Gå til innhold

Lånekasse, hva vil dette si?


iskremm

Anbefalte innlegg

"så om du sier til lånekassen at du skal ta 37.5 studiepoeng og dette er kurs du har tatt fra før av blir du 37.5 studiepoeng faglig forsinket".

"er du mer enn 60 studiepoeng forsinket så vil du ikke få innvilget lån senere"

Må søke støtte hos lånekassen, dette året skal jeg være i permisjon, besto for få ifjor til å komme meg videre til 2.året. Dette året skal jeg ta opp 6 fag, fagene er tatt før. Trenger bare 2 fag for å komme meg inn på 2.året, men vil være på sikre siden.

Men hva vil det over der si? Fikk svar fra ho ene som jobber på skolen, så aner ikke om ho har peiling på det med lånekassen.

Endret av iskremm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at du har 37,5 poeng i «minus». Hvis du får 60 poeng i «minus» får du ikke innvilget mer studielån. Det er for at folk skal fullføre studiene sine. 

Anonymkode: e5b27...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at du har 37,5 poeng i «minus». Hvis du får 60 poeng i «minus» får du ikke innvilget mer studielån. Det er for at folk skal fullføre studiene sine. 

Anonymkode: e5b27...d46

Ahh, takk for svar :)

Så jeg vil være i minus, selvom jeg består samtlige fag(37.5 poeng) jeg tar opp?

Endret av iskremm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere? Burde jeg ta sjansen, og allikvell søke? Selvom jeg blir "bak" 37.5 poeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iskremm skrev:

Hva tenker dere? Burde jeg ta sjansen, og allikvell søke? Selvom jeg blir "bak" 37.5 poeng?

Ja, hvis du er avhengig av støtte.

Anonymkode: 71a61...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis du er avhengig av støtte.

Anonymkode: 71a61...2f2

Men neste år når jeg skal søke om støtte til 2.året. Vil jeg kunne få støtte da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egne regler for de som føder og går i permisjon, de kan ligge 60 poeng bak uten konsekvenser. Se nettsidene.

Anonymkode: 77b75...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egne regler for de som føder og går i permisjon, de kan ligge 60 poeng bak uten konsekvenser. Se nettsidene.

Anonymkode: 77b75...c39

Jeg føder ikke, tar permisjon rett og slett for å "ta opp fag". Men jeg er egentlig avhengig av støtte, til livets opphold og betale husleie osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke rett på støtte fra Lånekassen hvis du er i permisjon. Om det ikke foreligger fødsel eller sykdom.

Anonymkode: b2969...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke rett på støtte fra Lånekassen hvis du er i permisjon. Om det ikke foreligger fødsel eller sykdom.

Anonymkode: b2969...cbf

Jeg har jo nettopp snakket med dem. Og du har fullt rett til det, sålenge du kan dokumentere at du fremdeles er registrert som student og registrert i de eksamnene. 

Vet du hva permisjon er?

At du er registrert som student, men at du er deltid.

Endret av iskremm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, iskremm skrev:

Jeg har jo nettopp snakket med dem. Og du har fullt rett til det, sålenge du kan dokumentere at du fremdeles er registrert som student og registrert i de eksamnene. 

Vet du hva permisjon er?

At du er registrert som student, men at du er deltid.

Spørs om det er du som ikke vet hva permisjon er... 

Du er deltidsstudent, ikke i permisjon. Du får støtte til å ta et fag én gang. Stryker du, kan du fremdeles ta opp nytt lån, men du må produsere nye studiepoeng for ikke å bli faglig forsinket. 

Hvis du har mulighet til det bør du studere fullt og ta nye emner i tillegg til de du tar opp. Hvis du tar fullt lån og kun tar opp gamle emner vil du ikke få progresjon. Klarer du å ta nye emner samtidig som du tar opp igjen de du ikke har bestått vil du kunne få lån videre også, fordi du ikke blir forsinket med over 60stp.

Anonymkode: 2566c...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs om det er du som ikke vet hva permisjon er... 

Du er deltidsstudent, ikke i permisjon. Du får støtte til å ta et fag én gang. Stryker du, kan du fremdeles ta opp nytt lån, men du må produsere nye studiepoeng for ikke å bli faglig forsinket. 

Hvis du har mulighet til det bør du studere fullt og ta nye emner i tillegg til de du tar opp. Hvis du tar fullt lån og kun tar opp gamle emner vil du ikke få progresjon. Klarer du å ta nye emner samtidig som du tar opp igjen de du ikke har bestått vil du kunne få lån videre også, fordi du ikke blir forsinket med over 60stp.

Anonymkode: 2566c...960

Men om jeg skal studere fullt, så må jeg vel ta opp hele 1.året på nytt? Og da må jeg søke om stipend + lån, som bare vil bygge seg på mer.

Fordi nå har jeg jo trossalt bestått 3 fag, og jeg trenger 3 til, for å komme til 2.året. Om jeg bretter opp ermene, så er det null problem. 

Er det ikke bedre om jeg bare tar opp 4-5 fag nå? Består det som trengs, forbereder noen karakter, og søker meg inn på 2.året? Jeg vil jo ikke være forsinket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, iskremm skrev:

Hva tenker dere andre?

Jeg tenker du har fått svar. 

Anonymkode: 200ef...816

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, iskremm skrev:

Hva tenker dere andre?

Hvis du allerede har fått støtte til fagene og nå søker støtte for å ta de samme fagene så vil du være forsinket når du er ferdig. Hvis man får støtte for samme fag to ganger er man i minus.

Anonymkode: 947e0...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede har fått støtte til fagene og nå søker støtte for å ta de samme fagene så vil du være forsinket når du er ferdig. Hvis man får støtte for samme fag to ganger er man i minus.

Anonymkode: 947e0...fd8

Fått støtte før ja, men det er stipend + lån. Skal bare søke om lån nå.

Men hvordan vil jeg være i minus når jeg er ferdig? Jeg vil "bare" være 37.5 poeng i minus, grensa er vel 60 poeng. 

Endret av iskremm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, iskremm skrev:

Fått støtte før ja, men det er stipend + lån. Skal bare søke om lån nå.

Men hvordan vil jeg være i minus når jeg er ferdig? Det er vel bare om jeg stryker 2.året og?

Du kommer til å være i minus helt til du har tatt 37,5 studiepoeng uten å få støtte for dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, iskremm skrev:

Fått støtte før ja, men det er stipend + lån. Skal bare søke om lån nå.

Men hvordan vil jeg være i minus når jeg er ferdig? Jeg vil "bare" være 37.5 poeng i minus, grensa er vel 60 poeng. 

Lån blir omgjort til stipend når man består eksamen.

37.5 poeng i minus er fortsatt i minus, men siden grensa er 60 vil du få støtte når du studerer videre.

Anonymkode: 947e0...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...