AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #21 Skrevet 5. august 2020 Men å betale en legeregning er ikke så mye vanskeligere enn å betale en annen regning. Kan du ikke få utsettelse på telefonfaktura f. eks og bare betale legeregningene. Handler om prioriteringer. Forstår virkelig ikke problemet. Ender mens at gebyrene dobler seg over tid pluss renter og da blir det mye. Hvis alle allerede har gått til inkasso. Er det 5 inkassosalærer. 350 pr faktura. Det er 1750kr. Så mye kunne du spart. Og over tid vil dette gebyret doble seg til 700. Da blir det 3500kr bare i gebyrer.... det er noe å tenke på. Anonymkode: 162ba...f70 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #22 Skrevet 5. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men å betale en legeregning er ikke så mye vanskeligere enn å betale en annen regning. Kan du ikke få utsettelse på telefonfaktura f. eks og bare betale legeregningene. Handler om prioriteringer. Forstår virkelig ikke problemet. Ender mens at gebyrene dobler seg over tid pluss renter og da blir det mye. Hvis alle allerede har gått til inkasso. Er det 5 inkassosalærer. 350 pr faktura. Det er 1750kr. Så mye kunne du spart. Og over tid vil dette gebyret doble seg til 700. Da blir det 3500kr bare i gebyrer.... det er noe å tenke på. Anonymkode: 162ba...f70 Nei, du forstår faktisk ikke problemet. Så jeg forstår ikke hvorfor du gidder å kommentere når du ikke forstår problemstillingen i HI. Anonymkode: 5cc91...319 10
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #23 Skrevet 5. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Privat lege? Unnskyld kall meg dum. Men åssen vet jeg forskjellen? Anonymkode: 2c2a2...0de Om du ikke går på volvat eller hos et legekontor som tar 900kr+ for en time er det ikke privat... Anonymkode: 162ba...f70 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #24 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle har rett på nødvendig helsehjelp (uavhengig av betalte og ubetalte regninger), så jeg kan ikke forstå at det skal være lov å nekte folk time. Anonymkode: 5cc91...319 Nødvendig er ordet her. Forsvarlighet er et annet. TS vil ikke bli nektet øyeblikkelig hjelp dersom h*n skulle ha behov for det. Så får h*n betale utestående beløp før man tar tak i ting som tåler å vente. Anonymkode: 6350f...50b 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #25 Skrevet 5. august 2020 Jeg vil rett og slett anta at om du hadde et godt forhold til din lege - så ville legen ha hjulpet deg med søknader etc til nav.. Her er det noe som ikke stemmer.. Anonymkode: 4a2be...4c5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #26 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nødvendig er ordet her. Forsvarlighet er et annet. TS vil ikke bli nektet øyeblikkelig hjelp dersom h*n skulle ha behov for det. Så får h*n betale utestående beløp før man tar tak i ting som tåler å vente. Anonymkode: 6350f...50b Problemet med dette innlegget er jo at du ikke har forstått forskjellen på nødvendig helsehjelp og øyeblikkelig helsehjelp. Alle har rett på BÅDE nødvendig helsehjelp når de trenger det, og de har rett på øyeblikkelig helsehjelp når de trenger det. Forsvarlighet handler om selve innholdet av helsehjelpen. Anonymkode: 5cc91...319 3
Gjest Alterego666 Skrevet 5. august 2020 #27 Skrevet 5. august 2020 Du kan jo bytte lege. Jeg vil sterkt anbefale å betale med én gang du er hos legen. Har du helseplager, vil du raskt få frikort, og da er de økonomiske sorgene slukket. Lykke til med å få legehjelp. Kombinasjonen sviktende helse og stram økonomi er ikke noe jeg misunner deg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #28 Skrevet 5. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil rett og slett anta at om du hadde et godt forhold til din lege - så ville legen ha hjulpet deg med søknader etc til nav.. Her er det noe som ikke stemmer.. Anonymkode: 4a2be...4c5 Har et godt forhold til legen altså, men han kan ikke bruke tiden sin på sosial stønader. Det forstår forsåvidt jeg også. Men han kunne sett at de siste gangene jeg har vært der har jeg betalt, og jeg holder på og betale ned alt av lege gjeld. Det er ikke gjort på en dag. Betaler et måndtlig beløp, men får ikke komme før det er betalt ned alt sammen. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #29 Skrevet 5. august 2020 2 minutter siden, Alterego666 skrev: Du kan jo bytte lege. Jeg vil sterkt anbefale å betale med én gang du er hos legen. Har du helseplager, vil du raskt få frikort, og da er de økonomiske sorgene slukket. Lykke til med å få legehjelp. Kombinasjonen sviktende helse og stram økonomi er ikke noe jeg misunner deg. Takk, er ikke alltid jeg kan det. Men nå i corona tiden så har det kommet en mulighet for og levere sosial søknad på nett. Så uansett hvor dårlig jeg er får jeg levert det der på dagen. Betaler jo selvfølgelig med en gang de gangene jeg kan. Og har jo spurt på lege kontoret om jeg kan betale før timen hvis de tror jeg ikke betaler. Ja må nok bytte. Anonymkode: 2c2a2...0de 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #30 Skrevet 5. august 2020 Jeg antar du allerede har en form for tygd? Jeg har ingen erfaring altså, men hva om du 1) tar kontakt med inkassobyrået og ber om avslag på renter/ gebyrer, og så 2) Betaler ALT ved neste utbetaling. Da er du mest sannsynlig blakk, men 3) søker da Nav om bidrag til nødvendig livsopphold? Anonymkode: 2ccc5...ccc 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #31 Skrevet 5. august 2020 Skjønner ut i fra noen av svarene her, at enkelte ikke har vært skikkelig syke over tid og i tillegg hatt dårlig økonomi. Egentlig trenger man ikke å ha opplevd det heller, bare man har litt empati, så er det mulig å forstå. For noen er en legeregning matbudsjett for en hel uke. Og er man syk, så er det ikke alltid man tar de lureste valgene. Høres ut som TS har innsett det nå, så unødvendig med slike kommentarer. Det er også mulig å bestille legetime privat, f.eks hos volvat. Hvis økonomien er bedre nå. Det er riktignok dyrere. Hvis ikke så stltter jeg forslaget om å bytte fastlege. Anonymkode: 754fa...5b5 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #32 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg antar du allerede har en form for tygd? Jeg har ingen erfaring altså, men hva om du 1) tar kontakt med inkassobyrået og ber om avslag på renter/ gebyrer, og så 2) Betaler ALT ved neste utbetaling. Da er du mest sannsynlig blakk, men 3) søker da Nav om bidrag til nødvendig livsopphold? Anonymkode: 2ccc5...ccc Nei har ikke trygd, sosialen er altså livsopphold. Så har 4 tusen i mnd til mat, klær, diesel ect. Det går under alt. Så kan jeg søke om regninger som er viktige som vil si strøm eller helsehjelp. Hadde jeg hatt trygd hadde jeg hatt mye mer.. Og da hadde ting vært betalt ned for lenge siden. Anonymkode: 2c2a2...0de
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #33 Skrevet 5. august 2020 Er det lov å spørre hvor viktig det er at TS kommer til legen nå? Det er mange som går til legen med plager som legene ikke kan gjøre noe med. Hadde legen til TS hatt mistanke om alvorlig sykdom skal det jo henvises til videre behandling osv., og jeg har vanskelig for å tro at en lege vil nekte en pasient time hvis hen er virkelig syk. Jeg synes ikke det er riktig at en privatpraktiserende lege skal jobbe gratis for pasienter som ikke trenge legetime særlig mye. Anonymkode: a9ec8...6fa 2
Gjest Blondie65 Skrevet 5. august 2020 #34 Skrevet 5. august 2020 Hvor mye er det du skylder da? Det må jo være snakk om mange tusen når det tar så lang tid å betale ned? Ja, du må skifte fastlege. Jeg ser også at Melin Collectors forsvinner fra legekontorene etterhvert - de får inn vanlige bankterminaler istedet. Tipper at ryktet deres har gått foran dem. Ikke at dette hjelper TS akkurat nå da, men det kan jo være at ny fastlege har tatt til fornuften.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #35 Skrevet 5. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et godt forhold til legen altså, men han kan ikke bruke tiden sin på sosial stønader. Det forstår forsåvidt jeg også. Men han kunne sett at de siste gangene jeg har vært der har jeg betalt, og jeg holder på og betale ned alt av lege gjeld. Det er ikke gjort på en dag. Betaler et måndtlig beløp, men får ikke komme før det er betalt ned alt sammen. Anonymkode: 2c2a2...0de Det er dessverre ikke så enkelt. Legekontorene som bruker Merlin Collectors har overlatt alt ansvaret til dem for alt som har med betaling å gjøre, noe som betyr at om du har betalt eller ikke, er ikke noe legen har oversikt over. Spør man legekontoret om noe som har med faktura og betaling å gjøre, henviser de til Merlin. Så med andre ord vet ikke legen din om du har vært flink til å betale for deg eller ikke. Har du bestilt time via nett? Isåfall vil forespørselen din bli avvist på grunn av manglende betaling, uten at legen eller sykepleierne på kontoret har noe med det å gjøre. Du får bare, som før foreslått, bytte lege og betale ned gjelden så fort som mulig. Og også ta en prat med den nye legen om at du sliter med å gå på Nav og ordne nødvendige papirer for å unngå sånne situasjoner. Så kan legen hjelpe deg, uansett om det er fysiske eller psykiske årsaker til at du ikke klarer å gjøre sånne nødvendige tiltak for å unngå å havne bakpå økonomisk. Anonymkode: fe3da...e4c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #36 Skrevet 5. august 2020 Håper alle legekontor slutter å bruke Stjeling collectors Anonymkode: 4c379...1a6 1
Softgun Skrevet 5. august 2020 #37 Skrevet 5. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei har ikke trygd, sosialen er altså livsopphold. Så har 4 tusen i mnd til mat, klær, diesel ect. Det går under alt. Så kan jeg søke om regninger som er viktige som vil si strøm eller helsehjelp. Hadde jeg hatt trygd hadde jeg hatt mye mer.. Og da hadde ting vært betalt ned for lenge siden. Anonymkode: 2c2a2...0de Hadde du stønadsbehov/ sosialstønad når du var for syk til å betale/ levere legeregningene? I så fall ville jeg klagd på avslaget til Nav evt. søkt på ny om klagefristen er godt ut. Det stemmer at Nav ikke betaler gjeld, men om du hadde sosialstønad i denne perioden og var for syk til å levere regninger/ kvitteringer, så kan nav bruke skjønn og innvilge. Om dette ikke går, så kan du betaler regningene når du får livsoppholdet ditt og deretter søke om krisehjelp med 0 kr på konto. Litt uærlig, men Nav må gi deg minstesats til mat. Anbefales ikke om du har barn!
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #38 Skrevet 5. august 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det lov å spørre hvor viktig det er at TS kommer til legen nå? Det er mange som går til legen med plager som legene ikke kan gjøre noe med. Hadde legen til TS hatt mistanke om alvorlig sykdom skal det jo henvises til videre behandling osv., og jeg har vanskelig for å tro at en lege vil nekte en pasient time hvis hen er virkelig syk. Jeg synes ikke det er riktig at en privatpraktiserende lege skal jobbe gratis for pasienter som ikke trenge legetime særlig mye. Anonymkode: a9ec8...6fa Som det allerede står i tråden er det snakk om hjerteproblematikk. Anonymkode: 4a80c...cb1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #39 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei har ikke trygd, sosialen er altså livsopphold. Så har 4 tusen i mnd til mat, klær, diesel ect. Det går under alt. Så kan jeg søke om regninger som er viktige som vil si strøm eller helsehjelp. Hadde jeg hatt trygd hadde jeg hatt mye mer.. Og da hadde ting vært betalt ned for lenge siden. Anonymkode: 2c2a2...0de Nå begynner det å skurre litt for meg også... Hvis du har så dårlig økonomi som du påstår, hvorfor har du da bil? Den er et gedigent pengesluk. Kvitt deg med den og jeg garanterer deg at du vil få mye bedre økonomi og at du vil klare å betale regningene dine. Antar at den bilen står registrert på noen andre også, da nav ikke ville innvilget livsopphold hvis du eier bil, uten at denne er solgt (evt avregistrert for å spare utgifter). Anonymkode: dd66c...40a 5
Gjest Blondie65 Skrevet 5. august 2020 #40 Skrevet 5. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå begynner det å skurre litt for meg også... Hvis du har så dårlig økonomi som du påstår, hvorfor har du da bil? Den er et gedigent pengesluk. Kvitt deg med den og jeg garanterer deg at du vil få mye bedre økonomi og at du vil klare å betale regningene dine. Antar at den bilen står registrert på noen andre også, da nav ikke ville innvilget livsopphold hvis du eier bil, uten at denne er solgt (evt avregistrert for å spare utgifter). Anonymkode: dd66c...40a Alle bor ikke midt i Oslogryten vet du. Noen bor faktisk slik at det ikke er mulig å komme noe sted uten egen bil. Man skal ikke veldig langt ut av sentrale strøk før kollektivtransport omtrent er en livshendelse - man er heldig om det går to ganger pr dag. Finnes slike områder i Bergen kommune også. Og langt flere i noen av nabokommunene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå