Gå til innhold

Sykepleier og har omskolert deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble ferdig utdannet sykepleier i en alder av 22 år. Er nå 24 og ganske sikker på at jeg har valgt feil yrke. Har vært inne på tanken om å ta en master i jordmorfag, og kanskje på sikt innen helsesykepleie, men er veldig usikker på om dette vil løse problemene mine. Er lei av turnusjobbing, enormt ansvar over menneskeliv og lønn som ikke samsvarer. Er ikke interessert i dagjobber som sykepleier, ei heller administrasjon og ledelse innen sykepleie. Tenker mest på en helt annen utdanning, men som kan kombineres med min helsefaglige bakgrunn på et vis - for eksempel informatikk/IT. 

Er det noen sykepleiere her som har omskolert seg og skiftet beite? Isåfall til hva? Erfaringer?

På forhånd tusen takk for svar!

 

Anonymkode: 48709...1dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i gang med ny utdannelse. Økonomi og ledelse. Kan kombinere hvis jeg vil, men tror jeg ender opp med å jobbe med noe helt annet da jeg er lei helsevesen. Jeg er i slutten av 30 årene, du er jo veldig ung, du kan jo eventuelt gi det noen år, evt prøve å bytte arbeidssted.  Jordmor er ganske tøft yrke det også, helsesykepleier er veldig veldig vanskelig å komme inn på og få jobb etterpå. Lønna er lavere da du kun har grunnlønn da. Kjenner flere som har angret på den.

Anonymkode: d10d5...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv spessial sykepleier og har arbeidet 15 år i dette yrket. Har vært inne på tanken å skifte beite men man blir mer tungrodd jo eldre man blir. Man har huslån som skal betales, barn som skal forsørges og da er det ikke bare å hive seg rundt og leve på studielån igjen.Mitt tips til deg er å omskolere deg nå før før du rekker å få mange år på baken, spesialutdannelse osv. Du er såpass ung at det ikke burde være noe problem. Er du så sikker på at dette ikke er noe du ønsker ville jeg bare ha byttet. Ja man kan alltids orientere seg mot mer administrative stillinger som feks i forvaltning, eller ledelse men disse stillingene vokser ikke på trær. 

Anonymkode: 0930f...b20

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble ferdig utdannet sykepleier i en alder av 22 år. Er nå 24 og ganske sikker på at jeg har valgt feil yrke. Har vært inne på tanken om å ta en master i jordmorfag, og kanskje på sikt innen helsesykepleie, men er veldig usikker på om dette vil løse problemene mine. Er lei av turnusjobbing, enormt ansvar over menneskeliv og lønn som ikke samsvarer. Er ikke interessert i dagjobber som sykepleier, ei heller administrasjon og ledelse innen sykepleie. Tenker mest på en helt annen utdanning, men som kan kombineres med min helsefaglige bakgrunn på et vis - for eksempel informatikk/IT. 

Er det noen sykepleiere her som har omskolert seg og skiftet beite? Isåfall til hva? Erfaringer?

På forhånd tusen takk for svar!

 

Anonymkode: 48709...1dc

Da er i alle fall ikke jordmor tingen - masse turnusarbeid, og det er vel få som har mer ansvar enn dem... 

Anonymkode: 74e94...fe7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes master innen IT og helseledelse. Smarteste du gjør er å bygge på det du har.

Anonymkode: d0d5b...211

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sykepleier og jobbet i et par år, før jeg begynte på juss i stedet. Sykepleien var virkelig ikke noe for meg. Er veldig fornøyd med byttet.

Men jeg husker jeg vurderte å ta helseinformatikk som master, kan det være noe for deg?

Anonymkode: 86b91...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vernepleier men vurderer også helseinformatikk. Hvordan type jobber kan man få da? Og er det vanskelig å få jobb? 

Anonymkode: 1f239...8bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som deg. Tok først videreutdannelse til operasjonssykeoleier. Det løste ingenting. 
jobber nå i legemiddelbransjen og stortrives! 
bruker da utdannelsen, men er helt borte fra pleien. 
god lønn, fleksibilitet og masse goder. 
ikke angret et sekund :) 

Anonymkode: 17e5b...822

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne følger jeg!

Er 27 år, og har vært ferdig utdannet sykepleier i 2 år. Drit lei selv! Ikke av turnus egentlig, men det andre du nevner. Har selv tenkt enten videreutdanning som kan gi meg andre typer jobber (f.eks i Politiet, typ støttesenter, barnehus m.m.) eller starte helt på nytt innenfor økonomi, juss eller annet. Det er ikke lett å få bestemt seg.. Er i tillegg alene med to barn.

Anonymkode: 2c8cc...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at en del har gått inn i forsvaret i andre stillinger og en del har gått over til rettsvitenskap eller it

Anonymkode: 64e8a...30a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte som deg. Tok først videreutdannelse til operasjonssykeoleier. Det løste ingenting. 
jobber nå i legemiddelbransjen og stortrives! 
bruker da utdannelsen, men er helt borte fra pleien. 
god lønn, fleksibilitet og masse goder. 
ikke angret et sekund :) 

Anonymkode: 17e5b...822

Men hvordan får man jobb i lehemiddelbransjen? De jobbene vokser vel ikke på trær de heller?

Anonymkode: f7420...828

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere av mine kollegaer som tidligere har jobbet som sykepleiere. Var selv inne på tanken om å gå sykepleien, men gikk bort ifra det på grunn av (dårlig) turnus, dårlig lønn iforhold til jobben man gjør, og generelt dårlige arbeidsvilkår. Jobber nå i jernbanen. Jobber fortsatt turnus, men her følger man faktisk arbeidsmiljøloven og det er mye bedre betalt.

Anonymkode: 950a8...f47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan får man jobb i lehemiddelbransjen? De jobbene vokser vel ikke på trær de heller?

Anonymkode: f7420...828

Kontakt bemanningsbyråer og rekruterere. De hjelper deg videre! 
og søk via Linkdin. 
ligger lite på Finn, men søk opp de ulike firmaene og gå inn på deres sider. 

Her må du være mer proaktiv for å få jobb. 

jeg var heldig og ble funnet via en god Linkdin profil. Rekruterer ringte meg opp. 

Anonymkode: 17e5b...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her 🙂

Tusen takk for mange gode svar. Etter å ha lest dette blir jeg nesten enda mer sikker på at jeg prøver meg innen IT denne høsten. Som dere nevner er jeg jo fremdeles relativt ung, og jeg bør kanskje prioritere studier nå før jeg eventuelt får barn og boliglån. Får satse og håpe på at dette er noe for meg. Er ikke så gøy å gå rundt og være misfornøyd med livssituasjonen sin.. 

Noen sykepleiere som har studert IT? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gå for noe helt annet! Du er jo så ung :) Ikke kast bort mer tid på noe du bare halvveis vil. 

Jeg begynte på helt ny utdannelse i en alder av 28. Blir vanskelige jo eldre man blir. Ja, du kan bygge på med noe, men vil du heller gjøre noe annet er ikke et par år ekstra studietid mye å betale for det.

Jeg syntes også at jordmor virket veldig interessant, men er ikke villig til å ødelegge fysisk helse med tredelt turnus og psykisk helse med enormt arbeidspress og ansvar. 

Angrer ikke en dag på at jeg gikk videre. Mange deler av sykepleien er ren selvskading.

Anonymkode: 08030...dda

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare gå for noe helt annet! Du er jo så ung :) Ikke kast bort mer tid på noe du bare halvveis vil. 

Jeg begynte på helt ny utdannelse i en alder av 28. Blir vanskelige jo eldre man blir. Ja, du kan bygge på med noe, men vil du heller gjøre noe annet er ikke et par år ekstra studietid mye å betale for det.

Jeg syntes også at jordmor virket veldig interessant, men er ikke villig til å ødelegge fysisk helse med tredelt turnus og psykisk helse med enormt arbeidspress og ansvar. 

Angrer ikke en dag på at jeg gikk videre. Mange deler av sykepleien er ren selvskading.

Anonymkode: 08030...dda

Takk for svar! Det var akkurat denne lille motivasjonen jeg trengte nå 🙂 Kan jeg spørre deg hva du studerte etter sykepleien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 hours ago, sykepleie96 said:

Takk for svar! Det var akkurat denne lille motivasjonen jeg trengte nå 🙂 Kan jeg spørre deg hva du studerte etter sykepleien?

Jeg studerer til å bli konservator (av historiske gjenstander og kunst), beslektet med arkeologi :) Så altså noe HELT annet! Det er en 5 års utdannelse til sammen med bachelor og master, men jeg trives som student, så det går helt fint.

Det fine med å være sykepleier fra før er at jeg har en fleksibel, relativt godt betalt deltidsjobb ved siden av studiene, og jeg synes det er fint å jobbe som sykepleier så lenge jeg kan gjøre det deltid, unngår turnus og som ekstravakt/deltid har man ofte mindre ansvar. 

Lykke til! 

Anonymkode: 08030...dda

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2020 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte som deg. Tok først videreutdannelse til operasjonssykeoleier. Det løste ingenting. 
jobber nå i legemiddelbransjen og stortrives! 
bruker da utdannelsen, men er helt borte fra pleien. 
god lønn, fleksibilitet og masse goder. 
ikke angret et sekund :) 

Anonymkode: 17e5b...822

Så kjekt! Hvilke legemiddelfirmaer har kontorer i Norge? Er det bare i Oslo?

 

TS jeg studerer master i helseinformatikk på NTNU. Den er samlingsbasert på deltid, og du velger selv progresjon. Koster litt hvis du skal dekke det selv, men det tjenes fort inn når du skifter beite. Jeg er ferdig med første året og har fått meg ny jobb med over 600' i grunnlønn, og så stiger jeg en del når masteren er i boks. Men det aller beste er at jobben er uhyre spennende. Anbefales virkelig! 😊

Anonymkode: b91b6...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så kjekt! Hvilke legemiddelfirmaer har kontorer i Norge? Er det bare i Oslo?

 

TS jeg studerer master i helseinformatikk på NTNU. Den er samlingsbasert på deltid, og du velger selv progresjon. Koster litt hvis du skal dekke det selv, men det tjenes fort inn når du skifter beite. Jeg er ferdig med første året og har fått meg ny jobb med over 600' i grunnlønn, og så stiger jeg en del når masteren er i boks. Men det aller beste er at jobben er uhyre spennende. Anbefales virkelig! 😊

Anonymkode: b91b6...2bb

Hvordan jobb får man? Om man søker på Finn etter helseinformatikk dukker det ikke opp noe. Er det så etterspurt som det står om utdannelsen? 

Anonymkode: 1f239...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan jobb får man? Om man søker på Finn etter helseinformatikk dukker det ikke opp noe. Er det så etterspurt som det står om utdannelsen? 

Anonymkode: 1f239...8bb

Du kan jobbe i bedrifter som leverer dataløsninger til helsevesenet, som DIPS og liknende. Eller så kan du jobbe i kommuner og helseforetak som bindeledd mellom IT og helse. Det er store prosjekter i Norge nå mtp nasjonal journal, som Helseplattformen og Akson, de trenger folk i mange ledd. Evt så har du mye e-helse i Osloområdet, direktorater og greier. Mange begynner dog som 1.linje support for å få litt teknisk erfaring før man jobber seg opp.

Personlig skal jeg jobbe som konsulent for et privat selskap, med opplæring og veiledning av helsepersonell, samt bidra til videreutvikling av systemene selskapet leverer. 

Anonymkode: b91b6...2bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...