AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #1 Skrevet 5. august 2020 Lang historie kort: Fikk prolaps i nakken. Fikk sterke smertestillende. Måtte øke dosen for effekt. Ble bra i nakken, fikk forferdelige abstinenser av forskjellige slag. Jobbet meg igjennom det og sluttet helt. Noen år senere får jeg nye sterke smerter, nye smertestillende og så er vi igang igjen. Denne gangen greier jeg ikke slutte. Smertene krever ikke lenger reseptmedisiner, men jeg lyver for legen og hun skriver ut. Får også tabletter av familiemedlemmer. Har full jobb, voksent barn og mann. Ingen vet. Tør ikke be om hjelp for da får mann og barn vite det. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 66340...0f8
Støvsugerør Skrevet 5. august 2020 #2 Skrevet 5. august 2020 Hvis du forteller legen så kutter han resepten tvert når det er sagt bør du si det til legen din.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #3 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, Støvsugerør skrev: Hvis du forteller legen så kutter han resepten tvert når det er sagt bør du si det til legen din. Det er klart han gjør det, men å bare stoppe uten nedtrapping er farlig. Det vet legen. Anonymkode: 66340...0f8
Støvsugerør Skrevet 5. august 2020 #4 Skrevet 5. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er klart han gjør det, men å bare stoppe uten nedtrapping er farlig. Det vet legen. Anonymkode: 66340...0f8 Er kanskje ikke farlig. Legen har tabeller for å sjekke sånt.
n_97 Skrevet 5. august 2020 #5 Skrevet 5. august 2020 Hvilke smertestillende er det? Stor forskjell på å trappe ned på oxycontin og paralgin forte.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 4 timer siden, n_97 skrev: Hvilke smertestillende er det? Stor forskjell på å trappe ned på oxycontin og paralgin forte. Begge deler. Mest paralgin forte. Anonymkode: 66340...0f8
Gjest Fallabella Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge deler. Mest paralgin forte. Anonymkode: 66340...0f8 Du skal kunne trappe ned i samråd med legen. Har hørt dette kan være en tøff jobb så jeg ville vurdert faglig hjelp utover hva fastlegen kan gi.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 ¨Vær ærlig med fastlegen og si at du ikke lenger er sikker på om du trenger så sterke smertestillende, og at du opplever abstinensproblemer når du forsøker å slutte og trenger hjelp til å trappe ned. Da kan du får en nedtrappingsplan i samarbeid med legen din, og evt noe som kan dempe det verste ubehaget av abstinensene. Ved å be om hjelp viser du også innsikt i egen situasjon, og at du tar ansvar for å få gjort noe med det. Det er vanligere enn du skulle tro å ha problemer med å slutt på sterke smertestillende, så dette har fastlegen din garantert vært med på før. Det er jo en fordel at din mann vet hva du går gjennom så han kan støtte deg, du trenger jo ikke kringkaste det til resten av slekt og venner hvis du ikke vil. Anonymkode: cfbee...576 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 Vær ærlig med fastlegen og be om en nedtrappingsplan. Anonymkode: 4f8e2...19a
n_97 Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 Paralgin forte trengte i hvert fall ikke jeg å trappe ned på, da jeg tok 4 om dagen i ganske lang tid. Oxycontin må trappes ned på.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, n_97 skrev: Paralgin forte trengte i hvert fall ikke jeg å trappe ned på, da jeg tok 4 om dagen i ganske lang tid. Oxycontin må trappes ned på. Oxycontin har jeg brukt forholdsvis lite av, det er paralgin forte og tramadol som er problemet. Har brukt opptil 10 om dagen. Føler at jeg får abstinenser hvis jeg ikke øker dosen med jevne mellomrom, og smertene blir også mye verre. Hadde aldri sett for meg at jeg kunne havne i denne situasjonen, jeg er en tilsynelatende vellykket og fornuftig person (dvs jeg er jo det på de fleste områder i livet fortsatt, det går ikke utover jobb eller sosialt liv på noen måte, i den grad jeg er sosial som ekstremt introvert haha) Anonymkode: 66340...0f8
n_97 Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 Tramadol kjenner jeg ikke så mye til, men paralgin forte har lite og milde abstinenser. Hvis det er noen trøst så er det en lite alvorlig ting å bli avhengig av, og du vil ikke tro hvor mange vellykkede mennesker som er avhengige av heroin i det skjulte. Det er ingen skam å erkjenne at du har et problem.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 32 minutter siden, n_97 skrev: Tramadol kjenner jeg ikke så mye til, men paralgin forte har lite og milde abstinenser. Hvis det er noen trøst så er det en lite alvorlig ting å bli avhengig av, og du vil ikke tro hvor mange vellykkede mennesker som er avhengige av heroin i det skjulte. Det er ingen skam å erkjenne at du har et problem. Nei det er vel ikke akkurat det verste sånn sett, og det er sikkert mange som har et overforbruk. Men sånt er litt tabu, det gjelder vel for de fleste ting man ikke har helt under kontroll, og det snakkes dermed lite om. Jeg har lest litt på nett nå, og med det forbruket jeg har hatt så tror jeg det skal gå greit å bare kutte ut. Ingen forferdelige abstinenssymptomer og jeg vil kunne fungere både på jobb og hjemme. Blir det vanskelig så får jeg ta en tlf til legen Anonymkode: 66340...0f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå