Gå til innhold

Vurderer slankeoperasjon, har du erfaringer å dele?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å be legen om henvisning til samtale om slankeoperasjon.

Jeg har tidligere gått det obligatoriske livstilsendringskurset. Og etter det var jeg med på et forskningsprosjekt.  

Fra jeg fikk henvisning fra legen til å starte kurset til nå har jeg gått ned 45 kg, fra 155 kg til 110 kg.  Men nå har jeg veid 110 kg i snart 2 år.  Jeg er aktiv og spiser sunt ennå. Har prøvd å spise mindre, men det er vanskelig siden jeg allerede spiser myyye mindre enn før.  

Jeg er ellers frisk og i god form, lavt blodtrykk og koleresterol. Er også relativt ung, 27 år.

Men jeg er litt av en pingle og er redd for å få utført et inngrep.  Har hørt så mange skrekkhistorier om komplikasjoner.  Men har jo også hørt like mange suksess historier.

Så har en del spørsmål til dere med erfaring.

1.Men hva er din erfaring?

2. Var det værdt det?

3. Vil du anbefalte det?

4. Hadde du mye vont og smerter, evt komplikasjoner i etterkant?

5. Hvordan har det påvirket psyken din?

6. Var vektnedgangen varig?

7. Fikk du mye hud tilovers etter stort vekttap?

Takk for svar :)

Anonymkode: ff183...e5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe å tilføye mtp slankeoperasjon, men må bare si godt jobba! Du har gått ned veldig mye og i tillegg har du holdt den nye vekten i 2 år! 🦾

Anonymkode: 562d7...59c

AnonymBruker
Skrevet

Er 28 år nå. Tok gastric sleeve på Aleris frogner i 2019. Kostet 98.000kr. Jeg gikk ned fra 124 til 112 før operasjonen.

Etter operasjonen gikk jeg ned fra 112 til 85, så ble jeg gravid og gikk opp til 101kg nå. Så gleder meg til å få ungen ut nå snart og komme meg tilbake med vektnedgang. 

Jeg gikk relativt sakte og jevnt ned (de første 10kg forsvinner fort siden man bare inntar væske). Jeg fikk ingen Løshud da jeg trente mye styrke og hadde en jevn og sakte vektnedgang. 

Hadde en del smerter rett etter operasjonen, men man får en del smertestillende som hjelper på. En del ubehag med luft/gass opp mot skuldrene etter kikkhullsoperasjon, men dette gir seg etter en uke. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner og kan spise hva jeg vil uten å reagere særlig på det. Kastet opp av  feite ting som grøt, rømme, is og sånt de første 8 månedene. Nå kan jeg spise stortsett alt, bare i små porsjoner. Det var absolutt verdt det, men man må være forberedt på å jobbe hardt for å ha en vedvarende vektnedgang etter de første 10kg har forsvunnet. Jeg møtte mange platå, så ble jeg gravid og har gått opp nesten 20kg i svangerskapet, så det er absolutt mulig å legge på seg igjen. 

På operasjonsdagen går man selv inn i operasjonssalen etter å ha dusjet seg og man stroppes fast til operasjonsbenken før man sovner. Ble overrasket av å bli fortalt etterpå at man faktisk blir operert i nesten stående stilling. Etter du har sovnet tilter de opp benken så det skal bli lettere for kirurgen å operere gjennom kikkhull og derfor stroppes man fast. 

Anonymkode: 03e61...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var absolutt verdt det, jeg har fått et nytt liv. opererte meg i Tallinn, veldig profesjonelt opplegg. Ankom på Mandag, opererte tirsdag, utskrevet fredag. Hadde med meg samboer, og han.var hos meg hele tiden, overnattet på sykehuset hos meg siste natten. Jeg betalte 58.000 for operasjonen, var hotell og transport inkludert. Betalte flybilettene selv, men det var bare noen hundrelapper.

Veldig lite smerte i etterkant, var ute og gikk veldig mye fra dagen etter operasjonen. Stort sett hele tiden, men noen hvilepauser og påfyll med smertestillende innimellom.

Jeg har gått ned litt over 50 kg.

har ikke hatt noen komplikasjoner, var litt plaget med kvalme etter måltidene de første månedene. Det er litt over to år siden operasjonen, og jeg har ikke lagt på meg noe som helst.

Det har påvirket psyken positivt så klart, men mest imponert over hvor god form jeg er i. Er nå godt trent og har god kondis.

Jeg har fått masse løs hud, men jeg er i 40 årene og har født barn tidligere. Har allerede tatt brystløft, og skal gjøre mageplastikk. Det gleder jeg meg til, jeg greier ikke å la vær å tenket at flesket på magen egentlig er løs hud.

Anonymkode: 29325...ef1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt !det må føles motløst at vekta står stille i 2 år!  Dessuten veier du dobbelt så mye som meg og jeg sliter med å gå ned de siste 5 kiloene....

Anonymkode: 2c1dd...94b

AnonymBruker
Skrevet

Du har det meste bakvendt der. Det er ikke mulig å lykkes når du ikke vet hva som er riktig, for da fortsetter du bare å prøve på det som er feil, og det går ikke an å gjøre en feil ting riktig. Du blir helt sikkert sur av det jeg sier, irritert, fornærmet, og avviser det. For når man ikke vet hva som er riktig, er man gjerne bombesikker på at man vet hva som er riktig, så man sjekker det ikke ut. Du stiller mange spørsmål, men det er dessverre feil spørsmål. 

Det er ikke din skyld. Du har blitt forledet, av media, helsemyndighetene, slankeindustrien, matvareindustrien. Men det er ditt ansvar å tilegne deg korrekt informasjon. Det er vanskelig, men den er tilgjengelig for alle. Mye av den ligger allerede inni deg, du må bare finne den, dvs være ærlig med deg selv.

• Du skal ikke prøve å spise mindre, du skal spise mindre, mindre enn du gjør nå. 
  • Slankeoperasjon er ikke noe du må, det er noe som tvinger deg til å spise mindre.
  • Som overvektig har du en fordreid oppfatning av hvor mye mat som er passe for deg. 
  • “Aktiv og spiser sunt” betyr ikke en dritt. Ligger vekta di stabil på 100 kilo, spiser du for mye, punktum.
  • “Aktiv og spiser sunt” innebærer for de fleste at de trykker i seg mat de ikke liker og holder på med meningsløse treningsøkter. Slutt med begge deler.
  • Grunnen til at du fremdeles er frisk, er din unge alder.

Anonymkode: 93d1c...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...