Gå til innhold

Jobber turnus der jeg er borte i mange døgn. Kan arbeidsgiver nekte ulønnet permisjon der jeg jobber en stund i annen dagjobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jordmoren som mente det var omsorgssvikt om jeg bare drar 5 dager bort fra en 7 måneder gammel baby som fullammer. Så hvordan foreslår du man gjør det da?? Man har faktisk faste kostnader som trekkes og når far er student med en deltidsjobb og jeg ikke kan være mange døgn i strekk borte fra en baby som hyler og nekter å ta flaske... hvordan mener du man skal kunne dekke faste kostnader om man ikke har lovt å ta noen tilkallingsvakter noen timer??

Anonymkode: ad5f4...3e4

Dette er jo ditt ansvar og helt enig med jordmor at det er omsorgssvikt. Men det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar, men dere som foreldre. Arbeidsgiver kan ikke ta ansvar for deres skal dekke faste utgifter, fordi mannen din er student og du i ulønnet mammapermisjon. Det er ikke rett at du skal ta jobb hos annne arbeidsgiver når du har ulønnet permisjon. Dette er et valg dere har tatt, med at dere fikk barn mens han var student og du i en medlever jobb 6 timer unna, og da må dere løse og ta konsekvensene av det. Altså ulønnet mammapermisjon (uten annen jobb), si opp jobben og skaffe annen jobb nærmere eller flytte nærmere jobben (selv om det er medlever). 

Anonymkode: b4d51...d7d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, du hadde denne jobben før du gikk ut i mammaperm? Og planla permisjonen til 7 mnd? Hvordan tenkte du da å løse amming og fravær fra en så liten baby? 

Du kan faktisk ikke bli sur på arb.giver for at du planlegger dårlig.

Anonymkode: 9928e...48d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot misbruk av sykemeldinger, men her mener jeg at det er på sin plass. 

Jeg hadde slitt skikkelig psykisk hvis jeg skulle vært borte bra babyen min så lenge.  Jeg syntes det var hardt nok i vanlig dagjobb. 

Så lenge du har prøvd alt du kan for å tilrettelegge.. 

Anonymkode: 2e73b...1f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en annen type jobb enn deg, men jeg ukependler man-fre. Min plan er kort permisjon, og for å få til det må rett og slett far og den lille flytte med. Vi leier en leilighet nærme jobb (slik at jeg enkelt kan gå hjem for å amme, eller far kan komme innom jobb med baby). Kan det være en mulighet for dere? 

Anonymkode: 10a8f...17e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en annen type jobb enn deg, men jeg ukependler man-fre. Min plan er kort permisjon, og for å få til det må rett og slett far og den lille flytte med. Vi leier en leilighet nærme jobb (slik at jeg enkelt kan gå hjem for å amme, eller far kan komme innom jobb med baby). Kan det være en mulighet for dere? 

Anonymkode: 10a8f...17e

Dette var faktisk ikke så dumt, det kan faktisk være en mulighet som går siden det bare er snakk om et halvt år. Vet det leies ut noen hytter bare 10 min kjøretur unna arbeidsstedet så jeg kan jo leie en av hyttene noen døgn mens jeg er på jobb i slengen så kan samboeren min og evt. Min mor i perioder hvis samboer ikke kan, være på den hytten så har jeg vel krav på en time ammefri for dag, har jeg ikke det? Så kan jeg kjøre til den hytten og være med babyen en time for dag hvertfall. 
jeg har også noen kolleger som jobber 1 uke og fri 2 uker så det går jo an å høre med avdelingsleder, siden det er så lang pendlervei for baby og evt. Min mor hvis jeg drar de med og leier en hytte. Så kan de bo i hytten èn uke da mens jeg er på jobb så drar jeg og er sammen med babyen en time for dag, så har jeg jo fri to uker etterpå. Det var lurt! Takk!

Anonymkode: ad5f4...3e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jordmoren som mente det var omsorgssvikt om jeg bare drar 5 dager bort fra en 7 måneder gammel baby som fullammer. Så hvordan foreslår du man gjør det da?? Man har faktisk faste kostnader som trekkes og når far er student med en deltidsjobb og jeg ikke kan være mange døgn i strekk borte fra en baby som hyler og nekter å ta flaske... hvordan mener du man skal kunne dekke faste kostnader om man ikke har lovt å ta noen tilkallingsvakter noen timer??

Anonymkode: ad5f4...3e4

Hvorfor er du sint på meg? Jeg gir deg konstruktive råd. Det er du som har valgt en jobb det er ganske åpenbart (sorry, men det er sant - jeg har tre barn selv) at det er vanskelig å gå tilbake til når man har baby på sju måneder.  Dette handler ikke om dine følelser eller regninger, det handler om jus og arbeidsgivers vilje til - og lovkrav om - å gi ulønnet permisjon til en arbeidstaker. DU ser på det som permisjon for å være nærmere barnet, mens ARBEIDSGIVER ser at du skal jobbe hos en annen arbeidsgiver mens du har fått innvilget ulønnet permisjon  for å ha omsorg for barn. Arbeidsgiver må heller ikke tilrettelegge turnus hvis det fører til vesentlige ulemper for arbeidsgiver (og andre arbeidstakere, som blir tvunget til å endre turnusen sin). Man har ikke krav på ubegrenset tilrettelegging selv om man har småbarn. 
Ergo må du få hjelp av jurist til å finne ut om du har en sak eller ikke. Har du en sak, kan du kjøre sak ved hjelp av fagforeningen (selv om ja, du kan risikere at arbeidsgiver blir særs lite fornøyd). Har du ikke en sak, kan du velge å si opp jobben din. Hvis du tenker å få flere barn blir det samme problem da også, så du bør uansett prøve å finne deg en annen jobb. 

Anonymkode: 7bffa...be0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette burde jo strengt tatt tenkt på FØR du gikk i permisjon. Og du burde heller ikke fortalt arbeidsgiver at du planla vakter et annet sted. 

Anonymkode: 8b008...318

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typsisk nybakte mødre. Venter at arbeidsgiver skal ordne opp problemer de har laget for seg selv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å søke om å jobbe redusert? Jobbe f.eks 40%? Da er du vekke ett par dager, men får inn litt penger.

Anonymkode: a1839...bdb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er bra frekk som spør arbeidsgiver of permisjon for å jobbe et annet sted.

Anonymkode: e177a...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns du er bra frekk som spør arbeidsgiver of permisjon for å jobbe et annet sted.

Anonymkode: e177a...450

Jeg har ikke søkt permisjon for å jobbe annet sted. Så det er ikke sant det du skriver. Du drar konklusjoner ut av ræva. 

Anonymkode: ad5f4...3e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag sendt inn oppsigelse. Sånn ferdig. 

Anonymkode: ad5f4...3e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot misbruk av sykemeldinger, men her mener jeg at det er på sin plass. 

Jeg hadde slitt skikkelig psykisk hvis jeg skulle vært borte bra babyen min så lenge.  Jeg syntes det var hardt nok i vanlig dagjobb. 

Så lenge du har prøvd alt du kan for å tilrettelegge.. 

Anonymkode: 2e73b...1f0

Med denne historikken så vil jo arbeidsgiver med stor sannsynlighet bestride sykmeldingen. Da er du like langt. 
 

 

Anonymkode: a05d8...7a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg søkte ulønnet permisjon i et år for å jobbe et annet sted for å få dagjobb, siden det var vanskelig med barn og turnus. Den kommunale arbeidsplassen sa de måtte innvilge dette siden det var for å tilrettelegge for barna. Men detver sikkert ikke en rettighet. Jeg ville ha sett meg om etter ny jobb nærmere der du bor. Barnehage, pu bolig, skole, alternative steder du kan få miljøterapeut lønn.

Anonymkode: f57d1...8bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har i dag sendt inn oppsigelse. Sånn ferdig. 

Anonymkode: ad5f4...3e4

Hvordan har du nå tenkt å få penger?

Anonymkode: e177a...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot misbruk av sykemeldinger, men her mener jeg at det er på sin plass. 

Jeg hadde slitt skikkelig psykisk hvis jeg skulle vært borte bra babyen min så lenge.  Jeg syntes det var hardt nok i vanlig dagjobb. 

Så lenge du har prøvd alt du kan for å tilrettelegge.. 

Anonymkode: 2e73b...1f0

Dette ER misbruk av sykmelding, og kan føre til at legen som skriver ut sykmeldingen kan få store problemer. 

Anonymkode: 7bffa...be0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde sagt opp den jobben. For krevende med liten unge . Men hvorfor har du bare 7 måneder perm ? Har du ikke råd til å ta et par måneder ulønnet om du sparer litt nå ?

Anonymkode: 7f192...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var jordmoren som mente det var omsorgssvikt om jeg bare drar 5 dager bort fra en 7 måneder gammel baby som fullammer. Så hvordan foreslår du man gjør det da?? Man har faktisk faste kostnader som trekkes og når far er student med en deltidsjobb og jeg ikke kan være mange døgn i strekk borte fra en baby som hyler og nekter å ta flaske... hvordan mener du man skal kunne dekke faste kostnader om man ikke har lovt å ta noen tilkallingsvakter noen timer??

Anonymkode: ad5f4...3e4

Seriøst? Men det er jo mange som jobber slik turnus. Er det omsorgssvikt og som om far er død (hjelpe meg) om han jobber i f eks Nordsjøen og da? Har ei venninne som jobber som deg og som lot babyen være hjemme med pappaen, det gikk helt fint altså. Er en veldig trygg og kvikk toåring nå.

Hva tenkte dere om dette da dere planla barn? Er ikke ment som kritikk altså, bare nysgjerrig 😊

Anonymkode: f7c52...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har i dag sendt inn oppsigelse. Sånn ferdig. 

Anonymkode: ad5f4...3e4

Høres ut som en bra løsning. Syntes arbeidsgiver var veldig lite fleksibel her! 

Anonymkode: 82824...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...