Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fellah skylder på at flere har hatt tilgang til hans sosiale medier på det aktuelle tidspunktet. Han hevder at det er en bestemt person som har postet disse meldingene på vegne av ham, og at denne personen har gitt ham en personlig unnskyldning. For at Fellahs forklaring skal kunne framstå troverdig kan jeg ikke forstå annet enn at den angivelige gjerningsmannen må stå frem offentlig.

Hvis Fellahs påstand stemmer, burde Fellah revurdere hvem han omgir seg med og hvordan han kan sikre tilgangen til sine brukerkontoer i sosiale medier.

• Liker 5
Skrevet

Det er bare svada. Min konto var hacket, andre hadde tilgang, andre skrev det, jeg var full og husker ingenting, osv. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har bare en kommentar til dette: Slutt å lese Nettavisen.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, T-Rex said:

Jeg har bare en kommentar til dette: Slutt å lese Nettavisen.

OK, hvorfor det? 

• Liker 7
Skrevet

Rasisme kommer aldri til å forsvinne før folk også er villige til å innrømme at folk som ikke er hvite også kan være rasister.

• Liker 13
Skrevet

Alle andre media har tatt opp dette. Antirasistisk senter raser. Klart det er en stor sak i disse BLM - tider, vakker ung farget jente får rasistiske og sexistiske meldinger fra en hvit fotballspiller i en norsk fotballklubb.

Å, han er ikke hvit? Ingen interesse fra Dagbladet, VG, NRK og TV2. 🤨

Det over er ironi, i tilfelle dere ikke skjønner det.

Det er nesten pinlig hvor tydelig det er forskjellsbehandling. Det eneste som bestemmer om det blir riksnyheter eller Nettavisen, er melamininnholdet i huden.

• Liker 13
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet
19 minutter siden, ops2 skrev:

Alle andre media har tatt opp dette. Antirasistisk senter raser. Klart det er en stor sak i disse BLM - tider, vakker ung farget jente får rasistiske og sexistiske meldinger fra en hvit fotballspiller i en norsk fotballklubb.

Å, han er ikke hvit? Ingen interesse fra Dagbladet, VG, NRK og TV2. 🤨

Det over er ironi, i tilfelle dere ikke skjønner det.

Det er nesten pinlig hvor tydelig det er forskjellsbehandling. Det eneste som bestemmer om det blir riksnyheter eller Nettavisen, er melamininnholdet i huden.

Det vet jeg ikke noe om. Men tror at avisene produserer etter markedsprinsipper. Altså, de selger et produkt (lesere) som genererer klikk. Klikk (=lesere; les det virkelige produktet) som selges til annonsører. Jo flere lesere (klikk) jo flere penger fra annonsørene = bedre betalt. 

Hvis folk slutter å lese visse saker, så vil avisen få med seg dette (pga målinger og statistikk), og prøve å lage saker som gir flere klikk(lesere). Det er ren markedsføring av saker som gir klikk, som ikke bryr seg om melanin, vil jeg si.

Hvis mange leser Kardashian-greier, så produseres mer kardashian-greier. :P

Skrevet (endret)
12 timer siden, Drizzt skrev:

Det er bare svada. Min konto var hacket, andre hadde tilgang, andre skrev det, jeg var full og husker ingenting, osv. 

Også dette: 

Sitat

Jeg har venner fra alle nasjonaliteter og de som kjenner meg vet godt at jeg ikke er en rasist, skriver Fellah.

Snakker som en ekte rasist han der! Hadde jeg som hvit sagt det der så hadde det blitt oppstandelse. Det er det mest håndfaste beviset på at noen er rasist. Det at man sier at man har venner fra mange nasjonaliteter og at man ikke er rasist. Spesielt den siste der, sier du det, da er du rasist. Da har du tapt for evig tid. Han slipper så klart unna med det da, som også er en form for rasisme, men positiv rasisme. Han slipper unna med noe bare fordi han er mørk i huden.

Endret av Rosa blomst
  • Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, Rosa blomst said:

Også dette: 

Snakker som en ekte rasist han der! Hadde jeg som hvit sagt det der så hadde det blitt oppstandelse og det er det mest håndfaste beviset på at noen er rasist. Det at man sier at man har venner fra mange nasjonaliteter og at man ikke er rasist. Spesielt den siste der, sier du det, da er du rasist. Da har du tapt for evig tid. Han slipper så klart unna med det da, som også er en form for rasisme, men positiv rasisme. Han slipper unna med noe bare fordi han er mørk i huden.

Det skjønte jeg ikke, mulig jeg er blitt for gammel...?

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Tiuren skrev:

Det skjønte jeg ikke, mulig jeg er blitt for gammel...?

Det er mulig det var setningsoppbyggingen som er feil? Rettet opp på det nå.

