AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #1 Skrevet 3. august 2020 Jeg har aldri tenkt over dette med å ta vitaminer. Men forstår at mange tar mye fast. Er det noe man bør gjøre? Hva er fordelene? Jeg er sunn og frisk, trener mye utendørs. Ingen sykdommer. Spiser rent og sunt - mye grønnsaker, avocado, egg, fisk, noe rødt kjøtt. Dette til alle måltid, har aldri likt brødmat, melk, og så videre. Min mor maser stadig om at jeg må drikke melk for å unngå benskjørhet - men tror at mitt kosthold der jeg spiser mye egg, brokkoli, ost nå og da, noe bønner og gresk yoghurt, er tilstrekkelig? Anonymkode: 77fa2...bce
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. august 2020 #2 Skrevet 3. august 2020 Så lenge man har ett sunt og variert kosthold, trengs ikke tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #3 Skrevet 3. august 2020 Kalsium får du vel bare av melk, ost og yoghurt? Så det må spises/drikkes mye av for å få i seg nok. Anonymkode: fb9f9...25e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #4 Skrevet 3. august 2020 Glemte å nevne at jeg er voksen, ca 40, men "mas fra mor" er vel noe som aldri slutter 😛Hun men Anonymkode: 77fa2...bce
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #5 Skrevet 3. august 2020 https://magasin.vitusapotek.no/maten-gir-kroppen-nok-kalsium/ Anonymkode: 17513...c74
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #6 Skrevet 3. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kalsium får du vel bare av melk, ost og yoghurt? Så det må spises/drikkes mye av for å få i seg nok. Anonymkode: fb9f9...25e Jeg har lest at grønne bladgrønnsaker er god kilde til kalsium. Spiser grønnkål, brokkoli eller spinat daglig. Men det er kanskje ikke nok? Jeg spiser litt gresk yoghurt, matfløte, revet mozarella. Men er selvfølgelig ikke i nærheten av de mengdene de som drikker melk og spiser ost hver dag får i seg. Anonymkode: 77fa2...bce
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #7 Skrevet 3. august 2020 Nei, du bør tvert imot IKKE ta vitaminer. Vitaminer er noe man kun skal ta tilskudd av om man har påvist mangler. En del vitaminer, spesielt de fettløselige, som A, D, og E, er det farlig å ta for mye av. Om du spiser sunt, får du i deg nok via maten. Anbefalingene fra helsemyndighetene er å ikke ta tilskudd uten å høre med legen. Anonymkode: a53ba...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #8 Skrevet 3. august 2020 Jeg tar vitamintablett daglig. Men det er fordi jeg har et ganske lite variert kosthold og spiser litt mindre enn det som er anbefalt. Tar også krom-tablett for å minske søtsug. Anonymkode: d37b9...856
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #9 Skrevet 3. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kalsium får du vel bare av melk, ost og yoghurt? Så det må spises/drikkes mye av for å få i seg nok. Anonymkode: fb9f9...25e Feil! Grønnsaker som brokkoli, hvit kål og spesielt grønnkål er gode kilder til lettopptakelig kalsium (1,3,4) med høy biotilgjengelighet. Appelsiner inneholder 42 mg kalsium per 100 gram. En stor appelsin veier over 400 gram, og dekker dermed over en femtedel (170 mg av 800 mg) av dagsbehovet for kalsium. Sesam, mandler og tørkede bønner inneholder også rikelig med kalsium, Anonymkode: ec388...02a 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #10 Skrevet 3. august 2020 Jo, C vitaminer bør man ta daglig og D vitaminer bør man sjekke hvor mye man har. Om foreksempel referansepunktene på D vitamin er mellom 20-200 og du ligger på 40, så vil fastlegen si du er «innenfor», og det stemmer jo. Men i følge min lege som har jobbet mye med vitaminer, så bør kvinner på vår alder ligge på ca 170, og da må man ta tilskudd for å komme opp på det nivået. Dette gjelder selvfølgelig de fleste vitaminer. Anonymkode: 219a0...ff1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #11 Skrevet 3. august 2020 Grønnsaker er en veldig dårlig kilde til kalsium. Kalsium i planter er bundet opp i en form vi nesten ikke klarer å ta opp. Gå heller for kalsium fra dyreriket. Det er ikke sant at man må drikke melk. Du spiser jo ost og yoghurt, så du får jo i deg noe meieriprodukter. Hvis du vil øke kalsiuminntaket, så lag deg gjerne beinkraft også. Kok bein på lav varme i noen dager. Jeg drikker en kopp med beinkraft hver dag. Jeg liker å bruke mer enn bare muskelkjøttet fra dyrene. Jeg liker å bruke innmat og koke kraft på beina. Jeg sparer beina fra matlagingen og putter dem i fryseren til jeg har nok til å fylle en stor gryte. Du kan også putte i litt beinmel i maten hvis du ikke har sjanse til å lage beinkraft. Jeg er av den mening at kosttilskudd aldri bør erstatte et sunt kosthold. Spiser man et kosthold som gjør at man trenger kosttilskudd, så spiser man ikke sunt. Hadde de kosttilskudd for 100.000 år siden? Nei. Anonymkode: 445cf...107 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #12 Skrevet 3. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grønnsaker er en veldig dårlig kilde til kalsium. Kalsium i planter er bundet opp i en form vi nesten ikke klarer å ta opp. Gå heller for kalsium fra dyreriket. Det er ikke sant at man må drikke melk. Du spiser jo ost og yoghurt, så du får jo i deg noe meieriprodukter. Hvis du vil øke kalsiuminntaket, så lag deg gjerne beinkraft også. Kok bein på lav varme i noen dager. Jeg drikker en kopp med beinkraft hver dag. Jeg liker å bruke mer enn bare muskelkjøttet fra dyrene. Jeg liker å bruke innmat og koke kraft på beina. Jeg sparer beina fra matlagingen og putter dem i fryseren til jeg har nok til å fylle en stor gryte. Du kan også putte i litt beinmel i maten hvis du ikke har sjanse til å lage beinkraft. Jeg er av den mening at kosttilskudd aldri bør erstatte et sunt kosthold. Spiser man et kosthold som gjør at man trenger kosttilskudd, så spiser man ikke sunt. Hadde de kosttilskudd for 100.000 år siden? Nei. Anonymkode: 445cf...107 🙏🧡 Anonymkode: af92c...bb2 1
Pierre Gynt Skrevet 3. august 2020 #13 Skrevet 3. august 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde de kosttilskudd for 100.000 år siden? Nei. Anonymkode: 445cf...107 Det er premium-argumentet sitt, det. Elsker når det trekkes fram. Nei, de hadde ikke det. De hadde heller ikke vaksiner, medisiner eller dopapir for den saks skyld, og gjennomnsnittelig levealder var på sånn ca 17,5 år? Dog på et generelt grunnlag ikke uenig i resten av ressonnementet ditt. Bare synd at du svekker kredibiliteten din med argumenter som det siste der. Endret 3. august 2020 av Pierre Gynt 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #14 Skrevet 3. august 2020 5 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Det er premium-argumentet sitt, det. Elsker når det trekkes fram. Nei, de hadde ikke det. De hadde heller ikke vaksiner, medisiner eller dopapir for den saks skyld, og gjennomnsnittelig levealder var på sånn ca 17,5 år? Argumentet ditt her er fullstendig ugyldig, ettersom du tydeligvis overhodet ikke forsto premisset for utsagnet. Her var det snakk om KOSTHOLD. Og kostholdet på den tida var sannsynligvis veldig fint. Det har null og niks med moderne medisin, dopapir, eller andre ting å gjøre. Fullstendig irrelevant. Anonymkode: af92c...bb2 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #15 Skrevet 3. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil! Grønnsaker som brokkoli, hvit kål og spesielt grønnkål er gode kilder til lettopptakelig kalsium (1,3,4) med høy biotilgjengelighet. Appelsiner inneholder 42 mg kalsium per 100 gram. En stor appelsin veier over 400 gram, og dekker dermed over en femtedel (170 mg av 800 mg) av dagsbehovet for kalsium. Sesam, mandler og tørkede bønner inneholder også rikelig med kalsium, Anonymkode: ec388...02a Hvis grønnsaker er så god kilde til kalsium, hvorfor har veganere lavere beintetthet og flere beinbrudd enn altetere? Som altså er et tegn på at de ikke tar opp nok kalsium. Det hjelper lite at maten inneholder kalsium hvis man ikke tar opp kalsiumet... At en matvare inneholder mye kalsium betyr ikke at det er en god kilde. Dessverre er dette vanskelig å få med i næringsinnhold-tabellene, så derfor går man bare ut ifra hva en matvare inneholder, ikke hvor mye vi tar opp. Spinat for eksempel inneholder mye jern, men er en elendig kilde til jern. Anonymkode: 002e1...879 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2020 #16 Skrevet 3. august 2020 Tar d vitamin, men har påvist mangel og tåler dårlig sol. Merker stor forskjell på før og etter, har det mye bedre. Anonymkode: 72bfd...42e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #17 Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Argumentet ditt her er fullstendig ugyldig, ettersom du tydeligvis overhodet ikke forsto premisset for utsagnet. Her var det snakk om KOSTHOLD. Og kostholdet på den tida var sannsynligvis veldig fint. Det har null og niks med moderne medisin, dopapir, eller andre ting å gjøre. Fullstendig irrelevant. Anonymkode: af92c...bb2 Nå led folk mye mer av store mangelsykdommer før i tiden da. Så variert var ikke kostholdet heller fordi man ikke alltid hadde tilgang på alt man trengte, så feil ernæring og mangelsykdommer var det mye av. Anonymkode: 8049d...fc3 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #18 Skrevet 4. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå led folk mye mer av store mangelsykdommer før i tiden da. Så variert var ikke kostholdet heller fordi man ikke alltid hadde tilgang på alt man trengte, så feil ernæring og mangelsykdommer var det mye av. Anonymkode: 8049d...fc3 Hvilke mangelsykdommer hadde de for 100.000 år siden? Anonymkode: 445cf...107 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #19 Skrevet 4. august 2020 On 8/3/2020 at 1:21 PM, AnonymBruker said: Jeg har aldri tenkt over dette med å ta vitaminer. Men forstår at mange tar mye fast. Er det noe man bør gjøre? Hva er fordelene? Jeg er sunn og frisk, trener mye utendørs. Ingen sykdommer. Spiser rent og sunt - mye grønnsaker, avocado, egg, fisk, noe rødt kjøtt. Dette til alle måltid, har aldri likt brødmat, melk, og så videre. Min mor maser stadig om at jeg må drikke melk for å unngå benskjørhet - men tror at mitt kosthold der jeg spiser mye egg, brokkoli, ost nå og da, noe bønner og gresk yoghurt, er tilstrekkelig? Anonymkode: 77fa2...bce En skal kun ta vitamintilskudd om man har vært hos lege å fått påvist mangler. Kun da. Unntaket er vel D-vitamin, det anbefales å ta for oss som bor i Norden da vi har for lite sol her. Anonymkode: caa92...2c3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2020 #20 Skrevet 7. august 2020 Basert på det du skriver og at du spiser mer enn 1200kcal om dagen så trenger du mest sannsynligvis ikke kosttilskudd. Folk flest trenger ikke ekstra vitaminer/ mineraler i tillegg til mat. Og du som mener at man bør ta C vitamin hver dag 😂😂😂 det er jo det vitaminet som er lettest å få i seg og de fleste får i seg minst 300-400% gjennom mat. Anonymkode: 55eac...256
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå