Gå til innhold

Du som har barn og ruser deg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva går det i? Alkohol i for store mengder? Narkotika?

Hvordan sjonglerer du det og finner en balanse? Eller får du det ikke til?

Har dine omgivelser registrert hva som pågår? Er barna fullstendig forskånet?

Mange spørsmål, og flere dukker sikkert opp. Men dere skjønner greia.

Anonymkode: fac97...df9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at dette ikke er en fordømmelsestråd fra min side. Jeg er bare nysgjerrig. Ingen pekefinger 🙂

Skrevet

Rusfri oppvekst er ikke en menneskerett.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det besvarte ca null prosent av det jeg spurte om. Tror jeg.

Det er like mye som jeg bryr meg det. 

AnonymBruker
Skrevet

Tviler sterkt på at de det gjelder gidder å åpne seg i en tråd som dette, fordommer og drittslenging vil de få her uansett.

Anonymkode: 28290...590

• Liker 22
Skrevet

Å tenke at barna er forskånet om man er rusavhengig er svært naivt. Alle barn påvirkes av å ha rusavhengige foreldre. Å tenke noe annet er bare løgn og selvbedrag.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke helt svare på det du spør om. Men etter å ha jobbet mye med bla. familier der foreldre ruser seg, kan jeg si at alle barna, uten unntak, visste om foreldrenes rusbruk. Foreldrene mente som regel at de klarte å holde det skjult. 

Anonymkode: b3f50...4fa

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det er i _høyeste grad_ en menneskerett å få en oppvekst uten traumer, jo. Å leve i rusmisbruk er svært utrygt og traumatiserende for barn.

Det er faktisk riktig. Å gi barn en Utrygg oppVekst er brudd på barnekonvensjonen, som er en del av Norsk lov. 

Anonymkode: 3ee8d...b6a

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Vi drikker for mye begge to. Drikker aldri når barna er våkne, men de har nok opplevd at vi har vært påvirket hvis de har stått opp om natta. 

ingen i omgivelsene har reagert, vi jobber begge 100% og det har aldri gått ut over jobben. Ville vært umulig å oppdage det, da ingen ser oss drikke sånn.  

Anonymkode: fab9c...03d

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi drikker for mye begge to. Drikker aldri når barna er våkne, men de har nok opplevd at vi har vært påvirket hvis de har stått opp om natta. 

ingen i omgivelsene har reagert, vi jobber begge 100% og det har aldri gått ut over jobben. Ville vært umulig å oppdage det, da ingen ser oss drikke sånn.  

Hvor gamle er barna dine? Har dere drukket fra de var baby?

Skrevet
33 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Å tenke at barna er forskånet om man er rusavhengig er svært naivt. Alle barn påvirkes av å ha rusavhengige foreldre. Å tenke noe annet er bare løgn og selvbedrag.

Faktisk ikke. Vokste opp med en pappa som var av og på rusmissbruker gjennom hele oppveksten. Og dette fikk jeg ikke vite, før etter jeg ble 18 år gammel. Han rusa seg på diverse piller, hasj og andre ting. Han gjorde det blandt annet når jeg var på skolen, etter jeg hadde lagt meg, osv. (fortalte han selv... men jeg tror han var litt rusa noen ganger når jeg var rundt han også, men jeg la aldri merke til det selv, så han har vært flink til å skjule det)

Og jeg hadde den beste oppveksten :) ble ikke påvirka på noe negativt sett... så det utsagnet er ikke sant. Man kan fortsatt være en god foreldrer selvom man ruser seg, (vet det ikke er moralskt riktig, men ja...)

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Kan fint ta meg en øl på fredagskvelden. På ferie tar jeg gjerne øl til middagen. 

Anonymkode: 7d4b6...9a3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan fint ta meg en øl på fredagskvelden. På ferie tar jeg gjerne øl til middagen. 

Anonymkode: 7d4b6...9a3

Ikke noe galt i det 👌

Anonymkode: c3bc5...7dd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Curlyme skrev:

Hvor gamle er barna dine? Har dere drukket fra de var baby?

3 år og 6 mnd. Har drukket for mye fra før de var født ( selvsagt ikke under svangerskapene altså.)

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 år og 6 mnd. Har drukket for mye fra før de var født ( selvsagt ikke under svangerskapene altså.)

Drikker dere kun på kvelden? Blir dere syneøig beruset? Hva tenker du om det oppstår noe pluselig og dere må på legevakt med barna?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Mine foreldre misbrukte alkohol i perioder. Var ikke gøy når det var på det verste, men hverken jeg eller min bror har traumer etter dette. Det var slik det var. Naboene gjorde det også. "Alle" barna var vant til det. Ingen krangling, og alltid godt humør. Mye kjærlighet, trygg økonomi osv. Jeg er over 50 i dag, og har et helt naturlig forhold til alkohol. Kan ta meg et glass vin en onsdag, og "barna" reagerer ikke. Er heller ikke som mine foreldre, og har heller aldri hatt noen varige men etter oppveksten min.

Anonymkode: ebbed...846

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Curlyme skrev:

Drikker dere kun på kvelden? Blir dere syneøig beruset? Hva tenker du om det oppstår noe pluselig og dere må på legevakt med barna?

Tar kanskje drosje? De fleste klarer å ta seg sammen, så lenge de ikke er totalt dritings! Mange har ikke bil/sertifikat, og må ta drosje uansett. Men når det er sagt; drikker man seg såpass full med barna i nærheten, at man ikke kan ta ansvar, er det jo noe hakkende galt!! 

Anonymkode: ebbed...846

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Curlyme skrev:

Drikker kun etter kl 19., da er begge i seng. Tenker det er ganske usannsynlig at det plutselig skal oppstå en situasjon midt på natten som skulle fått oss til å dra til legevakten. Er de syke oppdager vi det på dagtid/kvelden, og da drikker vi ikke, eller så oppdager vi det ikke før morgenen etter. 

men ja, det er en bitteliten sjanse for at noe helt akutt plutselig skulle oppstå, da får vi ta det derfra. Tenker egentlig at det er vårt minste problem. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...