Gå til innhold

Leve på juice og smoothie en stund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er veldig overvektig. Bmi på nesten 39. Jeg ønsker og gå ned og har snart prøvd i et år.. Jeg har mye vondt i kroppen og er veldig sliten hele tiden. Jeg vil få bukt med problemet. Men klarer det bare ikke. Vet jo at og leve på smoothie er farlig i lengden, så tenker at hvis jeg f.eks tar en 10 dagers kur. Evt så lenge jeg orker vil jeg få en vektnedgang. Dette er inkludert frukt ved siden av, må ha noe og tygge på. 
 

Tenker at hvis jeg veier helsen min nå, mot evt helse om jeg gjør det. Så er like farlig og ligge på denne vekta veldig lenge til også. Enda en ting jeg tenker på er om jeg er flink til og drikke med smoothie/juicer så vil jeg kanskje klare og spise mindre når jeg ender det også. Dog lære meg og ikke trøstespise hele tiden heller. 
 

Tanker? Noen med erfaringer? 

Anonymkode: ad671...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror heller jeg ville forsøkt denne mye omdiskuterte suppekuren til rikshospitalet. Juice og smoothie er vannvittig mye sukker. Og, snakk med legen din først uansett hva du prøver:)

Anonymkode: 6c942...77b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende kalorier metter mye mindre enn kalorier du må tygge godt.. 

Anonymkode: f70ae...1a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange overvektige har et slags avhengighetsforhold til sukker, og jeg regner med at det også gjelder deg, ettersom det er nettopp smoothie og frukt du ønsker å bruke for å gå ned i vekt? Det er i så fall ikke en god idé, for da bare opprettholder du jo sukker"avhengigheten", og den er nettopp noe du må forsøke å bli kvitt dersom du ønsker på sikt å ha en varig vektnedgang.

Jeg så et interessant program på NRK om fire overvektige som skulle gå ned i vekt ved hjelp av en ekstrem diett på 800 kcal. Dietten besto ikke av ordentlig mat, men bare av supper og shaker tilberedt fra pulver. 

Grunnene til at dette virket, var mange:

- De fikk en slags "detox" fra de usunne matvarene de vanligvis spiste og drakk (folk med rusavhengighet må jo slutte med det de er avhengige av, mens matavhengige ikke kan slutte med mat. Men ettersom det jo ikke var ordentlig mat de inntok her, fungerte det bra nok til at de på en måte allikevel ble avvent fra de uheldige matvanene)

-De trengte ikke å ta valg om hva de skulle spise. Det var bare de tildelte pulvershakene. Dermed slapp de å skulle forhandle med seg selv gjennom hele dagen. Det er vel slik du tenker at en smoothie- og fruktkur skal virke også, (og det blir også det samme med suppekuren omtalt over her), og det er jo helt sikkert en fordel.

- Det at de fikk en så kraftig vektnedgang, virket voldsomt motiverende, både fordi de følte seg bedre, så bedre ut, og, ikke minst, at de fikk enorme bedringer i helsen (fettlever, diabetes og alt annet overvektsrelatert de slet med).

- Et viktig poeng er også at de i de to første ukene av dietten bodde sammen i et hus og hadde absolutt ingen tilgang til mat

Etter at dietten var over, og de som sagt var "avvent" fra tidligere dårlige vaner, fikk de kurs i matlaging og kosthold.

 

Å få en krasjstart på vektnedgang kan utvilsomt være bra fordi man da merker bedringer i helse, noe som kan motivere en til å fortsette.

I ditt tilfelle, dersom du sliter med forholdet ditt til sukker, er det sikkert smart å prøve å finne metoder for bli kvitt avhengigheten til søtsmak og heller legge deg til helt andre matvaner.

Her er programmet: https://tv.nrk.no/program/koid25005518

Anonymkode: 9369c...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vits fordi det vil jo ikke fungere i hverdagen. Det er det du gjør i hverdagen som spiller en rolle, hvilken livsstil du har. Og kroppen din trenger variert kost

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flytende kalorier metter mye mindre enn kalorier du må tygge godt.. 

Anonymkode: f70ae...1a8

Kan godt være sulten, mitt problem er jo at jeg trenger noe og tygge på. Og når jeg først starter og tygge må jeg ha mer 😅

Anonymkode: ad671...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror heller jeg ville forsøkt denne mye omdiskuterte suppekuren til rikshospitalet. Juice og smoothie er vannvittig mye sukker. Og, snakk med legen din først uansett hva du prøver:)

Anonymkode: 6c942...77b

Finnes en juice diett, som skal fungere som en slags detox. Der det ikke inneholder sukker. Så blir jo fort hva man gjør det til, grunnen til at jeg har lagt meg på smoothie er vell ikke sukkeret. Men mer etter og ha lest hva den estimerte prisen på en juice detox er, og det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: ad671...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Det er ikke noe vits fordi det vil jo ikke fungere i hverdagen. Det er det du gjør i hverdagen som spiller en rolle, hvilken livsstil du har. Og kroppen din trenger variert kost

Nå skal jeg ikke leve på det heller da, er med en avrusning fra all spisingen. Etter et år med prøving har jeg fortsatt ikke gått ned noe særlig. Jeg er fort et menneske som må gjøre enten eller. Så enten spiser jeg mye, eller ingenting... 

Anonymkode: ad671...208

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange kalorier i juice

Anonymkode: a995a...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avrusning er lurt! 😀

Men frukt inneholder, som flere har påpekt, veldig mye sukker, så det er et dårlig valg.

Et mye bedre valg (men som allikevel heller ikke er å anbefale), er poteter: https://www.menshealth.com/weight-loss/a19536403/can-the-potato-diet-help-you-lose-weight-safely/

Anonymkode: 9369c...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg ikke leve på det heller da, er med en avrusning fra all spisingen. Etter et år med prøving har jeg fortsatt ikke gått ned noe særlig. Jeg er fort et menneske som må gjøre enten eller. Så enten spiser jeg mye, eller ingenting... 

Anonymkode: ad671...208

Begynn heller å tell kaloriene dine, hvis du tror at en juice og smoothie diett vil hjelpe skjønner jeg at du ikke har gått ned i vekt.

Anonymkode: a995a...745

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange overvektige har et slags avhengighetsforhold til sukker, og jeg regner med at det også gjelder deg, ettersom det er nettopp smoothie og frukt du ønsker å bruke for å gå ned i vekt? Det er i så fall ikke en god idé, for da bare opprettholder du jo sukker"avhengigheten", og den er nettopp noe du må forsøke å bli kvitt dersom du ønsker på sikt å ha en varig vektnedgang.

Jeg så et interessant program på NRK om fire overvektige som skulle gå ned i vekt ved hjelp av en ekstrem diett på 800 kcal. Dietten besto ikke av ordentlig mat, men bare av supper og shaker tilberedt fra pulver. 

Grunnene til at dette virket, var mange:

- De fikk en slags "detox" fra de usunne matvarene de vanligvis spiste og drakk (folk med rusavhengighet må jo slutte med det de er avhengige av, mens matavhengige ikke kan slutte med mat. Men ettersom det jo ikke var ordentlig mat de inntok her, fungerte det bra nok til at de på en måte allikevel ble avvent fra de uheldige matvanene)

-De trengte ikke å ta valg om hva de skulle spise. Det var bare de tildelte pulvershakene. Dermed slapp de å skulle forhandle med seg selv gjennom hele dagen. Det er vel slik du tenker at en smoothie- og fruktkur skal virke også, (og det blir også det samme med suppekuren omtalt over her), og det er jo helt sikkert en fordel.

- Det at de fikk en så kraftig vektnedgang, virket voldsomt motiverende, både fordi de følte seg bedre, så bedre ut, og, ikke minst, at de fikk enorme bedringer i helsen (fettlever, diabetes og alt annet overvektsrelatert de slet med).

- Et viktig poeng er også at de i de to første ukene av dietten bodde sammen i et hus og hadde absolutt ingen tilgang til mat

Etter at dietten var over, og de som sagt var "avvent" fra tidligere dårlige vaner, fikk de kurs i matlaging og kosthold.

 

Å få en krasjstart på vektnedgang kan utvilsomt være bra fordi man da merker bedringer i helse, noe som kan motivere en til å fortsette.

I ditt tilfelle, dersom du sliter med forholdet ditt til sukker, er det sikkert smart å prøve å finne metoder for bli kvitt avhengigheten til søtsmak og heller legge deg til helt andre matvaner.

Her er programmet: https://tv.nrk.no/program/koid25005518

Anonymkode: 9369c...83f

Sliter ikke med forholdet til sukker, kan fint kutte ut søtsaker. Jeg har derimot et problem med trøstespising, så jeg kan lage flere middager i løpet av en dag. Spise 10 knekkebrød eller brødskiver. Jeg blir ikke mett på sukker og søtsaker. Så jeg spiser meg heller mett på mat flere ganger i løpet av dagen. 
 

Grunnen til at jeg har gått for smoothie og juice er bare fordi det billigere, skulle gjerne prøvd shakes. Men det også er et for høyt en gang beløp. Jeg ikke har råd til. 

Anonymkode: ad671...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg ikke leve på det heller da, er med en avrusning fra all spisingen. Etter et år med prøving har jeg fortsatt ikke gått ned noe særlig. Jeg er fort et menneske som må gjøre enten eller. Så enten spiser jeg mye, eller ingenting... 

Anonymkode: ad671...208

Ingen av delene er bra for deg. Hvis du nå begynner med det blir det vel en brå overgang til vanlig mat igjen og da kanskje du blir dårlig, du mister også energi av å kun drikke juice og smoothie. Jeg tror du bare vil legge på deg det du har mistet isåfall. Hva med å heller bytte ut godteri med frukt? Telle kalorier utifra ditt mat behov? Da jeg var overvektig tok jeg kontakt med en ernæringsfysiolog og fikk en plan over hvordan jeg skulle spise, godt men sunt. Så ble jeg normalvektig etter det :) så hvis du har mulighet anbefaler jeg det. Jeg drev med overspising selv så Jeg vet det er vanskelig men det handler om selvkontroll og vilje. Husk at kroppen skal ha mat for å få næring, ikke for å tilfredsstille smaksløker. Det man vil ha er ikke alltid det man trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Begynn heller å tell kaloriene dine, hvis du tror at en juice og smoothie diett vil hjelpe skjønner jeg at du ikke har gått ned i vekt.

Anonymkode: a995a...745

Har jo brukt life sum i evigheter, skal jeg telle hvor mye jeg spiser? Når jeg ikke klarer og kutte ut uansett? Hjelper ikke med kalori telling når jeg ikke klarer kutte ut det ekstra. Søk opp fat and nearly dead, tror jeg det het. Juice der er ikke usunt fordi du lager det ut av grønnsaker 🙌🏼 

Anonymkode: ad671...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at jeg har gått for smoothie og juice er bare fordi det billigere, skulle gjerne prøvd shakes. Men det også er et for høyt en gang beløp. Jeg ikke har råd til. 

Anonymkode: ad671...208

Da ville jeg heller gått for grønnsaksmooties og grønnsaksjuicer pluss rå grønnsaker.
(Og pass på å bli fulgt opp av lege hvis du skal gå lenge på en så ekstrem diett.)

Anonymkode: 9369c...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter ikke med forholdet til sukker, kan fint kutte ut søtsaker. Jeg har derimot et problem med trøstespising, så jeg kan lage flere middager i løpet av en dag. Spise 10 knekkebrød eller brødskiver. Jeg blir ikke mett på sukker og søtsaker. Så jeg spiser meg heller mett på mat flere ganger i løpet av dagen. 
 

Grunnen til at jeg har gått for smoothie og juice er bare fordi det billigere, skulle gjerne prøvd shakes. Men det også er et for høyt en gang beløp. Jeg ikke har råd til. 

Anonymkode: ad671...208

Trøstespising? Du må ty til noe annet enn mat når du er lei deg, skriv det ned i dagbok, gå tur, snakk om det eller noe

Anonymkode: 56202...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg anbefaler Easylife. Det er ikke gratis, men det virker. Og du lærer hvordan du holder vekta etterpå.

Anonymkode: 2e6e8...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler Easylife. Det er ikke gratis, men det virker. Og du lærer hvordan du holder vekta etterpå.

Anonymkode: 2e6e8...30a

Den metoden ser ikke ut til å ta høyde for at vi alle er forskjellige. For veldig mange er det best å spise 2-3 måltider per dag med ingen snacks/mellommåltider imellom.

Se for eksempel insta-kontoen til ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker. Hun presenterer ny forskning på en lettfattelig måte.

Anonymkode: 9369c...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå over til bare frukt/fruktsukker er ikke noen løsning. Vipps er du tilbake i samme vekta etterpå eller høyere. Du trenger en ny livsstil, ikke en slankekur! Du må jo virkelig ha problemer med impulskontroll og kjedsomhet om du ikke kan stoppe deg selv fra å lage flere middager ila dagen? 

Det du trenger er en kostplan som du klarer å følge over tid og som kroppen din er fornøyd med. Du må lære deg om mengder og kostsammensetning. For eksempel blir du mer mett av proteiner enn av karbohydrat, selv om energiinnholdet er den samme per gram du får i deg. Sukker og andre hurtige karbohydrater (høy GI) blir du bare mer sulten av fort.

Har du overveid å prøve en matkasse slik at du ikke har så mye mat i hus? Det finnes en lavkalorikasse. Eller Grete roede? 

Og altså: når du kjeder deg må du finne på noe annet å gjøre enn å spise - gå ut en tur, gjør rent, les en bok, gjør 10 styrketreningsøvelser, lær å strikke, få deg en jobb (antar du ikke har det siden du lager flere middager hver dag). Du kan også låne bøker om ernæring, kanskje du kan lære noe derfra? Hvis du sitter i sofaen og kjeder deg hele dagen er det ikke rart livet ditt bare handler om spising. 

Ville forøvrig startet med en tur til fastlegen, så kan hen ta litt prøver for å se om det er spesielle hensyn å ta og kanskje komme med litt gode tips. Vet ikke hvordan det er med henvisninger til diettist eller lignende?

Anonymkode: a2ad2...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller Nutrilett eller lignende for å få en start på slankingen. Det er laget for at du skal få i deg det du trenger av næringsstoffer, bare kalorifattig. Men det er jo temmelig dyrt.

Anonymkode: eb041...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...