 7a22a...a38

Ha,ha, hvis man skal slanke seg og samtidig liker å "kose seg litt" må man nok regne med at det er nødvendig å ha en viss oversikt over kcal-innhold i de fleste matvarer....  😉 

Anonymkode: 4ff0f...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, hvis man skal slanke seg og samtidig liker å "kose seg litt" må man nok regne med at det er nødvendig å ha en viss oversikt over kcal-innhold i de fleste matvarer....  😉 

Anonymkode: 4ff0f...432

Ja det har nok de fleste, det er derfor det er så mange overvektige. Synes det var utrolig greit når kcal innholdet sto oppgitt i menyen. En baguette 1000 kcal. Det gjorde at jeg spiste en halv, selv om jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg en hel. «Spearibbs» 2100, jeg sto over..... Ts. 

Anonymkode: 7a22a...a38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de er påbudt å oppgi kalorier i USA er jo pga. den ekstreme overvekten de opplever der. Om det løser noe er en annen sak. Veldig mange bestiller det samme likevel.

Jeg hadde ikke hatt noe imot det riktignok, synes det er veldig greit. Jeg er likevel usikker på om at restauranter og kaféer ville vært ærlige.

Anonymkode: 34543...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at de er påbudt å oppgi kalorier i USA er jo pga. den ekstreme overvekten de opplever der. Om det løser noe er en annen sak. Veldig mange bestiller det samme likevel.

Jeg hadde ikke hatt noe imot det riktignok, synes det er veldig greit. Jeg er likevel usikker på om at restauranter og kaféer ville vært ærlige.

Anonymkode: 34543...103

Det påbudet må variere fra delstat til delstat. Kan ikke huske å ha sett noe slikt i feks Massachusetts. Ikke at det er en dum idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg bodde i Frankrike spiste jeg croissant flere ganger hver uke uten å legge på meg et gram. 

Anonymkode: c2596...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg bodde i Frankrike spiste jeg croissant flere ganger hver uke uten å legge på meg et gram. 

Anonymkode: c2596...e7f

Ok

Anonymkode: e08f6...6d0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også likt om det var oppgitt kalorier per enhet når man handler "løsvarer" som boller og pølse med brød på bensinstasjon, mat på kafe og mat/dessert på restaurant.  Det hjelper liksom litt med per 100g også, men når man ikke har filla peiling på om det er 300gram eller 600 gram man spiser så hjelper det lite. 

Jeg har liksom alltid hatt en formening om at en skolebolle er usunt og masse kalorier, men ikke hvor mange det faktisk var.

Jeg hadde tatt andre valg hvis jeg hadde sett kalorier per enhet når jeg var ute å spiste hvertfall. Eller bare innom Narvesen når jeg var litt småsulten, hadde kanskje droppet skokoladebolla hvis jeg hadde fått kaloriinnholdet rett i fleisen. 

Anonymkode: bde64...d1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scones hjemme og på kafé er jo to ulike ting. En scones uten pålegg er jo ikke som et rundstykke, selvsagt er det sukker ++ i den. Da burde du heller bare tat en svart kaffe.

Anonymkode: 97e12...c7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det har mer å si hva man putter i seg enn kcal innhold. Spis scones med god samvittighet. Så lenge det ikke er flere ganger om fagen og den ikke har masse tilsetningstoffer. Velg rene råvarer og sjekk innhold i ferdig prosesert mat (finnes en del godt men det er lett å trå feil). 

Anonymkode: 136db...abd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her, er jo at man kjøper bakverk på kaffebarer. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det, for jeg vet jo at det bare er hvitt mel og sukker.

Hele den norske levemåten har jo blitt helt pervertert. Spis til måltidene, og la vær å kjøpe sånt på kafé.

Jeg har vært slank hele livet, og noe av grunnen til det, er at kake og tilsvarende, bare er noe jeg spiser ved spesielle anledninger.

Historisk sett, i alle kulturer, har det alltid vært sånn. Kake er fest, og noe som er forbundet med sjeldne feiringer og sammenkomster. Og sånn burde det vært  fremdeles.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her, er jo at man kjøper bakverk på kaffebarer. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det, for jeg vet jo at det bare er hvitt mel og sukker.

