Gå til innhold

Skjønner dere hva en LOCKDOWN er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det så mange på dette forumet som konsekvent skriver om at Norge har hatt en lockdown eller kan få en ny lockdown?

Vi har jo aldri hatt en lockdown. Vi har har aldri vært nedstengt på et nivå hvor vi kun får gå ut av huset for å handle mat en gang om dagen eller lufte bikkja. DET er hva lockdown er i andre land.

Kan dere slutte å kalle det vi hadde i Norge for lockdown, det høres så teit ut. Vi stengte ned barnehager og skoler, idrett og samlinger på så og så mange mennesker. Flere butikker valgte å stenge ned FRIVILLIG fordi folk holdt seg unna, FRIVILLIG.

Vi har ikke hatt lockdown. 

Anonymkode: b6c58...04d

• Liker 32
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange på dette forumet som konsekvent skriver om at Norge har hatt en lockdown eller kan få en ny lockdown?

Vi har jo aldri hatt en lockdown. Vi har har aldri vært nedstengt på et nivå hvor vi kun får gå ut av huset for å handle mat en gang om dagen eller lufte bikkja. DET er hva lockdown er i andre land.

Kan dere slutte å kalle det vi hadde i Norge for lockdown, det høres så teit ut. Vi stengte ned barnehager og skoler, idrett og samlinger på så og så mange mennesker. Flere butikker valgte å stenge ned FRIVILLIG fordi folk holdt seg unna, FRIVILLIG.

Hvor får folk tak i mat fra da?

Anonymkode: 3f32b...bc9

Skrevet

hva med CAPSLOCKDOWN?

• Liker 7
Skrevet

Du er jo helt på bærtur.

I følge Oxford, så defineres lockdown som:

1.1A state of isolation or restricted access instituted as a security measure.

Har vi ikke hatt restricted (begrenset) access? Når skoler, frisører, restauranter, treningssentre, kjøreskoler og mange fler tvinges til å stenge? For å ikke snakke om landegrenser?
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Resturanter har ikke vært stengt, landegrenser har ikke vært stengt. Du har ikke hatt portforbud, eller at det har vært forbudt å oppholde seg ute kun utenom en tur for å handle mat på butikken.

Det har ikke vært lockdown.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AllahBallah skrev:

Du er jo helt på bærtur.

Har vi ikke hatt restricted (begrenset) access? Når skoler, frisører, restauranter, treningssentre, kjøreskoler og mange fler tvinges til å stenge? For å ikke snakke om landegrenser?

Nei. Fordi vi kan fortsatt bevege oss fritt. Vi kan handle når vi vil, det har ikke vært portforbud og vi har ikke vært i isolasjon 

Anonymkode: 9353e...74d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver kalles portforbud.
Jeg har aldri vært kjent med at lockdown har noen klar og entydig definisjon, men AllahBallah over her ser ut til å ha en på lager.

Anonymkode: 02757...d36

AnonymBruker
Skrevet

Vi har pr definisjon hatt en lockdown, men ikke like strengt som i andre land- Det vi derimot ikke har hatt er portforbud.

Anonymkode: 56d12...612

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn kartong med supplies

Anonymkode: 4b5ae...9a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har pr definisjon hatt en lockdown, men ikke like strengt som i andre land- Det vi derimot ikke har hatt er portforbud.

Jeg har inntrykk av at enkelte her på KG tror vi har hatt portforbud, eller har pålagt seg selv portforbud og så vært steike forbannet på alle som ikke har gjort det samme.

Anonymkode: 31d28...0c2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Frankrike og Spania kunne én person fra husstanden handle mat/medisiner.

• Liker 2
Gjest AineAvive
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vet du ikke at folk i Sør-Europa fikk gå ut en gang om dagen for å kjøpe mat? Så rett hjem og inn i boligen sin. Det skrev jo ts også? I Norge levde vi livet nesten som normalt, friere enn de aller fleste andre land. Latterlig å kalle det lockdown, som enkelte gjør. Fullstendig frie var vi, minus hytteforbudet og enkelte lokale søringkaranter som ikke varte lenge.

Jeg nesten vemmer meg hver gang jeg hører eller leser at vi nordmenn har "ofret så mye", hatt en stor "dugnad" o.l. Jeg vemmer meg og blir litt flau fordi vi knapt har ofret noe som helst i forhold til resten av verdens befolkning.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Frankrike og Spania kunne én person fra husstanden handle mat/medisiner.

Samme med Italia. 

Altså ikke mulig å dra med seg unger og hele slekta inn på supermarkedet. 

Apropos "lockdown": Norge hadde en delvis lockdown, eller en delvis nedstengning. 

Jeg også reagerer når folk sier: "Da Norge stengte ned". Nei, Norge ble ikke stengt ned. I Norge stengte man litt. Man stengte ikke ned. 

Anonymkode: b3400...3cc

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AllahBallah skrev:

Du er jo helt på bærtur.

Jo, vi har det. Og leser man artikler på engelsk om situasjonen i Norge tidligere i år, så benyttes lockdown om den begrensede tilgangen til å reise, bevege seg utenfor kommunen etc, som trådte i kraft den 12.mars.

TS mener at folk ikke skjønner hva et portforbud er, kontra lockdown. Det er kanskje et dumt ord å bruke lockdown i norsk sammenheng, men det går altså an.

(Jeg tror forresten ikke at vi har hatt et portforbud... )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av at enkelte her på KG tror vi har hatt portforbud, eller har pålagt seg selv portforbud og så vært steike forbannet på alle som ikke har gjort det samme.

Tydeligvis så tror mange det. Det er vel mer snakk om å ikke reise rundt i hele landet for moro skyld. Jeg gjør ikke det for moro skyld. og jeg reiser kun mellom Moss og Bergen, holder for tiden på å flytte dit. Foreløpig så er dette bare ting jeg kan få med meg på buss og tog, det store flyttelasset kommer senere og da med bil. Men jeg har ikke bil selv, så jeg er nødt til å gjøre det.

Hvis jeg hadde hatt førerkort og bil så hadde jeg kjørt dit, men jeg har ikke noe annet valg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

aaaah nå skjønner jeg. Du er hun motsattdama, eller eventuelt en av flere her inne som lider av det samme syndromet. Tilbake i mars - "Nei, vi er slettes ikke oppfordret til å holde oss hjemme! Hvor har du det fra? Vi er oppfordret til å dra ut å handle å bidra til næringslivet! Slutt å påføre meg dine regler", "Hjemmekontor? Hva? Det var noe vi ble oppfordret til i går, i dag er en ny dag, og vi er ikke oppfordret til å være hjemme! Slutt å kreve at andre følger dine strenge reger!",

Anonymkode: bbcbb...8ec

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

aaaah nå skjønner jeg. Du er hun motsattdama, eller eventuelt en av flere her inne som lider av det samme syndromet. Tilbake i mars - "Nei, vi er slettes ikke oppfordret til å holde oss hjemme! Hvor har du det fra? Vi er oppfordret til å dra ut å handle å bidra til næringslivet! Slutt å påføre meg dine regler", "Hjemmekontor? Hva? Det var noe vi ble oppfordret til i går, i dag er en ny dag, og vi er ikke oppfordret til å være hjemme! Slutt å kreve at andre følger dine strenge reger!",

Jeg vil ha meg frabedt at du tillegger meg meninger jeg ikke har.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha meg frabedt at du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Akkurat som du bil ha deg frabedt å bli ilagt strenge regler....? det danner seg et bilde her

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh nå skjønner jeg, du er hun dama i bunkeren med hundrevis av bokser spaghetti a la Capri. Evt en av flere her inne som lider av samme syndromet. 

Anonymkode: 4b5ae...9a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Til dere to som krangler. Er dette en barnehage? Jeg begynner å lure. 

• Liker 1
  • Opprett ny...