Gå til innhold

Medisinsk vs ikke-medisinsk munnbind

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt det er store forskjeller på dette. Som regel koster de ikke-medisinske munnbindene mindre og kan gjenbrukes mange ganger, mens de medisinske beskytter mye mer, men koster også mye mer og virker ikke som er gjenbrukbare? 

Holder det for oss "vanlige dødelige" å bare bruke ikke-medisinske munnbind med mindre man det er påvist at man er syk? Sånn for å minske sjansen for at man spytter ut bakterier mens man snakker, nyser, ler etc? 

Anonymkode: 5b8e4...ba8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også kirurgiske munnbind. Vet noen hva som beskytter best av medisinsk og kirurgisk? Ville tro kirurgisk, men er ikke sikker. 

Anonymkode: a2f85...9b9

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes også kirurgiske munnbind. Vet noen hva som beskytter best av medisinsk og kirurgisk? Ville tro kirurgisk, men er ikke sikker. 

Det er det samme. Medisinske munnbind kommer i klasse I og II. Munnbind som er merket R etter klassen er mer sprutresistente.

Anonymkode: c65fc...d80

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det samme. Medisinske munnbind kommer i klasse I og II. Munnbind som er merket R etter klassen er mer sprutresistente.

Hva er best av klasse I og II?

Skrevet

klasse IIR skal være mer mot sprut. Klasse II skal være bedre enn klasse I, sånn som jeg har forstått det.  Jeg har munnbind klasse IIR og 3m aura P3 masker. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med de i stoff fra zalando. Funger det for en helt vanlig familie? Og hva med barna, trenger se på skolen?

Anonymkode: 44b55...323

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de i stoff fra zalando. Funger det for en helt vanlig familie? Og hva med barna, trenger se på skolen?

Det er dette jeg egentlig lurer på.. Sånn til vanlig bruk?

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er dette jeg egentlig lurer på.. Sånn til vanlig bruk?

Jeg ville ikke kjøpt de. 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det. Dersom det blir påbud så blir det nok bare påbud om å bruke munnbind som dekker nese og munn, slik som flere andre land i Europa og verden allerede bruker. At folk skal bruke medisinske engangsmunnbind hver bidige dag er ikke realistisk 

Anonymkode: b6439...5b5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt janus gjenbrukbare fra apotek 1. Kan vaskes og brukes 20 ganger. 

Anonymkode: a53b9...d18

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt janus gjenbrukbare fra apotek 1. Kan vaskes og brukes 20 ganger. 

Anonymkode: a53b9...d18

Jeg også men de ser veldig tykke og varme ut, så jeg tenker å bruke de til høsten/vinteren. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bedre enn ingenting, men verre enn medisinske med filter, osv.

Til vanlig bruk - ja. Hvis du skal på et sted med mange som står tett som kollektivtrafikk i Oslo i rushtida, anbefaler jeg ordentlig medisinsk munnbind.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man bruker det man har / har råd til / kan bruke. Alt er bedre enn ingenting.

Anonymkode: a6b50...cb4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I prinsippet kan vel de medisinske munnbind også brukes om igjen, om man etter bruk lar den ligge i ja, si 14 dager. Da er det vel ok til bruk igjen?! 

Anonymkode: ebdad...a90

Gjest Blondie65
Skrevet

Engangs munnbind skal ikke gjenbrukes.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I prinsippet kan vel de medisinske munnbind også brukes om igjen, om man etter bruk lar den ligge i ja, si 14 dager. Da er det vel ok til bruk igjen?! 

Anonymkode: ebdad...a90

Jeg kjenner jeg blir matt, og begynner å forstå hvorfor FHI har vært tilbakeholdne med å anbefale munnbind.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp Emily Rhoads på Facebook og se filmen hun la ut 8 juli. Kan aldri se for meg at politikerne går for det på barnetrinnet hvertfall.😂😂

For et uromoment det ville vært i undervisningen! Hadde nok gjort mer skade enn gagn. 

Anonymkode: a804d...3a1

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk opp Emily Rhoads på Facebook og se filmen hun la ut 8 juli. Kan aldri se for meg at politikerne går for det på barnetrinnet hvertfall.😂😂

For et uromoment det ville vært i undervisningen! Hadde nok gjort mer skade enn gagn. 

Fant link: https://www.facebook.com/emily.gaffney.58/videos/10217376503071410/

AnonymBruker
Skrevet

Kirurgiske munnbind har krav til filtrasjonsevne, i tillegg kan de være sprutresistente som beskrevet over. 

Men det er helt revnende likegyldig hvilke munnbind folk bruker, for folk klarer ikke bruke dem rett. Etter å ha observert folk irl, på tv intervjuer og på bilder, så er det ingen smitteforebygging i det. Folk tar seg i ansiktet og retter på munnbindet hele tiden, tar de topp og ned, har det rundt halsen, dekker ikke nesen, retter på uten desinfeksjon etterpå osv. På jobb tar jeg på meg munnbind, og etter det er knyttet og på plass røres det ikke før det skal av igjen, fra 1-6 timer etterpå. 

Anonymkode: a4305...31d

• Liker 1
  • Opprett ny...