Det jeg mente var at det å si at man ikke er rasist er det første og største beviset noen kan bruke mot deg. Fordi det skal ikke være nødvendig å si at man ikke er rasist. Eller noe sånt. Hver gang noen sier "jeg er ikke rasist", eller kommer med en uttalelse og deretter blir kalt rasist, for så å si "jeg er ikke rasist", "det var ikke noe rasistisk bak det jeg sa" eller lignende, så blir vedkommende stemplet som rasist av motparten uansett. 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Mørke kan jo ikke være rasister...:ironi:

Skrevet (endret)

Hvis man skal klassifisere Fellah...er han ikke faktisk hvit? Han er åpenbart ikke svart. Han er ikke nordisk hvit. Men gjør ikke hans marokkanske opphav ham faktisk hvit, altså kaukasoid?

Endret av Klossmajor
  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Rosa blomst said:

Det er mulig det var setningsoppbyggingen som er feil? Rettet opp på det nå.

Det jeg mente var at det å si at man ikke er rasist er det første og største beviset noen kan bruke mot deg. Fordi det skal ikke være nødvendig å si at man ikke er rasist. Eller noe sånt. Hver gang noen sier "jeg er ikke rasist", eller kommer med en uttalelse og deretter blir kalt rasist, for så å si "jeg er ikke rasist", "det var ikke noe rasistisk bak det jeg sa" eller lignende, så blir vedkommende stemplet som rasist av motparten uansett. 

Jeg tror det som forvirrer meg, og forbanner meg, er "hekseprosess logikken" som ligger bak det du beskriver. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Tiuren skrev:

Jeg tror det som forvirrer meg, og forbanner meg, er "hekseprosess logikken" som ligger bak det du beskriver. 

Ja, man kan ikke vinne, på en måte. Uansett hva man sier og uansett hvor gode argumenter man har så er ikke mottakeren mottagelig fordi vedkommende har allerede bestemt seg for at man er rasist. Det er ganske frustrerende og det kommer ikke noe godt ut av det. Heller det motsatte.

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Rasisme kommer aldri til å forsvinne før folk også er villige til å innrømme at folk som ikke er hvite også kan være rasister.

Hvor finner du de som mener at kun hvite kan være rasister? Jeg kan ikke huske at jeg har truffet en eneste.

• Liker 1
Gjest Lampe1
Skrevet

Mennesket er tribalistisk av natur. Vi føler varme og tilhørighet med vårt eget folk og «stamme», og trives best sammen med dem. Overfor fremmede føler vi ofte mistenksomhet og frykt. Dette er naturlige instinkter for å bevare vår egen og gruppens overlevelse, og bør ikke demoniseres i seg selv, selv om det noen ganger går altfor langt og har dårlige konsekvenser.

Av en eller annen grunn er det nesten alltid hvites uvilje mot svarte som kalles rasisme. Alle andre typer tribalisme blir ofte bare oversett.

Skrevet
33 minutter siden, Gab skrev:

Hvor finner du de som mener at kun hvite kan være rasister? Jeg kan ikke huske at jeg har truffet en eneste.

Det er flere som har hevdet det her på dette forumet, med henvisning til at rasisme handler om maktforhold på det viset at kun en majoritet kan være rasistisk mot en minoritet, og ikke motsatt vei.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Lampe1 skrev:

Av en eller annen grunn er det nesten alltid hvites uvilje mot svarte som kalles rasisme. Alle andre typer tribalisme blir ofte bare oversett.

Det assosieres da som regel til europeiske kolonimakters utnyttelse av svarte afrikanere til slaveri på den andre siden av Atlanteren. I tilfellet med Mohammed Fellah er jo han av nord-afrikansk avstamning, dvs av en gruppe som har satt enda flere svarte afrikanere i slaveri enn europeiske kolonimakter gjorde. Det er nesten enda mindre grunn til å la folk av nord-afrikansk avstamning slippe unna med rasistiske handlinger overfor svarte enn de av europeisk avstamning.

• Liker 2
Gjest HunSomSaDetRettUt
Skrevet (endret)
10 timer siden, Tiuren skrev:

Her er det to forskjeller:

1) rasisme satt i system

2) individuell hatytringer med eller uten rasistisk innhold

Nr 1= hele systemet utelukker en gruppes mulighet til å delta i majoritetssamfunnet, gjennom subtile former for utelukkelse. Eks: Pappaen din er dum, og han får ikke jobbe her. Nei, pappaen din er også dum (men hvorfor får ikke min pappa jobbe her hvis de er like dumme?hmm..)

= Ulikt maktforhold

Nr 2= Noen (person eller grupper) kommer med utsagn med kan ikke påvirke noens liv på en signifikat måte. Eks: pappaen din er dum, nei pappaen din er dummere (men de jobber sammen, og er like teite)

= Likt maktforhold

Noe sånt... jeg er ikke den beste på dette altså..men håper kanskje du ser det litt.. 

Endret av HunSomSaDetRettUt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...