AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #1 Skrevet 4. august 2020 Hei. Vi er en familie på tre, vi har en datter på 9 mnd. Vi bor nordpå og om sommeren er vi på ferie sørpå og bor hos foreldrene til mannen min. De synes det er kjempestas at vi kommer på besøk, særlig når avstandene er så lange og de ser barnebarnet sitt så skjeldent. I det siste har både jeg og mannen min reagert på hvor skittent og rotete de har det i huset. I følge mannen min lar de det "flyte" litt med husarbeid og rydding om sommeren. Mannen min tok selv initiativ til en dugnad med husarbeid i løpet av de to ukene vi var der. Men ellers flyter det ofte i stua og jeg endte med å kjøpe meg flip -flops for å slippe å trø rundt barbeint. Det er ikke trivelig å bo i skitt og rot. De har uttrykt at det ikke er vits å rydde når de ikke venter besøk. Men vi er jo på besøk, og det burde da være nok? Hvordan skal vi håndtere dette? Det er et litt ømtålig tema, vi er redde for å fornærme dem. Men jeg kjenner at noe må gjøres. Anonymkode: 6c2f4...946 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #2 Skrevet 4. august 2020 Det er vel ikke så mye dere kan gjøre, de vil ha det sånn. Min egen svigermor har det også skittent og veldig rotete. Vi snakker dirkete skittent. F.eks. har hun kokebøkene sine i andre enden av kjøkkenet enn komfyren, likevel er det et tykt fettlag blandet med støv oppå bøkene i tillegg til et spindelvev som jeg vet har vært der siden 2008. Det er så mye fett og støv i deg at trådene har røket flere steder og det henger slintrer av spindelvevtråder fulle av møkk nedover veggen og veggen har blitt misfarget der. Når det er så ille i kokebokhylla så kan du bare tenke deg hvordan gulvet ser ut. Og alle bokhyller er stappfulle med alt mulig nips og det er stabler med ting over alt. Hun har en sti å gå på midt på gulvet. Men man får ikke endret så gamle mennesker, de velger selv hvordan de vil leve livet sitt. Anonymkode: 11bd8...8b7 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #3 Skrevet 4. august 2020 «Skal jeg hjelpe til med litt vasking? Det ser ut som at det er en stund siden sist.» I en hyggelig tone. Anonymkode: 49f6d...674 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #4 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er en familie på tre, vi har en datter på 9 mnd. Vi bor nordpå og om sommeren er vi på ferie sørpå og bor hos foreldrene til mannen min. De synes det er kjempestas at vi kommer på besøk, særlig når avstandene er så lange og de ser barnebarnet sitt så skjeldent. I det siste har både jeg og mannen min reagert på hvor skittent og rotete de har det i huset. I følge mannen min lar de det "flyte" litt med husarbeid og rydding om sommeren. Mannen min tok selv initiativ til en dugnad med husarbeid i løpet av de to ukene vi var der. Men ellers flyter det ofte i stua og jeg endte med å kjøpe meg flip -flops for å slippe å trø rundt barbeint. Det er ikke trivelig å bo i skitt og rot. De har uttrykt at det ikke er vits å rydde når de ikke venter besøk. Men vi er jo på besøk, og det burde da være nok? Hvordan skal vi håndtere dette? Det er et litt ømtålig tema, vi er redde for å fornærme dem. Men jeg kjenner at noe må gjøres. Anonymkode: 6c2f4...946 Kansje de ser dårlig da? Merka jo selv at når jeg er syk og sliten ser jeg ikke rotet. Når jeg får energien tilbake ser jeg plutselig mange flekker. Kansje de er så gamle at de trenger hjelp hjemme. Ikke sant ? Anonymkode: 96bd7...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #5 Skrevet 4. august 2020 Så lenge det ikke er så ille at det er helseskadelig, så synes jeg man så langt det er mulig bør akseptere at man har ulik standard når det gjelder renhold. Her er det motsatt, jeg har en mor som blir helt hysterisk de få gangene hun kommer på besøk - hun klarer ikke gå inn døra her uten å få fatt i første og beste klut, og begynne å vaske. Det er ikke uhygienisk her, men vi er to voksne og to små barn med travle liv, så det er smuler på kjøkkenbenken, en juiceflekk på bordet, noen ganger står det litt oppvask på benken hvis vi ikke har hatt tid til å tømme maskinen og noen ganger har minstemann vrengt av seg de skitne sokkene på gulvet foran tv-en. Det er ufattelig irritende når hun valser inn her og begynner med kluten for å oppgradere til sin standard, det er ikke hun som bor her, og vi som bor her lever helt fint med at det ikke er strøkent til enhver tid. Anonymkode: c4382...e97 13
Mousj Skrevet 5. august 2020 #6 Skrevet 5. august 2020 Dere er der i to uker, da er det vel normalt å delta i husarbeidet? Vask i vei, du. 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #7 Skrevet 5. august 2020 Det er faktisk helseskadelig å ha det for rent, bl.a. kan barn utvikle allergi og astma. Lær dere å slappe av og bruke tiden på viktigere ting enn rydding og vasking, f.eks. å være sammen. PS! Lite forbehold nå pga covid-19. Anonymkode: 0f0dc...cd2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #8 Skrevet 5. august 2020 Så lenge dere skal bo der over litt tid tenker jeg at dere kan bidra med vasking. Mannen min støvsuger og vasker med en gang vi kommer hjem til foreldrene hans, og holder på sånn hele tiden mens vi er der. Anonymkode: 7b9d9...fa7
Carrot Skrevet 5. august 2020 #9 Skrevet 5. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: «Skal jeg hjelpe til med litt vasking? Det ser ut som at det er en stund siden sist.» I en hyggelig tone. Anonymkode: 49f6d...674 Hvordan sier man det i en hyggelig tome som ikke betyr "har du vasket i det siste eller?" Jeg tror heller jeg ville ryddet langsmed, hentet moppen og feid over gulvet uten ett ord og hvis det ble påpekt si "det er bare hyggelig å hjelpe til når vi er her og bidrar til rotet som oppstår" 13
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #10 Skrevet 5. august 2020 Det er vanskelig å lære en gammel hund å sitte Anonymkode: 35db0...c50 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #11 Skrevet 5. august 2020 20 minutter siden, Carrot skrev: Hvordan sier man det i en hyggelig tome som ikke betyr "har du vasket i det siste eller?" Jeg tror heller jeg ville ryddet langsmed, hentet moppen og feid over gulvet uten ett ord og hvis det ble påpekt si "det er bare hyggelig å hjelpe til når vi er her og bidrar til rotet som oppstår" Ja det er hyggeligere. Evt får man lage vafler og kaffe og ta det opp. Du den vaskinga. Den er dårlig. Dere skulle ikke hatt hjemmehjelp eller? Anonymkode: 96bd7...1ae
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #12 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å lære en gammel hund å sitte Anonymkode: 35db0...c50 😂 Anonymkode: 1a266...125
Loff77 Skrevet 5. august 2020 #13 Skrevet 5. august 2020 Er helt innafor att sønnen sier de får ha det litt ryddigere og renere hvis de ønsker besøk fremover
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #14 Skrevet 5. august 2020 Jeg rydder og vasker når vi er på besøk hos svigers i flere dager. Jeg "skylder" på ungene.. "Det blir så fort skittent når ungene løper rundt og leker, så jeg bare vasker litt etter oss, jeg". Anonymkode: d568a...a8a 9
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #15 Skrevet 5. august 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi er en familie på tre, vi har en datter på 9 mnd. Vi bor nordpå og om sommeren er vi på ferie sørpå og bor hos foreldrene til mannen min. De synes det er kjempestas at vi kommer på besøk, særlig når avstandene er så lange og de ser barnebarnet sitt så skjeldent. I det siste har både jeg og mannen min reagert på hvor skittent og rotete de har det i huset. I følge mannen min lar de det "flyte" litt med husarbeid og rydding om sommeren. Mannen min tok selv initiativ til en dugnad med husarbeid i løpet av de to ukene vi var der. Men ellers flyter det ofte i stua og jeg endte med å kjøpe meg flip -flops for å slippe å trø rundt barbeint. Det er ikke trivelig å bo i skitt og rot. De har uttrykt at det ikke er vits å rydde når de ikke venter besøk. Men vi er jo på besøk, og det burde da være nok? Hvordan skal vi håndtere dette? Det er et litt ømtålig tema, vi er redde for å fornærme dem. Men jeg kjenner at noe må gjøres. Anonymkode: 6c2f4...946 Du skal ikke lære far din å pule. Nei dere er ikke skikkelige gjester, dere er familie. Om du ønsker det ryddigere så rydd. Anonymkode: c7f13...5d6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #16 Skrevet 5. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er hyggeligere. Evt får man lage vafler og kaffe og ta det opp. Du den vaskinga. Den er dårlig. Dere skulle ikke hatt hjemmehjelp eller? Anonymkode: 96bd7...1ae Du får ikke hjemmehjelp så lett. Anonymkode: c7f13...5d6 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #17 Skrevet 5. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke hjemmehjelp så lett. Anonymkode: c7f13...5d6 TS skriver jo ikke noe om alder på svigerforeldrene, for alt vi vet så er de ikke femti engang Hjemmehjelp (som man vel stort sett må betale for) er vel forbeholdt de som er gamle og skrøpelige... Anonymkode: f80a3...0b4
Carrot Skrevet 5. august 2020 #18 Skrevet 5. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det er hyggeligere. Evt får man lage vafler og kaffe og ta det opp. Du den vaskinga. Den er dårlig. Dere skulle ikke hatt hjemmehjelp eller? Anonymkode: 96bd7...1ae Hvorfor er det et behov for at man man levere et slikt budskap negativt? Det er mulig å si det i en positiv retning om man prløver - en kopp kaffi og vafler er en koselig setting, da er det bedre å si noe slikt som, en vaskehjelp hadde gjort at dere kan bruke tiden til koseligere ting enn å holde på med støvmoppen hele tiden, ikke er det så dyrt heller, kanskje det kunne vært noe å vurdere om dere føler det blir for mye?
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #19 Skrevet 5. august 2020 Sånn er svigers her også. Masse rot i alle rom. Å komme dit med tre små barn hvor minsten er 1 år og klår på alt er slitsomt. De mener han bør lære seg å høre etter på nei mens jeg mener de bør rydde unna ting som er farlige. Som f.eks cognac flasken på gulvet, sigarettene på det lave stuebordet, lightere som ligger overalt osv. Hele stuebordet er full av dritt. Gulvet er også fullt av planter som ikke får omsorg og en haug med pyntegjenstander som har stått på stedet hvil i åresvis. Hva med å ta inn på hotell når dere er på besøk sørover? Anonymkode: 96bb4...233
AnonymBruker Skrevet 5. august 2020 #20 Skrevet 5. august 2020 Mine svigerforeldre har det også veldig skittent og rotete. Det er ekkelt å gå på do, spise, sove og gå på gulvet der. Forrige gang jeg var der sa jeg at ungene hadde dratt inn jord før jeg støvsugde og vasket gulvet. Vasken, badekaret, dusjen og doen vasket jeg uten å si noe mens jeg var på do. Noen uker etter lånte vi huset. Tror ikke noe var gjort siden jeg var der sist. Ettersom de ikke var hjemme vasket jeg badet, alle gulv, støvsuget, vasket diverse tepper, vasket benker og vask på vaskerom og kjøkken. Vasket håndklær, sengetøy og ryddet i hele huset. Vet ikke hvordan de reagerer ettersom de fortsatt er bortreist. Anonymkode: 1d52c...47e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå