Gå til innhold

Pinnekjøtt om sommeren

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt pinnekjøtt liggende i kjøleskap i uteboden, som har ligget der siden jul. Fristet veldig å lage en god pinnekjøtt middag, men så nå at det står på «best før dato» 20.04.20. 
er det innafor? Noen som vet om det er ok å spise nå?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvorfor du ikke frøys det... 

Men åpne pakken. Se og lukt. Du kjenner nok fort om det er blitt harskt og dårlig. 

Jeg skjærersom regel av en liten flik og smaker på det om jeg er usikker. 

Anonymkode: 12209...857

• Liker 2
Skrevet

Det har bare blitt glømt 😂 men takk for svar 😊

AnonymBruker
Skrevet

Pinnekjøtt har mye fårefett, som er skikkelig ekkelt om det blir harskt. Du kan jo prøve, men jeg ville ikke invitert gjester til å spise det. 

Anonymkode: 4ce01...908

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
On 8/5/2020 at 1:00 AM, Snoopy101 said:

Har hatt pinnekjøtt liggende i kjøleskap i uteboden, som har ligget der siden jul. Fristet veldig å lage en god pinnekjøtt middag, men så nå at det står på «best før dato» 20.04.20. 

Litt sent nå men bruk nesen.

Skrevet
On 8/5/2020 at 1:00 AM, Snoopy101 said:

Null stress. Jeg har hatt pinnekjøtt liggende i et ekstra kjøleskap i tre år over datoen, og det var fullstendig spiselig og smakte riktig godt.
Pinnekjøtt kan ligge veldig lenge før det blir dårlig eller uspiselig. Datoen som blir satt er en EU-regel, alt MÅ ha dato og da må de bare sette datoen et sted.
Det samme gjelder for hermetikk, som fint kan spises flere år over dato. Egg er et annet godt eksempel. Tidligere hadde egg 3 måneder holdbarhet, men nye EU-regler gjorde at norske egg nå selges med én måned holdbarhet. I tillegg er datoen beregnet på egg som står "kjølig", men ikke i kjøleskap, så de holder mye, mye lenger enn mange tror.

Skrevet

Se, lukt, smak- det gjelder alt som begynner å få en tvilsom dato 😛 

Anonymkode: d2f94...55a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...