Gå til innhold

Jeg er så skuffet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen er veldig enkel. Reiser du på ferie eller harry handler nå, så skal samtlige NAV ytelser forsvinne. Mister du jobben, eller må ha behandling, så skal du dekke dette fra egen lomme. Da hadde pipen fått en annen lyd.

Av og til må det svi der det merkes for enkelte tullinger som ikke skjønner alvoret.

Nå er det bare: "Jammen myndighetene..." Det holder tydeligvis ikke å bruke hodet selv. Disse menneskene har det altfor godt, og det er andre - helsearbeidere etc - som må ta støyten. 

Innfør dette NÅ!

Anonymkode: 2479c...99f

Hvorfor skal folk straffes for ikke å følge DINE påbud?
Regjeringen fjernet karanteneplikt til en del land. Da ville det da være merkelig å etterpå innføre straff for å dra dit. Hvorfor ikke bare beholde karantenen, da?

Anonymkode: 8b06c...4f3

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løsningen er veldig enkel. Reiser du på ferie eller harry handler nå, så skal samtlige NAV ytelser forsvinne. Mister du jobben, eller må ha behandling, så skal du dekke dette fra egen lomme. Da hadde pipen fått en annen lyd.

Av og til må det svi der det merkes for enkelte tullinger som ikke skjønner alvoret.

Nå er det bare: "Jammen myndighetene..." Det holder tydeligvis ikke å bruke hodet selv. Disse menneskene har det altfor godt, og det er andre - helsearbeidere etc - som må ta støyten. 

Innfør dette NÅ!

Rike blir fortsatt å reise og dra med seg smitte. Nei, karantenehotell betalt av egen lomme, 2 uker på alle som ankommer Norge. Etterfulgt av 2 negative tester som de betaler for selv. Selvfølgelig uten krav på sykepenger under denne karantenen

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk må bli så ekstreme. En kan ikke straffe folk så lenge det de gjør er fullt lovlig. Greit å si hva en mener, men ro ned litt 

• Liker 8
Gjest Peanut
Skrevet

Noe typisk norsk å klage på at folk drar til utlandet fremfor å se på hva som gjøres hjemme :sleep: 

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er en del spinnville ekstremister her inne som foreslår straffer som ville gjøre en hvilken som helst diktator stolt. Det er jo helt meningløst å straffe folk ved å frata dem ytelser fra det offentlige for å gjøre noe som ikke er forbudt. Selv ikke folk som har begått grov kriminalitet mister velferdsgoder.

Anonymkode: 19781...909

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Peanut skrev:

Noe typisk norsk å klage på at folk drar til utlandet fremfor å se på hva som gjøres hjemme :sleep: 

Det er også typisk norsk og ikke skjønne at vi kan ha et mer normalt hverdagsliv hjemme, hvis vi lar være å importere smitte.

Det så lovende ut før sommeren.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det så lovende ut en stund, men nå ser det ut som om vi er er på vei tilbake til gamle trender. Utrolig skuffende over politikerne som valgte å få god PR fremfor liv, helse, arbeidsplasser og økonomien til landet. Jeg ble mildt sakt sjokkert over å se Spania spesielt ble åpnet igjen og så mange land bli åpnet opp igjen! Det var ikke overraskende å se det bli rødt land igjen. Helt utrolig av våre folkevalgte politikere å være så korttenkt!

Som jeg har påpekt tidligere så er det skremmende hvor lite nordmenn tar hensyn i butikker, byen og spesielt i køen til kassa. Det er snart så jeg er tilbake på det stadiet til å bestille matvarer ifra netthandelen igjen siden det er blitt så ille.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det er en del spinnville ekstremister her inne som foreslår straffer som ville gjøre en hvilken som helst diktator stolt. Det er jo helt meningløst å straffe folk ved å frata dem ytelser fra det offentlige for å gjøre noe som ikke er forbudt. Selv ikke folk som har begått grov kriminalitet mister velferdsgoder.

Du forventer kanskje at staten skal sponse folk og bedrifter i det evige med krisepakker og diverse, når smitten tar seg opp som direkte følge av enkelte folks reising?

Jeg synes faktisk ikke folk skal ha i både pose og sekk midt i en pandemi. I hvert fall ikke når mange som faktisk bruker vettet i denne tiden må ta regninga. Du skjønner kanskje ikke det?

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har dere ,og med dere mener jeg dere som til enhver tid ser et halvtomt glass isteden for et halvfullt, sagt ved enhver oppmykning av restriksjonene. Skoler og barnehager åpnes og dere gikk bananas. Store demonstrasjoner og det samme skjer. Og det er stort sett ingenting. 

Anonymkode: 4e651...c8e

Grunnen til at åpningen av skoler og barnehager ikke ga økt smitte er at viruset i liten grad smitter mellom barn og til dels tenåringer. 

At det ikke ble et smittehopp etter demonstrasjonen i mai skyldes kun flaks og at det var lite smitte i befolkningen da. 

Nå er det økende smitte, hvis vi fortsetter med reising og uforsiktig oppførsel er det stor fare for at smittesporingen blir overbelastet. Da vil vi på ny få eksponentiell vekst som i mars.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forventer kanskje at staten skal sponse folk og bedrifter i det evige med krisepakker og diverse, når smitten tar seg opp som direkte følge av enkelte folks reising?

Jeg synes faktisk ikke folk skal ha i både pose og sekk midt i en pandemi. I hvert fall ikke når mange som faktisk bruker vettet i denne tiden må ta regninga. Du skjønner kanskje ikke det?

Jeg har ikke reist utenlands, men er ikke så opptatt av heksejakt. Man kan ikke straffe folk på den måten enkelte her foreslår hvis de ikke har gjort noe som er eksplisitt forbudt, og det finnes heller ingen lovbrudd i Norge som fratar folk alle rettigheter til offentlige ytelser. Du skjønner kanskje ikke det?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Også enda en tråd som shamer de som dro utenlands.. Altså norske myndigheter ga grønt lys. Hvorfor i alle dager kan du ikke i det minste slenge sinnet ditt mot de som er ansvarlige? Nordmenn som har reist til grønne land har ikke gjort noe ulovlig! De har med sin fulle rett dratt på ferie eller besøkt venner og familie uten å gå i karantene etterpå. 

Jeg har selv holdt meg i Norge i sommer, men jeg forstår jo at det er umulig å holde Norge hermetisk lukket i tre- fire år. Å tro at vi var ferdig med smitten er jo å tro på julenissen. Jeg er redd for at regjeringen ropte litt for høyt litt for tidlig. Samtidig som restriksjonene gir liten mening for mange; idretten og kultur er fremdeles sterkt rammet. Tror summen av dette gjør at mange gir mer og med f. Og det kan vise seg farlig til høsten. 

Anonymkode: c345e...926

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske mange ting som blir trukket frem i HI, men som vanlig er det utenlandsfarerne som hisser seg opp og kjører full krenk. "Det var lov!!!" 

Det er nesten så man skulle tro de skjønner de har driti seg ut og går i forsvarsmodus. 🤔

Problemet er at for mange ser ut til å leve akkurat som i fjor nå. Null hensyn i det hele tatt. Toppen av kransekaka for min del var han som kom hjem fra øst Europa (rødt) og dro ut på byen etterpå. Jeg sa akkurat hva jeg mente men fikk bare et sånt "hva er det med deg?" blikk tilbake. 

Jeg er skuffa over at det finnes så mange som gir fullstendig faen. 

Anonymkode: c8f2c...fbe

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg er enig med @Peanut, jeg er ikke skuffet over de som reiser, det har de full rett til.

Jeg er mer skuffet over de som har tatt "koronaferie" (ferie fra pandemi og smittevernsråd), og det gjelder både hjemmeferierende og utenlandsreisende. 

Det er ikke vanskelige smittevernsregler vi har å forholde oss til, og de få reglene vi har er effektive hvis de blir fulgt.

