AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Jeg har et barn på 5 måneder og permisjonen min er ferdig om nesten 2 måneder. Jeg ser imidlertid at lillegutt er totalt avhengig og begynner å skrike leeeenge de gangene jeg prøver å venne han til at jeg er borte noen timer. Han fullammer og nekter å ta flaske, men dette er da bare noe vi må jobbe mer med til han blir nødt til å ta flaske. Samboer nekter at jeg om 2 måneder skal forlate han alene med babyen i 4 døgn. Jeg jobber 6 timer kjøretur unna hjemmefra også, så jeg er langt unna. Jeg søkte i går til arbeidsgiver (privat firma innen psykisk helse) om å kunne ta et halvt år ulønnet permisjon for å kunne ta dagvakter/kveldsvakter en time kjøretur unna, hos Bufetat. Fikk svar i dag fra arbeidsgiver at de ikke tillot meg å ta ulønnet permisjon fra dem for å jobbe med lignende arbeid hos annen arbeidsgiver. Jeg svarte tilbake at dette var pga. Jeg ikke kunne jobbe 6 timer unna babyen når han er så avhengig, i tilfelle noe skulle skje, og spesielt siden jeg er borte over 4 døgn i strekk. Er jo borte nærmere 5 døgn i strekk siden det er 12 timer pendling tur/retur til jobb i tillegg til 4 døgn aktiv tjeneste. Og sa så til arbeidsgiver at det derfor er bedre om jeg jobber dag og kveldsvakter 6-7 timer for dag hos Bufetat. De nektet meg fortsatt ulønnet permisjon på det grunnlaget og sa jeg i så fall ikke kunne jobbe hos bufetat. Problemet er at det ikke er noe annen arbeidsplass her jeg kan jobbe på... og jeg er jo barnevernspedagog så det er det jeg ønsker å jobbe med og har erfaring med... hvorfor skal jeg da måtte søke som tilkallingsvikar som assistent på assistentlønn på sykehjemmet liksom? Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Du har ikke rett på permisjon for å jobbe et annet sted. Men du har rett til videre mammapermisjon uten lønn. Har hatt det selv. Anonymkode: 4aa9a...1de 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke rett på permisjon for å jobbe et annet sted. Men du har rett til videre mammapermisjon uten lønn. Har hatt det selv. Anonymkode: 4aa9a...1de Ja det er jo ulønnet permisjon jeg har søkt. Men siden mannen er student med veldig lite inntekt fra sin deltidsjobb er jeg nødt til å ta noen vakter et sted for å få det til å økonomisk gå rundt. Men arbeidsgiver har nektet meg ulønnet mammapermisjon så må bare forlate babyen som fullammer, i 5 dager... Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo ulønnet permisjon jeg har søkt. Men siden mannen er student med veldig lite inntekt fra sin deltidsjobb er jeg nødt til å ta noen vakter et sted for å få det til å økonomisk gå rundt. Men arbeidsgiver har nektet meg ulønnet mammapermisjon så må bare forlate babyen som fullammer, i 5 dager... Anonymkode: ad5f4...3e4 De kan ikke nekte deg ulønnet permisjon i forbindelse med barn uten en svært, svært god grunn. Kontakt fagforbundet ditt. Anonymkode: e1b2c...a32 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Hva du eventuelt gjør på ettermiddager og kveld i denne ulønnede permisjonen er rykende urelevant for arbeidsgiver. Anonymkode: e1b2c...a32 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Vis til lovverket! Anonymkode: 4aa9a...1de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 Det skal svært mye til for at arbeidsgiver skal nekte deg å ta ulønnet permisjon for å ha omsorg for baby. Men arbeidsgiver har ingen plikt til å gi deg permisjon for at du skal jobbe for en annen arbeidsgiver. Anonymkode: 7bffa...be0 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er jo ulønnet permisjon jeg har søkt. Men siden mannen er student med veldig lite inntekt fra sin deltidsjobb er jeg nødt til å ta noen vakter et sted for å få det til å økonomisk gå rundt. Men arbeidsgiver har nektet meg ulønnet mammapermisjon så må bare forlate babyen som fullammer, i 5 dager... Anonymkode: ad5f4...3e4 Men du har ikke søkt om ulønnet mammapermisjon, du har søkt om ulønnet permisjon for å jobbe et annet sted. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 7bffa...be0 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det skal svært mye til for at arbeidsgiver skal nekte deg å ta ulønnet permisjon for å ha omsorg for baby. Men arbeidsgiver har ingen plikt til å gi deg permisjon for at du skal jobbe for en annen arbeidsgiver. Anonymkode: 7bffa...be0 Jeg tar jo ikke permisjon fra min jobb FORDI jeg skal jobbe for en annen arbeidsgiver. Jeg søkte jo om å fortsette permisjonen ulønnet FORDI vi ser det ikke lar seg gjøre å forlate en 7 måneder gammel baby som fullammer i 5 dager når jeg er 6 timer kjøretur unna... Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar jo ikke permisjon fra min jobb FORDI jeg skal jobbe for en annen arbeidsgiver. Jeg søkte jo om å fortsette permisjonen ulønnet FORDI vi ser det ikke lar seg gjøre å forlate en 7 måneder gammel baby som fullammer i 5 dager når jeg er 6 timer kjøretur unna... Anonymkode: ad5f4...3e4 Jo, det kan det tolkes som at du gjør. Du søker ikke om permisjon for å være hjemme med barnet ditt (da hadde du ikke jobbet - hadde du vært hjemme med barnet 100% hadde det ikke vært noe problem), du tenker å jobbe et annet sted. Jeg skjønner godt at din arbeidsgiver ser på det som at du søker om ulønnet permisjon for å jobbe et annet sted. Du bør ta kontakt med fagforeningen din og få en jurist til å uttale seg og finne ut om du har en sak eller ikke. Anonymkode: 7bffa...be0 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du har ikke søkt om ulønnet mammapermisjon, du har søkt om ulønnet permisjon for å jobbe et annet sted. Det er to forskjellige ting. Anonymkode: 7bffa...be0 Skrev til min avdelingsleder på mail at vi så det ble umulig å forlate den 7 måneder gamle babyen i 5 dager og om de tenkte det gikk an at jeg fortsetter foreldrepermisjonen ulønnet i et halvt år. Avdelingslederen skrev da tilbake om jeg da tenkte å gå uten inntekt i 6 måneder og jeg svarte tilbake på mailen at jeg hadde snakket med en avdelingsleder på et tiltak i bufetat som sa jeg kunne ta noen tilkallingsvakter hos dem, mens jeg hadde ulønnet foreldrepermisjon fra min arbeidsgiver. Det var da avdelingslederen min skrev tilbake at de ikke kunne la meg ta et halvt år videre foreldrepermisjon ulønnet, hvis jeg hadde tenkt å samtidig være tilkallingsvikar hos et annet firma. Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skrev til min avdelingsleder på mail at vi så det ble umulig å forlate den 7 måneder gamle babyen i 5 dager og om de tenkte det gikk an at jeg fortsetter foreldrepermisjonen ulønnet i et halvt år. Avdelingslederen skrev da tilbake om jeg da tenkte å gå uten inntekt i 6 måneder og jeg svarte tilbake på mailen at jeg hadde snakket med en avdelingsleder på et tiltak i bufetat som sa jeg kunne ta noen tilkallingsvakter hos dem, mens jeg hadde ulønnet foreldrepermisjon fra min arbeidsgiver. Det var da avdelingslederen min skrev tilbake at de ikke kunne la meg ta et halvt år videre foreldrepermisjon ulønnet, hvis jeg hadde tenkt å samtidig være tilkallingsvikar hos et annet firma. Anonymkode: ad5f4...3e4 Ja, det er nettopp det jeg sier. De ser ikke på det som ulønnet mammapermisjon, noe de i praksis må gi deg, men som permisjon for at du skal jobbe et annet sted. Noe som i og for seg kan være riktig, for du er ikke i mammapermisjon når du jobber. Ergo: Du må høre med jurist. Anonymkode: 7bffa...be0 7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det kan det tolkes som at du gjør. Du søker ikke om permisjon for å være hjemme med barnet ditt (da hadde du ikke jobbet - hadde du vært hjemme med barnet 100% hadde det ikke vært noe problem), du tenker å jobbe et annet sted. Jeg skjønner godt at din arbeidsgiver ser på det som at du søker om ulønnet permisjon for å jobbe et annet sted. Du bør ta kontakt med fagforeningen din og få en jurist til å uttale seg og finne ut om du har en sak eller ikke. Anonymkode: 7bffa...be0 Det var jordmoren som mente det var omsorgssvikt om jeg bare drar 5 dager bort fra en 7 måneder gammel baby som fullammer. Så hvordan foreslår du man gjør det da?? Man har faktisk faste kostnader som trekkes og når far er student med en deltidsjobb og jeg ikke kan være mange døgn i strekk borte fra en baby som hyler og nekter å ta flaske... hvordan mener du man skal kunne dekke faste kostnader om man ikke har lovt å ta noen tilkallingsvakter noen timer?? Anonymkode: ad5f4...