Gå til innhold

Faren min kalte meg feit og ber meg om å spise mindre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bør man konfrontere egen far om at måten han formidlet om at jeg er blitt tjukk, og må veie meg, spise mindre er ikke innenfor? Jeg er helt sunn for min høyde (165) og vekt, 54 kg - jeg skal ikke legge skjul på at jeg har lagt på meg litt på grunn av treningssentre har stengt og vært mer sittestillende samt begynt på antidepressiva som har vektøkning som bivirkning. Men har begynt å trene og være aktiv igjen. 

Synes det er ekstremt tungt, med tanke på at jeg har anspent forhold til kropp og mat i utgangspunktet. I tenårene var jeg i terapi for anoreksi, og var såpass radmager at det skadet organene mine. Etter at han sa at jeg er blitt feit og tok rundt armene mine, og dermed ba meg om å spise mindre og veie meg. Sa meg enig og at jeg skal trene oftere etter jobb & studie, samt kutte ned på inntaket. Men senere idag kjenner jeg at det er ikke greit måten han hadde tonen på, og hvordan han kalte meg feit og ba meg veie meg. 

Tenker å si ifra i morgen, men vet ikke hvordan i og med jeg i utgangspunktet jattet med/sa meg enig. Har ikke følt meg så uvel med meg selv som tidligere idag.

Anonymkode: 62c35...a3f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og hvis Donald Trump sier at du må drikke klorin for å gjøre deg immun mot korona så løper du i butikken og kjøper 5 flasker?

Nei, selvsagt ikke.

Hvorfor?

Fordi Donald Trump er dum som et brød, og man skal ikke ta i mot helseråd fra folk inkompentente mennesker. Faren din har ikke peiling. Hva han mener om din vekt er derfor noe du kan se helt bort fra.

Anonymkode: f7c1b...a71

• Liker 23
Skrevet (endret)

Du er overhodet ikke tykk i det hele tatt. Ikke litt overvektig engang. Du har en helt normal vekt ift høyden, og du trenger ikke å endre på noe som helst. Jeg synes det er veldig trist at faren din kommer med slike kommentarer. Stemmer det at han også var noe av årsaken til spiseforstyrrelsen? Jeg synes absolutt du skal fortelle han at kommentarer på kropp er sårende. Han er vel klar over at du har vært i behandling for anoreksi? Da er det ekstremt taktløst å kommentere vekt og kropp. Det kan trigge sykdommen igjen, og det bør han vite. 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

❤️for en idiot.Ikke ta det til deg du er helt normal 😊 

Anonymkode: 15473...a5a

• Liker 6
Skrevet

Huff, en far skal ikke si sånt til deg. Nei du har en helt normal og sunn kropp. 54 kilo er helt normalt. Under det kan bli skadelig. Nei ikke hør på din far, det var helt bak mål og du er langt ifra overvektig.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Bor du sammen med faren din?

Anonymkode: ccd73...cde

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar folkens. Føler jeg trengte en form for bekreftelse at det er ikke kun jeg som synes det er urimelig - begynte faktisk å tenke at jeg er trolig usunn og må gå ned en del igjen. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Bor du sammen med faren din?

Jeg er 23, bor hos faren min men skal flytte med kjæresten min senere i år, fikk kontrakt til drømmeleiligheten :) . Bor hos far i litt over 2 år på grunn av oppblomstring av depresjon, måtte slutte i jobb og gå fra heltids til deltidsstudent. Meget flaut å være på min alder og bo hjemme, men sånn ble det. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar folkens. Føler jeg trengte en form for bekreftelse at det er ikke kun jeg som synes det er urimelig - begynte faktisk å tenke at jeg er trolig usunn og må gå ned en del igjen. 

Jeg er 23, bor hos faren min men skal flytte med kjæresten min senere i år, fikk kontrakt til drømmeleiligheten :) . Bor hos far i litt over 2 år på grunn av oppblomstring av depresjon, måtte slutte i jobb og gå fra heltids til deltidsstudent. Meget flaut å være på min alder og bo hjemme, men sånn ble det. 

Da synes jeg du skal kontakte et krisesenter. Det faren din driver med kalles psykisk mishandling og er på ingen måte greit. Han har gjort deg syk før, han gjør hva han kan for å gjøre deg syk igjen og jeg vil tro det er vanskelig å bli bedre av depresjonen din når du bor med noen som mishandler deg. Du trenger å komme deg bort, nå med en gang, før du blir sykere. Og det er blant annet sånne situasjoner som det her krisesentre er til for :) Du må ikke nødvendigvis flytte til et selv om du tar kontakt met et (selv om jeg vil anbefale deg å komme deg bort fra faren din), de tilbyr samtaletimer og rådgivning også :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir irritert på faren din. Du har virkelig helt normal vekt. Akkurat sånn du skal være, og vektreduksjon er ikke anbefalt med din BMI. Du trenger ikke være flau over at du bor hjemme, men om faren din oppfører seg sånn mtp at du har hatt anorexi tenker jeg det er bra du flytter ut snart. 

Anonymkode: 362fe...6c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Donald Trump er dum som et brød,

Mitt kneipbrød vil ha seg frabedt å bli sammenblandet med Trump.

Anonymkode: 98d5f...618

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da synes jeg du skal kontakte et krisesenter. Det faren din driver med kalles psykisk mishandling og er på ingen måte greit. Han har gjort deg syk før, han gjør hva han kan for å gjøre deg syk igjen og jeg vil tro det er vanskelig å bli bedre av depresjonen din når du bor med noen som mishandler deg. Du trenger å komme deg bort, nå med en gang, før du blir sykere. Og det er blant annet sånne situasjoner som det her krisesentre er til for :) Du må ikke nødvendigvis flytte til et selv om du tar kontakt met et (selv om jeg vil anbefale deg å komme deg bort fra faren din), de tilbyr samtaletimer og rådgivning også :)

Jeg tør ikke å ta kontakt med krisesenter, og dette er ikke krise i det hele tatt. Har vært mishandlet fysisk og psykisk av min mor, men kom meg unna ved å flytte til far når jeg var 16 år gammel. Han terroriserer meg ikke på samme måte, og tror han bare er litt gammel og har andre holdninger... Han er tross alt 70 år. Ønsker helt ærlig å unngå potensiell drama, for jeg er ganske sliten siste tiden.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir irritert på faren din. Du har virkelig helt normal vekt. Akkurat sånn du skal være, og vektreduksjon er ikke anbefalt med din BMI. Du trenger ikke være flau over at du bor hjemme, men om faren din oppfører seg sånn mtp at du har hatt anorexi tenker jeg det er bra du flytter ut snart. 

Anonymkode: 362fe...6c3

Det trodde jeg også, får også høre fra andre helt uten videre at jeg er liten og tynn, til tross min vektøkning som jeg trodde var relativt ekstremt. (Er bare 2 år siden jeg veide 36 kg, så det at jeg ble komfortabel med normalvekt er relativt nytt)...

Gleder meg å flytte, men tungt økonomisk da jeg bor i storby samt kun nå begynt på jobb og skal studere. Skulle bare ønske han kunne av og til spørre om hvordan jeg har det enn å si og vise med ansikt uttrykk at jeg er blitt ''såpass stor''. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt for voksne slektinger å kommentere kroppen til de unge i familien . Man blir  aldri tynn og pen nok! 

Anonymkode: 34284...2de

Gjest theTitanic
Skrevet

Å si noe slikt som han gjorde er overhodet ikke greit, men når du i tillegg har slitt med anoreksi så er det jo direkte ondskapsfullt. Han kan jo lede deg rett tilbake til sykdommen. Den mannen er enten direkte ond eller er totalt blottet for antenner. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tør ikke å ta kontakt med krisesenter, og dette er ikke krise i det hele tatt. Har vært mishandlet fysisk og psykisk av min mor, men kom meg unna ved å flytte til far når jeg var 16 år gammel. Han terroriserer meg ikke på samme måte, og tror han bare er litt gammel og har andre holdninger... Han er tross alt 70 år. Ønsker helt ærlig å unngå potensiell drama, for jeg er ganske sliten siste tiden.

Det trodde jeg også, får også høre fra andre helt uten videre at jeg er liten og tynn, til tross min vektøkning som jeg trodde var relativt ekstremt. (Er bare 2 år siden jeg veide 36 kg, så det at jeg ble komfortabel med normalvekt er relativt nytt)...

Gleder meg å flytte, men tungt økonomisk da jeg bor i storby samt kun nå begynt på jobb og skal studere. Skulle bare ønske han kunne av og til spørre om hvordan jeg har det enn å si og vise med ansikt uttrykk at jeg er blitt ''såpass stor''. 

Altså, mine foreldre er snart 80, og har ikke slike holdninger, så jeg tror på ingen måte disse holdningene har noe med din fars alder å gjøre. Det samme gjelder mine venners foreldre, som også er eldre enn din far.

Jeg blir rystet over at din far sier slikt til deg, spesielt med tanke på at du faktisk har hatt spiseforstyrrelse. Har han ingen forståelse for at slike kommentarer kan potensielt utløse denne på nytt, og ihvertfall når du har hatt en oppblomstring av depresjon?

Hadde det vært min far, ville jeg prøvd å forklare ham dette, siden han åpenbart er så lite reflektert at han ikke forstår dette av seg selv. 

Anonymkode: 87417...4fe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du finnes ikke tykk. Du har en BMI rundt 20, selvom du hadde vært skikkelig utrent, ville du ikke vært tykk med en så lav BMI. Din BMI er jo i nedre sjiktet for normalvekt!!!!

Det er overhodet ikke vanlig at familiemedlemmer kommenterer vekten på den måten. Faren din oppfører seg på en psykisk voldelig måte!

Anonymkode: 553ea...519

• Liker 5
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd, nedsettende innlegg og svar til dette.

Kragebein, adm

Skrevet

Siden diskusjonen om TS' tema har dabbet av, får jeg lyst til å gjøre problemstillingen generell og spørre hva folk mener hvis jeg spør slik:

Er det uansett galt av en far (eller mor) å fortelle sin datter at hun er overvektig, spiser feil eller for mye, og at hun bør slanke seg evt. trene?

Eller er det bare galt dersom han tar feil når han mener at hun er overvektig?

Se litt bort ifra ordvalg og språkbruk. Alle er enige om at det er dumt å kalle noen "feit" osv. Tenk at faren i eksemplene bruker et litt bedre språk enn som så.

Gjest Niek79
Skrevet
On 8/4/2020 at 3:05 AM, AnonymBruker said:

Da synes jeg du skal kontakte et krisesenter.

Jeg håper dette er trolling. Du kan da faen ikke mene at en person som har en verbal konflikt med faren sin skal ta opp en verdifull plass på et krisesenter?

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det er jo helt uakseptabelt. Jeg er 157 og veier 58kg, og jeg ser helt normal ut. Jeg har noen kilo ekstra, men ikke noe man hever øyenbrynene for. Du er 165 og veier 54kg. Du trenger absolutt ikke å veie mindre enn det. Faren din er enten forferdelig slem, eller så er han både blind og totalt blottet for sosiale antenner. Bra du skal flytte ut derfra. 

Anonymkode: 61d49...345

AnonymBruker
Skrevet

Blir så FORBANNA på dine vegne. Og håper også du kan finne fram sinne på egne vegne. Slik drit skal ingen få lov til å servere deg. Ingen skal få behandle deg sånn.  Og om det går oppfor deg kan det komme noe godt ut av det her

Din far har sikkert mange fine kvaliteter, men akkurat her er han en j idiot. En kommenterer ikke andres kropper slik. (Samtidig tar han jo feil. Du veier lite. Jeg veier ett par kilo mer og er meget slank.)

Nei, ta godt vare på deg selv og din psyke. Det er kjempebra du spør her om hva flere syns. Det er deg selv du skal være sammen resten av livet. Vær snill med deg selv. Du har hatt spiseforstyrrelser ( jeg også) og du må verne deg spesielt godt mot uttaleser rundt vekt og mat. Jeg tenker du sånn helt helt innerst inne vet din far her er en idiot. Stol på deg selv

❤️

Anonymkode: f30d6...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...