Gå til innhold

Sliten gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg føler meg bare så inderlig mislykket som gravid. Alle gravide rundt meg er super energiske, jobber fulltid, springer på fjelltopper og er kjempe freshe. Har en kollega som er gravid med tvillinger, trener masse og jobber 100 %. 

Hvordan greier dere det? 

Jeg for min del er kjempe sliten, helt ferdig. Og bare jeg går en kort spasertur så får jeg kynnere som er vonde og regelmessig. Jeg ligger mye stille nå, og føler meg som en fullstendig fiasko når jeg sammenligner meg med alle andre. Er også sykemeldt nå, og føler veldig på det. Veldig sutrete innlegg, men jeg hadde ikke sett for meg at det skulle bli slik. 

Andre i samme sko? 

Anonymkode: 2f89b...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er bare 15 uker, og jeg har det helt likt som deg! 

Totalt utslitt, er sykemeldt, og strever bare med å få gått tur med hundene i løpet av dagen. Lage mat, dusje, kle seg, renhold hjemme, alt er et uendelig strev å få til.. 

Anonymkode: 7ad7b...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle andre har det jo ikke slik. Faktisk er det kun 30% av alle gravide som ikke blir sykemeldt i løpet av svangerskapet. Av de 30% tviler jeg også på at alle er i toppform, siden jeg var en av disse selv, men var langt fra i toppform. Det gikk kun fordi jeg ikke hadde barn fra før og hadde en mann som lot meg ligge på sofaen fra jeg kom hjem fra jobb til jeg la meg. Hadde jeg hatt forpliktelser hjemme, hadde jeg også blitt sykemeldt. 

Hvor langt er du på vei, Ts? For min del var 1. og 3.trimester ille, mens 2.trimester var ganske bra. Hvis du bare er 1.trimester, kan det være du snart har en god periode å se frem til. Jeg var kvalm og utmattet i 1.trimester, (nesten) i toppform i 2.trimester, og så utmattet igjen i 3.trimester. Jeg syns også det var litt skumlere å være utmattet i 3.trimester, siden jeg var redd for å ikke klare fødsel og nyfødtperioden fordi jeg var helt tom. 

Anonymkode: d4e8c...993

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg veldig godt! 

Min kollega jobbet fult ganske lenge, noe redusert mot slutten men jobbet helt til permisjonen startet. Jeg har vært sykemeldt mer eller mindre siden uke 16? Har prøvd meg tilbake med ulike tilrettelegginger i mellomtiden men det har ikke fungert for meg. 

Jeg kan ikke dra på shopping, kan dra på matvarebutikken eller handle klær om jeg vet akkurat hva jeg skal ha. Jeg kan gå korte turer i nabolaget. Jeg skulle så gjerne gått lange turer, trent og jobbet. Det er hovedsak bekkenet som har vært problemet, men nå er energien på bånn grunnet dårlig nattesøvn også. Hvis jeg vet at jeg skal noe så må jeg gjøre minst mulig for å orke det. 

Sikkert mange som har det sånn, jeg bare skjønner ikke hvordan man holder ut de siste ukene 😂

Anonymkode: 6d715...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner på akkurat de samme følelsene, det er så mye tyngre enn forventet og jeg har vært så skuffet over meg selv underveis. Jeg har jobbet fult (har ikke fysisk jobb, kun mentalt krevende), og holdt huset i orden (Minimum). Men det er også det, alt av sosialt eller annet kjekt har jeg måttet kutte ut. Netflix er min nye bestevenn;)

Anonymkode: b9c16...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var også helt utslitt med nummer to, men prioriterte de tingene som var viktig for meg, familien og jobben. Droppet alle fjellturer, trening, husarbeid (mannen gjorde alt), sosialt med venner og lignende. Var kun på jobb og så hjemme innenfor husets fire vegger. La meg samtidig som barnet klokken 19. Mannen gjorde nesten alt av fysisk krevende ting. Så mulig du hadde tenkt at jeg var en av de freshe fordi jeg var på jobb 100%, men måtte jo droppe så og si alt annet. 

Anonymkode: 29329...4e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke i samme situasjon, men husker hvordan det var da jeg måtte bruke krykker pga bekkenet og var sykemeldt. Man må bare slutte å sammenligne, noen er i storform, noen blir dårlige, sånn er det bare. Graviditetet er ikke like.

Anonymkode: 65a4b...7b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Graviditet er ingen sykdom. Jeg har vært sliten, men jeg har jobbet frem til nå, jobber i hjemmesykepleien (det er krevende). Er snart 37 uker gravid. For 200 år siden var det ingenting som het å «ligge på sofaen». Er heller ikke bra for verken baby eller mor å ligge langflat hele dagen. Jeg har hatt kynnere nå siste 2 ukene, gjør ting hjemme, og drar på butikken liksom. Å sykemelde seg når man er 15 uker gravid er å være lat altså.. herregud skjerp deg. 

Anonymkode: 7f684...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare 15 uker, og jeg har det helt likt som deg! 

Totalt utslitt, er sykemeldt, og strever bare med å få gått tur med hundene i løpet av dagen. Lage mat, dusje, kle seg, renhold hjemme, alt er et uendelig strev å få til.. 

Anonymkode: 7ad7b...e3d

Totalt utslitt bare 15 uker på vei?  Har du barn fra før?

Anonymkode: 66abb...c8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sammenligne deg med andre gravide og energinivået noen har. Og ikke hør på andre som forteller om sin egen sliten her som om dette er likt for alle. Slapp av, dette går bra, det er viktig du får hvile. Gratulerer forresten😊

Anonymkode: bfb22...3af

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Graviditet er ingen sykdom. Jeg har vært sliten, men jeg har jobbet frem til nå, jobber i hjemmesykepleien (det er krevende). Er snart 37 uker gravid. For 200 år siden var det ingenting som het å «ligge på sofaen». Er heller ikke bra for verken baby eller mor å ligge langflat hele dagen. Jeg har hatt kynnere nå siste 2 ukene, gjør ting hjemme, og drar på butikken liksom. Å sykemelde seg når man er 15 uker gravid er å være lat altså.. herregud skjerp deg. 

Det er en utbredt myte at kvinner for 200 år siden nærmest var ute og hesjet til rett før fødselen (og måtte ut igjen rett etterpå). Faktisk var det ganske vanlig å være sengeliggende store deler av svangerskapet, og det fantes mange (overtroiske) regler om hva gravide ikke burde gjøre. 

Jeg har også jobbet fullt i fysisk jobb frem til permisjon, men jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde klart det om jeg hadde ansvar for et storesøsken. På grunn av bekkenløsning har jeg ofte satt meg ned og grått på en benk på vei hjem fordi jeg ikke har følt at jeg klarer å komme meg videre. Det er legen som skriver ut sykemelding sin jobb å vurdere om det er grunnlag for det, ikke tilfeldige, dømmende folk som har hatt andre opplevelser i svangerskapet. 

Anonymkode: d0ec8...eef

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utbredt myte at kvinner for 200 år siden nærmest var ute og hesjet til rett før fødselen (og måtte ut igjen rett etterpå). Faktisk var det ganske vanlig å være sengeliggende store deler av svangerskapet, og det fantes mange (overtroiske) regler om hva gravide ikke burde gjøre. 

Jeg har også jobbet fullt i fysisk jobb frem til permisjon, men jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde klart det om jeg hadde ansvar for et storesøsken. På grunn av bekkenløsning har jeg ofte satt meg ned og grått på en benk på vei hjem fordi jeg ikke har følt at jeg klarer å komme meg videre. Det er legen som skriver ut sykemelding sin jobb å vurdere om det er grunnlag for det, ikke tilfeldige, dømmende folk som har hatt andre opplevelser i svangerskapet. 

Anonymkode: d0ec8...eef

Hører bare unnskyldninger for å kunne ligge på sofaen å fete seg opp med godteri hele dagen fordi man er gravid. Om kvinner før i tiden ikke hadde gjort husarbeid så hadde det ikke gått i lengden. Vi har det for godt i dag, det ser man på 80% av befolkningen som er fete. Er også mere uvanlig å se slanke damer som er gravid. Det er ikke mere synd i deg enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er gravid med nummer 3 og har siden uke 6 kjent at kroppen har vært helt utslitt. Jeg trener mye til vanlig og husker jeg i uke 6 løp mila mi mye saktere. Greit at graviditet ikke er en sykdom, men kroppen påvirkes av det hele, for noen mer enn andre. Jeg kastet opp til uke 20, og turte ikke spise lunsj med mine kollegaer i frykt for å spy på lunsjbordet. Jeg har vært 50% sykemeldt en periode, samt har en mann som tar alt av husarbeid. Det har gjort at jeg har trent og gått fjellturer(dog med lavere intensitet enn vanlig). Det krever enda mer av viljestyrken når jeg føler meg utslitt, men jeg blir et lite monster hvis jeg ikke får trent. Jeg kan sove en time på dagen før barna kommer hjem fra bhg og har derfor energi til å være en god mamma. Gjør de tilpasningene som skal til for at det funker for deg. 

Anonymkode: 5e5d4...ee5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

For 200 år siden døde mødre som fluer i barsel

Anonymkode: 58890...cc8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det styggeste som finnes er gravide. Jeg er mer enn nok fornøyd med at jeg gidder og at ungen har det bra. Gi faen i de IG-bildene

Anonymkode: 13ed2...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 200 år siden døde mødre som fluer i barsel

Anonymkode: 58890...cc8

Ja, men var mange som kunne føde 10 ganger også uten problemer. Graviditet er ingen sykdom, det er helt normalt og veldig veldig naturlig, skulle forklart dette til veldig mange gravide også, slik som TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men var mange som kunne føde 10 ganger også uten problemer. Graviditet er ingen sykdom, det er helt normalt og veldig veldig naturlig, skulle forklart dette til veldig mange gravide også, slik som TS 

Sikkert derfor noen får såpass bekkenløsning at de må bruke rullestol og noen blir såpass kvalme at de blir innlagt for å i det hele tatt få i seg næring. Graviditet kan føre med seg plager som i dag gir grunnlag for sykemelding. Det er en vurdering lege gjør. Du kan ikke belære andre om sine svangerskap eller fødsler, da du kun har dine egne som erfaringsgrunnlag. 

Anonymkode: dd423...a06

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo strengt talt en lege som vurderer om man bør sykemeldes eller ikke... 

Og du vet da ikke hvordan andre opplever sitt svangerskap. Du vet bare hvordan du selv har det som gravid. 

I mitt første svangerskap bodde jeg ved doskåla fra uke 6-14. Jeg kasta opp alt jeg fikk i meg og hadde null energi. Var da fullt sykemeldt i den perioden. Så jobbet jeg fullt igjen før jeg fikk bekkenløsning fra helvete fra uke 24 og sykt mye kynnere. Da ble jeg først sykemeldt 50% og så 100% fordi legen var redd jeg kom til å føde prematurt. Og det skjedde. 

Med nummer 2 hadde jeg ingen(!) plager og kunne jobbe hele veien. 

Er så lei av høre argumentet om at graviditet ikke er sykdom. Selvom graviditet i seg selv ikke er en sykdom så kan det føre med seg så store plager og risikoer at sykemelding er det beste. Kanskje greit å la leger ta seg av de medisinske vurderingene og la være å synse så mye rundt andres situasjon? 🤦

Anonymkode: ff0cc...9eb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det styggeste som finnes er gravide. Jeg er mer enn nok fornøyd med at jeg gidder og at ungen har det bra. Gi faen i de IG-bildene

Anonymkode: 13ed2...a62

Seriøst altså. Gravide damer er langt dra stygge. Slike kommentarer er MYE styggere 😡

Anonymkode: 9326f...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle andre har det jo ikke slik. Faktisk er det kun 30% av alle gravide som ikke blir sykemeldt i løpet av svangerskapet. Av de 30% tviler jeg også på at alle er i toppform, siden jeg var en av disse selv, men var langt fra i toppform. Det gikk kun fordi jeg ikke hadde barn fra før og hadde en mann som lot meg ligge på sofaen fra jeg kom hjem fra jobb til jeg la meg. Hadde jeg hatt forpliktelser hjemme, hadde jeg også blitt sykemeldt. 

Hvor langt er du på vei, Ts? For min del var 1. og 3.trimester ille, mens 2.trimester var ganske bra. Hvis du bare er 1.trimester, kan det være du snart har en god periode å se frem til. Jeg var kvalm og utmattet i 1.trimester, (nesten) i toppform i 2.trimester, og så utmattet igjen i 3.trimester. Jeg syns også det var litt skumlere å være utmattet i 3.trimester, siden jeg var redd for å ikke klare fødsel og nyfødtperioden fordi jeg var helt tom. 

Anonymkode: d4e8c...993

Takk for fine ord 🙂

Jeg er i 2. trimester, og har egentlig vært i fin form i 1. trimester. Men i dag har jeg vært med lege og de har sannsynligvis funnet ut hvorfor jeg føler meg så ille: har svangerskapsforgiftning og blir innlagt på sykehuset i dag. 

TS

Anonymkode: 2f89b...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...