Gå til innhold

Jeg er så skuffet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grensene var åpne for arbeidskraft nesten hele tiden. Og ja, sååå fælt at man reiser til grønne land for å besøke mindreårige barn eller ektefelle. 

Anonymkode: 9a4e4...588

faktum er at vi hadde nesten ikke smitte i Norge før midten av juli. Tusenvis av mennesker var samlet til demonstrasjoner i juni, uten at noen ble smittet. Fordi der var ingen smitte å spre.

Det er et faktum at smitten øker i Norge pga utenlandsreisingen. 

Anonymkode: b98e8...db0

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Sprettballen
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprettballen- vi ønsker vel alle å holde avstand, men hvordan skal dette kunne gjennomføres på kollektivtrafikken nå som stadig flere kommer tilbake på jobb igjen og alle avstandsmarkører er fjernet. Det er fritt frem, bussen/ banen er stappfull, og det er ikke bare bare å vente til neste buss heller, for den er gjerne like full, og kanskje rekker man ikke møtet eller hentingen i bhg da heller. Nei, munnbind må påbys eller så må flere tilbake på hjemmekontor igjen, hvis ikke ser jeg med bekymring på kommende høst...

Anonymkode: ac187...9fb

Jeg mener å ha lest at de jobber med denne problemstillingen nå, og at munnbind der det ikke er mulig å opprettholde avstand er et av tiltakene de ser på.

Det anbefales vel fremdeles at de som har mulighet for hjemmekontor har det?  Det vil redusere belastningen på kollektivtrafikken en del.

Det anbefales også å ikke bruke kollektivtrafikken hvis det kan unngås.

Det har vel også blitt undersøkt om det er mulig å forskyve arbeidsdagen litt, slik at trafikken spres over et større tidsrom slik at man unngår den største rushtrafikken. 

Her jeg bor er det skoleelever (vgs) som skaper det største kaoset på bussene.   Her kunne det også vært mulig å dele opp slik at ikke alle begynner og slutter til samme tid. 

Alt dette er det de rette myndighetene som må se på, men til syvende og sist er det vi i befolkningen som må vise evne og vilje til å gjennomføre de tiltakene vi får anbefalt. Og det kan se ut som om det skorter litt på viljen hos enkelte for tiden (som sagt: "koronaferie").

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi fått testet ut hva som skjer når det åpnes opp for reising til/fra utlandet. Det fungerer ikke. Da er det på tide å lukke grensene igjen. Jeg syntes vi hadde det topp, før dette reisehysteriet begynte. Skolene var åpne, barnehagene likeså . Vi hadde klart å få smitten ned på et fantastisk lavt nivå. Samfunnet fungerte, med minimale restriksjoner. Dette hadde gått kjempefint, til vaksine eller andre alternativ kom. Men i løpet av knappe to uker, er dette ødelagt. Det eneste fornuftige er å stenge grensene igjen, utsette skole-og barnehagestart ett par uker, til smitten vi har fått inn i landet har roet seg igjen. Og så fortsetter vi som vi gjorde før dette problemet, med at folk tror de ikke har ferie, dersom de ikke reiser utenlands, dukket opp. Og bare så det er sagt, problemet er også alle utlendinger som kommer til Norge på ferie.

Anonymkode: 76754...d18

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nettopp. Reverser grenseåpningen og ta en kortvarig nedstengning som vil bryte den økende trenden som dessverre er kommet pga. reiseaktivitet. Da unngår vi full smitteeksplosjon som vil kreve en mye mer omfattende og lang nedatengning. Helt enig i at perioden mellom gjenåpning og grenseåpning var et drømmescenario med lite smitte, der man kunne leve nesten normalt så lenge man fulgte fornuftige smitteverntiltak i det daglige. 

Anonymkode: 899d7...f67

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har vi fått testet ut hva som skjer når det åpnes opp for reising til/fra utlandet. Det fungerer ikke. Da er det på tide å lukke grensene igjen. Jeg syntes vi hadde det topp, før dette reisehysteriet begynte. Skolene var åpne, barnehagene likeså . Vi hadde klart å få smitten ned på et fantastisk lavt nivå. Samfunnet fungerte, med minimale restriksjoner. Dette hadde gått kjempefint, til vaksine eller andre alternativ kom. Men i løpet av knappe to uker, er dette ødelagt. Det eneste fornuftige er å stenge grensene igjen, utsette skole-og barnehagestart ett par uker, til smitten vi har fått inn i landet har roet seg igjen. Og så fortsetter vi som vi gjorde før dette problemet, med at folk tror de ikke har ferie, dersom de ikke reiser utenlands, dukket opp. Og bare så det er sagt, problemet er også alle utlendinger som kommer til Norge på ferie.

Ja, la folk som jobber i andre land miste jobben, la foreldre følge oppveksten til barna på Skype og ha Skype-ekteskap. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100 prosent enig. Jeg kan forstå at folk tenkte det var trygt å reise til grønne land med en gang de åpnet, men nå vet vi bedre og vi ser nå at det ikke fungerte. En ting er de som reiste 15. juli, men med den kunnskapen vi har nå så er det virkelig kritikkverdig å reise, selv til grønne land.

Det har vært deilig med et avbrekk fra de strengeste reglene. Vi har vært på hytta sammen med besteforeldrene, tenåringen var på demonstrasjonen i juni, fritidsaktivitetene var i gang og skolen var åpnet. Det eneste som manglet var større kultur- og idrettsarrangementer. Dette kunne fungert fint frem til en vaksine om kanskje bare et drøytt halvår

. Det bekymrer meg at vi ser denne oppblomstringen rett før skolestart. Jeg synes det er ille med restriksjoner i skolen, og særlig videregående skole må nok tåle en del hjemmeskole også i fortsettelsen tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, la folk som jobber i andre land miste jobben, la foreldre følge oppveksten til barna på Skype og ha Skype-ekteskap. 

har du et tall på disse skypeeksteskapene og skypebarna? det må jo være massivt, siden så mange mener det bør trumfe alle forsøk på smittevern?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Sprettballen skrev:

Jeg mener å ha lest at de jobber med denne problemstillingen nå, og at munnbind der det ikke er mulig å opprettholde avstand er et av tiltakene de ser på.

Det anbefales vel fremdeles at de som har mulighet for hjemmekontor har det?  Det vil redusere belastningen på kollektivtrafikken en del.

Det anbefales også å ikke bruke kollektivtrafikken hvis det kan unngås.

Det har vel også blitt undersøkt om det er mulig å forskyve arbeidsdagen litt, slik at trafikken spres over et større tidsrom slik at man unngår den største rushtrafikken. 

Her jeg bor er det skoleelever (vgs) som skaper det største kaoset på bussene.   Her kunne det også vært mulig å dele opp slik at ikke alle begynner og slutter til samme tid. 

Alt dette er det de rette myndighetene som må se på, men til syvende og sist er det vi i befolkningen som må vise evne og vilje til å gjennomføre de tiltakene vi får anbefalt. Og det kan se ut som om det skorter litt på viljen hos enkelte for tiden (som sagt: "koronaferie").

Skulle gjerne hatt mer hjemmekontor jeg, problemet er at sjefen ikke er enig.. derfor håper jeg at regjeringen nå strammer inn grepet litt, slik at sjefer som min ikke lenger kan tøye strikken og drite i anbefalingen slik de åpenbart gjør nå. Jobber midt i sentrum uten parkeringsplass, så det er dessverre ikke noe alternativ til kollektivtransport.

AnonymBruker
Skrevet

Det går da ikke så veldig mye bedre i andre land. Flere land som hadde "Kontroll" på spredningen har nå fått en oppblussing, så det er jo ikke bare nordmenn det er noe "galt" med. 

Korona lar seg ikke stoppe så lett, det er naivt å tro at man bare kunne stengt grensene noen uker og så blir alt bra. Man ser lik utvikling i flere europeiske land og land i andre verdensdeler. Dette må vi bare leve med, slutt å spre skyld og skam. 

Nevn gjerne også noen land hvor de er utrolig mye flinkere enn i Norge! 

Anonymkode: 505d4...01e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette varer jo ikke evig. Det er snakk om til vaksine kommer. Vi vet ikke når, men vi er jo godt i gang, vi har jo gjort unna noen måneder allerede. Var det ikke slik at man kunne søke om dispensasjon for å treffe ektefelle/barn før? Men måtte jo da være i karantene. Miste jobben, fordi de jobber i andre land? Forstår ikke hvorfor det. Det må i så fall være de som jobber like over svenskegrensen. Alle andre har vel et sted i det landet de jobber i der de bor mens de er på jobb? Båt, plattform osv , da gjelder karantene før og etter.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går da ikke så veldig mye bedre i andre land. Flere land som hadde "Kontroll" på spredningen har nå fått en oppblussing, så det er jo ikke bare nordmenn det er noe "galt" med. 

Korona lar seg ikke stoppe så lett, det er naivt å tro at man bare kunne stengt grensene noen uker og så blir alt bra. Man ser lik utvikling i flere europeiske land og land i andre verdensdeler. Dette må vi bare leve med, slutt å spre skyld og skam. 

Nei, men få land har før hatt det så bra som oss, mht corona. Og også i disse landene der det nå er oppblussing, har åpnet grenser, og økt reise over grensene. Noen har til og med vært så ærlige at de har innrømmet at grensene ble åpnet for tidlig. F.eks Belgia, har åpent stått frem med dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette varer jo ikke evig. Det er snakk om til vaksine kommer. Vi vet ikke når, men vi er jo godt i gang, vi har jo gjort unna noen måneder allerede. Var det ikke slik at man kunne søke om dispensasjon for å treffe ektefelle/barn før? Men måtte jo da være i karantene. Miste jobben, fordi de jobber i andre land? Forstår ikke hvorfor det. Det må i så fall være de som jobber like over svenskegrensen. Alle andre har vel et sted i det landet de jobber i der de bor mens de er på jobb? Båt, plattform osv , da gjelder karantene før og etter.

Jo da, det kunne man, bortsett fra helt i starten. Far til mitt barn var her, måtte bare dokumentere på grensen at han hadde god grunn til å reise. Han måtte sitte i karantene, selvfølgelig, men det var da vitterlig ikke noe problem, ettersom hensikten med besøket var å treffe barnet.

Anonymkode: 7d078...57a

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle gjerne hatt mer hjemmekontor jeg, problemet er at sjefen ikke er enig.. derfor håper jeg at regjeringen nå strammer inn grepet litt, slik at sjefer som min ikke lenger kan tøye strikken og drite i anbefalingen slik de åpenbart gjør nå. Jobber midt i sentrum uten parkeringsplass, så det er dessverre ikke noe alternativ til kollektivtransport.

Noen må desverre utnytte ethvert smutthull, slik som sjefen din, men det ville ikke nødvendigvis vært et så veldig stort problem hvis de fleste andre hadde hatt mulighet til å "ta hensyn ".

For å komme med ett eksempel fra mitt hjemsted i sommer

En sykepleier var på vei til nattevakt med buss (kl 22.15 tror jeg det var), og dokumenterte at bussen plutselig ble overfylt av ca 30 festglade ungdommer på vei til byen. Stoppestedet lå ca 15 minutters gange fra bussterminalen (sentrum).

Nå ser jeg bort i fra at denne gjengen overskred det maksimalt anbefalte antall mennesker samlet, men var dette en nødvendig bussreise for de festglade ungdommene,  eller kunne de tatt beina fatt?  

Se fleste vil vel si nei?

Det er blant annet slike ting vi må se på 

Endret av Sprettballen
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange nordmenn tror de er verdensmestere i alt og alt er alltid best i Norge. Latterlig.

Å herregud det er jo ikke det det handler om! 
De hadde & har smitte, vi hadde knapt det! Enkel hoderegning! Økt reise økt smitte.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grensene var åpne for arbeidskraft nesten hele tiden. Og ja, sååå fælt at man reiser til grønne land for å besøke mindreårige barn eller ektefelle. 

Ja fordi alle som drar til syden nå drar til mindreårige barn eller ektefelle 🙄 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finland.

AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at folk skal være så egoistiske. Hvis alle kunne tenkt litt mer på fellesskapet ville vi kanskje fått muligheten til å gå tilbake til vanlig undervisning og åpning av lesesaler på universiteter, videre åpning av uteliv og restauranter som har lidd i pandemien og normal bruk av kollektivtrafikken i løpet av høsten. Nå fortsetter restriksjonene og enkelte ting vil nok bli strengere igjen.

Jeg blir utrolig oppgitt over folk som oppførte seg som om det var verdens undergang å måtte tilbringe en sommer hjemme, mange nordmenn er dessverre altfor bortskjemte. Med så lave smittetall kunne vi kanskje snart ha begynt å leve som tilnærmet normalt igjen, men dette skulle altså egoistene ødelegge. 

Anonymkode: ded70...db8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir litt rart, at noen ikke forstår hvor usikkert dette grønt - rødt greiene er. Sitter med nyhetene nå, og Danmark går nå mot karantenegrensen igjen. Altså rødt land. Ekstremt mye smitte der. Joda, man følger loven, men man tenker ikke. Man lyder loven blindt, som i et diktatur, vel og merke så lenge man har nytte/glede av det selv. Og man tar ikke inn over seg hva "man anbefaler IKKE" betyr, selv om det er lov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dalila skrev:

Å herregud det er jo ikke det det handler om! 
De hadde & har smitte, vi hadde knapt det! Enkel hoderegning! Økt reise økt smitte.

Det kommer før eller siden likevel, så å holde grensene stengt noen måneder til ville i beste fall bare utsatt det. Det finnes i alle verdensdeler, og da er det for sent å stenge ned. 

Anonymkode: adc53...55a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer før eller siden likevel, så å holde grensene stengt noen måneder til ville i beste fall bare utsatt det. Det finnes i alle verdensdeler, og da er det for sent å stenge ned. 

Anonymkode: adc53...55a

det er mye å vinne på å holde det nede de månedene. Det kan komme effektiv behandling, det kan komme en vaksine, viruset kan mutere til en mindre farlig variant. Situasjonen er ikke konstant og uforanderlig.

• Liker 2
  • Opprett ny...