Gå til innhold

Kroniske After

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Nå har jeg logget meg inn på kvinneguiden i håp om at kanskje noen der ute har tips og råd til meg. 
Jeg har lenge, altså 15-18 år, vært ekstremt plaget av after. Jeg er 25 år nå, og har dermed hatt det siden jeg var mellom 7-10 år. 
Jeg har vært hos lege mange ganger med problemstillingen da det virkelig tar på (jeg spiser og drikker lite under de værste periodene og sover dårlig).

Jeg har så og si saumfart apoteket for alt mulig som er på markede, uten hell. 

Såå da lirer jeg på om noen her vet hva som kan hindre eller lindre after? Noen matvarer en bør holde seg unna? 
Jeg drikker ikke juice eller spiser sitrusfrukt, så det er ikke det som forårsaker sårene. 

Har nylig vært hos legen å tatt blodprøver for å sjekke om jeg kan ha cøliaki, laktoseintoleranse eller vitamin mangel. Pr dags dato står jeg på B vitamin tilskudd k form av sprøyter og tabletter 

Anonymkode: 89b2f...889

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du barn? Jeg var veldig plaget som liten, og frem til jeg fikk barn. Etter det har jeg knapt hatt det - husker ikke sist engang. Har derfor tenkt at det hormonelle sikkert spiller en rolle? Jeg deltok faktisk i en undersøkelse i regi av tannlegehøyskolen om dette for mange år siden. Gikk på noe kosttilskudd.. Beste tipset jeg fikk var å unngå tannkremen solidox og gå over til soft tannbørste. En liten rift, eller at jeg bet meg, resulterte alltid i utbrudd! 

Anonymkode: ab57d...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Jeg var veldig plaget som liten, og frem til jeg fikk barn. Etter det har jeg knapt hatt det - husker ikke sist engang. Har derfor tenkt at det hormonelle sikkert spiller en rolle? Jeg deltok faktisk i en undersøkelse i regi av tannlegehøyskolen om dette for mange år siden. Gikk på noe kosttilskudd.. Beste tipset jeg fikk var å unngå tannkremen solidox og gå over til soft tannbørste. En liten rift, eller at jeg bet meg, resulterte alltid i utbrudd! 

Anonymkode: ab57d...1a0

Har ikke barn nei. Går på p-piller, kanskje det forverrer utbruddene? Startet riktignok med p-piller i 18-årsalderen, så jeg hadde utbrudd før den tid også. 
Jeg bruker myk tannbørste som jeg bytter ut ofte, og tannkrem uten såpe da jeg har blitt tipset om det tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tannkrem bruker du? Tannlegen min anbefaler Zendium og jeg merker helt klart forskjell.

Anonymkode: 3a6bb...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får after om jeg bruker annen tannkrem enn Zendium 

Anonymkode: 4ca72...a81

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke gjort det allerede, bytt tannkrem til Zendium.
Jeg sleit også mye med after før, men har kun hatt det én eneste gang etter at jeg byttet tannkrem, da i forbindelse med en halsbetennelse, og aften satt laaaangt bak i ganen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. 
Jeg bruker zendium og tannbørste jeg kjøper på sykehusapoteket i byen. Har Brukt dette i mange år, uten at det har bedret problemet noe særlig 😕

Skrevet

Jeg skyller munnen med Corsodyl når jeg har after. Bytter ut tannpuss med Corsodyl og skyller 2x daglig frem til aftene begynner å roe seg, også skyller jeg 1x og pusser 1x daglig frem til de er borte. Fått beskjed av tannlegen om å gjøre det, og synes det hjelper.

Har prøvd sånne salver som skal virke smertelindrende, men synes ikke de hjelper noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kom for å si at hyppige after kan være tegn på cøliaki, men ser at du har nettopp tatt test.

Anonymkode: f9f5e...d47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Karve skrev:

Jeg skyller munnen med Corsodyl når jeg har after. Bytter ut tannpuss med Corsodyl og skyller 2x daglig frem til aftene begynner å roe seg, også skyller jeg 1x og pusser 1x daglig frem til de er borte. Fått beskjed av tannlegen om å gjøre det, og synes det hjelper.

Har prøvd sånne salver som skal virke smertelindrende, men synes ikke de hjelper noe som helst.

Ts her

Dette har jeg verken hørt om eller tenkt over før, men skal virkelig prøve det! 🤞🏻

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom for å si at hyppige after kan være tegn på cøliaki, men ser at du har nettopp tatt test.

Anonymkode: f9f5e...d47

Stemmer det ja, har testa meg men venter på blodprøve svar. Håper selvfølgelig ikke at det er det, men håper at blodprøvene kan gi meg et svar👀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...