Hele den norske levemåten har jo blitt helt pervertert. Spis til måltidene, og la vær å kjøpe sånt på kafé.

Jeg har vært slank hele livet, og noe av grunnen til det, er at kake og tilsvarende, bare er noe jeg spiser ved spesielle anledninger.

Historisk sett, i alle kulturer, har det alltid vært sånn. Kake er fest, og noe som er forbundet med sjeldne feiringer og sammenkomster. Og sånn burde det vært  fremdeles.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

Å si at den norsk levemåten er "pervertert" er vel litt sært? De fleste andre land spiser mere ute enn vi gjør, men det har mer med klima og økonomi å gjøre. Mange nordmenn spiser veldig usunt hjemme, uten sosialt selskap og alt det ekstra som gjør måltidene bra.

Franskmenn kjøper jo croissanter og pain au chocolat ofte på bakerier, uten at det har gjort dem tykkere. Det er bare i begrensede mengder.

Scones trenger ikke være ille. Jeg kjøper gjerne en scone på kaffebrenneriet, det har fett og sukker, men også litt grovt mel og nøtter, og er bedre enn en skolebolle. Da holder jeg gjerne til trening og deretter middag etter jobb.

Anonymkode: 34543...103

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her, er jo at man kjøper bakverk på kaffebarer. Det kunne ikke falle meg inn å gjøre det, for jeg vet jo at det bare er hvitt mel og sukker.

Hele den norske levemåten har jo blitt helt pervertert. Spis til måltidene, og la vær å kjøpe sånt på kafé.

Jeg har vært slank hele livet, og noe av grunnen til det, er at kake og tilsvarende, bare er noe jeg spiser ved spesielle anledninger.

Historisk sett, i alle kulturer, har det alltid vært sånn. Kake er fest, og noe som er forbundet med sjeldne feiringer og sammenkomster. Og sånn burde det vært  fremdeles.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

Ts her. Har selv en bmi på 21, så relativt slank. Poenget er at det krever at man følger med på kalori inntaket. Om man en gang i blant går på bakeri er det greit å kunne velge sunnere alternativ. 

Anonymkode: 7a22a...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sconsene vi laget på skolekjøkkenet ble ihvertfall laget av grovt mel og skummet kulturmelk .

Anonymkode: ff040...ccd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle burde bare holde seg til å spise til måltidene.

Scones eller brownies på kaffebar, en iskaffe når man er på vei til et eller annet, en bolle i farten, er utelukkende negativt for helse og vekt.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes bare man skal kunne kose seg i ny og ne uten å bli så opphengt i kalorier, og de fleste går ikke akkurat på kafé for å spise sunt, men for å unne seg noe 🤷🏼‍♀️
 

Evt får du bare ta deg en kopp kaffe og la det være med det, om det er så viktig for deg hva næringsinnhold/kalorier er i noe. 

Anonymkode: 8b6d2...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. For det "å kose seg i ny og ne" er ikke en normal og sunn måte å leve på.

Verden har blitt så ekstremt forandret på de siste 100-200 årene. For før i tida, "koste de seg" (som jo er det mange betegner det å spise kake, sjokolade, eller lignende), bare noen veldig få ganger i året. Og det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært slank hele livet og spist boller og scones uten å tenke noe over det. Kan fint trykke i meg en pose Smash til kveldskosen. Folk er ikke overvektige fordi de er på kafé og spiser boller en gang eller to i uka men fordi de generelt spiser for mye. Det er en balanse ikke et regime. 

Anonymkode: 41d95...959

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uenig. For det "å kose seg i ny og ne" er ikke en normal og sunn måte å leve på.

Verden har blitt så ekstremt forandret på de siste 100-200 årene. For før i tida, "koste de seg" (som jo er det mange betegner det å spise kake, sjokolade, eller lignende), bare noen veldig få ganger i året. Og det er jo den eneste fornuftige tilnærmingen.

Anonymkode: 4e0cf...5fe

Hvordan vet du at folk ikke koste seg med vafler og kaker for 100-200 år siden?

Anonymkode: ff040...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...