Gå til innhold

FETT


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har til min store forundring oppdaget at det finnes en hel del brukere her inne som er redde for fett.

Jeg trodde at dette var noe som hørte fortiden til?

Fett er bra. Det får en til å føle seg mett og tilfredsstilt etter et måltid, det inneholder en del vitaminer som en ellers ikke ville fått i seg, det bidrar til at en del plantestoffer lettere tas opp i kroppen - og sist, men ikke minst - det smaker fantastisk godt (spesielt smør og extra virgin olivenolje, samt avokado, nøtter, fete stykningsdeler fra kjøtt, og annet).

Fettholdige matvarer som makrell, ost, olivenolje, gressforet storfe, nøtter, og veldig mye annet, har en selvfølgelig og viktig plass innenfor et sunt kosthold.

Jeg er normalvektig og har vært det hele livet, og for meg framstår alle disse magre diettene som anbefales for normalvektige mennesker av helsemyndigheter og lignende, som ren tortur. Om jeg skulle fulgt en slik kostholdsplan, ville jeg for første gang i mitt liv plutselig fått cravings på sjokolade, potetgull og annet som jo ikke er spesielt bra.

Så nei. Spis fett. Men, selvfølgelig, som med alt annet - ikke for mye. Men ja, ha olivenolje på salaten, (forholdsvis) fete sauser på kjøttet eller fisken, og spis fettholdige grønnsaker og nøtter.

Så enkelt er det, faktisk.

(Og for dem som trenger å gå ned i vekt, er det sukker, søtningsmidler og stivelse som må kuttes ut. Det bidrar ikke med noe som helst bra for kroppen. I tillegg trigger det i mange tilfeller overspising og usunne cravings.)

Anonymkode: 91c83...650

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har til min store forundring oppdaget at det finnes en hel del brukere her inne som er redde for fett.

Jeg trodde at dette var noe som hørte fortiden til?

Fett er bra. Det får en til å føle seg mett og tilfredsstilt etter et måltid, det inneholder en del vitaminer som en ellers ikke ville fått i seg, det bidrar til at en del plantestoffer lettere tas opp i kroppen - og sist, men ikke minst - det smaker fantastisk godt (spesielt smør og extra virgin olivenolje, samt avokado, nøtter, fete stykningsdeler fra kjøtt, og annet).

Fettholdige matvarer som makrell, ost, olivenolje, gressforet storfe, nøtter, og veldig mye annet, har en selvfølgelig og viktig plass innenfor et sunt kosthold.

Jeg er normalvektig og har vært det hele livet, og for meg framstår alle disse magre diettene som anbefales for normalvektige mennesker av helsemyndigheter og lignende, som ren tortur. Om jeg skulle fulgt en slik kostholdsplan, ville jeg for første gang i mitt liv plutselig fått cravings på sjokolade, potetgull og annet som jo ikke er spesielt bra.

Så nei. Spis fett. Men, selvfølgelig, som med alt annet - ikke for mye. Men ja, ha olivenolje på salaten, (forholdsvis) fete sauser på kjøttet eller fisken, og spis fettholdige grønnsaker og nøtter.

Så enkelt er det, faktisk.

(Og for dem som trenger å gå ned i vekt, er det sukker, søtningsmidler og stivelse som må kuttes ut. Det bidrar ikke med noe som helst bra for kroppen. I tillegg trigger det i mange tilfeller overspising og usunne cravings.)

Anonymkode: 91c83...650

Jeg har gått masse ned i vekt ved hovedsakelig å kutte ut fett. For meg er karbohydratrik mat noe jeg er glad i, og for å minske craving er det lurt å ikke kutte ut de matvarene man liker best. Litt fett får man uansett i seg via kjøtt, egg og farsjeprodukter. Jeg syns det er merkelig at folk er redd for karbohydrater. 

Anonymkode: a7404...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle forskjellige. Noen reagerer bra med et kosthold lavt på karbohydrater og noen reagerer bedre med lavfett (altså 15-20% fett). Noen trives på høyprotein og noen på vegetarkost eller faste osv osv. Er så lei av å se alle lavkarbo/ keto- entusiastene her på KG. Bare fordi det fungerer for deg så fungerer det ikke nødvendigvis for alle. 

Anonymkode: a1bf9...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange som skal ned i vekt vil det naturlige stedet være å kutte ut kalori-rik mat, det vil si mye av den maten som inneholder en del fett. Mange går da over til mer kalorifattig mat, da gjerne mat som er rik på karbohydrater. 

Ved første øyenkast gir dette mening, det er jo ren matematikk. 

Men så kommer den store overraskelsen; hva metter lengst av 200 kalorier i laksefilet og 200 kalorier i en halvgrov brødskive med pålegg? Sannsynligvis vil laksefileten mette lengst. Noen vil gjerne påstå de erfarer det motsatte, men rent teoretisk sett skal altså laksen mette lengst, begrunnet i hva laksen er sammensatt av. All teori er jo til for å utprøves, så kom gjerne med motsvar. 
 

Så da kan man jo, med et kosthold basert på magre karbohydrater, risikere å spise mer kalorier enn en person som spiser fett og protein. Rett og slett fordi kroppen oftere må ha påfyll når man lever på karbohydrater enn når man lever på protein og fett. 
 

Jeg har troen på at et kosthold som er både-og er realistisk i det lange løp. Altså et kosthold der man spiser ei brødskive i hvis man liker det, men samtidig er bevisst på hva man kan velge bort. Selv om man teller kalorier i en vektnedgang, klarer man også å velge bort «tomme» kalorier (som pasta) og erstatter det med noe som gir mer metthet (som en avokado) og komme ut av det hele med samme antall kalorier, men en anelse mettere. Og skeie ut med måte, av og til. 
 

Læringskurven er bratt for mange. Mange har aldri tenkt kosthold og mat før. Så reduserer de kalorier, og spiser automatisk mindre fett i jakten på kalorifattig mat. Så kommer det ei uke eller to hvor vekta står i ro; ok, vi må redusere kaloriinntaket enda mer, vi kutter ut smør på knekkebrødet. Det er klart en så kalori-rik ingrediens som fett blir «livsfarlig» når man skal redusere kaloriene, når man ikke har noe særlig utgangspunkt for å klare å se hele bildet. Skal man ned i kalorimengde, er fettet det mest naturlige å ta bort fordi det inneholder mer kalorier enn karbohydrater. 

Å sette seg ned og bestemme seg for et drastisk vekttap er noe mange gjør i fortvilelse. De vil så gjerne ned, aller helst i går, men ikke alle har den kompetansen de trenger før de setter i gang. Så teller man kalorier, så går vekta ned, man ser resultater - wow, dette fungerer! Da er det vanskelig å ta innover seg at fett ikke alltid er så problematisk. 
 


 

 

Anonymkode: b67d9...6ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 21.00, AnonymBruker skrev:

Jeg er normalvektig og har vært det hele livet. Så enkelt er det, faktisk. Anonymkode: 91c83...650

Wow. Nok en normalvektig som ikke har problemer med vekta og heller ikke aner hva det er snakk om fra den andre siden av bordet. Du mener det sikkert godt og du har jo virkelig ingen peiling, men lar ikke være å gi ekspertråd alikevel. :daane: 

Anonymkode: af38c...ffb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...