5 enkle regler:

- Vask hendene grundig og hyppig, bruk håndsprit hvis du ikke har vann og såpe tilgjengelig.
- Host og nys i albuekrok eller papir.  Kast papiret etterpå.
- Hold avstand, minst en meter men helst mer, til alle utenfor husstand/utvalgte venner.
- Ikke klem eller håndhilse på mennesker utenfor husstand/utvalgte venner.
- Hold deg hjemme og bli testet hvis du er syk/har symptomer på luftveisinfeksjon.

Dette er de tiltakene som er billigst, og minst inngripende i alles liv, og hvis alle hadde fulgt dem 95%  (jeg tar forbehold om at det glipper av og til, alle kan glemme seg fra tid til annen) kunne vi klart oss med disse tiltakene til situasjonen normaliserte seg.

Senest i går var jeg hos legen, og legen strakk frem hånden før han fort trakk den tilbake igjen - "beklager, gammel vane, jeg er akkurat tilbake fra ferie og bruker litt tid på å komme inn i rutinene igjen" sa han.  Sånt skjer, det er lett å glemme seg, og det ble en humoristisk episode ut av det.

Litt annerledes var det senere på dagen, da jeg måtte avverge en klem fra en jeg ikke har sett på lang tid.
Hun hadde akkurat kommet hjem fra Frankrike, og var klar til å omfavne alle kjente hun så etter et par ukers fravær. 
"Det er ikke tiden for klemmer nå" sa jeg smilende, og fikk et lattermildt "er du ikke over dette tullet ennå?" tilbake.
Det er ikke greit!

Vi får håpe at de fleste snart slutter med "koronaferien".  da slipper vi kanskje ytterligere innstamminger, og kan klare oss videre med de få enkle, billige, og lite inngripende smittevernsrådene vi har per i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Sprettballen- vi ønsker vel alle å holde avstand, men hvordan skal dette kunne gjennomføres på kollektivtrafikken nå som stadig flere kommer tilbake på jobb igjen og alle avstandsmarkører er fjernet. Det er fritt frem, bussen/ banen er stappfull, og det er ikke bare bare å vente til neste buss heller, for den er gjerne like full, og kanskje rekker man ikke møtet eller hentingen i bhg da heller. Nei, munnbind må påbys eller så må flere tilbake på hjemmekontor igjen, hvis ikke ser jeg med bekymring på kommende høst...

Anonymkode: ac187...9fb

Gjest Peanut
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er også typisk norsk og ikke skjønne at vi kan ha et mer normalt hverdagsliv hjemme, hvis vi lar være å importere smitte.

Det så lovende ut før sommeren.

Ja, og det er typisk norsk å gjøre sånn her når man tror corona er over: 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lApWn7/bussjaafoer-jeg-faar-vondt-i-hjertet-naar-jeg-ser-folk-ikke-bry-seg-om-covid-19

Det er vel ikke det at man reiser ut som er et problem, men generelt HOLDNINGENE

«Corona er jo bare en sterkere influensa»

«Ikke noe å være så bekymret for»

«De aller fleste dør ikke»

«Boomer- remover»

«Greit å få fjernet en del av de som staten må bruke penger på»

«Kan ikke være i karantene, jeg må jo kjøpe inn mat. Corona er ikke SÅ farlig (Er på butikken)»

«Ja, her var det jo fullt (på bussen)... Kom (navn på barn/ foreldre/ kjæreste/ whatever) vi kan stå her vi» (Kliner seg oppi med ryggen mot noen andre). 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Også enda en tråd som shamer de som dro utenlands.. Altså norske myndigheter ga grønt lys. Hvorfor i alle dager kan du ikke i det minste slenge sinnet ditt mot de som er ansvarlige? Nordmenn som har reist til grønne land har ikke gjort noe ulovlig! De har med sin fulle rett dratt på ferie eller besøkt venner og familie uten å gå i karantene etterpå. 

Jeg har selv holdt meg i Norge i sommer, men jeg forstår jo at det er umulig å holde Norge hermetisk lukket i tre- fire år. Å tro at vi var ferdig med smitten er jo å tro på julenissen. Jeg er redd for at regjeringen ropte litt for høyt litt for tidlig. Samtidig som restriksjonene gir liten mening for mange; idretten og kultur er fremdeles sterkt rammet. Tror summen av dette gjør at mange gir mer og med f. Og det kan vise seg farlig til høsten. 

Anonymkode: c345e...926

Det som er mest skuffende er at folk drar til utlandet/Norge bare fordi det nå er LOV.

At noe er lov eller mulig betyr ikke at man bør gjøre det. Særlig ikke når det medfører risiko for andre. 

Dum situasjon når frustrasjonen øker fra de som har vært og er forsiktige, og Smittefaren øker på grunn av at folk reiser.

Jada, jeg ser hva som skrives om at smittevernet er «bedre» mange steder utenlands. Det kompenserer ikke for det faktum at vi innad i landet knapt har hatt smitte før vi åpnet grensene igjen (også for arbeidskraft).

den smitten vi ser nå kommer fra andre land uansett hvordan man vrir og vender på det. 
Ved å reise bidrar man til å normalisere at det bør man bare gjøre = du bidrar til økt smitte.

Skuffende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Peanut skrev:

Fordi mange nordmenn tror de er verdensmestere i alt og alt er alltid best i Norge. Latterlig.

Anonymkode: 9a4e4...588

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Dalila skrev:

Det som er mest skuffende er at folk drar til utlandet/Norge bare fordi det nå er LOV.

At noe er lov eller mulig betyr ikke at man bør gjøre det. Særlig ikke når det medfører risiko for andre. 

Dum situasjon når frustrasjonen øker fra de som har vært og er forsiktige, og Smittefaren øker på grunn av at folk reiser.

Jada, jeg ser hva som skrives om at smittevernet er «bedre» mange steder utenlands. Det kompenserer ikke for det faktum at vi innad i landet knapt har hatt smitte før vi åpnet grensene igjen (også for arbeidskraft).

den smitten vi ser nå kommer fra andre land uansett hvordan man vrir og vender på det. 
Ved å reise bidrar man til å normalisere at det bør man bare gjøre = du bidrar til økt smitte.

Skuffende.

Grensene var åpne for arbeidskraft nesten hele tiden. Og ja, sååå fælt at man reiser til grønne land for å besøke mindreårige barn eller ektefelle. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sprettballen- vi ønsker vel alle å holde avstand, men hvordan skal dette kunne gjennomføres på kollektivtrafikken nå som stadig flere kommer tilbake på jobb igjen og alle avstandsmarkører er fjernet. Det er fritt frem, bussen/ banen er stappfull, og det er ikke bare bare å vente til neste buss heller, for den er gjerne like full, og kanskje rekker man ikke møtet eller hentingen i bhg da heller. Nei, munnbind må påbys eller så må flere tilbake på hjemmekontor igjen, hvis ikke ser jeg med bekymring på kommende høst...

Anonymkode: ac187...9fb

dette hadde jo ikke vært så farlig, hvis vi fortsatt hadde lite smitte i Norge. I juni kunne vi ha store demonstrasjoner uten økt smitte, fordi der var ingen smitte å spre.

Men nå har utenlandsturistene innført smitte igjen, og dermed blir det strengere og vanskeligere for oss alle.

Anonymkode: b98e8...db0

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Grensene var åpne for arbeidskraft nesten hele tiden. Og ja, sååå fælt at man reiser til grønne land for å besøke mindreårige barn eller ektefelle. 

De kunne ha holdt grensene stengt for alle uten en grunn. Så besøk av ektefelle, barn og arbeid kunne vært lov, mens all annen reise hadde vært forbudt. Det hadde vært en mye "mykere" åpning av grensene som førte til at mange færre reiste over grensene. Å åpne grensene for harryhandling og solturer er bare tragisk.

Anonymkode: 63689...075

• Liker 5
  • Opprett ny...