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 Jeg føler med deg i denne situasjonen. Men har du sjekket hva timelønn ville vært på sykehjem? Jeg startet på over 200 kr timen som assistent, så lønna trenger ikke å være helt rævva. (i kommunen jeg jobber får vi med oss all tidligere ansiennitet, selv om det ikke er relevant) Anonymkode: 2e73b...1f0 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nettopp det jeg sier. De ser ikke på det som ulønnet mammapermisjon, noe de i praksis må gi deg, men som permisjon for at du skal jobbe et annet sted. Noe som i og for seg kan være riktig, for du er ikke i mammapermisjon når du jobber. Ergo: Du må høre med jurist. Anonymkode: 7bffa...be0 Arbeidsgiver fikk tilbud om å tilrettelegge arbeidstid eller flytte meg til et annet tiltak nærmere hjemme, men det sa de at de ikke kunne. Hadde de kunne flyttet meg til det tiltaket som bare er en time unna og f.eks. Latt meg jobbe 1 døgn etterfulgt av 2 døgn fri, hadde jeg kunne jobbet for arbeidsgiveren. Men siden de sier de ikke har mulighet for det pga. Andre ansattes turnus, er det jo de som ikke vil spille på lag. Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler med deg i denne situasjonen. Men har du sjekket hva timelønn ville vært på sykehjem? Jeg startet på over 200 kr timen som assistent, så lønna trenger ikke å være helt rævva. (i kommunen jeg jobber får vi med oss all tidligere ansiennitet, selv om det ikke er relevant) Anonymkode: 2e73b...1f0 Jeg spurte arbeidsgiver om det var greit hvis jeg tok noen tilkallingsvakter et annet sted som ikke var bufetat, men det var ikke greit for dem at jeg tok en eneste vakt noe annet sted, hverken bensinstasjonen eller sykehjemmet. Og sa de egentlig trengte at jeg startet på jobb til avtalt tid etter den fastsatte mammapermisjonen, da de mangler miljøterapeuter og må ha meg tilbake snarest. Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 Jeg skjønner at det er krise for deg. Men arbeidsgiver har nok desverre retten på sin side, også til å ikke bytte turnusene rundt slik at det skal passe deg. Kan du ikke bytte jobb til Bufetat, da? Å være 4 døgn borte, 6 timer unna er tøft så lenge unga er små. Forresten, det er vel lite sannsynlig at du skal fullamme når han er 7 mnd. Det skjer mye på spisefronten mellom 5 og 7 mnd. Anonymkode: 9928e...48d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 Får vel bare være verdens jævligste mor da og bare forlate den hylende babyen min som Fullammer og nekter å ta flaske, i 5 dager i slengen. Skjønner slik som arbeidsgiver skriver til meg at det blir svært upopulær stemning om jeg begynner å slå i bordet med hva jeg har krav på av videre ulønnet permisjon... de har sagt klart ifra at de mangler miljøterapeuter og venter meg tilbake etter avtalt mammaperm når babyen er 7 måneder. Så kan se for meg de kan gjøre ting surt hvis jeg ikke bare føyer meg. Da kan det hende de skal straffe meg med å plassere meg enda lenger bort enn den 6 timers kjøreveien jeg allerede har. Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at det er krise for deg. Men arbeidsgiver har nok desverre retten på sin side, også til å ikke bytte turnusene rundt slik at det skal passe deg. Kan du ikke bytte jobb til Bufetat, da? Å være 4 døgn borte, 6 timer unna er tøft så lenge unga er små. Forresten, det er vel lite sannsynlig at du skal fullamme når han er 7 mnd. Det skjer mye på spisefronten mellom 5 og 7 mnd. Anonymkode: 9928e...48d De hadde ingen ledige stillinger der i bufetat. Avdelingslederen der sa jeg kunne forvente å få 1-2 tilkallingsvakter i uken på 7,5 timer hver. Ja skal snart begynne å gi han velling så håper det blir enklere når han blir 7 måneder, at han kan spise grøt og moste grønnsaker og sånn. Jordmor og samboer stresser meg med at det er veldig skadende for relasjonen til babyen at jeg er 4-5 dager borte når han er så liten og jordmor presiserer at han sørger som om jeg skulle vært død hver gang fordi han ikke skjønner at jeg kommer tilbake og sier at han komme til å pushe meg bort når jeg kommer tilbake fordi jeg blir et usikkert moment for han, da han vet jeg kommer til å forsvinne igjen. Så føler meg veldig stresset og presset fra alle kanter. Anonymkode: ad5f4...3e4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 Kanskje det blir veldig vanskelig å jobbe slik turnus med barn. Blir kanskje bare nødt til å begynne å søke på andre jobber andre steder, kanskje i en by eller noe og flytte. Anonymkode: ad5f4...3e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå