Gå til innhold

Venninne som drikker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg har ei venninne som er i midten av 20 åra. Jeg tror henne er ensom. Jeg prøver å være der, men det virker som at henne ikke har det helt bra for tiden. Jeg vet hun sitter å drikker når hun er alene. Henne har betrodd seg til meg, å sier at hun drikker for å kjenne rusen. Da stopper overtenkingen, ensomheten blir lettere å bære, og henne sier hun bare slapper så mye bedre av med alkoholen. Henne har også begynt å oppsøke sextreff, men det er ikke like lett. (heldigvis) Tøff på avstand. Ender med at hun feiger ut.

Jeg er bare redd henne skal få guts til å faktisk gå på disse sextreffa henne ønsker. Jeg vet hun vil angre og føle seg mye verre. Henne har alltid sakt at sex skal foregå med den man virkelig elsker. Hun er seg ikke selv for tiden. Hennen gikk fra å ikke være interessert i alkohol til å drikke ofte og alene. Hennne sier det bare er periodedrikking. Men det er nok for å utvikle en avhengighet til det. Spesielt når hun drikker sånn som hun gjør. Hun var avholds i to år etter å ha blitt sjenka. Hun var redd alkohol fordi henne var redd for å miste kontrollen slik hun gjorde da henne ble sjenka. Henne har alltid hatt respekt for alkohol frem til disse psykiske plagene kom. 

Jeg føler hun ikke er seg helt selv. Henne var også på AA møte som par andre har anbefalt for henne. Da jeg kom samme kvelden hjem til hun etter møte, så satt hun å drakk. Jeg spurte hvorfor. Så får jeg svar "Fordi jeg kan! jeg er jo ikke alkoholiker. Det føltes bare feil å være der" 

Jeg vet ikke hva som har skjedd. Men hun er seg ikke selv. Gikk fra å vise null interesse for alkohol og sex, til å plutselig elske det. Det virker som om henne straffer seg selv for noe. Men jeg vet ikke hva og det vet sikkert ikke henne eller. 

Hva kan jeg gjøre? Ta henne med til legen? Henne burde jo få noen å snakke med type psykolog. Dette har holdt på i noen måneder. Er det sannsynlig for at hun allerede har utviklet en avhengighet? 

Anonymkode: a48e8...fce

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm veldig utleverende innlegg syns jeg. Men bra du bryr deg om venninna de. Er tørrlagt selv og drakk mye pga nerver men også fordi det var en måte å være sint på. Noe jeg ikke hadde lært hvordan en var i oppveksten. Nevner det fordi det ikke er helt uvanlig når «snille litt nervøse jenter» ruser seg.

Du kan jo ikke gå til psykolog for din venninne og ei heller få  henne til å gå. Du in foreslp og si du er bekymret. Men avhengighet av rus er oftes slik at den det gjelder ikke gir seg om en ikke syns en har noe god grunn til det. Grunnen kan være lette ting som helse og hele veien nedover til blacket ut og slo til barna. En må se at ulempen ved å drikke er for stor til å fortsette. Og det er individuelt hva som gjelder.

det er også individuelt når problemstilling går over i avhengighet. Men det finnes mange lister om en googlet over tegn.

Vet ikke om dette hjelper deg noe. Du kan skaffe deg info og være ærlig med din venninne om bekymring og helserisiko og at det er mulig å fikse angst slik at en uke trenger rus. Du kan være ett medmenneske  og bry deg. Men du kan ikke få henne til p slutte... om du skjønner

Og ikke legg ut flere opplysninger om henne 😉

Anonymkode: 2764e...d97

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte litt mer: du kan lytte. Om noe plager henne kan du lytte. Men ta vare på deg selv

og om en har problemer med sitt eget sinne, om en ikke tørr bli sint på andre, kan en ta sinne innover og skade seg selv ( ett sted må det ut) Bare tenkte på dette fordi du skriver det virker som hun straffer seg selv

Anonymkode: 2764e...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...