Gå til innhold

Sliten gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ingen sykdom. Jeg har vært sliten, men jeg har jobbet frem til nå, jobber i hjemmesykepleien (det er krevende). Er snart 37 uker gravid. For 200 år siden var det ingenting som het å «ligge på sofaen». Er heller ikke bra for verken baby eller mor å ligge langflat hele dagen. Jeg har hatt kynnere nå siste 2 ukene, gjør ting hjemme, og drar på butikken liksom. Å sykemelde seg når man er 15 uker gravid er å være lat altså.. herregud skjerp deg. 

Anonymkode: 7f684...1f6

Hva skjedde med reglen har du ikke noe hyggelig å si - ikke si noe?! 

Anonymkode: c6cf4...2e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalt utslitt bare 15 uker på vei?  Har du barn fra før?

Anonymkode: 66abb...c8c

Ja, tenke seg det at en kan være totalt urslitt av andre ting enn barn. 

Har hyperemesis, og hatt det siden uke 7. Jeg er så lei av kg og at det ikke er lov å være sliten hvis man ikke har barn fra før av, bli dømt opp og ned av andre bare fordi de ikke mener det passer seg at du er sliten. 

Slutt å døm folk uten at du vet noen ting, andre sliter med ting du kanskje ikke sliter med. Hver heller inkluderende og forståelsefull. 

Anonymkode: 7ad7b...e3d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dummeste stedet du kan stille et slikt spørsmål er på KG. Da får du svar fra disse perfekte damene som hevder at de har kastet opp flere ganger for dagen, hatt bekkenløsning, hodepine, svimmel, kynnere, nedpress og gudene vet hva, men likevel har de klart og jobbe fordi graviditet er ingen sykdom. 

Jeg er så møkklei det argumentet! Alle vet at graviditet ikke er en sykdom. Men om du, uten og være gravid, er kvalm døgnet rundt, kaster opp, ikke får i deg nok mat/væske, har bekkensmerter som gjør at du har vansker med og gå/sitte/stå, har hodepine, er svimmel, magesmerter osvosv. Da er man sykemeldt! INGEN hadde sagt noe på det. Men så fort en gravid har disse plagene, nei da skal hun pokker meg jobbe til dagen før termin fordi graviditet er ingen sykdom. 

Jeg tror ikke det er mange gravide som later som om de er dårlige for og slippe og jobbe. Det finnes sikkert noen, men slik vil det alltid være og det gjelder ikke bare gravide. 

Så kjære ts, lytt til kroppen din og snakk ærlig med jordmor/lege. Til syvende og sist er det legen som har sist ordet mtp sykemelding, men vær ærlig om hvordan du har det. Ingen andre enn deg kjenner din graviditet på kroppen. Du vet best. Du skal ta vare på deg selv og baby i magen nå. Om du blir sykemeldt så har du likevel mange år igjen i arbeidslivet senere. Ikke ha dårlig samvittighet. (og neste gang bør du spørre på babyverden, der er det ofte litt mer forståelse og få 😘

Anonymkode: 4eba1...760

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Totalt utslitt bare 15 uker på vei?  Har du barn fra før?

Anonymkode: 66abb...c8c

For en tragisk uvitende kommentar. 

I første trimester har man voldsomme mengder hormoner. Disse hormonene er det som fører til kvalme - og ekstrem utmattelse. 

Jeg har to barn, og jeg var helt utmattet frem til uke 17-18 i begge svangerskapene - da først tok morkaken over såpass mye at hormonproduksjonen gikk ned og jeg følte meg nogenlunde som et menneske igjen. 

Jeg var altså LIKE SLITEN første svangerskap som det andre, til tross for at i svangerskap nr 2 hadde jeg en veldig vilter toåring å ta meg av i tillegg. 

Anonymkode: 6230b...55c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine ord 🙂

Jeg er i 2. trimester, og har egentlig vært i fin form i 1. trimester. Men i dag har jeg vært med lege og de har sannsynligvis funnet ut hvorfor jeg føler meg så ille: har svangerskapsforgiftning og blir innlagt på sykehuset i dag. 

TS

Anonymkode: 2f89b...695

Lykke til og god bedring 💜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Graviditet er ingen sykdom"

Nei, det er ikke definert som en sykdom, men det er heller ikke å brekke begge beina eller å bli hardt skadet i en bilulykke. Det finnes altså mange tilstander som kan gjøre oss svært syke og dårlige uten at de er definert som sykdommer. Personlig har jeg aldri følt meg så syk, dårlig og utmattet som under graviditeten. Jeg skjønner ikke hvorfor det liksom er gyldig grunn til sykemelding å ha influensa (når man ikke tenker på smitte), mens enkelte mener graviditet bare er en unnskyldning for å ligge på sofaen. Jeg har hatt influensa et par ganger i voksen alder, og det var bare barnemat i forhold til graviditeten, både i intensitet og varighet. De fleste av oss syns også det er gørrkjedelig å ligge på sofaen hele dagen, uten mulighet til å gjøre noe annet. På mitt dårligste gikk jeg turer fordi jeg visste det var bra for meg, men kroppen var så svak at jeg brukte dobbelt så lang tid på en gitt rute som det jeg gjorde til vanlig. 

Som noen nevnte, er det en myte at alle "mødre før i tiden" jobbet og stod på under graviditeten. Det er heller ingen hemmelighet at både flere barn og gravide/fødende døde før i tiden, så det er vel greit at man ikke presser seg til det punktet at det ender i død for mor eller barn? Før i tiden levde man også på en annen måte, hvor både familie og naboer dro sin del av lasset for at ting skulle gå rundt, men slik er det ikke i 2020. Nå er hver husholdning ansvarlig for seg selv og sitt. 

Og du som mente 15 uker var alt for tidlig å bli sliten: Er du så lite opplyst, eller gjør du deg til? For mange er 1.trimester det absolutt verste. 15 uker er starten av 2.trimester og er gjerne en periode hvor den gravide er på sitt dårligste. Jeg var definitivt dårligst i 1.trimester selv, selv om 3.trimester også var relativt hardt. 2.trimester var derimot en drøm i forhold. 

Anonymkode: d4e8c...993

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men var mange som kunne føde 10 ganger også uten problemer. Graviditet er ingen sykdom, det er helt normalt og veldig veldig naturlig, skulle forklart dette til veldig mange gravide også, slik som TS 

Anonymkode: 7f684...1f6

"Graviditet er ingen sykdom" er en av de største idiotargumentene jeg hører. Å brekke armen er heller ingen sykdom, men en påkjenning for kroppen er det. Det samme er en graviditet. Vet om ei som også fikk høre at "graviditet er ingen sykdom". Hun presset seg på jobb i store smerter. Hun sitter i rullestol idag. Noe hun kunne ha unngått om hun hadde tatt det med ro. 

Det er naturlig å dø i fødsel også. Men de fleste foretrekker å unngå det. 

Anonymkode: 6945e...055

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg bare så inderlig mislykket som gravid. Alle gravide rundt meg er super energiske, jobber fulltid, springer på fjelltopper og er kjempe freshe. Har en kollega som er gravid med tvillinger, trener masse og jobber 100 %. 

Hvordan greier dere det? 

Jeg for min del er kjempe sliten, helt ferdig. Og bare jeg går en kort spasertur så får jeg kynnere som er vonde og regelmessig. Jeg ligger mye stille nå, og føler meg som en fullstendig fiasko når jeg sammenligner meg med alle andre. Er også sykemeldt nå, og føler veldig på det. Veldig sutrete innlegg, men jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli slik. 

Andre i samme sko? 

Anonymkode: 2f89b...695

Greier det fordi jeg ikke er sliten 🤷🏻‍♀️ Er i uke 40 nå og føler meg fortsatt bra.

Anonymkode: 655eb...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Graviditet er ingen sykdom" er en av de største idiotargumentene jeg hører. Å brekke armen er heller ingen sykdom, men en påkjenning for kroppen er det. Det samme er en graviditet. Vet om ei som også fikk høre at "graviditet er ingen sykdom". Hun presset seg på jobb i store smerter. Hun sitter i rullestol idag. Noe hun kunne ha unngått om hun hadde tatt det med ro. 

Det er naturlig å dø i fødsel også. Men de fleste foretrekker å unngå det. 

Anonymkode: 6945e...055

Graviditet er ingen sykdom. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 7f684...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ingen sykdom. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 7f684...1f6

Tror alle og enhver er enig i at graviditet i seg selv ikke er en sykdom. Du kommer deg langt om du forstår at det allikevel kan gi ganske mange plager, sykdommer og risikoer😊

Anonymkode: ff0cc...9eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ingen sykdom. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 7f684...1f6

Nei, men du kan få sykdom i graviditeten. Noe ts altså har. 

Anonymkode: e0dfb...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ingen sykdom. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 7f684...1f6

Det er vel ingen her som sliter med å skjønne at det er forskjell på virus/bakterier og et foster. Men det er ikke bare bakterier/virus som kan gjøre folk dårlige. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 6945e...055

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen her som sliter med å skjønne at det er forskjell på virus/bakterier og et foster. Men det er ikke bare bakterier/virus som kan gjøre folk dårlige. Du kommer deg langt om du forstår det :) 

Anonymkode: 6945e...055

Forstår at du er en av de gravide som bruker graviditet som unnskyldning for å kunne sitte hjemme å fise dagen lang, mens vi andre må jobbe i felten selv om vi er gravide. Ok da, så er det kjempesynd i deg som er gravid, åh buhu. Her må man iallefall ikke bevege seg eller gjøre ting, å heller få samboer til å gjøre alt for deg, fordi du er jo TROSS ALT gravid 😂 latterlig 

Anonymkode: 7f684...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at du er en av de gravide som bruker graviditet som unnskyldning for å kunne sitte hjemme å fise dagen lang, mens vi andre må jobbe i felten selv om vi er gravide. Ok da, så er det kjempesynd i deg som er gravid, åh buhu. Her må man iallefall ikke bevege seg eller gjøre ting, å heller få samboer til å gjøre alt for deg, fordi du er jo TROSS ALT gravid 😂 latterlig 

Anonymkode: 7f684...1f6

Du har jo virkelig null peiling. 

Anonymkode: ff0cc...9eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS! Overse alle de teite kommentarene, vær så snill!

Jeg er 28 uker på vei og helt ødelagt! Vært det siden uke 6. Jobbet hele mitt liv og er aldri syk, men nå er jeg gravid og syk som følger. Ryggsmerter, bekkenløsning, innlagt to ganger på sykehus grunnet truende lave verdier av b-12, jern og natrium. Lavt blodtrykk, meget lavt. Svimt av flere ganger og hadde hyperemesis fra uke 6-20. Jeg har ALDRI vært så nede for telling før! Og jeg kan love deg at å jobbe nå hadde ikke vært aktuelt for min del!

Er som med alle andre sykdommer/tilstander. Ingen er like. Noen har kraftig influensa, andre en mildere versjon osv.

I N G E N her inne kan sammenlignes!

De som sier at dette ikke er reelt, vet ikke hva de snakker om! Så enkelt er det faktisk!

Sender deg en god klem ❤️ 

Anonymkode: a64f6...b65

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at du er en av de gravide som bruker graviditet som unnskyldning for å kunne sitte hjemme å fise dagen lang, mens vi andre må jobbe i felten selv om vi er gravide. Ok da, så er det kjempesynd i deg som er gravid, åh buhu. Her må man iallefall ikke bevege seg eller gjøre ting, å heller få samboer til å gjøre alt for deg, fordi du er jo TROSS ALT gravid 😂 latterlig 

Anonymkode: 7f684...1f6

Tenk og være så selvsentrert, så lite forståelsesfull og ha total mangel på empati overfor andre. Jeg synes synd på deg. Du kan ikke ha det bra med deg selv. 

Anonymkode: 4eba1...760

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at du er en av de gravide som bruker graviditet som unnskyldning for å kunne sitte hjemme å fise dagen lang, mens vi andre må jobbe i felten selv om vi er gravide. Ok da, så er det kjempesynd i deg som er gravid, åh buhu. Her må man iallefall ikke bevege seg eller gjøre ting, å heller få samboer til å gjøre alt for deg, fordi du er jo TROSS ALT gravid 😂 latterlig 

Anonymkode: 7f684...1f6

For et lavmål det er på deg altså. Og nei, til info så er jeg ikke en av de kvinnene som har måtte sykemelde seg. Og glad er jeg for det. Jeg har derimot ingen problemer med å forstå at svangerskap påvirker folk ulikt. Ser ut som det skranter hos deg på den fronten.

Anonymkode: 6945e...055

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fine ord 🙂

Jeg er i 2. trimester, og har egentlig vært i fin form i 1. trimester. Men i dag har jeg vært med lege og de har sannsynligvis funnet ut hvorfor jeg føler meg så ille: har svangerskapsforgiftning og blir innlagt på sykehuset i dag. 

TS

Anonymkode: 2f89b...695

Lykke til! ❤️ Magefølelsen tar sjeldent feil. Du skjønte innerst inne at noe var galt.

Anonymkode: 29329...4e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men var mange som kunne føde 10 ganger også uten problemer. Graviditet er ingen sykdom, det er helt normalt og veldig veldig naturlig, skulle forklart dette til veldig mange gravide også, slik som TS 

Anonymkode: 

de finnes fortsatt, de. De forteller andre gravide med varierende plager at de må ta seg sammen og ikke sutre siden graviditet ikke er en sykdom. Uten å helt forstå at noen blir regelrett syk av det, og at i gamledager og u-land var og er det disse damene som døde og dør. 

Anonymkode: 58890...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 7.8.2020 den 0.06):

Graviditet er ingen sykdom. Jeg har vært sliten, men jeg har jobbet frem til nå, jobber i hjemmesykepleien (det er krevende). Er snart 37 uker gravid. For 200 år siden var det ingenting som het å «ligge på sofaen». Er heller ikke bra for verken baby eller mor å ligge langflat hele dagen. Jeg har hatt kynnere nå siste 2 ukene, gjør ting hjemme, og drar på butikken liksom. Å sykemelde seg når man er 15 uker gravid er å være lat altså.. herregud skjerp deg. 

Anonymkode: 7f684...1f6

Å ha så lite empati og forståelse er nesten en bragd. Og du jobber med mennesker. Folk kan vel ha tyngre graviditeter enn deg, det betyr ikke at de er late! Håper karma kommer og tar deg. 

Anonymkode: c33b5...7b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...