Gå til innhold

Pesende katt

Fremhevede innlegg

Gjest Magritta
Skrevet

Jeg har ei katt som peser og puster noe tungt etter leking, så jeg har alltid avbrutt leken hvis jeg ser antydning til noe pesing. Han var helt frisk ved forrige veterinærsjekk tidligere i sommer, og han vil heller ikke ha vann etter leken.. 
Noen som har opplevd det samme, og er det normalt?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min pus var/er på samme måte, jeg merket det da han var kattunge at han peste under lek. Et år hadde jeg årskontroll på han hos en annen veterinær enn den jeg gikk til tidligere, og de kunne fortelle at han har en bilyd på hjertet. Noe min tidligere veterinær aldri hadde sagt noe på. 

Nå er han 6 år gammel og koser seg både ute og inne, men jeg passer godt på om det blir verre. Jeg sier jo ikke at det nødvendigvis er det katten din har, men det kan være en idè å dra til en annen veterinær for å være på den sikre siden. 
Katter puster jo tungt etter hard lek, det er normalt, men jeg vet ikke hvor normalt det er når det blir tung pesing, og spesielt hvis katten bruker hjelpemuskulatur under respirasjon, altså at du ser pustingen veldig godt på kroppen til katten. Det var det sistnevnte jeg fikk beskjed om å følge ekstra godt med på. 

Anonymkode: 0dff6...7ba

AnonymBruker
Skrevet

Noen katter peser når de blir slitne og det trenger ikke å bety noe, men jeg hadde tatt en tur til veterinær og bedt dem sjekke alt de tror kan ha en sammenheng. Katter er ikke hunder så det er ikke en normal oppførsel i utgangspunktet. Selv om det kan være helt normalt for din katt, så er det lurt å utelukke andre ting for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 8ad6b...323

Gjest Magritta
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen katter peser når de blir slitne og det trenger ikke å bety noe, men jeg hadde tatt en tur til veterinær og bedt dem sjekke alt de tror kan ha en sammenheng. Katter er ikke hunder så det er ikke en normal oppførsel i utgangspunktet. Selv om det kan være helt normalt for din katt, så er det lurt å utelukke andre ting for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: 8ad6b...323

Han ligger og sover nå, og det er veldig uvanlig for han å gjøre det på denne tiden av døgnet, så han var nok kun sliten.

Skrevet

kan være at det er veldig varmt, tørst eller sliten. Verste scenario er jo hjertefeil som må undersøkes av dyrelege, går du årlig til dyrelege for helsesjekk? Om du gjør kan jo du utelukke dette. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...