Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 14. juli 2005 #1 Skrevet 14. juli 2005 Hva er forskjellen på disse to programmene, og hvilket er best til fotobruk?(lager ikke bannere og slikt til websider)
Gjest Spacegirl Skrevet 16. juli 2005 #2 Skrevet 16. juli 2005 Jeg har begge disse på pc'en, men er ikke veldig kjent med dem enda. Det inntrykket jeg har er at elements ikke er fullt så omfattende. Men nettopp pga dette blir det mye mer oversiktlig enn den "vanlige" photoshop. I den vanlige photoshop føler jeg at jeg går meg litt vill i alle funksjonene, så derfor bruker jeg helst elements. Husker at jeg leste en anmeldelse eller noe sånt i et datablad (husker ikke hvilket), og der sto det at elements var det beste for den vanlige brukeren mens "vanlige" photoshop rettet seg mer mot den profesjonelle fotografen. Men jeg regner med at det er andre her som er mer "inne i" photoshop enn det jeg er, så håper det kommer noen flere svar
Catzy Skrevet 17. juli 2005 #3 Skrevet 17. juli 2005 Photohop Elements er enklere enn den originale Photoshop på flere måter. Det er lagt inn en del funksjonalitet som er godt egnet for nye brukere, f.eks. anti-røde-øyne-funksjon og et par andre triks. I tillegg er det lagt opp til en litt mer intuitiv arbeidsmåte, lettere å bruke programmet til å organisere bilder skikkelig. Etter å ha brukt begge programmene paralellt, har jeg oppdaget at det mangler minst 2 ting i Elements: støtte for CMYK-farge og at dyp-etsing ikke finnes. CMYK-farge trenger man til å trykke ting på papir, og dyp-etsing er for å fjerne elementer rundt et objekt, f.eks. bakgrunnen rundt en person på et bilde. Dette er ganske proffe funksjoner som de fleste vanlige folk ikke trenger, men som gjør at proffe ikke vil bruke Elements, og heller bruke 10.000 kr enn 1.000 kr på programmet... Jeg synes det er helt fint at de nå har laget noe som er kanskje 80% av hva Photoshop originalt er, til en veldig redusert pris. Hvis du er nybegynner eller selv medium flink, men ikke skal lage proffe trykksaker, så er PE mest sannsynlig mer enn nok. Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå