Gå til innhold

Usunt å drikke lett saft

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Typ eldorado med 0 kalorier og 0 sukker? 

Anonymkode: e8da7...15c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er det eneste du inntar er det ikke særlig sunt nei.

Men et begrenset inntak sammen med et variert kosthold er uproblematisk

Anonymkode: 19c7a...732

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er et poeng i seg selv å venne seg av med søt drikke til hverdags. Vann er gratis, tilgjengelig overalt, og noe absolutt alle kostholdseksperter i hele verden (for en gangs skyld) er enige om at er det beste for kropp og helse.

Søt drikke bør være noe man bare unner seg nå og da, som en varm kopp kakao (laget med sukker) en kald vinterkveld.

Kunstige søtningsmidler bare opprettholder idéen om at man skal kunne innta søte drikker hele tide. Det er dessuten ikke sikkert ennå hva de gjør med metabolisme og generell helse. Det absolutt eneste som er 100% sikkert, er at å kutte det helt ut ikke er skadelig.

Anonymkode: cbc8a...c93

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usunt, nei. Det er helt ok, eneste du må tenke på, er tannhelsen. Saft, selv uten sukker, tærer på tennene. Om det er kunstig søtning du tenker på, så er anbefalingen å holde seg under 4 LITER daglig.. Og det er ikke skadelig før man inntar mengder tilsvarende 400 liter daglig, men altså, da har man jo pådratt seg vannforgiftning forlengst.... 

Anonymkode: 0b4cf...930

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Usunt for tennene. 

Anonymkode: f9d1f...116

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typ eldorado med 0 kalorier og 0 sukker? 

Det er ikke direkte sunt, men mindre usunt enn å drikke sukkerholdig saft.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig usunt for tennene. Har du diabetes bør du ikke drikke lett-produkter heller

Anonymkode: 4dfa8...733

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor usunt  for tenner når der er 0 sukker

Skrevet

Det er verken skadelig eller usunt med kunstige søtningsmidler. Det finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for det.

Det man imidlertid skal være litt oppmerksom på, er at kunstig søtning kan gjøre deg mer sulten. I korte trekk fordi kroppen tror den får sukker, og skiller ut insulin. Da synker blodsukkeret og du blir sulten eller uvel. 

Så hvis du slanker deg og sliter med sultfølelse er vann den klart beste drikken. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, isw skrev:

Det er verken skadelig eller usunt med kunstige søtningsmidler. Det finnes ingen vitenskapelige holdepunkter for det.

Det man imidlertid skal være litt oppmerksom på, er at kunstig søtning kan gjøre deg mer sulten. I korte trekk fordi kroppen tror den får sukker, og skiller ut insulin. Da synker blodsukkeret og du blir sulten eller uvel. 

Så hvis du slanker deg og sliter med sultfølelse er vann den klart beste drikken. 

Ohh takk. Da slutter jeg å drikke det hver dag. Ja jeg slanker meg.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor usunt  for tenner når der er 0 sukker

Fordi det er lavere pH som svekker emaljen på tennene uavhengig av sukkerinnhold.

Anonymkode: 8aff9...0c0

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig usunt for tennene. Har du diabetes bør du ikke drikke lett-produkter heller

Anonymkode: 4dfa8...733

Tull, hva baserer du den påstanden på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vann er helt gratis, tilgjengelig overalt, og noe samtlige ernæringseksperter i hele verden er enige om at er den beste og sunneste tørstedrikken.

Eldorado lettsaft inneholder f.eks. Vann, surhetsregulerende middel (e330, e331), aroma, søtstoff (e951, e950), konserveringsmiddel e202, antioksidant e300, fargestoff (e160a), stabilisator (e414, e445). inneholder en fenylalaninkilde.

Ingenting av dette er noe kroppen ber om, trenger, eller som bidrar med noe positivt. 

Så hvorfor innta og betale for alle disse tilsetningsstoffene, når du kan drikke vannet helt rent og gratis i stedet? :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

OG: Ville du servert noe sånn til hunden din, om du hadde en?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vann er helt gratis, tilgjengelig overalt, og noe samtlige ernæringseksperter i hele verden er enige om at er den beste og sunneste tørstedrikken.

Eldorado lettsaft inneholder f.eks. Vann, surhetsregulerende middel (e330, e331), aroma, søtstoff (e951, e950), konserveringsmiddel e202, antioksidant e300, fargestoff (e160a), stabilisator (e414, e445). inneholder en fenylalaninkilde.

Ingenting av dette er noe kroppen ber om, trenger, eller som bidrar med noe positivt. 

Så hvorfor innta og betale for alle disse tilsetningsstoffene, når du kan drikke vannet helt rent og gratis i stedet? :)

Lettsaft koster ca 5 kr literen ferdig blanda. Det er under 1 kr glasset. Jeg tror man overlever den utgiften, for å si det sånn. Merkelig at folk plutselig fikk en trang for å understreke at vann er gratis.

Hvorfor innta safta? Fordi det er digg, kanskje? Herregud, folk må roe seg litt. Jeg trodde vi var forbi dette med at e-stoffer automatisk er farlig for oss.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Pierre Gynt skrev:

Lettsaft koster ca 5 kr literen ferdig blanda. Det er under 1 kr glasset. Jeg tror man overlever den utgiften, for å si det sånn. Merkelig at folk plutselig fikk en trang for å understreke at vann er gratis.

Hvorfor innta safta? Fordi det er digg, kanskje? Herregud, folk må roe seg litt. Jeg trodde vi var forbi dette med at e-stoffer automatisk er farlig for oss.

Uansett om det koster ti øre eller hundre kroner, så koster det penger i motsetning til vann.

Og for meg er det en no-brainer at det å betale (lite eller mye) for vann med tilsetningsstoffer, er en mye dårligere deal enn å bare drikke gratis vann.

Og hvor har jeg skrevet at tilsetningsstoffer automatisk er skadelige? Det mener jeg nemlig overhodet ikke, så jeg lurer på hvor i all verden du har det fra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, isw skrev:

Slutt nå, les deg opp på forskjellige kunstige søtstoffer -

Eller tror du diabetesforbundet tar feil....?

https://www.diabetes.no/kosthold/hva-inneholder-maten/sotningsstoff/oversiktstabell-sotningsstoff/

Anonymkode: c6eba...b42

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om det koster ti øre eller hundre kroner, så koster det penger i motsetning til vann.

Og for meg er det en no-brainer at det å betale (lite eller mye) for vann med tilsetningsstoffer, er en mye dårligere deal enn å bare drikke gratis vann.

Og hvor har jeg skrevet at tilsetningsstoffer automatisk er skadelige? Det mener jeg nemlig overhodet ikke, så jeg lurer på hvor i all verden du har det fra.

Så hvis du ikke mener det er skadelig, hvorfor skal vi da la være å drikke det? Og hvorfor i alle dager blander du hunder inn i dette?

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på søtstoff og sukkeralkoholer. Sistnevnte brukes aldri i drikke da det kan gi diare

Anonymkode: c6eba...b42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...