Gå til innhold

Katt "klorer" på veggene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 😊 Jeg har en 10 år gammel hunnkatt, hun trives best inne, men av og til drar hun ut på natta. Men, hun klorer/skraper på veggene! Dette kan hun gjøre flere ganger om dagen, men av og til går det flere dager mellom hver gang. Det skjer spesielt når jeg sover på morgenen. Hun ødelegger ikke veggene, men den lyden er utrolig irriterende når man sover. Hun har klorestativ hun bruker. 

Jeg bare lurer på om noen vet hvorfor? Og evt har erfaring med det, og hva som hjelper sånn at hun slutter med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun gjør det for å få deg til å komme for å gi henne oppmerksomhet.

Vi har tre små nepskrell, eller, en ganske diger mons og to små søsken, hvor den store monsen alltid har satt seg opp på rompa og skrapt på soveromsdøra med frampotene, gjerne mens han mjauer litt.
Han blir, av en eller annen grunn, "avvæpnet" hvis vi setter tomesken av en dataskjerm foran døra, selv om det er store gliper på hver side av esken som han fint kan rekke over, og han er høy nok til å kunne sitte som en bamse og fortsatt rekke fram.
Dessverre har lillesøsteren i søskenparet lært av onkel, så hun gjør det samme, men hun mjauer som et uvær i tillegg, eller, piper, for hun mjauer ikke.

Hvis vi åpner døra når en av dem holder på sånn, går monsen enten inn på soverommet fordi han trenger litt fred fra de to yngste, eller mot utgangsdøra fordi han vil ut.
Mens kjetta bare ser på oss, og hvis vi bøyer oss ned for å gi henne kos, så løper hun bare avgårde med halen rett til værs (les; langs ryggen fordi hun er laget sånn) ut mot stua mens hun fortsetter å pipe, så det blir en sånn miii-ih-ih-ih-ih-ih lyd som vi bare ler av.

Enten er din som monsen vår og slutter med det hvis du setter noe foran der hun skraper, eller så skraper hun bare et annet sted og maser like jævlig.
Sjekk alltid at det er mat og vann tilgjengelig når hun gjør det. Hvis hun utelukkende gjør det for å bli sluppet ut, vurdér kattedør, eller begynn å sove med øreplugger hvis du ikke klarer å ignorere det 😛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han ene min gjor dette, og lagde skraper i gipsveggen 😬 Det var utenfor badet, når han ikke fikk være med inn.

Jeg løste det med å sette opp en klorepinne der, ikke skjedd siden, pinnen er eneste som blir rørt 😸

Anonymkode: 461eb...5b2

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Minya said:

Hun gjør det for å få deg til å komme for å gi henne oppmerksomhet.

Vi har tre små nepskrell, eller, en ganske diger mons og to små søsken, hvor den store monsen alltid har satt seg opp på rompa og skrapt på soveromsdøra med frampotene, gjerne mens han mjauer litt.
Han blir, av en eller annen grunn, "avvæpnet" hvis vi setter tomesken av en dataskjerm foran døra, selv om det er store gliper på hver side av esken som han fint kan rekke over, og han er høy nok til å kunne sitte som en bamse og fortsatt rekke fram.
Dessverre har lillesøsteren i søskenparet lært av onkel, så hun gjør det samme, men hun mjauer som et uvær i tillegg, eller, piper, for hun mjauer ikke.

Hvis vi åpner døra når en av dem holder på sånn, går monsen enten inn på soverommet fordi han trenger litt fred fra de to yngste, eller mot utgangsdøra fordi han vil ut.
Mens kjetta bare ser på oss, og hvis vi bøyer oss ned for å gi henne kos, så løper hun bare avgårde med halen rett til værs (les; langs ryggen fordi hun er laget sånn) ut mot stua mens hun fortsetter å pipe, så det blir en sånn miii-ih-ih-ih-ih-ih lyd som vi bare ler av.

Enten er din som monsen vår og slutter med det hvis du setter noe foran der hun skraper, eller så skraper hun bare et annet sted og maser like jævlig.
Sjekk alltid at det er mat og vann tilgjengelig når hun gjør det. Hvis hun utelukkende gjør det for å bli sluppet ut, vurdér kattedør, eller begynn å sove med øreplugger hvis du ikke klarer å ignorere det 😛

Haha, høres ut som en morsom gjeng da 😍 

Hun vil ikke ut heller, og jeg står opp tidlig for å gi henne mat, men hun fortsetter etter det også. Vet ikke hvordan det hadde funket hvis jeg skulle "blokkert" veggen hun klorer på, da hun gjør det forskjellige steder; sittende i senga opp mot veggen, fra gulvet, men også på kommoden.. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han ene min gjor dette, og lagde skraper i gipsveggen 😬 Det var utenfor badet, når han ikke fikk være med inn.

Jeg løste det med å sette opp en klorepinne der, ikke skjedd siden, pinnen er eneste som blir rørt 😸

Anonymkode: 461eb...5b2

Så heldig, han ble nok veldig glad 😄 Kanskje jeg må se etter et klorebrett man kan henge opp på veggen🧐

Skrevet
12 minutter siden, vaarinn said:

Haha, høres ut som en morsom gjeng da 😍 

Hun vil ikke ut heller, og jeg står opp tidlig for å gi henne mat, men hun fortsetter etter det også. Vet ikke hvordan det hadde funket hvis jeg skulle "blokkert" veggen hun klorer på, da hun gjør det forskjellige steder; sittende i senga opp mot veggen, fra gulvet, men også på kommoden.. 

Heh, ja, de kan være en skikkelig håndfull noen ganger XD

Jeg tipper at hun bare vil ha oppmerksomhet, eller at hun tror det er "feil" at du ikke står opp.
Gamlepus mjauet på meg hvis jeg ikke stod opp om morgenen i helgene da jeg bodde alene i Oslo sammen med henne.
Jeg hadde loftseng, så hun klarte ikke å klatre opp stigen til senga, så når jeg da ikke stod opp halv sju om morgenen, så måtte det jo være noe feil, for hun måtte nemlig klappes mens hun spiste frokosten sin mens jeg kokte tevann om morgenen før jobb. :fnise:
Jeg pleide å kalle henne min egen personlige vekkerklokke, for hun gav seg ikke før jeg løftet hode og så på henne og sa noe. Da var det greit. XD

De har sine greier, disse pelsdottene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...